Ελλάδα

«Παπαδοπούλου 100»: Μια γλυκιά ιστορία 100 ετών στο μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας, της οικογένειας Παπαδοπούλου, που εδώ και έναν αιώνα κρατάει σταθερά τα ηνία αυτής της ελληνικής βιομηχανίας

«Πριν από 100 χρόνια ο πατέρας μας Ευάγγελος Παπαδόπουλος έφτασε στον Πειραιά». Ετσι άρχισε τη σύντομη ομιλία της η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της βιομηχανίας μπισκότων Παπαδοπούλου, Ιωάννα Παπαδοπούλου, προλογίζοντας την έκθεση που άνοιξε για το κοινό στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο «Παπαδοπούλου 100. Η ιστορία της εταιρείας 1922-2022».

Το 2022 συμπληρώνονται 100 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας μιας αμιγώς ελληνικής βιομηχανίας μπισκότων και ειδών διατροφής, εξαίρετη στο χώρο της μπισκοτοποιίας, της Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.

Η έκθεση που διοργανώνεται με αφορμή τον εορτασμό αυτό, επιχειρεί να αναδείξει τα συστατικά της εκατοντάχρονης επιτυχίας, φωτίζοντας όλες τις πτυχές που την απαρτίζουν: την ιστορία της, τον τρόπο παραγωγής των προϊόντων της, τη σημασία του εμπορικού σήματός της.

Ετικέτα συσκευασίας, δεκαετία 1950

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας, της οικογένειας Παπαδοπούλου, που εδώ και έναν αιώνα κρατάει σταθερά τα ηνία αυτής της ελληνικής βιομηχανίας. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ιστορία της, ιδωμένη παράλληλα με την ιστορική διαδρομή της Ελλάδας και με τις μικρές ιστορίες των ανθρώπων της Εταιρείας, που καθημερινά μοχθούν για να απολαμβάνουμε κάτι τόσο απλό, όσο ένα μπισκότο. 

Διαφημιστικό καρότσι για προϊόντα, 1960-65

Την έκθεση εγκαινίασε η Α.Ε. η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η οποία στην ομιλία της υπογράμμισε ότι η ιστορία της βιομηχανίας Παπαδοπούλου παρακολουθεί την ιστορία του τόπου μας τον τελευταίο αιώνα, τις κορυφώσεις και τις καμπές της οικονομικής μας ανάπτυξης. «Ενσωματώνει το μεράκι και τον ακάματο μόχθο τριών ή και τεσσάρων γενεών, την ευρηματικότητα και το επιχειρηματικό πνεύμα μιας οικογένειας που ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη το 1916, πουλώντας τα τετράγωνα μπισκότα της με τα δοντάκια, φτιαγμένα κατ' οίκον και σφραγισμένα με μια ξύλινη σφραγίδα με το οικογενειακό όνομα, στη μεγάλη οδό του Πέραν· που γνώρισε την προσφυγιά, τον πόλεμο και την επίταξη από τους Γερμανούς κατακτητές, έπαυσε τις εργασίες της, ξαναξεκίνησε μεταπολεμικά και κέρδισε πάλι τη θέση της στην ελληνική αγορά» πρόσθεσε. Επισήμανε, δε ότι «βασισμένη στα χαρακτηριστικά μιας υγιούς οικογενειακής επιχείρησης, η βιομηχανία αποδεικνύει καθημερινά την αφοσίωση των ανθρώπων της στο όραμα του ιδρυτή της, Ευάγγελου, και επιβεβαιώνει τις αξίες της που διασφαλίζουν την αντοχή της στον χρόνο».

Μικρογραφία μηχανήματος παραγωγής μπισκότων, δεκαετία 1970

Στη Συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης, 8 Δεκεμβρίου, η Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη κυρία Ειρήνη Γερουλάνου στο χαιρετισμό της τόνισε: θέλω να ευχαριστήσω ολόθερμα και να συγχαρώ την Πρόεδρο και διευθύνουσα Σύμβουλο της Εταιρείας κα Ιωάννα Παπαδοπούλου. Θέλω να της εκφράσω με ειλικρίνεια τον θαυμασμό όλων μας για όλα αυτά που έχει καταφέρει στην εταιρεία Παπαδοπούλου, και για όλα αυτά που έχει προσφέρει σε όλους μας: Γλυκές αναμνήσεις και εμπειρίες αλλά και υπερηφάνεια για την τόσο σπάνια και σημαντική πορεία μιας Ελληνικής οικογενειακής Εταιρείας.

Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εταιρείας Ε.Ι. Παπαδόπουλος Α.Ε. κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου, στην ομιλία της, ανέφερε: Η επέτειος αυτή είναι η αφορμή για την έκθεση ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ 100-Η ιστορία της Εταιρείας 1922-2022 και την παρουσίαση για πρώτη φορά στο κοινό του Ιστορικού Αρχείου της μέσα από το Μουσείο Μπενάκη. Και συνέχισε: Μόνο με πλήρη γνώση της κληρονομιάς μας και πατώντας γερά στις ρίζες μας μπορούμε να σηματοδοτήσουμε το μέλλον.

Σκαλιέρα για κουτιά με χύμα μπισκότα, 1950-60

Μέσα από τα τεκμήρια του Ιστορικού Αρχείου της Εταιρείας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ -ενός από τα πληρέστερα και καλύτερα οργανωμένα αρχεία ελληνικής επιχείρησης- η έκθεση  παρουσιάζει για πρώτη φορά όλες τις σημαντικές πτυχές της εκατόχρονης ιστορίας και δράσης μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις στον χώρο της διατροφής. Την έκθεση επιμελήθηκαν οι Ερατώ Κουτσουδάκη, αρχιτέκτων-μουσειολόγος, και Σπύρος Κίζης, σχεδιαστής προϊόντων και εσωτερικών χώρων.

Μέσα από 10 ενότητες, οι οποίες αντιστοιχούν σε ισάριθμα εκθεσιακά περιβάλλοντα, με φαινομενικά ελεύθερη νοηματική αλληλουχία, η αφήγηση καλεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι που περιλαμβάνει περισσότερα από 300 εκθέματα, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και διαδραστικούς σταθμούς για μικρούς και μεγάλους, ενώ δεν λείπουν οι εκπλήξεις! Κάθε ενότητα αναπτύσσεται σε ένα εκθεσιακό περιβάλλον σχεδιασμένο έτσι ώστε να παραπέμπει στο περιεχόμενό της, ενώ όλα μαζί συνθέτουν μια πλούσια μουσειακή εμπειρία, σχεδιασμένη ως την παραμικρή της λεπτομέρεια με γνώμονα να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο κοινό ο πλούτος του ιστορικού αρχείου της εταιρείας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ.

Τον επισκέπτη καλωσορίζει ένα κόκκινο δωμάτιο με έναστρο ουρανό, όπου ως αστέρια λάμπουν τα «πολύτιμα» της ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, τα προϊόντα της, διεγείροντας την περιέργεια και την προσμονή του. Στην πρώτη θεματική ενότητα ο επισκέπτης συναντά πολυάριθμα ιστορικά τεκμήρια: συσκευασίες, ετικέτες, παλιές διαφημίσεις, έντυπες και κινηματογραφικές, κοσμούν ένα λιτό περιβάλλον που παραπέμπει αφαιρετικά σε μακέτα διαφήμισης. Μέσα από το υλικό καταδεικνύεται η σημασία της μάρκας, της συσκευασίας και της διαφήμισης και η συνειδητή χρήση των εργαλείων αυτών από την οικογένεια Παπαδοπούλου ήδη από τα πρώτα βήματα της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, γεγονός που σε μεγάλο βαθμό βοήθησε την επιχείρηση να εδραιωθεί στην πρώτη θέση του τομέα της.

Χειροκίνητη σφραγίδα-κοπτικό για τα μπισκότα «Τίφφιν»

Η επόμενη αίθουσα είναι αφιερωμένη στην παραγωγή προϊόντων στα εργοστάσια της επιχείρησης. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει πώς φτιάχνονται αγαπημένα προϊόντα, μπισκότα, ψωμιά, φρυγανιές και μπάρες δημητριακών, μέσα από ιστορικά εκθέματα, animation videos και μια μεγάλη λειτουργική μακέτα. Την εμπειρία συμπληρώνουν εικαστικές φωτογραφίες του Νίκου Μάρκου από τις εγκαταστάσεις της ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ σε όλη την Ελλάδα. Δεσπόζουσα είναι εδώ και μια προβολή λογικής «live streaming» από το εσωτερικό εργοστασίου, ενώ αναπτύσσονται και ζητήματα της καθημερινής ζωής στα εργοστάσια.

