Τραγωδία στα Τέμπη: Θρήνος, οργή και αναπάντητα ερωτηματικά - Σπαραγμός στις κηδείες των θυμάτων

Ελλάδα
Τραγωδία στα Τέμπη: Θρήνος, οργή και αναπάντητα ερωτηματικά - Σπαραγμός στις κηδείες των θυμάτων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε εφέτη ανακριτή η έρευνα για την τραγωδία - Σε κλίμα ανείπωτης οδύνης το τελευταίο “αντίο” στην 51χρονη Μαίρη Μουρτζάκη από τη Μεσαρά

Σπαρακτικές στιγμές διαδραματίστηκαν χθες Δευτέρα 6 Μαρτίου, στην κηδεία της 51χρονης Μεσαρίτισσας, η οποία εργαζόταν στο κυλικείο της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας και βρήκε φρικτό τέλος το βράδυ της περασμένης Τρίτης, στο αδιανόητο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Η νεκρώσιμη ακολουθία για την αδικοχαμένη Μαίρη Μουρτζάκη - μητέρα δύο παιδιών - εψάλη χθες το μεσημέρι στον Ιερό Ναό της Αναστάσεως του Κυρίου στο Νέο Κοιμητήριο Ηρακλείου, μέσα σε κλίμα ανείπωτης οδύνης. Η οικογένεια της 51χρονης Κρητικιάς, αλλά και πλήθος ακόμη συγγενών και φίλων της βρέθηκαν χθες το μεσημέρι στο νέο κοιμητήριο για να αποχαιρετήσουν την αγαπημένη τους Μαίρη.

Τη χθεσινή μέρα, εξάλλου, τελέστηκαν, σε διάφορες περιοχές της χώρας, οι κηδείες πλήθους ακόμη συνανθρώπων μας, οι οποίοι έμελλε να χάσουν τη ζωή τους στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.

Το μεσημέρι της Δευτέρας 6 Μαρτίου, η τοπική κοινωνία της Καρδίτσας είπε το τελευταίο “αντίο” στον 21χρονο φοιτητή Αναστάσιο Κουτσόπουλο, στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Εκατοντάδες κόσμου από την ευρύτερη περιοχή, κρατώντας ένα λουλούδι στο χέρι, αποχαιρέτησαν με βουβό πόνο τον φοιτητή του Τμήματος Γεωπονίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ο αδικοχαμένος νεαρός είχε αποστείλει, λίγα λεπτά πριν σημειωθεί η φονική σύγκρουση, μήνυμα στη μητέρα του, προκειμένου εκείνη να μην τον περιμένει και να πέσει για ύπνο.

«Μαμά θα αργήσω, κοιμήσου!», φέρεται να ήταν το τελευταίο μήνυμα που της έστειλε εξαιτίας της καθυστέρησης της μοιραίας - όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων - αμαξοστοιχίας.

Χθες, συγγενείς και φίλοι αποχαιρέτησαν τον 23χρονο πυροσβέστη από τη Θεσσαλονίκη Νικήτα Καραθεοδώρου και τη συνομήλικη σύντροφό του Κέλλυ Πορφυρίδου, φοιτήτρια στη Θεολογική του ΑΠΘ, που βρήκαν τραγικό τέλος στο δυστύχημα.

Βαρύ ήταν το κλίμα και στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης, όπου κηδεύτηκαν ο 54χρονος συνταξιούχος αστυνομικός Ευάγγελος Μπουρνάζης και ο 15χρονος γιος του Παναγιώτης, οι οποίοι ταξίδευαν με τη μοιραία αμαξοστοιχία.

Χωρίς ταυτοποίηση δύο θύματα

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι χθες οι ταυτοποιήσεις των νεκρών παρέμεναν στις 55 (σε σύνολο 57 θυμάτων). Όπως όλα δείχνουν, δύσκολα θα μπορέσει να γίνει ταυτοποίηση για τα δύο θύματα που παραμένουν χωρίς ταυτοποίηση.

