Κρήτη

ΒΟΑΚ: Στην επόμενη φάση το έργο - Ποια τμήματα «τρέχουν»

Στη β’ διαγωνιστική φάση πέρασε το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη” που προωθείται με ΣΔΙΤ

Στη μέση της διαδρομής για να πάμε σε ανάδοχο και στην πολυπόθητη για όλους μας έναρξη εργασιών περνά πλέον το μεγάλο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, έστω και κατά το ήμισυ!
Βλέπετε, όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, βγήκε στον αέρα η β' φάση, η φάση δηλαδή του λεγόμενου ανταγωνιστικού διαλόγου, για τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ που αφορά στο τμήμα "Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου", μήκους 22,5 χιλιομέτρων και κατασκευαστικού κόστους 205 εκατ. ευρώ.
Για το κομμάτι αυτό έχει ήδη κατατεθεί προς έγκριση η περιβαλλοντική μελέτη του έργου, η οποία βεβαίως θα μείνει σε φάση διαβούλευσης και επεξεργασίας για λίγους μήνες, ενώ μετά τη β' φάση, που ξεκίνησε τώρα, θα πάμε, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στα τέλη του 2021 προς αρχές του 2022 στη γ' φάση, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών και την επιλογή αναδόχου, μέσα από τα πέντε σχήματα που έχουν προκριθεί από το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών κατά την α' διαγωνιστική φάση (επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) και συνεχίζουν στην "κούρσα" του διεθνούς διαγωνισμού.


Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε το τεύχος «Πρόσκλησης συμμετοχής σε διάλογο, Στάδιο Β.Ι της B' φάσης του διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου "Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης/Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του τμήματος Χερσονήσου-Νεάπολης, με ΣΔΙΤ"».
Τα πέντε σχήματα εταιρειών και κοινοπραξιών που προκρίθηκαν από το α' στάδιο και συνεχίζουν στη β' διαγωνιστική φάση που ξεκίνησε τώρα για το έργο ΣΔΙΤ του τμήματος "Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου" είναι:
- "ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.",
- Ένωση Προσώπων "Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη" (ΑΒΑΞ-Marguerite),
- "Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε.",
- Shikun Binui LTD και
- Ένωση Προσώπων "Κοινοπραξία Acciona Concesiones-Μυτιληναίος Intertoll".
Ακριβώς το ίδιο που γίνεται τώρα με τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για το κομμάτι "Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου" θα ακολουθήσει με τον έτερο διαγωνισμό παραχώρησης που αφορά στο τμήμα "Κίσσαμος Χανίων-Χερσόνησος".
Η περιβαλλοντική μελέτη για το συγκεκριμένο, μεγάλο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, είναι σχεδόν έτοιμη. Αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση στα τέλη Απριλίου για να βγει κατόπιν η αντίστοιχη πρόσκληση συμμετοχής σε ανταγωνιστικό διάλογο. Να περάσει δηλαδή και ο διαγωνισμός παραχώρησης για το τμήμα "Κίσσαμος-Χερσόνησος" στη β' φάση των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Οι δύο διαγωνισμοί, όπως διαπιστώνει κανείς, κινούνται με χρονική διαφορά δυόμισι-τριών μηνών. Συνεπώς, καλώς εχόντων πάντοτε των πραγμάτων, μπορούμε να πάμε στη γ' φάση των δεσμευτικών προσφορών και στην επιλογή αναδόχου, μέσα από τα πέντε επίσης σχήματα που συμμετέχουν στον εν λόγω διαγωνισμό, στα μέσα του 2022.
Θυμίζουμε ότι στον διαγωνισμό παραχώρησης για το μεγάλο τμήμα "Κίσσαμος-Χερσόνησος", που αναμένεται προσεχώς να περάσει κι αυτό στη β' διαγωνιστική φάση, συμμετέχουν τα εξής πέντε σχήματα:
- "Άκτωρ Παραχωρήσεις",
- "ΤΕΡΝΑ",
- "ΑΒΑΞ",
- VINCI και
- Κ/Ξ "Μυτιληναίος-Acciona Concesiones".

