Ελλάδα

Κατάργηση καλλιτεχνικών μαθημάτων: τι ισχύει - η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας

"Δεν εξυπηρετούσαν το σκοπό τους" υποστηρίζει το Υπουργείο- η αλήθεια για τα fake news

Fake news χαρακτηρίζει το Υπουργείο Παιδείας την είδηση που κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες και αναπαράχθηκε τόσο από μέσα ενημέρωσης όσο και από τα social media, ότι καταργούνται τα καλλιτεχνικά μαθήματα στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Από πλευράς του Υπουργείου ξεκαθαρίζεται οτι τα καλλιτεχνικά  δεν καταργούνται σε Δημοτικό και Γυμνάσιο αλλά ισχύει οτι καταργούνται τα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών στην Α΄Λυκείου, όπου υπήρχαν σαν μαθήματα επιλογής. Όσον αφορά στη Γ΄Λυκείου καταργείται το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο, με το επιχείρηματα οτι υπήρχε πολύ μικρή συμμετοχή των μαθητών στο συγκεκριμένο μάθημα.

Αναλυτικά το υπουργείο αναφέρει:

 Α. Δημοτικό

Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Σύμφωνα με τον Νόμο 4692, ΦΕΚ Α΄ 111/12.6.2020, τα Εικαστικά (Καλλιτεχνικά) διδάσκονται 2 ώρες εβδομαδιαίως στις Α΄ & Β΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου και 1 ώρα εβδομαδιαίως στις υπόλοιπες τάξεις, ενώ η Μουσική διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως σε κάθε τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Αυτά ακριβώς ίσχυαν και μέχρι τώρα με το ΠΔ 79/2017, ΦΕΚ Α΄ 109/1.8.2017. Επιπλέον, διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως η Θεατρική Αγωγή, στις Α’, Β’ Γ’ και Δ’ τάξεις του Δημοτικού.

Β. Γυμνάσιο

Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Στην ΥΑ 72323/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 2265/12.6.2020, ορίζεται ότι και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονται 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα της Μουσικής και 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα των Καλλιτεχνικών, όπως ίσχυε και μέχρι τώρα με την ΥΑ 93381/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 1640/09.06.2016.

Γ. Λύκειο

Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Λυκείου, η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου, σύμφωνα με την ΥΑ 139454/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 3807/04.09.2018, οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα επιλογής, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως. Είχε παρατηρηθεί όμως χαμηλή συμμετοχή σε αυτό (στα εικαστικά και τη μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α’ Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020), και σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους. Προτάχθηκε η εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των Αγγλικών, ενισχύθηκαν η πληροφορική και η φυσική αγωγή, δόθηκε η δυνατότητα δεύτερης ξένης γλώσσας. Εν ολίγοις, αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές.

Αναφορικά με τη Γ’ Λυκείου, το θέμα της διδασκαλίας του σχεδίου θίγει ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου. Εν προκειμένω, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, παραδείγματος χάρη το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019-2020 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις 4 στους 100 μαθητές. Στις προθέσεις του Υπουργείου είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Τα  «Ελληνικά Hoaxes» και τα fake news

Η απάντηση του υπουργείου έρχεται σε συνέχεια των δημοσιευμάτων που είχαν προηγηθεί τις προηγούμενες ημέρες για το εν λόγω ζήτημα, γεγονός που έδωσε «τροφή» για σχόλια και εκτεταμένη αντιπαράθεση στα κοινωνικά δίκτυα με πολλούς χρήστες να παίρνουν θέση ενάντια στην «κυβερνητική απόφαση». Θέση στο ζήτημα πήρε και η ιστοσελίδα «Ελληνικά Hoaxes» που εξετάζει σε συνεργασία με το Facebook την αλήθεια και την αξιοπιστία ελληνικών online δημοσιευμάτων.

