Κρήτη

Ο ΒΟΑΚ «κυλά» στη θάλασσα - Ζημιά σε βάθος 6 έως 8 μέτρων!

Σε βάθος πολλών μέτρων εντοπίστηκε το πρόβλημα διάβρωσης του ΒΟΑΚ στην Κακιά Στροφή, το γεωτρύπανο

Ολοκληρώθηκε η γεωτεχνική έρευνα στην Κακιά Στροφή του BOAK, στο σημείο όπου παρουσιάστηκαν οι ρηγματώσεις. Όπως διαπιστώθηκε, υπάρχει κατακερματισμός της ανώτερης στρώσης του εδάφους κατά περίπου 8 μέτρα, με το έδαφος να κινείται προς τη θάλασσα, γεγονός που επιτείνετε και από την κακή γεωμετρία της στροφής, όπως λένε οι ειδικοί.


Σε δύο μήνες από σήμερα μάλιστα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η δημοπράτηση του έργου που απαιτείται, το οποίο θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός τοιχίου από την πλευρά της θάλασσας και την τοποθέτηση αγκυρίων, τα οποία θα πηγαίνουν στο σταθερό μέρος του δρόμου της πλαγιάς.
Στο μεταξύ, παρά το γεγονός ότι οι ρηγματώσεις της Κακιάς Στροφής κρίνονται σοβαρές, φαίνεται πως στο ΒΟΑΚ υπάρχουν θέματα που η παρέμβαση εκεί είναι περισσότερο επείγουσα. Μάλιστα, σε 15 διαφορετικά σημεία σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο έχουν εντοπιστεί σοβαρά θέματα, με τις μελέτες εκεί να είναι ήδη έτοιμες κι ένα κονδύλι 15 εκατ. ευρώ να έχει εγκριθεί προκειμένου να προχωρήσει η αποκατάσταση.


Στην περίπτωση της Κακιάς Στροφής, πάντως, και συγκεκριμένα στο σημείο λίγο πριν τη Λυγαριά, όπου σημειώθηκαν ρηγματώσεις, η πλαγιά “σέρνει” προς τη θάλασσα, με τον δρόμο να έχει διαβρωθεί σε ένα βάθος 6-8 μέτρων. Αυτό συγκεκριμένα προκύπτει από τις ερευνητικές δειγματοληπτικές γεωτρήσεις στα επίμαχα σημεία, έναν μήνα μετά τη διερεύνηση του ανησυχητικού φαινομένου, οπότε το γεωτρύπανο έπιασε δουλειά, με τη λήψη δειγμάτων εδάφους ακόμα και σε βάθος 30 μέτρων, με τα δείγματα να μεταφέρονται σε ειδικά εργαστήρια στην Αθήνα.


Αυτό αποκαλύπτει στην “ΚΡHTH TV” και την εφημερίδα “Νέα Κρήτη” ο υπεύθυνος της μελέτης για την αντιμετώπιση των κατολισθητικών φαινομένων και μέτοχος της μελετητικής εταιρείας ADT - ΩΜΕΓΑ ΑΤΕ κ. Παναγής Τονιόλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, «το έδαφος αποτελείται από πλάκες, οι οποίες βρίσκονται η μία πάνω από την άλλη, κάτι που μπορεί να αντικρίσει κάποιος, όχι μόνο στον δρόμο αλλά και από την κάτω πλευρά του δρόμου».
Ο κ. Παναγής Τονιόλος κάνει λόγο για κίνηση των εδαφών προς τη θάλασσα, με το έδαφος να κατακερματίζεται.
«Το έδαφος είναι... “βραχώδες” και σπάει σιγά-σιγά, με το πρόβλημα να επιτείνεται όσο κυλούν τα χρόνια. Η αιτία δεν είναι οι βροχές, αλλά η σύσταση των εδαφών και η γεωμετρία της στροφής».

