Απόψεις

«Adults in the Room»: «Η ταινία του Κώστα Γαβρά θα έπρεπε να λέγεται… “Ανήλικοι στο δωμάτιο”»

Η κριτική του Γιώργου Χιντηράκη για την ταινία του Κώστα Γαβρά, «Ενήλικοι στο δωμάτιο»

“Ενήλικοι στο δωμάτιο” ή στην “αίθουσα” είναι ο τίτλος της “Βαρουφακιάδας”, της νέας ταινίας τού πάλαι ποτέ διάσημου αριστερού Ελληνογάλλου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά, που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες. Είναι η εξιστόρηση των δραματικών για την Ελλάδα γεγονότων του πρώτου εξαμήνου του 2015, τότε που φτάσαμε ένα βήμα από την κατάρρευση της χώρας, με αρνητικό πρωταγωνιστή τον τότε υπουργό Οικονομικών Γιάνη (με ένα “ν”), βασισμένη όμως στο ομότιτλο βιβλίο του Βαρουφάκη.

Γράφει ο Γιώργος Χιντηράκης

Τη φράση «ας φερθούμε σαν ενήλικοι στο δωμάτιο» την είπε ένα βράδυ σε μια δραματική συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρώπης η Κριστίν Λαγκάρντ, όταν οι παρόντες υπουργοί κυριολεκτικά είχαν “βγει από τα ρούχα τους” με τα καμώματα του Βαρουφάκη και το Grexit... Δηλαδή η αποβολή της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν θέμα ωρών.

Τα γεγονότα εκείνων των 6 μηνών του 2015 είναι σε όλους γνωστά και σχεδόν όλοι οι Έλληνες, Συριζαίοι, Νεοδημοκράτες, ΑΝΕΛίτες και Κουκουέδες, έχουν πειστεί ότι γλιτώσαμε την εθνική πανωλεθρία στο παρά πέντε. Γράφω «σχεδόν όλοι οι Έλληνες», γιατί κάπου 194.000 ψηφοφόροι, είτε από παραπληροφόρηση, είτε από αντίδραση, είτε από «δημιουργική ασάφεια», είτε από κάποιο «ψέκασμα» που έλεγε και Καμμένος, έφεραν τον Βαρουφάκη στη νέα Βουλή μετά φανών και λαμπάδων.

Έρχεται λοιπόν ο Κώστας Γαβράς, στα 86 του πια, με την ταινία του να μας πείσει ότι ο Βαρουφάκης δεν είναι ο βασικός αίτιος του τρίτου μνημονίου που μας φόρτωσε άλλα 100 δισ. χρέος, αλλά μια παρεξηγημένη και κατασυκοφαντημένη οικονομική ιδιοφυΐα που ως άλλος “Ρομπέν των Δασών”, “Μπάτμαν”, ή “Εξολοθρευτής” πάλεψε επί 6 μήνες μόνος του μέσα στη σφηκοφωλιά των “κακών” Ευρωπαίων για να μας σώσει!

Η ταινία είναι καθαρά “προπαγανδιστική”, δεν έχει στηριχθεί παρά μόνο στα λεγόμενα του Βαρουφάκη, και με τον Γαβρά να απολογείται λέγοντας: «Δηλαδή ποιον άλλο να ρωτούσα, τον Ντάισελμπλουμ;».

Όχι, κύριε Γαβρά, που με έκανες πριν πολλά χρόνια με το “Ζ” να αισθανθώ τι θα πει πολιτικός κινηματογράφος... Αν ήθελες μια αντικειμενική καταγραφή των γεγονότων και όχι μια “αγιοποίηση” του Γιάνη με ένα “ν” θα ρωτούσες όχι τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά ίσως τον Μαργαρίτη Σχοινά, τον Τσακαλώτο, τον Χουλιαράκη, ή ακόμα και τον Αλέξη τον Τσίπρα που δήλωσε πως η ταινία σου λέει 30% ψέματα, 30% παραμύθια και ίσως άλλα 30% αλήθειες. Μόνο που και εκείνος την έκανε πάλι “την πατάτα” του, γιατί τρεις φορές το 30 μάς κάνει 90 και όχι 100.

Ένα βιβλίο που έγινε “μπεστ σέλερ” σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα είναι η “Τελευταία μπλόφα” που έχει πουλήσει σχεδόν 40.000 αντίτυπα και το έγραψαν δύο γυναίκες δημοσιογράφοι που εργάζονται στις Βρυξέλλες ως ανταποκρίτριες Μέσων Ενημέρωσης: η Ελένη Βαρβιτσιώτη και η Βικτώρια Δενδρινού.

Μέσα σε 373 σελίδες περιγράφουν λεπτό προς λεπτό όλα όσα συνέβησαν στις Βρυξέλλες, στην Αθήνα και στη Νέα Υόρκη το δραματικό πρώτο εξάμηνο του 2015 και αναλυτικά τον ρόλο που έπαιξε ο Γιάνης Βαρουφάκης.

