Η αλήθεια για τον Αϊ Γιάννη Χωστό: "Πείραμα" ταλαιπωρίας στον κόμβο πριν τον εργολάβο για μισές δουλειές ύψους €1,6 εκατ.!

Κρήτη
Η αλήθεια για τον Αϊ Γιάννη Χωστό: "Πείραμα" ταλαιπωρίας στον κόμβο πριν τον εργολάβο για μισές δουλειές ύψους €1,6 εκατ.!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα χρόνο έκαναν «πείραμα» χωρίς έγκριση για τα «κολονάκια» και τα κυκλικά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, αλλά με την ανοχή των Αρχών! - Δημοπράτησαν αποσπασματικά έργο 2,7 εκατ. ευρώ από τη γέφυρα ως τη διακλάδωση της Φοινικιάς για ασφαλτόστρωση 900 μέτρων και κόμβο στα «Κανάρια», κόβοντας τον… μικρό - Πρώτα έβγαλαν ανάδοχο και κατόπιν φέρνουν τις απαλλοτριώσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο που συνεδριάζει αύριο

Δεν έχουν τέλος οι παλινωδίες γύρω από την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη του Χωστού, αφού ύστερα από ένα χρόνο που έκανε “πειράματα” η Περιφέρεια Κρήτης, ουσιαστικά τώρα θα μπει και ταφόπλακα... στη μοναδική εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη του δρόμου, όπως έχει εκπονηθεί μέχρι τους Μαλάδες!

Η Περιφέρεια Κρήτης έχει ήδη δημοπρατήσει αποσπασματικό έργο προϋπολογισμού με ΦΠΑ άνω των 2,7 εκατ. ευρώ, που θα αφορά την ανάπλαση και την κυκλοφοριακή ρύθμιση της περιοχής από τη γέφυρα ως και τα “Κανάρια”, δηλαδή στο σημείο διασταύρωσης των δρόμων για Φοινικιά και Μαλάδες. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αποσπασματική αυτή εργολαβία, που ουσιαστικά αφορά 900 μέτρα όπως περιγράφεται, αποτελεί μόνο κομμάτι της υπάρχουσας μελέτης και μάλιστα αλλαγμένη, καθώς έχει παραλειφθεί ο πρώτος κόμβος που θα βρισκόταν στο ύψος του Αγίου Ιωάννη του Χωστού. Βεβαίως, προϋποθέσεις θα ήταν οι απαλλοτριώσεις να ήταν τόσο εκτεταμένες που ο δρόμος να ήταν τετράιχνος, αφού αποτελεί και μέρος σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ, ώστε τα αυτοκίνητα που θα ακολουθούσαν τη διαδρομή των round about να μην κλείνουν την κυκλοφορία εκείνων που θέλουν να συνεχίσουν την πορεία από και προς Μαλάδες.

Η Περιφέρεια Κρήτης ωστόσο, αντί να εφαρμόσει τη μελέτη αυτή, που έχει λάβει όχι μόνο εγκρίσεις αλλά και μερική χρηματοδότηση από το 2018 με υπογραφή Σπίρτζη, ύψους 4,9 εκατ. ευρώ, δίνει σε συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις τα 900.000 ευρώ, που συμπτωματικά σήμερα θα περάσουν από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, και δημοπρατεί 900 μέτρα, όπως περιγράφονται και στο περιβόητο πρακτικό IV με την κατακύρωση της εργολαβίας στη “Λατομική” και έχει αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση.

Όταν ξηλώθηκαν, λοιπόν, τα πλαστικά “κολονάκια” και οι πρόχειροι κυκλικοί κόμβοι στην περιοχή, η Περιφέρεια Κρήτης τι δεν είπε; Πρώτον, ότι επί έναν χρόνο είχε τοποθετήσει σχεδόν παράνομα και χωρίς κάποια αδειοδότηση, για παράδειγμα, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, αλλά σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ. “κολονάκια” για εργοταξιακή ρύθμιση. Δεύτερον, ότι έβγαλε τα κολονάκια όχι γιατί έληξε η εργοταξιακή ρύθμιση, αφού δεν ήταν αρμοδίως αδειοδοτημένη και συνεπώς δεν υπήρχε προθεσμία, αλλά γιατί οσονούπω θα υπάρξει άλλος εργοταξιακός σχεδιασμός για να κατασκευαστεί ο κανονικός κόμβος στα “Κανάρια” και να γίνει η ασφαλτόστρωση, που σημαίνει ότι θα υπάρξει νέα ταλαιπωρία σύντομα.

Και τρίτον, ότι έχει δημοπρατήσει αποσπασματικά και έχοντας αλλοιώσει την εγκεκριμένη μελέτη, αφαιρώντας έναν κόμβο, αλλά χωρίς τις προβλεπόμενες διαπλατύνσεις. Κι αν πλέον υπάρξει ένας και μόνο κόμβος στα “Κανάρια”, δηλαδή στο ύψος προς τη Φοινικιά, ξέρετε τι σημαίνει;

Ο οδηγός που θα κινείται από Μασταμπά και θέλει να βγει στην έξοδο του ΒΟΑΚ, θα φτάνει ως τη διασταύρωση της Φοινικιάς και θα επιστρέφει για να βγει στην εθνική οδό. Αλήθεια, τα πλάτη θα είναι τόσα ώστε να αποφευχθεί η ταλαιπωρία;

Τέταρτον, η Περιφέρεια Κρήτης τόσο καιρό δεν είπε ότι έχει δημοπρατήσει το έργο “Βελτίωση και συντήρηση οδικού άξονα Ηρακλείου-Μαλάδων: Υποέργο: Κατασκευή έργου από 0+000 ως Χ.Θ.: 0+900”, δηλαδή μόλις 900 μέτρα, που κατακυρώθηκε στον μειοδότη “Λατομική ΑΤΕ”, που προσέφερε έκπτωση 30,19% επί του συνολικού ποσού της σύμβασης 2,23 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και με ΦΠΑ 2,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή λαμβάνοντας αμοιβή 1,631 εκατ. ευρώ. Από την περιγραφή της εργολαβίας προκύπτει ότι η Περιφέρεια έχει σκοπό να δημοπρατήσει ολόκληρη τη μελέτη, που έχει εγκριθεί με τους 11 κόμβους ως τους Μαλάδες. Όμως όχι μαζεμένα τα τμήματα, αφού κάθε τμήμα απαιτεί απαλλοτριώσεις και φυσικά ακόμη 30 εκατ. ευρώ, αφού τόσος είναι ο συνολικός προϋπολογισμός. Όμως όλα αυτά πως δρομολογήθηκαν; Ρυθμίσεις, κόμβοι και κομβίδια... με απλές αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Το πέμπτο που δεν είπε η Περιφέρεια Κρήτης είναι τι θα απογίνει και πού θα διατεθούν τα υπόλοιπα χρήματα της απόφασης Σπίρτζη. Και είναι απλό: Δόθηκαν 4,9 εκατ. ευρώ για να αρχίσει το έργο, εκ των οποίων τα 900.000 ευρώ για απαλλοτριώσεις. Μένουν 4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων με 1,6 εκατ. ευρώ θα πληρωθούν τα 900 μέτρα από τη γέφυρα ως τη διασταύρωση της Φοινικιάς. Τα υπόλοιπα 2,4 εκατ. ευρώ πού θα διατεθούν; Ή μήπως διατέθηκαν για τα ασφαλτικά του ΒΟΑΚ το προηγούμενο διάστημα, ενώ ήδη έχει δημοπρατηθεί ο νέος ΒΟΑΚ; Μια τέτοια σύνδεση και ένα τέτοιο “καρφί” έριξε ο δημοτικός σύμβουλος και πρώην αντιπεριφερειάρχης Ευριπίδης Κουκιαδάκης στην εκπομπή “Ελεύθερο Σημείο” της “ΚΡΗΤΗ TV”, αναφέροντας ότι αυτές οι συντηρήσεις του ΒΟΑΚ θα έπρεπε να έχουν γίνει από το 2011 και αναρωτήθηκε γιατί γίνονται τώρα.

Πήραν ποτέ άδεια οι προσωρινοί κόμβοι;

Πριν από περίπου έναν χρόνο, στο ίδιο σημείο του δρόμου τοποθετήθηκαν “κολονάκια” και κατασκευάστηκαν δύο κυκλικοί κόμβοι. Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης δε φαίνεται τουλάχιστον στη “Διαύγεια” να αδειοδότησε. Η απόφαση ελήφθη από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, επικαλούμενο έγγραφο της Τροχαίας από τις 5 Νοεμβρίου 2021, για να σταματήσουν οι παράνομες αναστροφές και η παραβίαση των διπλών διαχωριστών γραμμών από οδηγούς εισερχόμενους και εξερχόμενους στην εθνική οδό. Ένα χρόνο μετά, τον Μάιο του 2023, η Περιφέρεια Κρήτης ξήλωσε την εργοταξιακή ρύθμιση σαν να έχουν αρθεί διά μαγείας οι ίδιοι κίνδυνοι στην κυκλοφορία που ίσχυαν και όταν η Τροχαία έκανε το έγγραφό της. Το ερώτημα είναι: Πώς και ποιος έδωσε άδεια για τον έναν χρόνο κυκλοφοριακής ρύθμισης χωρίς να έχει εκτελεστεί κάποιο έργο; Οι αδειοδοτήσεις που δίνει η ΕΛ.ΑΣ είναι περιορισμένης ισχύος ως 48ωρο για εργοτάξια.

