default-image

Περιμένουν "πώς και πώς" τις εκπτώσεις

Κρήτη
Περιμένουν "πώς και πώς" τις εκπτώσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς και πώς περιμένουν την ερχόμενη Δευτέρα 10 Ιουλίου, οπότε και ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις, από τη μια οι έμποροι για να δουν λίγη κίνηση στα καταστήματά τους και από την άλλη οι καταναλωτές για να ψωνίσουν οικονομικά.

Βέβαια, λόγω της οικονομικής κατάστασης των περισσότερων νοικοκυριών, οι έμποροι κρατούν "μικρό καλάθι" και εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία των εκπτώσεων, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης (ΟΕΣΚ) Μανόλη Κουμαντάκη να σημειώνει πως, παρ' όλα αυτά, ο κλάδος ελπίζει ότι οι εκπτώσεις θα πάνε καλά.

Οι εκπτώσεις θα λήξουν την Πέμπτη 31 Αυγούστου. Ωστόσο, υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με το νόμο, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, δηλαδή την Κυριακή 16 Ιουλίου. Το γεγονός αυτό όμως έχει και πάλι προκαλέσει αναβρασμό στους κόλπους των υπαλλήλων, με την Ένωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ηρακλείου να καλεί τους εμποροϋπαλλήλους να απεργήσουν τη συγκεκριμένη Κυριακή, και με σύνθημα «Οι εμποροϋπάλληλοι δεν είναι για σφαγή, δε θα τους χαρίσουμε καμία Κυριακή!» τους καλεί παράλληλα να βρίσκονται όλοι την Κυριακή 16 Ιουλίου, στις 10:30 το πρωί, στα Δικαστήρια, για τη νομοθετική κατοχύρωση της κυριακάτικης αργίας.

Τι διεκδικούν οι υπάλληλοι

Απέχοντας από τα καθήκοντά τους την Κυριακή 16 Ιουλίου, οι εμποροϋπάλληλοι διεκδικούν, όπως λένε, «νομοθετική κατοχύρωση της κυριακάτικης αργίας. Καμία Κυριακή τα μαγαζιά ανοιχτά. Υπερασπίζουμε την Κυριακή ως υποχρεωτική αργία για όλα τα καταστήματα. Να καταργηθούν όλοι οι νόμοι και οι διατάξεις που απελευθερώνουν το ωράριο. Κατάργηση της μερικής απασχόλησης, του ωρομίσθιου, των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και όλων των ελαστικών μορφών εργασίας. Επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων με αναπλήρωση των απωλειών που δεχτήκαμε τα τελευταία χρόνια. Όχι στη νέα φοροληστεία, στα νέα φοροεισπρακτικά μέτρα που διαλύουν το εργατικό-λαϊκό εισόδημα. Να σταματήσουν εδώ και τώρα οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις». Και τέλος διεκδικούν «κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων και των τριών μνημονίων, που μειώνουν συντάξεις και παροχές».

Τι ισχύει στις εκπτώσεις

Σημειώνεται πως κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική προβολή ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική προβολή, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης σε κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από ...% έως ...%»).

Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Γενικά, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Στην περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.

Αρμόδια Αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο περιφερειάρχης.

Οδηγίες από την Ένωση Καταναλωτών

Η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης συμβουλεύει τους καταναλωτές και εφιστά την προσοχή τους για τις τυχόν πιθανές παγίδες των εκπτώσεων, ώστε να αποφύγουν τις "πρακτικές" που και τα οικονομικά συμφέροντά τους θα βλάψουν και την ψυχολογική διάθεσή τους θα αλλάξουν.

Τα σωστά βήματα των καταναλωτών, σύμφωνα με την Ένωση, είναι τα εξής:

«1) Πρώτο και βασικό μέλημα κάθε καταναλωτή είναι η σωστή έρευνα αγοράς.

2) Προγραμματίζουμε τις αγορές μας, με προτεραιότητα τις ανάγκες μας.

3) Προσοχή στα υψηλά ποσοστά έκπτωσης που αναγράφονται στις βιτρίνες με μεγάλους αριθμούς!

4) Κάθε είδος πρέπει στην πινακίδα του να έχει δύο τιμές.

5) Αν αγοράσετε ελαττωματικά προϊόντα, να τα επιστρέψετε αμέσως και να πάρετε πίσω τα λεφτά σας ή να τα αντικαταστήσετε με άλλα, εφόσον το επιθυμείτε.

6) Αν αγοράζουμε προϊόντα χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουμε.

7) Απαιτούμε αποδείξεις αγοράς για κάθε προϊόν.

8) Η ριζική αλλαγή της εικόνας στη βιτρίνα καταστήματος, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, θα πρέπει να μας προβληματίσει.

9) Για τις αγορές μας και σε αυτές τις εκπτώσεις επιλέγουμε και προτιμάμε προϊόντα ελληνικής παραγωγής».

Τέλος, η Ένωση καλεί τους καταναλωτές, αν διαπιστώσουν ότι οι εκπτώσεις είναι πλασματικές, παραπλανητικές ή ανακριβείς, να το καταγγείλουν στην Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, στα τηλέφωνα 28210/92.666 και 28210/92.306 (Χανιά), 28420/20.140 (Ιεράπετρα) και 1520 (Γενική Γραμματεία Καταναλωτή). Επιπροσθέτως, ενημερώνει ότι η παραπλάνηση των καταναλωτών είναι πράξη που διώκεται και τιμωρείται από τον Ποινικό Κώδικα, αλλά επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο στους παρανομούντες από τις αρμόδιες Αρχές.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News