Αντιμετωπίσιμο το πρόβλημα

Το... ευχάριστο στην όλη υπόθεση είναι ότι ο δρόμος έχει διαβρωθεί σε ένα βάθος 6-8 μέτρων, κάτι που σημαίνει ότι το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με ήπιο τρόπο και με “φθηνή” λύση, μέσω της κατασκευής ενός πασσαλότοιχου σε όλο το μήκος της λεγόμενης Κακιάς Στροφής, από την πλευρά του δρόμου, καλύπτοντας τα 8 μέτρα βάθος που είναι τα σαθρά εδάφη κάτω από τον δρόμο. Για την αντιστήριξη του δρόμου με τεχνικό έργο δίνεται λύση σε βάθος 15ετίας, σύμφωνα με τον κ. Παναγή Τονιόλο, ο οποίος ευελπιστεί μέχρι τότε να έχει κατασκευαστεί ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, καθώς οι χαράξεις για τον νέο ΒΟΑΚ “φεύγουν” από τον επίμαχο δρόμο λόγω γεωμετρίας, καθώς η κίνηση των οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή θα γίνεται μέσω σήραγγας.
Σε δύο μήνες μάλιστα, όπως εκτιμάται, θα έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες, ώστε να “τρέξουν” στη συνέχεια οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου. Για την αναγκαία παρέμβαση, πάντως, δε θα χρειαστεί να κλείσει ο δρόμος καθώς η κίνηση των οχημάτων θα διεξάγεται εκ περιτροπής από ένα το ρεύμα κυκλοφορίας.

Θέμα ευστάθειας

Την ίδια στιγμή, γενικότερο θέμα ευστάθειας διαπιστώνουν οι γεωτεχνικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στον ΒΟΑΚ, στο ύψος της Κακιάς Στροφής, λίγο πριν από τη Λυγαριά, όπου παρατηρήθηκαν ρηγματώσεις. Μια τελευταία μέτρηση, επιβεβαιωτική, μένει να πραγματοποιήσει η μελετητική ομάδα, προκειμένου να υποβάλει την πρότασή της για το τι πρέπει να γίνει προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η ζημιά είναι σε βάθος 6 έως 8 μέτρων, ωστόσο φαίνεται πως το πρόβλημα είναι γενικότερο στην περιοχή.
Όπως τονίζει ο μελετητής, στους επόμενους δύο μήνες αναμένεται η υποβολή της μελέτης, η έγκρισή της από το υπουργείο και η δημοπράτησή της.

Σοβαρό αλλά όχι επείγον το πρόβλημα

Στο ερώτημα τώρα αν υπάρχει κίνδυνος αποκόλλησης του επίμαχου τμήματος του δρόμου, ο κ. Παναγής Τονιόλος απάντησε ότι δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα είναι μεν σοβαρό, όχι όμως επείγον, όπως είναι άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα το τμήμα “Σούδα-Καλύβες” και το τμήμα “Σίσες-Φόδελε”. Συγκεκριμένα, στο πρώτο τμήμα πέφτουν κομμάτια από τα πρανή και πέτρες στον δρόμο με ήπια βροχή, οπότε υπάρχει ο κίνδυνος ατυχήματος, όπως και στο δεύτερο τμήμα.


Έγκυρες πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι στα παραπάνω τμήματα το αρμόδιο υπουργείο θα δώσει προτεραιότητα στη δημοπράτησή τους, ενώ μετέπειτα θα ακολουθήσει η δημοπράτηση στο επίμαχο τμήμα στη λεγόμενη Κακιά Στροφή του ΒΟΑΚ, λίγο πριν τη Λυγαριά.
«Το πρόβλημα στην Κακιά Στροφή, πριν τη Λυγαριά, είναι γνωστό εδώ και δεκαετίες. Το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου κατασκευάστηκε το 1974-1975, ενώ τα πρώτα προβλήματα αστοχίας, με κάποιες ρωγμές στην άσφαλτο, εκδηλώθηκαν το 1985. Τότε υπήρξε γεωλογική χαρτογράφηση της περιοχής και ήμασταν σχεδόν σίγουροι για τον μηχανισμό της αστοχίας, πριν εμφανιστεί το πρόσφατο πρόβλημα. Το στοιχείο που δε γνωρίζαμε ήταν το βάθος του κατακερματισμού των εδαφών», δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο κ. Τονιόλος.


«Ο ΒΟΑΚ έχει πολλά προβλήματα σε διάφορες περιοχές. Εκπονούνται μελέτες σύμφωνα με τα όσα γνωρίζω και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέχρι τέλος του μήνα», τόνισε ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων ΟΑΚ, Γιώργος Αγαπάκης.
«Θα αποκατασταθούν όλα στον υφιστάμενο οδικό άξονα, με ευθύνη του υπουργείου Υποδομών», είπε ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Ιωάννης Καρνέσης.

Σχόλια