Στη συνέχεια η έκθεση αφηγείται στον επισκέπτη την ιστορία ενός αιώνα της εταιρείας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, μιας από τις λίγες τόσο μακρόχρονες και υγιείς στην ιστορία του ελληνικού επιχειρείν. Παρουσιάζονται οι βασικοί σταθμοί της ιστορίας της παράλληλα με την ιστορία της Ελλάδας, μέσα από ένα πλούσιο σε εκθέματα χρονολόγιο. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται συνοπτικά η ιστορία του μπισκότου διεθνώς, και στον ελληνικό χώρο. Η συγκριτική παρουσίαση μεγάλων και ιστορικών επιχειρήσεων μπισκοτοποιίας σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρεςκαι η αναφορά σε άλλες ιστορικές ελληνικές μπισκοτοβιομηχανίες προσφέρουν στον επισκέπτη σφαιρική θεώρηση. Η ενότητα ολοκληρώνεται με μια διαδραστική κατασκευή που πληροφορεί για τα μπισκότα που καταναλώνουν οι λαοί σε όλον τον πλανήτη και τις μικρές τους ιστορίες.

Ετικέτα για λευκοσιδηρά δοχεία χύμα μπισκότων «Λεμόνι – Πορτοκάλι», 1931-41

Στη μέση της εκθεσιακής διαδρομής έχει διαμορφωθεί μια μικρή ενότητα-ιντερμέδιο αφιερωμένη στα παραμύθια που αντλούν την έμπνευση και τη θεματολογία τους από τις ζύμες, τα μπισκότα και τα ψωμιά, σε εικονογράφηση της Μυρτούς Δεληβοριά και κείμενα της Ειρήνης Βοκοτοπούλου. Ο Κοντορεβυθούλης, ο Χάνσελ και η Γκρέτελ, ο Σιμιγδαλένιος είναι μόνο κάποιοι από τους πρωταγωνιστές εδώ.

Η έκθεση συνεχίζεται με την παρουσίαση του πλέγματος ανθρώπων που συνεργάζονται ώστε να μπορέσουν απλά και καθημερινά αγαθά, όπως το μπισκότο, το ψωμί, οι φρυγανιές, οι μπάρες δημητριακών, να φτάσουν στα σπίτια μας. Τους πίνακες, τα κείμενα και τα διαγράμματα της εσωτερικής δομής της Εταιρείας συμπληρώνουν συνεντεύξεις εργαζομένων και συνεργατών της, δίνοντας προσωποποιημένη πληροφορία στον επισκέπτη. Εδώ μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει και έναν ψηφιακό διαδραστικό σταθμό-παιχνίδι για παίκτες όλων των ηλικιών: Θα καταφέρεις να βάλεις κάθε εργαζόμενο στο πόστο του, ώστε να θέσεις σε λειτουργία τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου; Στο πλαίσιο ανίχνευσης του δικτύου διανομής των προϊόντων ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ παρουσιάζεται η εξαγωγική δραστηριότητα της Εταιρείας.

Η καρδιά της έκθεσης κρύβεται σε ένα ιδιαίτερο θεατρικό σκηνικό, που αναφέρεται στα μέλη της οικογένειας Παπαδοπούλου, τα οποία έχουν εμπλακεί στην επιχείρηση, διατρέχοντας τις γενιές. Ένα ιδιότυπο γενεαλογικό δέντρο δίνει στους επισκέπτες την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα τα πρόσωπα πίσω από το τιμόνι της επιχείρησης. Στην αίθουσα αυτή, που παραπέμπει σε αστική τραπεζαρία λίγο πριν από ένα κυριακάτικο γεύμα, ακούγεται η δραματοποιημένη ανάγνωση επιστολών από την πλούσια αλληλογραφία των δύο αδερφών Παπαδόπουλων, το διάστημα 1949-1953, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, με τον ίδιο στον ένα από τους δύο ρόλους και τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον άλλο. Η μουσική και ηχητική επένδυση ανήκει στο Θοδωρή Οικονόμου. Ο τίτλος της είναι «Ταξείδι Μελέτης». Από τα αποσπάσματα της αλληλογραφίας, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τεκμήρια του Ιστορικού Αρχείου της επιχείρησης, ο επισκέπτης μπορεί να αντιληφθεί τη φιλοσοφία και το χαρακτήρα των ιδρυτών της, ίσως και να ερμηνεύσει τους λόγους της εκατόχρονης επιτυχίας της.

