Σπουδαία νίκη σε μια ακόμα μάχη κατά των γηρατειών

Επιστήμη
Σπουδαία νίκη σε μια ακόμα μάχη κατά των γηρατειών
Σημαντική ανακάλυψη από το ΙΜΒΒ του ΙΤΕ ρίχνει φως στον μηχανισμό των κυττάρων

Ένα ακόμα βήμα στη μάχη κατά των γηρατειών έκαναν οι ερευνητές του Ινστιτούτου Μοριακής Βιοτεχνολογίας και Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, του ΙΤΕ, αποκωδικοποιώντας τον μηχανισμό με τον οποίο τα κύτταρα παράγουν τις πρωτεΐνες, η παρουσία των οποίων είναι καθοριστική όχι απλά για την επιβίωσή τους, αλλά και για τη διατήρησή τους σε καλή κατάσταση.

Με τη νέα σημαντική αυτή ανακάλυψη, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύονται στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό “Cell Reports”, η ερευνητική ομάδα του ΙΜΒΒ του ΙΤΕ υπό τον πρόεδρο του ΙΤΕ δρ. Νεκτάριο Ταβερναράκη, βάζει ένα ακόμα λιθαράκι στην κολοσσιαία προσπάθεια να αποκαλυφθούν τα μυστικά της γήρανσης, ώστε να κερδηθεί η μάχη με τον χρόνο και εκείνη με ασθένειες που σχετίζονται με το γήρας.

Ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς, καθώς τα γηρατειά αποτελούν ένα πολυσύνθετο φαινόμενο, όμως οι ανακαλύψεις του ΙΜΒΒ του ΙΤΕ, που παράγει έρευνα αιχμής στον τομέα, δημιουργούν βάσιμες ελπίδες ότι οι επιστήμονες θα μπορέσουν να κατανοήσουν το φαινόμενο και να το αντιμετωπίσουν. Ο νέος αυτός μηχανισμός ρυθμίζει τη λεγόμενη διαδικασία της πρωτεϊνοσύνθεσης, η οποία είναι εξαιρετικά σημαντική.

Όπως μας εξήγησε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος του ΙΤΕ δρ. Νεκτάριος Ταβερναράκης, τα κύτταρα για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζεται να φτιάχνουν πρωτεΐνες, οι οποίες κάνουν σχεδόν τα πάντα για να επιβιώσουν, αλλά και να βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Τα γηρασμένα κύτταρα δεν μπορούν όμως να παράξουν πρωτεΐνες, με αποτέλεσμα να καταρρέουν και να γίνονται πιο ευάλωτα σε νευροεκφυλιστικές νόσους και άλλες παθήσεις.

«Η ερευνητική μας ομάδα βρήκε τον μηχανισμό με τον οποίο τα κύτταρα κάνουν την πρωτεϊνοσύνθεση», σημείωσε ο κ. Ταβερναράκης, εξηγώντας ότι, «αν γνωρίζεις τον μηχανισμό, μπορείς να παρέμβεις ώστε να έχεις καλύτερη ποιότητα ζωής σε μεγάλες ηλικίες».

Η έρευνα σε πειραματόζωα πάνω στη γνώση που κατακτήθηκε έχει στεφθεί από μεγάλη επιτυχία, αποδεικνύοντας του λόγου το αληθές. Πειράματα στη γνωστή μύγα δροσόφιλα, σε ποντίκια και σε ένα είδος σκουληκιού, που έχει σημαντικό ρόλο σε αυτή την έρευνα κατά των γηρατειών, το νηματώδες, μπόρεσαν να επιμηκύνουν τη ζωή των αντικειμένων με γενετικές παρεμβάσεις, γεγονός εξαιρετικά αισιόδοξο. Υπάρχει όμως ακόμα σημαντικός δρόμος που πρέπει να διανυθεί μέχρι τον τελικό στόχο, καθώς, όπως μας εξήγησε ο κ. Ταβερναράκης, η γήρανση είναι ένας πολυσύνθετο φαινόμενο και η ανακάλυψη αυτή αποτελεί έναν ακόμα από τους μηχανισμούς που εντοπίζονται.

Υπάρχουν όμως ακόμη πάρα πολλοί και «για να μπορέσουμε να παρέμβουμε με ασφάλεια πρέπει να γνωρίζουμε όσο περισσότερα πράγματα μπορούμε για τον μηχανισμό αυτό». Η επιστημονική ομάδα έχει ως επικεφαλής τον δρ. Νεκτάριο Ταβερναράκη, καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρο του ΙΤΕ, με τα μέλη της να αποτελούνται από τον ερευνητή του ΙΜΒΒ δρ. Matthias Rieckher (τώρα ερευνητής στο Cluster of Excellence for Aging Research της Κολωνίας - CECAD), τους συνεργάτες δρ. Μαρία Μαρκάκη (κύρια ειδική λειτουργική επιστήμονας, ΙΜΒΒ), Andrea Princz (ΙΜΒΒ) και δρ. Bjӧrn Schumacher (καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Κολωνίας και του CECAD).

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, «τα ευρήματα αυτής της μελέτης είναι καθοριστικής σημασίας για την έρευνα και την κατανόηση της γήρανσης στον άνθρωπο, και αναμένεται να αξιοποιηθούν για την αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών, όπως διάφορες μορφές καρκίνου (λέμφωμα, αδενοκαρκίνωμα, καρκίνος του μαστού, του λάρυγγα και του προστάτη) και νευροεκφυλιστικές παθήσεις (νόσος του Parkinson, νόσος του Alzheimer, νευρομυϊκές ανωμαλίες και πολλές άλλες), με στοχευμένες και εξατομικευμένες θεραπευτικές παρεμβάσεις».

Η επιστημονική ομάδα. Από αριστερά προς τα δεξιά ο δρ. Matthias Rieckher με τους συνεργάτες δρ. Μαρία Μαρκάκη, Andrea Princz και δρ. Bj?rn Schumacher, καθώς και ο επικεφαλής δρ. Νεκτάριος Ταβερναράκης.