Μάλιστα, ενώ η αρχική αναφορά εμφάνιζε ως fake news όλες τις σχετικές αναφορές, στη συνέχεια δημοσίευσε διόρθωση της αρχικής δημοσίευσης, αλλάζοντας τα δεδομένα που παρουσίαζε στην πρώτη καταχώρηση λέγοντας ότι «Στην αρχική μορφή του άρθρου (δείτε παρακάτω), σημειώσαμε εσφαλμένα ότι στην πρόσφατη νομοθεσία δεν επέρχονται αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων σχετικών με την τέχνη συνολικά.Πράγματι, ωστόσο, σε επίπεδο Λυκείου, με τον Ν.4692/2020 και την ΥΑ υπ’ αριθμ. 74181/Δ2 “Ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων του Γενικού Λυκείου” (ΦΕΚ Β΄ 2338/15-06-2020), καταργείται η διδασκαλία των μαθημάτων επιλογής “Καλλιτεχνική Παιδεία” (Α΄ τάξη), “Γραμμικό Σχέδιο” και “Ελεύθερο Σχέδιο” (Γ΄ Λυκείου)».

Στον απόηχο της σύγχυσης που δημιουργήθηκε και μετά τις σφοδρές αντιδράσεις εκπαιδευτικών και εικαστικών, τα ελληνικά hoaxes προχώρησαν  σε διόρθωση του επίμαχου άρθρου αναφέροντας πως «στην προσπάθειά μας να ελέγξουμε μια ψευδή είδηση περί κατάργησης των Καλλιτεχνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο/Λύκειο), υποπέσαμε στο λάθος να μην αναφέρουμε ότι με το νέο νόμο καταργήθηκαν τα Καλλιτεχνικά στην α’ και γ’ λυκείου. Ζητούμε συγγνώμη. Θα προσπαθήσουμε, και με τη δική σας βοήθεια, να αποφύγουμε ανάλογα λάθη στο μέλλον»

Η θέση της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων 

Η επίσημη ανακοίνωση της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων  επιβεβαιώνει ότι με την «υπ. αριθμ. 74181/Δ2, ΦΕΚ Αρ.Φ. 2338/15/6/2020 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας κας Σοφίας Ζαχαράκη καθορίζεται το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων για τις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γενικού Λυκείου στο οποίο καταργούνται τα μαθήματα των Εικαστικών (Καλλιτεχνική Παιδεία, Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο) από το Γενικό Λύκειο» (Δείτε περισσότερα: Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων: Έξωση της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το Γενικό Λύκειο).

Όπως σημειώνει η Ένωση, η απόφαση αυτή της κυβέρνησης:

  1. Καταργεί το μάθημα Καλλιτεχνικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου το οποίο είναι βασική επιλογή για αρκετούς μαθητές.

 

  1. Μέσα από τη διαδικασία της δημιουργικής συνεργασίας, αλλά και της θεωρητικής κατάρτισης με τους εικαστικούς εκπαιδευτικούς, αφενός καλλιεργεί την αισθητική, ενδυναμώνει και αξιοποιεί τις εικαστικές εκφραστικές ικανότητες σε ανώτερο επίπεδο από εκείνο του Γυμνασίου, αφετέρου φέρνει σε επαφή τους μαθητές με το εύρος των καλλιτεχνικών σπουδών, που αρκετοί συχνά, ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν.

 

  1. Καταργεί τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου στην Γ΄ Λυκείου στερώντας από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στρέφει τους μαθητές υποχρεωτικά μόνο στα φροντιστήρια και στην παραπαιδεία εγείροντας και θέμα αντισυνταγματικότητας της απόφασης.

 

  1. Οδηγεί στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές, καταργεί οργανικές θέσεις και δημιουργεί αναίτιες υπεραριθμίες και διαθεσιμότητες στους μόνιμους Εικαστικούς εκπαιδευτικούς.

 

  1. Στερεί από τους μαθητές του Λυκείου τις απαραίτητες γνώσεις και  την αναγκαία εκπαίδευση, για την καθολική καλλιέργεια της αντιληπτικής τους ικανότητας, της δημιουργικής σκέψης της πνευματικής - συναισθηματικής διαμόρφωσης της προσωπικότητάς τους.

 

  1. Αλλοιώνει τον πολιτισμικό ρόλο του Λυκείου, που είναι η ανώτερη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  αποστερώντας τις γνώσεις που αφορούν ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ   ΤΟΝ   ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, τον οποίο οι κυβερνώντες υμνούν και δηλώνουν δημόσια τόσο ανάλγητα, ότι αποτελεί θησαυρό   για τον Τουρισμό και την Ελληνική οικονομία.

 ΠΗΓΗ: ethnos.gr - alfavita.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια