ΒΟΑΚ: Έντονος προβληματισμός για την παράκαμψη Ηρακλείου

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Έντονος προβληματισμός για την παράκαμψη Ηρακλείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημοτική Αρχή, αντιπολίτευση και θεσμικοί φορείς διαπιστώνουν σοβαρές αβλεψίες, αστοχίες, παραλείψεις και κακώς κείμενα που εγκυμονούν σοβαρούς μελλοντικούς κυκλοφοριακούς κινδύνους

Έντονος είναι ο «πονοκέφαλος» για τα όσα προβλέπονται σε επίπεδο κόμβων - και όχι μόνο - ως προς την παράκαμψη Ηρακλείου του ΒΟΑΚ, με τη δημοτική Αρχή, τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης αλλά και τοπικούς θεσμικούς φορείς να διαπιστώνουν σοβαρές αβλεψίες, αστοχίες, παραλείψεις και κακώς κείμενα που εγκυμονούν σοβαρούς μελλοντικούς κυκλοφοριακούς κινδύνους για το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου.

Μάλιστα, μεγάλη αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση που έκανε ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. Γιώργος Αγαπάκης, ο οποίος, αφού ανέδειξε πολλά προβληματικά σημεία και παραλείψεις, ανέφερε σε αιχμηρό τόνο πως οι μελετητές της συγκεκριμένης ΜΠΕ μάλλον δεν είχαν μεγάλη σχέση ή σαφή εικόνα για το τι σκηνικό επικρατεί ως προς τις παρακάμψεις, ούτε ακόμα για το τι μελέτες, εκπονημένες ή εγκεκριμένες, υπάρχουν και θα έπρεπε να είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη.

Η χθεσινή ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου ανέδειξε έντονο προβληματισμό γύρω από πολλά σημεία της σχετικής μελέτης, που τελεί υπό δημόσια διαβούλευση, με βασικά «αγκάθια» την προβλεπόμενη κατάργηση του κόμβου της Φοινικιάς, τις μη ουσιώδεις βελτιωτικές αλλαγές στους κόμβους Παπαναστασίου, Κατσαμπά και αεροδρομίου, αλλά και την έλλειψη μέριμνας για το παράπλευρο οδικό δίκτυο, που σε ορισμένες περιπτώσεις μετακυλίεται εντέχνως ως ευθύνη και κόστος στην πλάτη του Δήμου Ηρακλείου.

Τα διόδια και το Κακό Όρος

Την ίδια ώρα, στο προσκήνιο αναδεικνύονται δύο «κόκκινες γραμμές»: Όπως επισημάνθηκε χθες, σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου αλλά και οι φορείς όπως ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης απαιτούν αλλαγή πλεύσης για τον ΒΟΑΚ στο ύψος του Κακού Όρους, με την επιλογή άλλης χάραξης και άλλων τεχνικών λύσεων (π.χ. σήραγγας), ώστε να τερματιστεί, ενόψει ιδίως και της μελλοντικής λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, η «παραφωνία» με τις στροφές.

Και επίσης, απαιτούν τη μη λειτουργία σταθμών διοδίων στο κομμάτι του ΒΟΑΚ από τα Ληνοπεράματα έως τον Καρτερό και την περιοχή Κοκκίνη Χάνι, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι ενδοδημοτικές μετακινήσεις.

Όπως αποφασίστηκε χθες, το Δημοτικό Συμβούλιο θα προχωρήσει στη λήψη της τελικής απόφασης-γνωμοδότησης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την παράκαμψη Ηρακλείου του ΒΟΑΚ τις επόμενες ημέρες, αφότου ενσωματωθούν παρατηρήσεις και προτάσεις που ειπώθηκαν χθες στην εισήγηση της δημοτικής Αρχής, ενώ βεβαίως το μείζον θέμα είναι κατά πόσον η τελική θέση του Δήμου θα ληφθεί υπόψη.

Η αλήθεια είναι ότι η απόφαση του Δήμου περιορίζεται σε ένα γνωμοδοτικό χαρακτήρα, ενώ, όπως παραδέχτηκε χθες ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, στην περίπτωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Χανιά-Χερσόνησος» του ΒΟΑΚ η κεντρική κυβέρνηση δεν εισάκουσε, αλλά, αντιθέτως, απέρριψε στην πλειονότητά τους τα «θέλω» των τοπικών φορέων.