Ετικέτα για λευκοσιδηρά δοχεία χύμα μπισκότων «Πετί-Μπερ», 1928-29

Λίγο πριν το τέλος, η έκθεση επιστρέφει στα βασικά: στην τροφή και τις πρώτες ύλες των προϊόντων, που χρησιμοποιούνται για να παραχθούν μπισκότα, ψωμιά, φρυγανιές, μπάρες δημητριακών, καθώς και μια σειρά από σημαντικά ιστορικά ντοκουμέντα που πιστοποιούν τη διαρκή και πρωτοπόρα διεθνώς έρευνα που διεξήγε πάντα η Εταιρεία στον τομέα της. Δεν αρκεί όμως μόνο η εκπαιδευτική και ενημερωτική προσέγγιση του θέματος: εδώ θα προσφέρεται και μια άκρως βιωματική εμπειρία-έκπληξη! Οι λιλιπούτειοι φίλοι του μπισκότου θα ενθουσιαστούν από τις εκπλήξεις, τους διαδραστικούς σταθμούς και την πολύχρωμη ενότητα που είναι αφιερωμένη στα παραμύθια που μιλούν για ζύμες, μπισκότα και ψωμάκια. Οι μεγάλοι θα συγκινηθούν παρατηρώντας τις παλιές πλην όμως διαχρονικές και ανεξίτηλα χαραγμένες στην μνήμη αφίσες της εποχής.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις τις παρακάτω ημέρες και ώρες:

Σάββατο 18.12.2021, στις 12:00

Κυριακή 19.12.2021, στις 12:00 & στις 14:00, στο πλαίσιο των δράσεων «Χριστούγεννα στο Μουσείο Μπενάκη».
Σάββατο 15.01.2022, στις 12:00

Σάββατο 29.01.2022, στις 12:00

Σάββατο 12.02.2022, στις 12:00

Σάββατο 26.02.2022, στις 12:00

Ενώ με τίτλο «Για να γίνει ένα μπισκότο…», το Τμήμα Εκπαίδευσης του Μουσείου Μπενάκη ετοίμασε ένα πρόγραμμα για σχολικές ομάδες ηλικίας από 5 έως 18 ετών, που θα πραγματοποιείται κάθε Πέμπτη  όσο διαρκέσει η έκθεση. Τέλος, το Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη δημιούργησε μια σειρά αντικειμένων εμπνευσμένη από τα προϊόντα και την ιστορία της εταιρείας. 

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 26 Φεβρουαρίου.

Το πρώτο μπισκότο φουρνίστηκε το 1916

Το πρώτο μπισκότο Παπαδοπούλου μοσχοβόλησε στο φούρνο του σπιτιού της οικογένειας Παπαδοπούλου στην Κωνσταντινούπολη και σφραγίστηκε με μία απλή ξύλινη σφραγίδα το 1916.

Το 1922, η οικογένεια Παπαδοπούλου έρχεται στην Ελλάδα όπου ξεκινά την επιχειρηματική της δράση. Σήμερα, έναν αιώνα μετά, η Ε. Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε, είναι μια αμιγώς ελληνική βιομηχανία μπισκότων και ειδών διατροφής, η οποία ξεχωρίζει στο χώρο της μπισκοτοποιίας, προσφέροντας μία πληθώρα αγαπημένων μαρκών, ενώ παράλληλα κατέχει σημαντική θέση στις κατηγορίες των αρτοσκευασμάτων, του συσκευασμένου ψωμιού, αλλά και των μπαρών δημητριακών.

Τιμοκατάλογος προϊόντων, Σεπτέμβριος 1934

Με 4 παραγωγικές μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Οινόφυτα, καθώς και ένα Κέντρο Αποθήκευσης & Διανομής στην περιοχή του Ασπροπύργου, με περισσότερους από 1.500 εργαζομένους, παρουσία σε 61 χώρες και πλήθος διακρίσεων, η εταιρεία κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του καταναλωτικού κοινού, παραμένοντας πιστή στις αξίες της: καινοτομία, ποιότητα, σεβασμός στον καταναλωτή, ήθος και αριστεία.

Σημαντικότεροι σταθμοί

1922-1940

Το 1922 η οικογένεια εγκαθίσταται σε στέγη που προσφέρει το κράτος σε προσφυγική πολυκατοικία κοντά στο Λυκαβηττό, όπου και ζυμώνεται το πρώτο Πτι-Μπερ.
Το 1938 η βιοτεχνία εγκαθίσταται στο πρώτο της μικρό εργοστάσιο στην οδό Θεσσαλονίκης, στα Πετράλωνα και αγοράζονται μηχανήματα ελληνικής κατασκευής, όπου σε αυτά παράγονται τα Μιράντα, τα Γεμιστά και τα κρημ κράκερς, τα οποία συσκευάζονται σε μεγάλα τετράγωνα κουτιά και πωλούνται χύμα.
Το 1941 η επιχείρηση επιτάσσεται από τους Γερμανούς και παράγει γαλέτα για τους στρατιώτες των κατακτητών.
Δύο χρόνια αργότερα, όπως οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις έτσι και οι αδελφοί Παπαδόπουλοι διακόπτουν εντελώς την επιχειρηματική τους δραστηριότητα μέχρι περίπου τα τέλη του πολέμου.

