Κρήτη

Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Η διαδικασία διαβούλευσης αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2019

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται πλέον και οι δύο φάσεις της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, καθώς η “μικρή” διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου συμβασιοποιήθηκε στα τέλη Νοεμβρίου, ενώ ξεκίνησε και η διαγωνιστική διαδικασία διαβούλευσης επί των τεχνικών προδιαγραφών της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με πρωτοβουλία της “Αριάδνη Interconnection”.

Τα δύο έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020 και το 2022, αντίστοιχα.

Αναλυτικότερα, την επίσημη έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας επί των τεχνικών προδιαγραφών του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής για τα βασικά τμήματα του συνολικού έργου (Υποσταθμοί και Σταθμοί Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική και καλωδιακά μέρη) ανακοίνωσε χθες η “Αριάδνη Interconnection” μέσω της πλατφόρμας Cosmoone.

Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα έχουν πρόσβαση στις σημαντικές προδιαγραφές, καθώς και στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί κατά τη διάρκεια των διαγωνισμών, με σκοπό την έγκαιρη αξιολόγηση των προσφορών. Η διαδικασία διαβούλευσης αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2019, ώστε να ακολουθήσει η ανάρτηση των τευχών δημοπράτησης και να επιτευχθεί η συμβασιοποίηση του έργου, το ταχύτερο δυνατό.

Η “Αριάδνη Interconnection”, που στελεχώνεται με ταχείς ρυθμούς, ακολουθεί πιστά το απαιτητικό χρονοδιάγραμμα για το οποίο έχει δεσμευτεί έναντι της ΡΑΕ και ξεκινά το σημαντικότερο έργο στην ιστορία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ενέργειας, με στόχο την ολοκλήρωσή του εντός του 2022. Σημειώνεται ότι πληροφορίες για τις νέες θέσεις εργασίας, αλλά και για τις εξελίξεις γύρω από τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής μπορούν να αντληθούν από τον δικτυακό τόπο της “Αριάδνης Interconnection”, στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ariadne-interconnection.gr.

Δωδεκάνησα

Στο μεταξύ, σε ανακοίνωσή του ο ΑΔΜΗΕ αναφέρεται και στη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, η οποία αποτελεί τη νέα μεγάλη νησιωτική διασύνδεση που εντάσσεται στο νέο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2020-2029) του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029, και το οποίο προβλέπει συνολικές επενδύσεις 3,68 δισ. ευρώ στο Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (νησιωτικές διασυνδέσεις, διεθνείς διασυνδέσεις, εκσυγχρονισμός πεπαλαιωμένων στοιχείων εξοπλισμού, επέκταση του συστήματος 400 kV, αναβάθμιση υφιστάμενων Γ.Μ. κ.ά.).

Συγκεκριμένα, η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, πρότζεκτ προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω με το Ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω του νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στην Κόρινθο (που ανατίθεται αυτές τις ημέρες) μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου συνεχούς ρεύματος μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 900 MW. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο και της Ρόδου με την Κάρπαθο. Δρομολογείται έτσι η δημιουργία ενός ακόμα νησιωτικού “ηλεκτρικού διαδρόμου”, που θα επιτρέψει την αξιόπιστη ηλεκτροδότηση των Δωδεκανήσων από το Σύστημα και την αξιοποίηση του δυναμικού ΑΠΕ, με σημαντικά περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά οφέλη.

Τέλος, σημαντική θέση στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης καταλαμβάνει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού παγίων του Συστήματος Μεταφοράς, το οποίο προβλέπει επενδύσεις ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ έως το 2026, εκ των οποίων τα 30 εκατ. αφορούν στην αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.

Το χρονικό

Στην Κίσσαμο οι υπογραφές

Υπενθυμίζεται ότι οι συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο υπογράφτηκαν προ ημερών στο Δημαρχείο Κισσάμου, μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γιώργου Σταθάκη. Το έργο, προϋπολογισμού 330 εκατομμυρίων ευρώ, είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως και θα εξασφαλίσει, παράλληλα με τη μεγάλη διασύνδεση, την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης.

Ταυτόχρονα θα καταστήσει σταδιακά εφικτή την απεξάρτηση του νησιού από τις ρυπογόνες μονάδες παραγωγής πετρελαίου, οι οποίες, έτσι κι αλλιώς, μετά το 2020 πρέπει να αποσυρθούν με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Μάλιστα, τότε ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Σταθάκης χαρακτήρισε «ιστορική» τη μέρα για την Κρήτη, σημειώνοντας ότι το ενεργειακό μέλλον του νησιού μπαίνει σε μια καινούργια διάσταση.

Σε ό,τι αφορά αυτή καθαυτή τη διασύνδεση, ένα υποβρύχιο καλώδιο, μήκους 132 χιλιομέτρων, θα ξεκινήσει από τη νότια Πελοπόννησο και θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή στον κόλπο της Κισσάμου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια υπόγεια διαδρομή μήκους 32 χιλιομέτρων έως τον υποσταθμό των Χανίων.

Σχόλια