Η αλλαγή πλεύσης

Θα πρέπει, επεξηγηματικά, να αναφερθεί κάτι σημαντικό... Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό που είχε γίνει επί των δύο αυτών διαγωνισμών από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που είχε προκηρύξει τους διαγωνισμούς, τους οποίους συνεχίζει κανονικά και η νυν κυβέρνηση ξέχωρα από κάποιες πολιτικές "κορώνες" και διαφορετικά λεγόμενα μετά τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου του 2019, ήταν να πάμε στη β' φάση των διαγωνισμών ήδη από το 2019.
Αυτό που ουσιαστικά έγινε, για να μείνουμε στην "ταμπακιέρα", αφήνοντας στην άκρη πολιτικές αντιπαραθέσεις, "καρφιά" και έριδες, είναι το εξής απλό: Με το αρχικό σχέδιο προβλεπόταν ότι στη β' φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι "μνηστήρες" των δύο διαγωνισμών θα κατέθεταν προτάσεις χάραξης και περιβαλλοντικές μελέτες για να επιλέξει η κυβέρνηση. Η φιλοσοφία αυτή εγκαταλείφθηκε και οι περιβαλλοντικές μελέτες για τα δύο τμήματα ("Κίσσαμος-Χερσόνησος" με σύμβαση παραχώρησης και "Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου" με ΣΔΙΤ) καταρτίστηκαν από το ίδιο το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, με τη βοήθεια τεχνικών συμβούλων.
Όπως λοιπόν γίνεται κατανοητό, από τη μια υπάρχει το δεδομένο ότι τυπικώς η έναρξη της β' φάσης των διαγωνιστικών διαδικασιών έχει καθυστερήσει αισθητά, από την άλλη όμως υπάρχει το δεδομένο ότι επί του πρακτέου η β' φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου που ξεκινά τώρα θα είναι πολύ πιο συμπυκνωμένη χρονικά, αφού θα υπάρχει η βασική "μαγιά", δηλαδή οι δύο περιβαλλοντικές μελέτες και οι χαράξεις με τα τεχνικά χαρακτηριστικά για τα δύο τμήματα του νέου ΒΟΑΚ.

"Τρέχει" το έργο "Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος" και τα τμήματα προς Σητεία

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι υπάρχει όντως μεγάλη κινητικότητα και "τρέχουν" κανονικά όλες οι διαδικασίες, οι συμπληρωματικές μελέτες, οι επικαιροποιήσεις μελετών, οι γεωτρήσεις κ.τ.λ. και για το τμήμα του νέου ΒΟΑΚ από Νεάπολη μέχρι Άγιο Νικόλαο, που δεν υπάγεται σε κάποιον εκ των δύο διαγωνισμών που "τρέχουν", αλλά προωθείται ως αμιγώς δημόσιο έργο και θα χρηματοδοτηθεί μάλιστα από το Ταμείο Ανάκαμψης με 140 εκατ. ευρώ.
Από εκεί και πέρα, "τρέχουν" διαδικασίες και για τη συνέχιση του έργου του νέου ΒΟΑΚ από τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία.
Το τμήμα Νεάπολης-Αγίου Νικολάου βρίσκεται σε φάση διενέργειας των γεωτεχνικών ερευνών ώστε να ολοκληρωθούν οι μελέτες των τεχνικών έργων και στη συνέχεια να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.
Το τμήμα Αγίου Νικολάου-Σητείας βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης των μελετών που απαιτούνται, ώστε στη συνέχεια να δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα τα ώριμα μελετητικά τμήματα του έργου (π.χ. Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή, Γέφυρα Φρουζή-Παχιά Άμμος, Καβούσι-Αυχένας Αγκαθιάς κ.λπ.).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια