Οργή επιστημόνων για την κλοπή των απολιθωμάτων ανθρώπινων πατημασιών

Κρήτη
Οργή επιστημόνων για την κλοπή των απολιθωμάτων ανθρώπινων πατημασιών

Συγκλονίζει την επιστημονική κοινότητα και την κοινή γνώμη η απίστευτη κλοπή πετρωμάτων από τον Τράχηλο Κισσάμου με απολιθώματα πατημασιάς ανθρώπων που χρονολογούνται πριν από 5,7 εκατομμύρια χρόνια. Άγνωστοι αφαίρεσαν οκτώ με δέκα από τις  συνολικά σαράντα απολιθωμένες πατημασιές προγόνου του ανθρώπου. Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης με ανακοίνωση του, επιβεβαιώνει την κλοπή και καταδικάζει απερίφραστα την πράξη που όπως τονίζει, αποτελεί ντροπή για τον τόπο.

Το σημείο όπου βρίσκονται τα πετρώματα είχε γίνει πόλος έλξης από την ημέρα που έγινε γνωστό το τεράστιο ερευνητικό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν. Τις προηγούμενες ημέρες κάτοικοι διαπίστωσαν ότι στην περιοχή των πετρωμάτων υπήρχαν φθορές και εμφανή ίχνη αφαίρεσης τμημάτων με τα απολιθώματα. Ενημερώθηκε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και σήμερα μετέβη στην Κίσσαμο το μέλος της ερευνητικής ομάδας κ. Χαράλαμπος Φασουλάς ο οποίος πραγματοποίησε αυτοψία.

«Όντως διαπιστώθηκε ότι άγνωστοι, ασυνείδητοι και ιδιοτελείς προέβησαν, μάλλον στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας, σε καταστροφή και αφαίρεση, μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο στον οποίο βρίσκεται η θέση, τμημάτων πετρωμάτων που περιελάμβαναν 10 πατημασιές, από το σύνολο των 40 περίπου που μελετήθηκαν. Ο κ. Φασουλάς μετέβη στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής και προέβη σε σχετική καταγγελία παρέχοντας κάθε δυνατή πληροφόρηση» αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Μουσείο.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΕΚΛΕΨΑΝ ΑΠΟΛΙΘΩΜΑΤΑ ΜΕ ΠΑΤΗΜΑΣΙΕΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΧΡΟΝΩΝ

Από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης τονίζεται ότι «το σύνολο της θέσης και των απολιθωμάτων έχει πλήρως αποτυπωθεί με χρήση λέιζερ και κάθε τμήμα της είναι άμεσα ταυτοποιήσιμο και αναγνωρίσιμο, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η διακίνηση τους. Συνεπώς εάν κάποιοι θεώρησαν ότι θα μπορούσαν να έχουν κέρδος από την πράξη τους αυτή μάλλον ατύχησαν».

Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης στην ανακοίνωση που εξέδωσε σαήμερα το πρωί, καταδικάζει απερίφραστα την πράξη αυτή, που όπως υπογραμμίζει αποτελεί ντροπή για τον τόπο και όλους μας. «Αναλαμβάνοντας το μερίδιο της ευθύνης που πιθανά του αναλογεί, καλεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες να δράσουν άμεσα, σήμερα, για την προστασία του χώρου και των απολιθωμάτων από πιθανές αντίστοιχες καταστροφικές πράξεις και την ανάληψη των απαραίτητων δράσεων για την επιτόπια ανάδειξή τους, που ήταν και η σχετική βούληση όλης της ερευνητικής ομάδας».

Σύμφωνα με τον κ. Φασουλά οι απολιθωμένες πατημασιές προγόνου του ανθρώπου στον Τράχηλο Κισσάμου είναι από τα σημαντικότερα και παλαιότερα ευρήματα στον ελλαδικό χώρο.

Το χρονικό μιας σπουδαίας ανακάλυψης

Παλαιοντολόγος από την Πολωνία που βρέθηκε το 2002  για τουρισμό στην περιοχή της Κισσάμου, είναι ο άνθρωπος που αναγνώρισε ότι στα πετρώματα της θέσης Τράχηλος υπήρχαν απολιθώματα προγόνων του ανθρώπου που πάτησαν εκεί πριν από εκατομμύρια χρόνια. Ο ίδιος επανήλθε στην Κρήτη το 2010 με έναν ακόμη συμπατριώτη του παλαιοντολόγο και από κοινού κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα ίχνη είναι σίγουρα από ανθρώπινο είδος.

Στη διεθνή ερευνητική ομάδα που μελέτησε τα απολιθωμένα ευρήματα, συμμετείχαν δύο επιστήμονες από την Ελλάδα, ο έφορος Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας κ. Αθανάσιος Αθανάσιου και ο υπεύθυνος Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας κ. Χαράλαμπος Φασουλάς. Τα αποτελέσματα θεωρούνται εξαιρετικής σημασίας καθώς επί της ουσίας έρχονται να αμφισβητήσουν τη μέχρι σήμερα θεώρηση για την πορεία εξέλιξης του ανθρώπου.

Όπως θυμάται ο πρώην δήμαρχος Κισσάμου κ. Αντώνης Σχετάκης «μας είχε ενημερώσει τότε ο Πολωνός επιστήμονας, ότι βρήκε κάτι ενδιαφέρον στην περιοχή. Ήρθαμε και μας έδειξε τα ίχνη και μας είπε ότι πρόκειται για πατημασιές ενός είδους ανθρώπου που ζούσε πριν από 6 - 7 εκατομμύρια χρόνια. Δώσαμε εντολή και σκεπάστηκε ο χώρος με τη βοήθεια της αρχαιολογίας ,τοποθετήθηκε ειδική περίφραξη και μας είπαν ότι τα αποτελέσματα θα μας κοινοποιηθούν όταν ολοκληρωθούν οι αναλύσεις από το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα της Σουηδίας. Φέτος λοιπόν έγιναν γνωστά τα αποτελέσματα και η αποκάλυψη είναι συγκλονιστική».

Ρεπορτάζ: Βίκυ Παπαδογιαννάκη