Πάντως, υπενθυμίζεται ότι απαλλοτριώσεις δεξιά κι αριστερά του δρόμου, από την εκκλησία του Αϊ Γιάννη και σε βάθος, προς Φοινικιά, 100 μέτρων, έχουν κηρυχθεί από το 1969 και έχουν δοθεί τα χρήματα από το 1970, με το γραμμάτιο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Μάλιστα, για τις ιδιοκτησίες που “κόβονται” είχαν δοθεί 578.050 δρχ. το 1970! Παρά το γεγονός ότι οι εκτάσεις αυτές πέρασαν στο Δημόσιο, δεν υπήρξε διοικητική αποβολή και κάποιες χτίστηκαν και συνέχισαν να τις εκμεταλλεύονται οι ιδιώτες. Σήμερα οι απαλλοτριώσεις αποτελούν θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο για ακόμη 900.000 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το 2019 είχε επιστρατευτεί και ο παπάς της Ενορίας του Αγίου Ιωάννη Χωστού, πηγαίνοντας πόρτα-πόρτα για να μαζευτούν οι υπογραφές συναίνεσης των παροδίων να προχωρήσει η διαπλάτυνση και να πληρωθούν όταν βγουν οι δικαστικές αποφάσεις. Δηλαδή να δώσουν τις περιουσίες τους πριν πληρωθούν και με τη δέσμευση της Περιφέρειας θα έπαιρναν αργότερα τα λεφτά τους. Δυστυχώς, οι ιδιοκτήτες δε συναίνεσαν ή δε βρέθηκαν να υπογράψουν και έκτοτε οι απαλλοτριώσεις παλινωδούν!

Τι προβλέπει η εγκεκριμένη μελέτη

Η εγκεκριμένη μελέτη, που είναι έτοιμη εδώ και κάποια χρόνια και βρισκόταν στα συρτάρια της Περιφέρειας Κρήτης, που όμως σε αυτή τη φάση φαίνεται ότι μπαίνει στην άκρη ως οριστική λύση, αφορά στην ανακατασκευή και διαπλάτυνση του δρόμου των Μαλάδων ως τη γέφυρα, και προβλέπει, μεταξύ άλλων, δύο λωρίδες κυκλοφορίας χαμηλής ταχύτητας, παράπλευρες οδούς και 11 κόμβους, ενώ έχει προϋπολογισμό 32 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, δύο εκ των 11 κόμβων προβλέπονται να κατασκευαστούν μετά τη γέφυρα του Αγίου Ιωάννη Χωστού: ένας περίπου εκεί που βρίσκεται σήμερα και ο προσωρινός με πλαστικά κολονάκια που τοποθέτησε ο Δήμος Ηρακλείου τις τελευταίες ημέρες και ένας στο ύψος της διακλάδωσης Μαλάδων-Φοινικιάς.

Στο σχέδιο της μελέτης που δημοσιεύεται σήμερα προβλέπονται δύο κόμβοι, στην εκκλησία και στο ύψος της διακλάδωσης για Φοινικιά. Ο κόμβος αυτός θα ρυθμίζει την κυκλοφορία στη διακλάδωση για Φοινικιά και Μαλάδες και θα επιτρέπει και την κυκλική διαδρομή, ώστε κάποιος εισερχόμενος από την εθνική οδό να μπορεί να ακολουθεί το ρεύμα της γέφυρας του Αγίου Ιωάννη Χωστού προς Ηράκλειο χωρίς αναστροφές και παρανομίες.

Τέλος, να αναφερθεί ότι αυτή η μελέτη, που σήμερα επί του συνολικού μήκους και όπως έχει εγκριθεί μπαίνει στον “πάγο”, αν και είναι στη διάθεση της Περιφέρειας Κρήτης, προκηρύχθηκε επί νομαρχίας Σαρρή, όμως μετά το 2010 πληρώθηκαν οι μελετητές και την ολοκλήρωσαν και εν συνεχεία ελήφθησαν όλες οι αδειοδοτήσεις που απαιτεί το νομοθετικό πλαίσιο πριν την εφαρμογή της. 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News