Όλα όσα αναφέρουν οι δύο κυρίες είναι δυστυχώς τραγικά για την πολιτική και προσωπική συμπεριφορά του Γιάνη, καθώς και το πώς γλιτώσαμε την εθνική καταστροφή, στην οποία εκείνος με την όποια συμμετοχή του Τσίπρα μάς πήγαινε.

Το βιβλίο βασίστηκε σε προσωπικές μαρτυρίες πολλών πρωταγωνιστών της εποχής και, παρά τις αποκαλυπτικές περιγραφές, που δεν είναι και τόσο κολακευτικές για πολλούς, μέχρι σήμερα δεν έγινε καμιά αμφισβήτηση των αποκαλύψεων από κανέναν.

Αυτή την καταγραφή ο Γαβράς δεν την έλαβε υπόψη του γιατί ήθελε να μας παρουσιάσει τον Βαρουφάκη όπως τον Γρηγόρη Λαμπράκη στο “Ζ”.

Στην ταινία ο Αλέξης ο Τσίπρας παρουσιάζεται ως ένας “άβουλος”, “άσχετος”, “αναποφάσιστος” πρωθυπουργός, ο Τσακαλώτος ως “υπηρετικό προσωπικό” του Γιάνη και ο Χουλιαράκης σαν ένας “βουβός κομπάρσος”.

Απέναντι στους ανθέλληνες, δολοπλόκους, ανάλγητους και εκμεταλλευτές Ευρωπαίους ηγέτες, ο Βαρουφάκης υψώνει - μόνο αυτός - το υπερήφανο ανάστημά του. Τώρα με τι παραμορφωτικό φακό ο Γαβράς βλέπει τον Βαρουφάκη ως υπερήρωα, ενώ εμείς τον βλέπομε ως νάρκισσο, υπερόπτη και αλαζόνα, αυτό είναι μια άλλη ιστορία...

Ένα άλλο θέμα που συζητείται πάρα πολύ είναι ότι ο κ. Νίκος Παππάς είχε υπογράψει ως αρμόδιος υπουργός την καταβολή 629.561 ευρώ στην εταιρεία του Κώστα Γαβρά ως οικονομική ενίσχυση. Πολλοί θα έχουν αναρωτηθεί: Δηλαδή πλήρωσαν οι Συριζαίοι 629.561 ευρώ στον Γαβρά για να τους παρουσιάζει ως κομπάρσους του Βαρουφάκη στην ταινία; Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει νόμος που λέει ότι, όταν γυρίζεται ξένη ταινία στην Ελλάδα και επειδή προβάλλεται η χώρα (!), επιστρέφουμε το 35% της δαπάνης που έκαναν οι συντελεστές στον ελληνικό χώρο.

Η εταιρεία παραγωγής (η γυναίκα του Γαβρά) είπε ότι ξόδεψε για την ταινία “Ενήλικοι στο δωμάτιο” 6,8 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 1.800.000 στην Ελλάδα, και έτσι εμείς, επειδή μας παρουσίασαν τη χώρα με κατοίκους και κυβέρνηση άβουλων και πεινασμένων ανθρώπων, τους δώσαμε τα 600 χιλιάρικα!

Βέβαια υπάρχουν και πολλοί άνθρωποι του σινεμά που λένε πως η ταινία είναι τόσο πρόχειρη και τα τόσο “φτηνή”... που μάλλον μόνο με τα ελληνικά λεφτά γυρίστηκε (!), αλλά αυτά είναι μάλλον συκοφαντίες.

Πάντως εμένα μου έκανε εντύπωση ότι στα δημοσιευθέντα “πόθεν έσχες” του 2017 ο Βαρουφάκης φαίνεται να τα κονομάει “πουλώντας” σε διαλέξεις και κυκλοφορία βιβλίων τα “πεπραγμένα του” ως υπουργός Οικονομικών στις διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους το 2015.

Δηλαδή ουσιαστικά είναι ο μόνος Έλληνας που βγήκε κερδισμένος από την καταστροφική για όλους και υπερήφανη μόνο για αυτόν - και 194.000 άλλους ψηφοφόρους - πολιτική του δραστηριότητα.

Τελικά, βλέποντας την ταινία και διαβάζοντας το βιβλίο η “Τελευταία μπλόφα”, αναρωτιέμαι αν θα έπρεπε η ταινία του Κώστα Γαβρά να έχει άλλο τίτλο και να λέγεται “Ανήλικοι στο δωμάτιο”. Δυστυχώς η οικονομική κρίση που περνάμε ακόμα δεν είχε μόνο επιπτώσεις στην τσέπη μας, αλλά και στην πολιτική μας κρίση... Αλλιώς πώς να εξηγήσεις πως στείλαμε στη Βουλή χωρίς να το καλοσκεφτούμε τον Λεβέντη, τον Καμμένο, τον Μιχαλολιάκο και τώρα τον Βαρουφάκη και τον Βελόπουλο;

Σχόλια