default-image

Με μπροστάρη τις “Μινωικές”, η ακτοπλοΐα ξανά κερδοφόρα

Οικονομία
Με μπροστάρη τις “Μινωικές”, η ακτοπλοΐα ξανά κερδοφόρα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο κλάδος της ακτοπλοΐας ήταν από εκείνους που χτυπήθηκαν πολύ σοβαρά από την οικονομική κρίση και την εσωτερική υποτίμηση διά των μνημονίων που ακολούθησε, με αποτέλεσμα ένας γενικά κερδοφόρος κλάδος να βρεθεί απότομα στα... βαθιά "κόκκινα".

Χρειάστηκε να γίνουν πολλές και στοχευμένες κινήσεις - και να υπάρξει εκμετάλλευση της θετικής συγκυρίας των φθηνών καυσίμων - για να επανέλθει ο κλάδος στην κερδοφορία, όπου παραμένει την τελευταία διετία.

Μπροστάρης σε αυτήν την πορεία, οι "Μινωικές Γραμμές", που είναι και ο πλέον κερδοφόρος εκ των ακτοπλοϊκών ομίλων. Συγκεκριμένα, οι "Μινωικές Γραμμές" σημείωσαν κέρδη 20,7 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα ο Όμιλος Attica με τις "SuperFast" και "Blue Star" γραμμές είχε κέρδη 20,25 εκατ. ευρώ, η ΑΝΕΚ 0,6 εκατ. και η Hellenic Seaways 6,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 66,5% σε σχέση με πέρυσι.

Οι "Μινωικές" παρουσίασαν αύξηση 3 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ο Όμιλος Attica παρουσίασε μείωση καθαρών κερδών σχεδόν κατά 13 εκατ. ευρώ, ενώ σταθερή παρέμεινε η ΑΝΕΚ, η οποία και το 2015 είχε καθαρά κέρδη 600 χιλιάδες ευρώ.

Η αποδοτικότερη διαχείριση πλοίων και δρομολογίων, ο εξορθολογισμός του κόστους, οι έκτακτες εκναυλώσεις και η διακύμανση των διεθνών τιμών πετρελαίου σε χαμηλότερα επίπεδα, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, ήταν οι παράγοντες που επέτρεψαν στις εταιρείες να παραμείνουν κερδοφόρες.

Για τα αμέσως επόμενα χρόνια, η οικονομική συγκυρία αναμένεται να βελτιωθεί ελαφρώς, ωστόσο τα χαμηλά διαθέσιμα για κατανάλωση και το ενδεχόμενο ανόδου των τιμών των καυσίμων είναι παράγοντες που οδηγούν τις εταιρείες σε συγκρατημένες προβλέψεις.

Ανησυχία για τα καύσιμα

Ιδιαίτερα η τιμή των καυσίμων το 2017 προβληματίζει τους ακτοπλόους: «Το 2016 οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 15% (HFO) και 18% (GOIL), γεγονός στο οποίο αποδίδουμε τα θετικότερα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών μας. Το 2017 ξεκίνησε με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η μέση τιμή των καυσίμων την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου είναι διπλάσια της αντίστοιχης του 2016, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό», επισημαίνουν τα στελέχη των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, όπως γράφει το newmoney.gr.

Επιβατική κίνηση

Το 2016 χαρακτηρίζεται ως μία ακόμα χρονιά με σταθερή κίνηση. Από το 2009 μέχρι το 2015 η κίνηση ακολούθησε την πτώση του ΑΕΠ με απώλεια 18,5 εκατομμυρίων συνολικά επιβατών και 4,4 εκατομμυρίων οχημάτων. Το 2015 και 2016 μεγάλος αριθμός μεταναστών, που ξεπερνούν τις 800 χιλιάδες, μετακινήθηκε από τα νησιά του βόρειου Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, όμως μειώθηκε σημαντικά η τουριστική κίνηση στα νησιά τα οποία επλήγησαν από το Μεταναστευτικό.

«Παρά τη σταθεροποίηση της κίνησης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κίνηση σε σύγκριση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 3,3 εκατ. περίπου επιβάτες», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, και προσθέτει: «Για το 2017 και τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε σταθεροποίηση της κίνησης, με πιθανότητα μικρών αυξήσεων. Παρά τη συνεχιζόμενη και αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε τη σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα οριακών αυξήσεων, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα παραμένει στα σημερινά επίπεδα ή θα αυξάνεται».

Αδριατική

Παρά τη μεγάλη, κατά 25% περίπου, αύξηση των δρομολογίων, η επιβατική κίνηση στην Αδριατική παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, ενώ παρουσιάστηκε αύξηση 10% στη διακίνηση επιβατικών οχημάτων και αύξηση 3,6% στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων.

Όπως επισημαίνουν στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, το επίπεδο των υπηρεσιών κρίνεται ικανοποιητικό με εκτέλεση δρομολογίων σε όλες τις γραμμές, ενώ οι διαθέσιμες χωρητικότητες παρέχουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης αύξησης του μεταφορικού έργου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News