Οι τοποθετήσεις

«Ο κυκλοφοριακός φόρτος για την παράκαμψη Ηρακλείου είναι ο μεγαλύτερος στην Κρήτη. Άρα, πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή στον σχεδιασμό - κάτι που δε διαφαίνεται από την πρόταση που έχει αναρτηθεί. Έχουμε θετική γνώμη για τον ανισόπεδο κόμβο του ΒΟΑΚ προς ΠΑΓΝΗ. Τώρα δίνεται η ευκαιρία απευθείας πρόσβασης σε ΠΑΓΝΗ/ΙΤΕ. Από εκεί και πέρα, έχουμε πολλά θέματα. Είναι π.χ. για τον Δήμο «κόκκινη γραμμή» η κατάργηση του κόμβου Φοινικιάς που προβλέπει η μελέτη. Ο Δήμος επιθυμεί την αναβάθμιση του κόμβου Φοινικιάς με ανισόπεδη διαμόρφωση. Στον ανισόπεδο κόμβο Παπαναστασίου, μια προσθήκη που θα ήθελα να κάνουμε είναι η περίφημη «μινωική ασπίδα» για να διασυνδέσουμε το πάρκο Ερυθραίας και τη Μεγάλου Αλεξάνδρου με την Κνωσού. Αυτονόητο είναι ότι η χωροθέτηση των σταθμών διοδίων πρέπει να βγει εκτός πολεοδομικού ιστού του Ηρακλείου. Η μετατόπιση της κίνησης, ελέω διοδίων, θα οδηγούσε σε κυκλοφοριακό ναυάγιο», ανέφερε στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης.

«Ο χρόνος της διαβούλευσης είναι πολύ μικρός. Είναι δυνατόν σε τρεις μέρες να κληθούμε να πούμε απόψεις; Η χάραξη του ΒΟΑΚ θα έπρεπε να ήταν πιο γενναία. Κακώς δεν υπάρχει νέα χάραξη. Παράλληλα με τον ΒΟΑΚ θα έπρεπε να υπάρχουν σχεδιασμένοι οι κάθετοι άξονες. Είναι δυνατόν να συζητάμε ένα έργο που θα “σημαδέψει” τα επόμενα 50 χρόνια και να μην το κάνουμε σωστό; Ο κόμβος του αεροδρομίου που θα συνδέει τη ΒΙ.ΠΕ. και τα Δύο Αοράκια δεν μπορεί να μείνει έτσι. Πρέπει να γίνει με τις σωστές προδιαγραφές. Για το Κακό Όρος να μην επιτρέψουμε να μείνουμε με τη σημερινή χάραξη, με τις επικίνδυνες στροφές με τα θύματα και χωρίς σήραγγα. Ημερησίως στον ΒΟΑΚ, διέρχονται 38.000 με 40.000 οχήματα από το Κακό Όρος... Είναι λοιπόν δυνατόν να μη σχεδιαστεί ένας σωστός δρόμος και να συναινέσουμε; Πρέπει να είμαστε κάθετοι!», ανέφερε ο επικεφαλής της παράταξης «Ηράκλειο 3.7.5» Γιάννης Κουράκης.

«Συζητάμε αποσπασματικά κατόπιν εορτής»

«Το κράτος αποφασίζει μόνο του. Ο σχεδιασμός - η χάραξη - εγκρίθηκε σε κλειστό κύκλο πάνω στα υπουργεία. Σήμερα εντοπίζουμε τρία-τέσσερα μεγάλα προβλήματα: Ένα είναι το κομμάτι του Κακού Όρους, όπου χρειάζεται τούνελ για να γλιτώσουμε τις στροφές. Σε λίγο καιρό αυτό το κομμάτι θα εξυπηρετεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Θα έχει μεγάλη κυκλοφοριακή φόρτιση. Σχεδόν αμετάβλητος είναι ο σχεδιασμός γύρω από τους κόμβους. Δε βλέπουμε να βελτιώνεται το σκηνικό, πλην μονάχα του κομματιού για τον ανισόπεδο κόμβο για το ΠΑΓΝΗ, που είναι επιθυμία όλου του Ηρακλείου. Όλο αυτό το τμήμα του ΒΟΑΚ εξυπηρετεί αστικές ανάγκες της πόλης. Άρα δε νοείται να υπάρχουν διόδια σε αυτό το τμήμα. Πρέπει να αποτυπωθεί καθαρά αυτό από το Δημοτικό Συμβούλιο. Να μην πληρώνει διόδια ο πολίτης που θέλει να πάει σπίτι του ή ο βιοτέχνης που θέλει να μεταφέρει εμπόρευμα στη βιοτεχνία του», επισήμανε ο επικεφαλής των «Ενεργών Πολιτών» Ηλίας Λυγερός.

«Έπρεπε να είχε διεκδικηθεί ένας δημόσιος ΒΟΑΚ και δημόσιο-δημοτικό δίκτυο. Αυτά που λέτε είναι εκ του ασφαλούς κριτική. Η κυβέρνηση δε θα τα λάβει καν υπόψη της, αλλά εσείς θα βγείτε να πείτε ότι εμείς τα λέγαμε, διαφωνούσαμε. Έχετε αποδεχτεί κανονικά τα διόδια και τώρα δήθεν κόπτεστε. Εμείς καταψηφίζουμε την ΜΠΕ όχι ως προς το τεχνικό σκέλος, αλλά ως προς το πολιτικό», ανέφερε ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δημήτρης Βρύσαλης.

«Όλοι μας - κι εγώ - πιαστήκαμε στον ύπνο. Πήραμε πρόσκληση για την παράκαμψη του ΒΟΑΚ. Είχα την ψευδαίσθηση ότι θα συζητούσαμε νέα χάραξη. Αυτό είναι η διχοτόμηση του Ηρακλείου και η κακή τακτοποίηση της παράνομης, δήθεν, εθνικής οδού. Θα ήταν ΒΟΑΚ αν είχε παράπλευρους και ανισόπεδους κόμβους», τόνισε ο επικεφαλής της παράταξης «Συνεργασία για το Ηράκλειο» Ευριπίδης Κουκιαδάκης.

«Υπάρχει μια προχειρότητα και αποσπασματική αντιμετώπιση. Θεωρώ ότι έπρεπε να είχε γίνει κοινή συνεδρίαση των εμπλεκόμενων Δήμων με την Περιφέρεια. Πουθενά δεν αναφέρεται το πώς θα γίνεται η πρόσβαση για το νέο αεροδρόμιο. Η έννοια της διασύνδεσης των υποδομών παραμένει άγνωστη στην Ελλάδα. Πονεμένη ιστορία οι παράπλευροι δρόμοι. Θα είναι αστείο αν, για να μετακινηθεί από Ανατολή σε Δύση ή Βορρά προς Νότο του Δήμου ο δημότης, θα πληρώνει διόδια», τόνισε η επικεφαλής της παράταξης «Ηράκλειον Αξίζει» Ευαγγελία Σχοιναράκη.

«Θα έπρεπε η πρώτη παράγραφος του κειμένου που θα αποφασίσουμε να είναι η διαμαρτυρία μας για τη μη πρόσκλησή μας να γνωματεύσουμε σε προηγούμενες φάσεις και ότι γίνεται τώρα μέσα στον Αύγουστο! Ουσιαστικά εδώ μιλάμε για αστικό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και συνεπώς είναι αδιανόητο να έχει διόδια», επισήμανε ο σύμβουλος της «Ηράκλειας Πρωτοβουλίας» Μανόλης Βασιλάκης.

Γιώργος Αγαπάκης - «Πρέπει πάση θυσία να αλλάξει»

«Αυτοί που μελέτησαν κι αυτοί που θα πάρουν τις αποφάσεις έχουν τη λιγότερη σχέση με τους κόμβους. Δυσεπίλυτα περισσότερο είναι τα προβλήματα στους κόμβους στην παράκαμψη Ηρακλείου, συγκριτικά με τις άλλες πόλεις. Θα κάνουμε παρέμβαση επίσημη ως ΟΑΚ. Δε νοείται, δεν μπορώ να το καταλάβω ως Κρητικός, να υπάρχει τμήμα δύο χιλιομέτρων - εννοώ στο Κακό Όρος - με ταχύτητα 70-80 χλμ., ενώ η ταχύτητα στον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο είναι 110-120 χλμ. Πρέπει πάση θυσία να αλλάξει, και σας το λέει αυτός ο άνθρωπος που το κατασκεύασε το τμήμα στο Κακό Όρος. Υπάρχουν λύσεις. Μια σήραγγα 600 μέτρων. Αυτή η λύση κοστίζει 40 εκατ. ευρώ. Ε, δεν μπορεί να απορρίπτεται λόγω του κόστους αυτού, όταν στον Πετρέ κάνουμε σήραγγες που θα στοιχίσουν 150 εκατ. ευρώ! Για τον κόμβο Παπαναστασίου χρειάζονται συμπληρώσεις. Για τον κόμβο Κατσαμπά, πρέπει να γίνει αποδεκτή αυτή η μελέτη με τους κυκλικούς κόμβους. Η ΜΠΕ προτείνει φανάρια. Μα αυτά υπάρχουν και σήμερα! Ο κόμβος του αεροδρομίου σχεδιάστηκε μόνο για το αεροδρόμιο. Πρέπει να βρεθεί λύση σύνδεσης με ΒΙ.ΠΕ., Αστυνομικό Μέγαρο και γυμναστήριο. Υπάρχει μελέτη εγκεκριμένη από το υπουργείο. Δυστυχώς, δεν τη γνώριζαν οι συνάδελφοι που ασχολήθηκαν με τα θέματα αυτά!», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. Γιώργος Αγαπάκης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News