Υπενθυμίζεται ότι μία γυναίκα αναζητά την 23χρονη κόρη της, χωρίς να έχει βρεθεί γενετικό υλικό που να είναι συμβατό μαζί της. Ωστόσο, έχουν εντοπιστεί τα εισιτήρια της 23χρονης, καθώς και της φίλης της, η οποία καθόταν μαζί της, και η οποία σκοτώθηκε. Αμφότερες επέβαιναν στο τρίτο βαγόνι. Εικάζεται ότι η 23χρονη είχε σηκωθεί για να πάει στο δεύτερο βαγόνι και ενδεχομένως γι’ αυτόν το λόγο να μην κατέστη δυνατός ο εντοπισμός γενετικού της υλικού.

Εξάλλου, σχετικά με τη σορό από την οποία ελήφθη DNA, αλλά δεν έχει αναζητηθεί από κάποιον για την ταυτοποίησή της, σύμφωνα με το news247.gr, εμφανίστηκε στις Αρχές μετανάστης, ο οποίος ανέφερε ότι είναι φίλος ενός ατόμου από το Μπαγκλαντές, ο οποίος βρισκόταν στο τρένο και εικάζεται ότι πιθανώς η σορό ανήκει στον Μπαγκλαντεσιανό.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο φίλος του Μπαγκλαντεσιανού υπέδειξε στην Αστυνομία πως ο συγκεκριμένος άνδρας έχει έναν αδελφό στη Σουηδία και έχει γίνει αίτημα μέσω Europol για να εντοπιστεί ο αδελφός του, να ενημερωθεί για τα γεγονότα και να του ζητηθεί DNA για να διασταυρωθεί με τη συγκεκριμένη σορό. Όσον αφορά στην ταυτοποίηση έτερου μετανάστη από το Μπαγκλαντές, που έγινε μέσω DNA που ελήφθη από οδοντόβουρτσα από το σπίτι του, αυτή φέρεται να σχετίζεται με άλλη περίπτωση θύματος.

Ας σημειωθεί ότι η Πυροσβεστική ολοκλήρωσε τις έρευνές της στον τόπο της τραγωδίας κι έχει αποχωρήσει από τα Τέμπη. Όλα τα βαγόνια έχουν μεταφερθεί σε προκαθορισμένο χώρο στο Κουλούρι Λάρισας, προκειμένου να εξεταστούν τα συντρίμμια από τους πραγματογνώμονες. Η εν λόγω διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και γίνονται εργασίες αποκατάστασης των ζημιών του σιδηροδρόμου στο σημείο από συνεργεία.

Σε σοβαρή κατάσταση ένας 20χρονος

Στο μεταξύ, θετικά εξελίσσεται η κατάσταση της υγείας για την πλειονότητα των τραυματιών που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία. Μόνο ένας εξ αυτών βρίσκεται σε σοβαρή κατάσταση. Ο λόγος για τον 20χρονο φοιτητή από τον Βόλο, ο οποίος ήταν ο μοναδικός επιζών από το πρώτο βαγόνι της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ο νεαρός νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Λαρίσης. Στο ίδιο νοσοκομείο νοσηλεύονται τέσσερα άτομα, τα οποία βρίσκονται σε καλή κατάσταση.

Στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και στο Νοσοκομείο Κατερίνης δε νοσηλευόταν χθες κανείς ασθενής σε απλές κλινικές, αφού όλοι οι τραυματίες έλαβαν εξιτήριο. Μια ασθενής νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου “Παπανικολάου” κι ένας ασθενής στη ΜΕΘ του “Παπαγεωργίου”. Σύμφωνα με την ΠΟΕΔΗΝ, η κατάσταση αμφότερων είναι βελτιωμένη κι έχει σταθεροποιηθεί.

Στο επίκεντρο οι συμβάσεις

Ο κ. Δασκαλόπουλος ζήτησε να οριστεί ένας τακτικός εφέτης και ένας αναπληρωτής του για τη διενέργεια των ερευνών στην υπόθεση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

«Ενόψει των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών, που ανακύπτουν από το μέχρι τώρα αποδεικτικό υλικό αλλά και από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, επιβάλλεται να εξεταστούν ενδελεχώς και σύντομα τα πάντα, είτε στο πλαίσιο της συμμετοχής άλλων προσώπων αφενός στο πλαίσιο της ήδη ασκηθείσας ποινικής δίωξης και αφετέρου στο πλαίσιο άλλων συναφών αδικημάτων», φέρεται να αναφέρεται στο εν λόγω έγγραφο.

Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό, η Οικονομική Εισαγγελία ξεκινά άμεσα έρευνα για το θέμα της καθυστέρησης στην υλοποίηση των έργων υποδομής για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου. Στο εν λόγω πλαίσιο, οι οικονομικοί εισαγγελείς αναμένεται να εξετάσουν πλήρως όλες τις συμβάσεις σε βάθος χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, διερευνώνται τέσσερις συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ που δεν υλοποιήθηκαν επί μία δεκαετία.

Η Οικονομική Εισαγγελία αναζητά αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εν λόγω συμβάσεις σχετίζονται με έργα αναβάθμισης της υποδομής της σιδηροδρομικής γραμμής, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Σημειώνεται ότι αναζητούνται ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες τόσο από την πλευρά της αναθέτουσας για το αδίκημα της απιστίας, όσο και από την πλευρά των συμβαλλόμενων εταιρειών-εργολάβων για το αδίκημα της ηθικής αυτουργίας στην απιστία.

Κατεπείγουσα για την αναρρωτική

Χθες, μεταξύ άλλων, ζητήθηκε από τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη κατεπείγουσα έρευνα αναφορικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις που χορηγήθηκε αναρρωτική άδεια στον προϊστάμενο του σταθμάρχη, που τον τοποθέτησε στη βάρδια, αμέσως μετά το δυστύχημα. Σκοπός είναι η αναζήτηση των ευθυνών από τους γιατρούς που έδωσαν την άδεια, ενώ σημειώνεται ότι δόθηκε εντολή να τεθούν σε αργία όσοι διαπιστωθεί ότι ενεπλάκησαν.

«Η ευθύνη του καλύπτει μικρό μέρος του φάσματος εγκληματικών ελλείψεων»

Μετά την απόφαση περί προφυλάκισης του 59χρονου σταθμάρχη, ο εκ των συνηγόρων υπεράσπισής του ανέφερε ότι ο εντολέας του «επί 20 λεπτά ήταν επιφορτισμένος μόνος του με τη σιδηροδρομική ασφάλεια όλης της Κεντρικής Ελλάδας».

Σύμφωνα με τον δικηγόρο, «ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν, χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».

«Είναι προφανές ότι η δική του ευθύνη, στο μέτρο που υπάρχει, καλύπτει ένα μικρό μόνο μέρος του όλου φάσματος εγκληματικών ελλείψεων, λαθών και παραλείψεων που συνδέονται με το τραγικό αυτό δυστύχημα», ανέφερε σε δήλωσή του ο καθηγητής Νομικής, Άρης Χαραλαμπάκης, που έχει αναλάβει μαζί με τους δύο συναδέλφους του δικηγόρους της Λάρισας, κ. Στ. Παντζαρτζίδη και κ. Φ. Κωστούλη, να συνδράμει στην υπεράσπιση τον κατηγορούμενο σταθμάρχη.

«Αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις έρευνες της ανάκρισης, της Εισαγγελίας, αλλά και των λοιπών αρμόδιων οργάνων σχετικά με τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, αλλά κυρίως και με τις σοβαρές, όπως έχει ήδη καταδειχθεί, παθογένειες του συστήματος σε υποδομές, οργάνωση και λειτουργία, που είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική κοινωνία για ένα ευρωπαϊκό κράτος του 21ου αιώνα», επισήμανε ο κ. Χαραλαμπάκης.

Σε αποκαλύψεις που σχετίζονται με την τραγωδία των Τέμπων προχώρησε ο επικεφαλής του Τμήματος Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης, ο οποίος επισήμανε: «Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με εν ενεργεία σταθμάρχες, συνομιλίες από τις οποίες κατά τη γνώμη μου προέκυψε ένα πολύ σοβαρό νέο δεδομένο, για το οποίο εμείς θα ενημερώσουμε αρμοδίως και θα προβούμε στις αναλυτικές και επίσημες δηλώσεις, και το οποίο σίγουρα θα ρίξει περισσότερο φως στο ποιες είναι τελικά και πού ανήκουν οι ευθύνες γι’ αυτή τη μεγάλη εθνική τραγωδία.

Τα νέα δεδομένα έχουν να κάνουν με την τηλεδιοίκηση που, όπως μας είπαν, υπήρχε και λειτουργούσε μέχρι και το 2019, όπου και ξέσπασε μια πυρκαγιά και αυτή είχε ως αποτέλεσμα από τότε να τερματιστεί η λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η τηλεδιοίκηση υπήρχε με προβλήματα, λόγω των περιστατικών κλοπών κατά μήκος της διαδρομής, αλλά έδινε τη δυνατότητα στον σταθμό της Λάρισας να “βλέπει” μια πολύ μεγάλη απόσταση για 100-110 χιλιόμετρα. Όσο ήταν σε λειτουργία το σύστημα, ο σταθμός της Λάρισας δεν ήταν “τυφλός”. Μπορούσε να παρακολουθεί την πορεία των τρένων.

Ενημερωθήκαμε ότι η λειτουργία της τηλεδιοίκησης από το 2004 μέχρι το 2019 είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν στη διάρκεια του συνόλου του 24ωρου δύο σταθμάρχες. Ο συμβατικός, να τον πω έτσι, και ο σταθμάρχης τηλεδιοίκησης. Αυτό σταμάτησε, όπως ενημερωθήκαμε, τον Ιούλιο του 2019. Δημιουργεί μια εύλογη απορία, πώς είναι δυνατόν μια πυρκαγιά στον σταθμό εργοστασίου Ζαχάρεως να φτάνουμε σήμερα, από το καλοκαίρι του 2019, να λειτουργεί χωρίς τηλεδιοίκηση ο σταθμός της Λάρισας και με έναν σταθμάρχη αντί για δύο; Είναι πολύ σοβαρά νέα δεδομένα. Όπως πρέπει θα συνεχίσουμε. Δεν είμαστε εισαγγελείς, ούτε κάνουμε έρευνα, αλλά έχει μεγάλη σημασία να διαλευκάνουμε την υπόθεση».

Επιστολή Μητσοτάκη σε Ντογιάκο

Εφέτης ανακριτής για τις ποινικές ευθύνες

Την ίδια ώρα, την «προτεραιοποίηση» των υποθέσεων που σχετίζονται με το δυστύχημα στα Τέμπη στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο ζήτησε μέσω επιστολής που απέστειλε στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο ο πρωθυπουργός.

«Αξιότιμε κύριε εισαγγελεύ, όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Προς τούτο, σας ζητώ, εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, την προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή τους, εφόσον το κρίνετε, στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο.

Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων, περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών υποδομών, παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί για να προβεί στην αποτίμησή τους από διοικητική και τεχνική άποψη.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών της επιτροπής, αυτονοήτως θα κοινοποιηθεί στις εισαγγελικές Αρχές που διεξάγουν την έρευνα το πόρισμά της για να καταστεί μέρος της δικογραφίας», αναφέρεται στην επιστολή.

Χθες, εξάλλου, έγινε γνωστό ότι η έρευνα για τις ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων θα πραγματοποιηθεί από ειδικό εφέτη ανακριτή. Συγκεκριμένα, μετά την απόφαση περί προσωρινής κράτησης του κατηγορούμενου σταθμάρχη, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος ζήτησε με έγγραφό του τη σύγκληση της Ολομέλειας εφετών Λάρισας με αντικείμενο τον ορισμό ειδικού εφέτη ανακριτή στην υπόθεση, ώστε να επιταχυνθεί η ποινική διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News