Ηράκλειο

«Φαρμάκι» οι πτήσεις για Αθήνα από Ηράκλειο

«Φωτιά» το Ηράκλειο - Αθήνα: Πώς καθορίζονται οι τιμές

Μεγάλο ερώτημα που βασανίζει όσους ταξιδεύουν συχνά ή πρέπει να ταξιδέψουν άμεσα για κάποιο σοβαρό λόγο αποτελεί το γιατί οι τιμές εσωτερικού και δη από Κρήτη είναι πιο ακριβές από αυτές του εξωτερικού. Και δεν είναι μόνο αυτό, αλλά οι πτήσεις και οι αεροπορικές θέσεις που διατίθενται είναι πλέον λιγοστές και ειδικά την περίοδο της κρίσης.

Όπως πολλοί θα έχουμε παρατηρήσει, οι τιμές για μια κράτηση της τελευταίας στιγμής είναι “φωτιά” και κρίνονται απλησίαστες σε σχέση με εκείνες για πτήσεις που κλείστηκαν δύο και τρεις μήνες νωρίτερα από την ημερομηνία της αναχώρησης. Επιπλέον, πολλές φορές δεν υπάρχουν διαθέσιμα εισιτήρια της τελευταίας στιγμής, πράγμα που σημαίνει ότι, σε αντιστοίχηση με τη ζήτηση, οι διαθέσιμες πτήσεις δεν είναι επαρκείς, με πολλούς να αναρωτιούνται γιατί τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία, που δραστηριοποιείται χρόνια τώρα στον χώρο αυτό, δε βάζει επιπλέον πτήσεις, ώστε η προσφορά να είναι ανάλογη της ζήτησης και κατ’ επέκταση οι τιμές πιο προσιτές.

Δεν είναι μάλιστα σπάνιο φαινόμενο η τιμή μιας θέσης να διπλασιαστεί ή να πέσει στο μισό στο διάστημα μιας μέρας ή και εντός ολίγων ωρών. Αν ρωτήσετε τον διπλανό στην πτήση σας πόσο αγόρασε το εισιτήριό του, είναι πολύ πιθανό να συνειδητοποιήσετε ότι η τιμή που πλήρωσε ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που πληρώσατε εσείς για την ίδια στην ουσία θέση. Επιπλέον, αν κοιτάξετε στις σελίδες κρατήσεων στο ίντερνετ για διάφορους προορισμούς στην Ευρώπη, θα διαπιστώσετε πως οι διαφορές με τις low cost εταιρείες είναι τεράστιες. Έτσι, μπορεί να πετύχετε, για παράδειγμα, την αυριανή πτήση για Μιλάνο με επιστροφή στα 200 ευρώ, ενώ την ίδια ώρα την πτήση από Ηράκλειο για Αθήνα με επιστροφή να τη δείτε να ξεπερνάει τα 400 ευρώ!

Την ίδια ώρα, είναι απορίας άξιον γιατί η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία που εκτελεί το δρομολόγιο δεν προγραμματίζει επιπλέον πτήσεις ημερησίως, ανοίγοντας και θέσεις επιβατών... Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά θα σας απαντήσουμε σήμερα, μέσα από το ρεπορτάζ μας.

Πώς καθορίζονται οι τιμές

Τι γίνεται λοιπόν με τις κρατήσεις των αεροπορικών εισιτηρίων; Τι είναι αυτό που καθορίζει τις τιμές και αλλάζουν συνεχώς; Ας ξεκινήσουμε από την αρχή για να δούμε λίγο χονδρικά το τι συμβαίνει. Κάθε πτήση, λοιπόν, έχει κάποιο σταθερό κόστος, το οποίο φυσικά καθορίζεται από διάφορους παράγοντες, όπως τα ναύλα - η βασική τιμή του εισιτηρίου από την εταιρεία - η τιμή των καυσίμων (επίναυλος καυσίμων), η ποσότητα που θα χρειαστεί για την πτήση, οι φόροι και τα τέλη των αεροδρομίων, ο χρόνος παραμονής στο αεροδρόμιο και τα έξοδα στο έδαφος, οι ώρες που θα εργαστεί το πλήρωμα του αεροπλάνου, η χρέωση για την έκδοση των αεροπορικών κρατήσεων (εάν υπάρχει), η πιθανή χρέωση για επιλογή θέσης, η αποσκευή, η πληρότητα και η συνάρτηση προσφοράς-ζήτησης, ενώ καθοριστικό ρόλο σε όλο αυτό παίζουν ο ανταγωνισμός, το μονοπώλιο και τα παιχνίδια των αεροπορικών εταιρειών. Η αεροπορική εταιρεία πρέπει, αξιοποιώντας κατάλληλα τον πεπερασμένο αριθμό θέσεων που έχει στο αεροπλάνο, όχι μόνο να καλύψει τα έξοδα της πτήσης, αλλά να βγάλει σαφώς και κάποιο κέρδος. Για να το καταφέρει αυτό, θα πρέπει αρκετές φορές, ανάλογα τη ζήτηση, να πουλήσει όσο γίνεται περισσότερες θέσεις σε όσο το δυνατόν υψηλότερη τιμή, γι’ αυτό και στην αρχή τουλάχιστον οι τιμές είναι ακριβές. Όσο περνάει όμως ο χρόνος, οι πελάτες κυρίως της πρώτης κατηγορίας θα εξαντλούνται και έτσι η ζήτηση θα ξεκινήσει να πέφτει...