1957

Το έτος 1957 ανοίγει το πρώτο μεγάλο και σύγχρονο εργοστάσιο της εταιρίας στην Πέτρου Ράλλη. Ιδιαίτερη για τη σπουδαιότητά της η συγκεκριμένη χρονολογία, καθώς τα όνειρα, οι προσπάθειες και οι κόποι τόσων χρόνων βρίσκουν την πρώτη τους σύγχρονη στέγη.

1966

Το 1966 η εταιρεία εντάσσεται για πρώτη φορά στις 100 μεγαλύτερες ελληνικές βιομηχανίες.

1970

Στις αρχές αυτής της δεκαετίας η σύσταση της επιχείρησης αλλάζει σε Ε.Ι.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Ανώνυμη Εταιρεία.
Το 1972 πραγματοποιείται ο σχεδιασμός του γνωστού μέχρι σήμερα σήματος της εταιρείας: ένα κόκκινο «Π» που συμπληρώνεται από τις φιγούρες των τεσσάρων παιδιών του Ευάγγελου Παπαδόπουλου, την Ιωάννα, τον Αλέξανδρο, την Αλεξάνδρα-Μιράντα και τον Ανδρέα.
To 1973 ανοίγει το δεύτερο εργοστάσιο της εταιρείας, στη Θεσσαλονίκη.
Το 1979 λανσάρεται ένα νέο προϊόν στην ελληνική αγορά, το Caprice, το οποίο θα αποτελέσει και τη ναυαρχίδα των εξαγωγών της εταιρείας, την πιο γλυκιά λατρεία, που δεν έχει ηλικία.

1980

Η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών, για προϊόντα με την επωνυμία «Παπαδοπούλου», οδηγεί στη δημιουργία τρίτου εργοστασίου, στο Βόλο.
Η εταιρεία εμφανίζεται στις 20 μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις βάσει πωλήσεων.

1990

Το 1995, αναλαμβάνει και επίσημα το τιμόνι της εταιρείας η κόρη του Ευάγγελου Παπαδόπουλου, Ιωάννα Παπαδοπούλου.
Το 1996 αρχίζει να λειτουργεί το καινούργιο εργοστάσιο στα Οινόφυτα, που παράγει αρτοσκευάσματα.

2000

Το 2002 φεύγει από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών, ο ιδρυτής της βιομηχανίας, Ευάγγελος Παπαδόπουλος, αφήνοντας πίσω του μία βιομηχανία που ευημερεί.
To 2007 εισέρχονται στο Διοικητικό Συμβούλιο και οι δύο γιοι της Ιωάννας Παπαδοπούλου, Κωνσταντίνος και Ευάγγελος Αργυρόπουλος.

2013

Το 2013 η εταιρεία επεκτείνεται και στην αγορά του συσκευασμένου ψωμιού, κατακτώντας σημαντική θέση στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για τα πρώτα φρέσκα προϊόντα με τα οποία η επιχείρηση ανοίγεται σε μια νέα αγορά.

Εν μέσω της οικονομικής κρίσης η εταιρεία Παπαδοπούλου είναι από τις ελάχιστες που προχωρά σε προσλήψεις.

Σήμερα

Σήμερα η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στην αγορά, συνεχίζοντας να λανσάρει νέα προϊόντα. Αφουγκραζόμενη τις διατροφικές ανάγκες της εποχής, η Ε.Ι. Παπαδόπουλος Α.Ε. λανσάρει νέα προϊόντα και επεκτείνει ήδη υπάρχουσες σειρές με νέους κωδικούς. Με δέσμευση προς τους καταναλωτές και σε συνεχή εγρήγορση, αναζητά νέους δρόμους γεύσεων και καινοτομεί, παραμένοντας στην πρώτη γραμμή των σύγχρονων διατροφικών τάσεων κερδίζοντας την αγάπη ακόμα περισσότερων καταναλωτών, αφού βρίσκεται παρούσα μέσω των προϊόντων της σε 61 χώρες και στις 5 ηπείρους.

Συσκευασία από λευκοσίδηρο για τα μπισκότα «Ανάμικτα δι’ Οικογενείας», 1939 – 1957

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια