Κρήτη

Στο… «περίμενε» για το μεταφορικό ισοδύναμο

Ακόμη δεν έχει τροποποιηθεί η ΚΥΑ για να υποβάλουν αιτήσεις οι κρητικές επιχειρήσεις

Μεγάλη καθυστέρηση της κυβέρνησης, σε σχέση με την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου, προκύπτει από τη ανακοίνωση που βγήκε από το γραφείο του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη και το ιστορικό των μέχρι τώρα εξελίξεων.

Όπως ο ίδιος καυτηριάζει, πέντε μήνες μετά τις ανακοινώσεις για την άρση της αδικίας κατά της Κρήτης με την ένταξή της στο μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου, δεν έχει εκδοθεί ακόμα η απαιτούμενη τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα επιτρέψει στις κρητικές επιχειρήσεις να υποβάλουν αιτήματα χρηματοδότησης.

Αντ’ αυτού, σύμφωνα με τον βουλευτή, η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας εμμένουν να “θολώνουν” τα νερά με προσχήματα και αοριστολογίες περί ανάγκης εκπόνησης νέων μελετών για το θέμα!

Μετά από διαμαρτυρίες, παρεμβάσεις, πιέσεις και έναν γενικό ξεσηκωμό των τοπικών φορέων “διορθώθηκε” η μεγάλη αρχική αδικία με τον αποκλεισμό της Κρήτης από το πρόγραμμα, στο οποίο είχαν μπει όλες οι υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της χώρας.

Η Κρήτη μπήκε σταδιακά στο μεταφορικό ισοδύναμο. Στις αρχές Ιουνίου, μάλιστα, έγινε γνωστό ότι ευοδώθηκαν οι πιέσεις των Επιμελητηρίων και των βουλευτών και ανακοινώθηκε η οριστική και πλήρης πλέον ένταξη της Κρήτης στις ευνοϊκές διατάξεις του μεταφορικού ισοδύναμου, με ισχύ δηλαδή του ευνοϊκού προγράμματος για το σύνολο των προϊόντων από και προς την Κρήτη.

Όμως, δεν έγινε κάτι βασικό: Δεν έγινε ποτέ η απαιτούμενη τροποποίηση της σχετικής ΚΥΑ, ώστε να συμπεριληφθούν και οι κρητικές επιχειρήσεις! Το αποτέλεσμα; Τη στιγμή αυτή το πρόγραμμα έχει μείνει στα... “χαρτιά” για τις επιχειρήσεις εδώ στο νησί μας, που δεν μπορούν να υποβάλουν αιτήματα χρηματοδότησης!

Η εμπλοκή έχει προκαλέσει αναβρασμό στις τάξεις του τοπικού επιχειρηματικού κόσμου, ενώ είχαμε και σχετική παρέμβαση εκ μέρους της διοίκησης του Παραρτήματος Ανατολικής Κρήτης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος προς τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.

Η επιστολή και οι διαμαρτυρίες του ΟΕΕ/ΤΑΚ είχαν μεταφερθεί τον Σεπτέμβριο στη Βουλή μέσω του Σωκράτη Βαρδάκη.

Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή του προς τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας, την οποία συνυπέγραφε ο επικεφαλής του τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, είχε ζητήσει την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο μεταφορικό ισοδύναμο, και άμεσα, για να μη χαθούν τα κονδύλια του 2019 που έχουν δεσμευτεί για τις επιχειρήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι, μέσω της ερώτησης, ο κ. Βαρδάκης είχε επισημάνει ότι η απόφαση για ένταξη της Κρήτης στο Πρόγραμμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου από την προηγούμενη κυβέρνηση (Ν. 4606/19, άρθρο 14) ήταν η απτή απόδειξη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ένα ουσιαστικό σχέδιο ανάπτυξης για τα νησιά, αφού το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) που θα λαμβάνουν οι επιλέξιμες επιχειρήσεις δεν είναι απλώς ένα “επίδομα”, αλλά μια ουσιαστική ενίσχυση στην κατεύθυνση της τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων της Κρήτης, με πολλαπλά έμμεσα και άμεσα οφέλη για την εθνική και περιφερειακή οικονομία.

Σύμφωνα με χθεσινή παρέμβαση του Σωκράτη Βαρδάκη, μέχρι σήμερα δεν έχει τροποποιηθεί η ΚΥΑ 568/2019 βάσει της οποίας θα επιτραπεί στις επιχειρήσεις της Κρήτης να υποβάλουν αιτήματα χρηματοδότησης. Είναι γνωστό, μάλιστα, πως έχουν δεσμευτεί 570 εκατ. ευρώ για το έργο συνολικά και 156 εκατ. ευρώ για το 2019, συνεπώς υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος για την Κρήτη, τα οποία όμως το υπουργείο αρνείται, από ό,τι φαίνεται, να διοχετεύσει.

«Όπως είχε δηλώσει σε παλαιότερη τοποθέτησή του, στις 14 Οκτωβρίου 2019, στη Βουλή, ο κ. υπουργός, θα ανατεθεί εκ νέου στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και στο Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πάντειου Πανεπιστημίου η εκπόνηση νέας μελέτης εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ενώ αυτές οι μελέτες έχουν ήδη ολοκληρωθεί τόσο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όσο και από τα Επιμελητήρια της Κρήτης.

Δύο μήνες μετά, το αρμόδιο υπουργείο εμμένει ακόμα στην ίδια απάντηση, γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι θα συνεχιστεί η μεγάλη καθυστέρηση της μη πλήρους εφαρμογής του για την Κρήτη και αφήνει σοβαρές υπόνοιες για την απουσία πολιτικής βούλησης να εφαρμοστεί το μεταφορικό ισοδύναμο για τις επιχειρήσεις, βάζοντας, με αυτό τον τρόπο, το νησί, τις παραγωγικές του δυνάμεις και τους φορείς του στο περιθώριο», αναφέρει η ανακοίνωση-παρέμβαση και καταλήγει: «Ως προς τα επιπλέον κίνητρα και τις ενισχύσεις που είχε θέσει επί τάπητος ο κ. Βαρδάκης, με σκοπό τη βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας, ο αρμόδιος υπουργός κ. Πλακιωτάκης υποστηρίζει ότι επεξεργάζεται ήδη τη σκοπιμότητα και αναγκαιότητα υιοθέτησης ενός στοχευμένου χρηματοδοτικού εργαλείου για τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, χωρίς όμως να επεξηγεί και να δίνει λεπτομέρειες ούτε για τις πηγές και το ύψος χρηματοδότησης, ούτε για τη φιλοσοφία του νέου εργαλείου, απαντώντας πάλι με αοριστίες και γενικολογίες.

Ας ελπίσουμε αυτή η απάντηση του υπουργείου να μην αποτελεί μια ωμή και στυγνή παραδοχή της πρόθεσης της κυβέρνησης να μην επεκτείνει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κρήτη και συγκεκριμένα στις επιχειρήσεις του νησιού».

 

Σχόλια