Προκειμένου λοιπόν να “αναχαιτιστεί” αυτή η πτώση, οι τιμές θα αρχίσουν να κατεβαίνουν και ούτω καθεξής. Συνεπώς οι χαμηλές τιμές σε αυτή την περίπτωση καθορίζονται από την προσφορά και τη ζήτηση, πράγμα που σημαίνει πως, για να πετύχει ο πελάτης καλή τιμή, θα πρέπει να προγραμματίσει το ταξίδι του στο σωστό “τάιμινγκ”.

«Είναι ανηφορικός... ο δρόμος»

Σε τοπικό επίπεδο τώρα, μεταξύ των άλλων, εκείνο που διαφοροποιεί τόσο πολύ την τιμή στην πτήση “Ηράκλειο-Αθήνα” είναι το γεγονός ότι ο δρόμος είναι... «ανηφορικός», άρα υπάρχει μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων, όπως μας εξήγησε και ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου Γιώργος Πλιάκας.

«Δεν είναι απόλυτο το ότι η τιμή σχετίζεται με τη χιλιομετρική απόσταση που διανύει κάθε πτήση. Άλλη τιμή έχει το “Αθήνα-Ηράκλειο” και άλλη το “Ηράκλειο-Αθήνα”, γιατί επιπλέον έχει περισσότερα τέλη το “Αθήνα-Ηράκλειο”. Στο δρομολόγιο “Ηράκλειο-Λονδίνο”, στο οποίο η απόσταση είναι μεγαλύτερη, δεν έχει τόσο μεγάλη κατανάλωση καυσίμων. Όσο πιο ψηλά πετάει το αεροπλάνο, τόσο λιγότερο καύσιμο καταναλώνει. Ένα αεροπλάνο από Ηράκλειο-Αθήνα και Αθήνα-Ηράκλειο πάει με μια ανηφόρα και μια κατηφόρα. Παίζουν πολλά ρόλο σε μια τιμολογιακή πολιτική, γι’ αυτό και μπορεί ο διπλανός σας στην πτήση να έχει εισιτήριο των 19 ευρώ και εσείς των 200 ευρώ. Όσο υπάρχει μεγάλη ζήτηση, η τιμή ανεβαίνει υπερβολικά. Το σίγουρο, πάντως, είναι πως, όσο πιο αργά γίνεται κράτηση, τόσο πιο δύσκολα πετυχαίνετε καλή τιμή. Μπορεί όμως κάποιος να προγραμματίζει ένα ταξίδι δυο-τρεις μήνες πριν;», είπε ο κ. Πλιάκας, εξηγώντας το πώς έχουν τα πράγματα με τη διαμόρφωση των τιμών των αεροπορικών εταιρειών.

«Ζητούμενο η επάρκεια πτήσεων»

Ο ανταγωνισμός και σε αρκετές περιπτώσεις το μονοπώλιο που επικρατεί ειδικά στο νησί μας έχει ως αποτέλεσμα οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να ανεβοκατεβάζουν συνεχώς τις τιμές, με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης-Α’ αντιπρόεδρο της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού Μιχάλη Βλατάκη να επισημαίνει παράλληλα την ανάγκη για επιπλέον πτήσεις.

«Ζούμε, δυστυχώς, στην εποχή του καπιταλισμού. Οι αεροπορικές εταιρείες εκμεταλλεύονται την κράτηση της τελευταίας στιγμής. Υπάρχει όμως και το ηθικό μέρος, γι’ αυτό και πρέπει όλοι να πιέσουμε ώστε να μπουν περισσότερες πτήσεις διότι, αν υπάρξει μεγαλύτερη προσφορά θέσεων, θα είναι και οι τιμές χαμηλότερες. Πρέπει να υπάρχει επάρκεια θέσεων, ώστε να χαιρόμαστε λογικότερες τιμές, που τις αξίζουμε», είπε ο κ. Βλατάκης, μη παραβλέποντας να τονίζει ότι έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο μεταφοράς ποιοτικού τουρισμού από μεγάλη αεροπορική εταιρεία με τις πτήσεις που συνδέουν το Ηράκλειο και την Κρήτη με το εξωτερικό.

Για τις αεροπορικές εταιρείες, πάντως, υπάρχουν δύο είδη πελατών: Αυτοί που θα αγοράσουν το εισιτήριο άσχετα από την τιμή του και εκείνοι που δεν έχουν ανάγκη να κάνουν το ταξίδι άμεσα, οπότε και θα ψάξουν λίγο παραπάνω τις τιμές.

Εν κατακλείδι, λοιπόν, επειδή αυτό που καθορίζει την τιμή μιας πτήσης είναι η ζήτηση των πελατών, αλλά και τα προβλεπόμενα κέρδη της εταιρείας, αν στο επόμενο ταξίδι που θα προγραμματίσετε δείτε μια εξαιρετικά χαμηλή τιμή σε μια πτήση που σας ενδιαφέρει, “χτυπήστε” την αμέσως γιατί μάλλον δε θα υπάρχει για πολύ, καθώς πρόκειται για μια “απάντηση” σε μείωση της ζήτησης από το λογισμικό της εταιρείας που καθορίζει τις τιμές.

Σχόλια