Έμπειρος παράγοντας περί των εκκλησιαστικών στην Κρήτη μού έλεγε προχθές πως αυτή η ιστορία που αποκάλυψε η εφημερίδα της ομογένειας στη Νέα Υόρκη, ο “Εθνικός Κήρυκας” (Θεόδωρος Καλμούκος), όπου η Ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης διά της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της έστειλε επιστολή, τη Μεγάλη Τρίτη 30 Απριλίου, στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο απαντητικά σε ερώτημά του για τα δικαιώματά του αναφορικά με τα Πατριαρχικά (Σταυροπηγιακά) Μοναστήρια της νήσου και όπου του διαμηνύεται, σύμφωνα με την ομογενειακή εφημερίδα, να μην αναμειγνύεται διοικητικώς σ’ αυτά, μόλις τώρα αποκτά συνέχεια και ενδεχομένως πολύ ενδιαφέρουσα... “ουρά”.
«Καμία δικαιοδοσία»
Θυμίζω ότι, σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Σύνοδος των Ιεραρχών της Κρήτης διεμήνυσε στον Οικουμενικό Πατριάρχη πως δεν έχει καμία άλλη δικαιοδοσία εκτός από τη μνημόνευση του ονόματός του και απλώς να ενημερώνεται από την Επαρχιακή Σύνοδο της Κρήτης για τις αλλαγές που θα γίνονται στα Ηγουμενοσυμβούλια. Κι ακόμα, για οποιαδήποτε αλλαγή του Καταστατικού πρέπει να συμφωνήσουν δύο μέρη, η Εκκλησία της Κρήτης και η Ελληνική Πολιτεία, ο Βαρθολομαίος δεν έχει κανέναν λόγο και ρόλο. Η υπόθεση είναι συνέχεια της πρόσφατης επιστολής, με την οποία η Σύνοδος των Ιεραρχών της Κρήτης τού ζητά να απομακρύνει από την Κρήτη τον πρώην ηγούμενο της Μονής Αγίας Τριάδας Τζαγκαρόλων, Επίσκοπο Δορυλαίου Δαμασκηνό (για τον οποίο λέγεται ότι στις πασχαλινές εορτές υπήρξε συνδαιτημόνας της συζύγου τού πρωθυπουργού και των παιδιών τους).
Το όλο θέμα είχε ξεκινήσει από τον ίδιον τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, με το να “εκλέξει” και χειροτονήσει δύο ηγουμένους Μονών σε βοηθούς του Επισκόπους, οι οποίοι, αν και θεωρητικά ως Επίσκοποι ανήκαν στην Αρχιεπισκοπή Κωνσταντινουπόλεως, εντούτοις διοικούσαν τις Μονές, με όλα όσα συνεπάγεται η διοίκηση και η διαχείριση. Πρόκειται για τους Επισκόπους Δορυλαίου Δαμασκηνό της Μονής Τζαγκαρόλων Χανίων και τον Ευμενείας Ειρηναίο της Μονής Γουβερνέτου-Κυρίας των Αγγέλων Χανίων. Όμως, ανέκυψαν διάφορα ζητήματα, μεταξύ των οποίων και εκποίησης ακίνητης περιουσίας της Μονής Τζαγκαρόλων, που δημιουργεί ερωτηματικά, ενώ ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνός αποφάσισε να απομακρύνει τον Επίσκοπο Δορυλαίου Δαμασκηνό από αμφότερες τις θέσεις, ήτοι της Πρωτοσυγκελίας της Μητρόπολης και της Ηγουμενίας της Μονής Τζαγκαρόλων.
Έντονη διχοστασία
Δημιουργήθηκε μία έντονη διχοστασία εάν και κατά πόσον ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου είχε αρμοδιότητα και δικαίωμα να απολύσει από την Ηγουμενία της Μονής Τζαγκαρόλων τον Επίσκοπο Δορυλαίου Δαμασκηνό, όντας ουσιαστικά βοηθός Επίσκοπος του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, πράγμα το οποίο εκ του Καταστατικού Χάρτη και της Νομοθεσίας της Πολιτείας είχε αυτό το δικαίωμα καθότι είναι ο κυρίαρχος Μητροπολίτης, στην εκκλησιαστική ευθύνη του οποίου υπάγεται και η Μονή Τζαγκαρόλων. Παράλληλα, η Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης συγκέντρωσε τα σχετικά τεκμήρια για τα θέματα της εκποίησης ακίνητης περιουσίας της Μονής Τζαγκαρόλων και τα παρέδωσε ή βρίσκεται στη διαδικασία συγκέντρωσης των τεκμηρίων και παράδοσης στην Εισαγγελία Χανίων, για να επιληφθεί των ζητημάτων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον Καταστατικό Χάρτη και τη Νομοθεσία της Πολιτείας.
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος υποστήριξε τον Επίσκοπο Δορυλαίου Δαμασκηνό, πλην όμως ο νόμος υποστηρίζει τη διαχειριστική επιτροπή που διόρισε ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός και όχι τις εντολές Βαρθολομαίου.
Κατόπιν έντονων διαφωνιών, ο Βαρθολομαίος έφερε το θέμα στη Σύνοδό του τον περασμένο Νοέμβριο και αποφασίστηκε ο περιορισμός των δύο Επισκόπων Δορυλαίου Δαμασκηνού και Ευμενείας Ειρηναίου στις Μονές τους.
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έδωσε εντολή να προστεί ο Δορυλαίου Δαμασκηνός των Ιερών Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, πλην όμως ο ηγούμενος και η διαχειριστική επιτροπή που διόρισε ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου τού είπαν όχι, δε σου επιτρέπομε.
Εκείνος επέμενε ότι είναι βοηθός Επίσκοπος του Πατριάρχη, οι άλλοι επέμεναν ότι κατά τον νόμον δε σου επιτρέπομε και ξέσπασε εκ νέου αψιμαχία.
Χοντραίνει το παιχνίδι
Ο έμπειρος παράγοντας στα εκκλησιαστικά πράγματα στην Κρήτη μού σημείωνε λοιπόν ότι μόλις τώρα αρχίζει το “χοντρό παιχνίδι” και ο “παππούς” δε θα αφήσει αναπάντητη τη νέα επιστολή των Ιεραρχών της Κρήτης, για την οποία τελευταία απέφυγαν η αλήθεια είναι τη δημοσιότητα, σε αντίθεση με άλλες τους δράσεις κατά καιρούς και μάλιστα ήσσονος σημασίας. Οι σκέψεις στο Φανάρι, λέγεται, είναι να “σηκώσουν το γάντι” και με απόφαση της Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου, όπου στην Κρήτη υπάρχουν “Σταυροπηγιακές” μονές, οι ηγούμενοι να εκλεγούν-ανακηρυχθούν σε επισκόπους, όπου δε δεν υπάρχουν να εκλεγούν και εκεί επίσκοποι, γεγονός που αν συμβεί θα δημιουργήσει μια νέα περίπλοκη κατάσταση, αφού αυτοί οι επίσκοποι θα υπάγονται απευθείας στον Οικουμενικό θρόνο κι όχι μέσω της τοπικής Συνόδου της Εκκλησίας Κρήτης, δημιουργώντας ζήτημα στο τέλος του ποιος ελέγχει τους συσχετισμούς και στην τοπική Σύνοδο.
Στο ερώτημά μου «μπορεί να επιφέρει τέτοια κατάσταση ο Οικουμενικός Πατριάρχης με δυαρχία στις Μητροπόλεις του νησιού και τελικά είναι εύκολο να περάσει κάτι τέτοιο με την παρούσα Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας Κρήτης;», μου απάντησε: «Ξεχνάς ότι μιλάς για τον Ιεράρχη που τα έβαλε μέχρι τέλους με την παντοδύναμη οικονομικά, πολιτικά, πληθυσμιακά και στρατηγικά Ρωσική Εκκλησία».