Πανελλαδικές

Πανελλήνιες 2024: Νέα Ελληνικά -ΕΠΑΛ - Όλες οι απαντήσεις από τα Φροντιστήρια Πουκαμισάς

Πανελλήνιες εξετάσεις
Πανελλήνιες 2024: Νέα Ελληνικά -ΕΠΑΛ - Όλες οι απαντήσεις από τα Φροντιστήρια Πουκαμισάς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρεμιέρα σήμερα με Νέα Ελληνικά και θέμα που μπήκε το 2020 στα Γενικά Λύκεια

Πρεμιέρα στο μάθημα "Νέα Ελληνικά" για τους μαθητές των ΕΠΑΛ σήμερα Πέμπτη, με θέμα που μπήκε το 2020 στα Γενικά Λύκεια. Πρόκειται για το θέμα: "Η Φιλαναγνωσία". 
 
Σύμφωνα με ένα πρώτο σχόλιο από τα Φροντιστήρια "Πουκαμισάς", τα κείμενα ήταν χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες, ενώ αναμενόμενη ήταν και η διαβάθμιση δυσκολίας των ασκήσεων.
Επίσης κατανοητό ήταν το απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Μ. Λουντέμη "Ένα παιδί μετράει τα άστρα", ένα απόσπασμα που υπάρχει στο ανθολόγιο Νεοελληνικών Κειμένων της Ε' και της ΣΤ' δημοτικού! 
 

Παρακάτω η ανάλυση των απαντήσεων από τα Φροντιστήρια "Πουκαμισάς": 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

 

Α1. α) Ο αρθρογράφος καταλήγει σε δύο συμπεράσματα στο τέλος του αποσπάσματος. Από τη μια, υποστηρίζει ότι το βιβλίο δεν συνιστά πανάκεια ούτε αποκλειστικό μέσο βελτίωσης της ζωής. Η ίδια η εμπειρία της ζωής μάς καθοδηγεί με τον καλύτερο τρόπο. Από την άλλη, όμως, εξηγεί ότι το βιβλίο συνιστά μέσο για να αφομοιώνουμε με σωστό τρόπο τα βιώματά μας και να καταλήγουμε κάθε φορά σε ορθές επιλογές.

β) Μεταφορά: «το βιβλίο κατέχει τη θέση ενός φλογερού φάρου», «πηγή πνευματικής τροφής»

Συγκινησιακά φορτισμένη έκφραση: «θαυματουργό φάρμακο», «άσβεστης δάδας»

Χρήση επιθέτου: «ουτοπικό», «ουσιώδεις»

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Α2. α) Δομή παραγράφου

Θεματική περίοδος: «Ένα άλλο αδιαμφισβήτητο αποτέλεσμα… επαγγελματικό του τομέα»

Λεπτομέρειες / σχόλια: «Ταυτόχρονα ενισχύεται… ατομικής λογικής»

Περίοδος κατακλείδα: δεν υπάρχει

β) άποψη: γνώμη, οπτική

ενισχύεται: ενδυναμώνεται, ισχυροποιείται συνειδητοποιήσει: αντιληφθεί, καταλάβει

Α3. Επικοινωνιακό πλαίσιο: ομιλία στο πλαίσιο σχολικής ημερίδας για τη φιλαναγνωσία / προσφώνηση, αποφώνηση, αφόρμηση, α’ και β’ πρόσωπο για αμεσότητα και γ’ πρόσωπο για αντικειμενικότητα

Προσφώνηση: Αξιότιμοι καθηγητές,

Αγαπητοί συμμαθητές,

ΠΡΟΛΟΓΟΣ: αφόρμηση (σχολική ημερίδα), ιδιότητα (εκπρόσωπος μαθητικής κοινότητας), αναφορά στο ζητούμενο

Σήμερα… / Με αφορμή την ημερίδα που διοργανώνει το σχολείο μας…

-απομάκρυνση σύγχρονου ανθρώπου από τις πνευματικές ενασχολήσεις λόγω του τεχνοκρατικού χαρακτήρα της σύγχρονης εποχής, όμως η αξία του βιβλίου είναι αδιαμφισβήτητη για τον άνθρωπο (αντιθετικός πρόλογος)

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ:

ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Αξία του βιβλίου για τον άνθρωπο

  • Διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες / καταπολεμά την αμάθεια, τις προλήψεις, τις δεισιδαιμονίες / οξύνει την κριτική ικανότητα / διαμορφώνει σκεπτόμενους πολίτες
  • Βελτιώνει την ικανότητα κατανόησης, έκφρασης και εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση υγιών και ουσιαστικών διαπροσωπικών σχέσεων
  • Image removed.Προβληματίζει για θέματα που αφορούν τον άνθρωπο προσωπικά ή ως μέλος του κοινωνικού συνόλου
  • Συμβάλλει στην ηθικοποίηση / προβάλλει πρότυπα ζωής και συμπεριφοράς (ανθρωπιά, αυταπάρνηση, σεβασμός, αλληλεγγύη κ.λπ.)
  • Συντελεί στη συνειδητοποίηση της σημασίας των διαχρονικών και πανανθρώπινων αξιών και ιδανικών και στη διαφύλαξή τους
  • Έρχεται σε επαφή με τα επιτεύγματα του εθνικού και του παγκόσμιου πολιτισμού, καλλιεργώντας εθνική και οικουμενική συνείδηση
  • Αξιοποιεί δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο / αναπτύσσει και «χρωματίζει» τη φαντασία / διεγείρει συναισθήματα και ευαισθητοποιεί

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: ανακεφαλαιωτικός – συμπερασματικός

Ανάδειξη αναγκαιότητας ανάγνωσης βιβλίων για την πνευματική και ηθική συγκρότηση του ανθρώπου καθώς και την αισθητική του καλλιέργεια.

Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας

 

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Β1. Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα χωριό. Τα πρόσωπα είναι ένα νεαρό αγόρι που εργάζεται εκεί και ένας παππούς που δουλεύει στην πολιτεία . Το αγόρι αγαπάει τα βιβλία, αλλά δεν μπορεί να τα αγοράσει, γιατί στο χωριό δεν υπάρχουν βιβλιοπωλεία. Η λαχτάρα του αυτή για τις ιστορίες είναι που συνδέει τα δυο πρόσωπα. Το παιδί ζητάει από τον ηλικιωμένο να του αγοράσει ένα βιβλίο από την πόλη και εκείνος προθυμοποιείται να το κάνει με αντάλλαγμα την ανάγνωση των ιστοριών.

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

B2α) Στο απόσπασμα οι αφηγηματικοί τρόποι είναι:

 

  • αφήγηση: «Έβαλε ο παππούς …μου τα δωσε πίσω»

 

  • διάλογος: «Παρ τα», του λέει …Σύμφωνοι;»

β)

  • «το παιδί έπεσε πάνω στο βιβλίο με τα μούτρα»: μεταφορά

 

  • «ήταν σαν μικρό σπιτάκι»: παρομοίωση

 

  • «Και το διάβαζε, το διάβαζε ολόκληρο το χειμώνα»: επανάληψη

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Β3. Η αγάπη του ήρωα για τα βιβλία φαίνεται από την αρχή του αποσπάσματος, καθώς το παιδί έψαχνε τρόπους να «πιάσει φιλία» μαζί τους. Τον μάγευε ο άγνωστος γι’ αυτόν μέχρι τότε κόσμος τους στον οποίο, όπως πίστευε, είχαν πρόσβαση μόνο οι μεγάλοι. Γι’ αυτό ήταν διατεθειμένος να δώσει τις οικονομίες τους στον παππού που πουλούσε καλαμπόκια, ώστε να του φέρει βιβλία από την πόλη. Μόλις απέκτησε το πρώτο του βιβλίο, δεν το άφησε από τα χέρια του μέχρι που «το μαθε νεράκι». Μάλιστα, μέχρι το τέλος της χρονιάς δεν σταμάτησε να διαβάζει.

Στην εποχή μας, πολλοί από τους νέους δεν φαίνεται να επιδεικνύουν την ίδια αγάπη για την ανάγνωση που έδειξε ο ήρωας, καθώς η δύναμη της εικόνας απορροφά κυρίως το ενδιαφέρον τους και αποξενώνονται από το βιβλίο, ενώ κάθε πληροφορία που χρειάζονται την αναζητούν στο διαδίκτυο. Από την άλλη, όμως, είναι ελπιδοφόρο ότι υπάρχουν ακόμα νέοι άνθρωποι, οι οποίοι, λόγω των ερεθισμάτων τους από την οικογένεια, το σχολείο ή και από προσωπική ανάγκη, έχουν ανακαλύψει την αξία του βιβλίου και την απόλαυση που μπορεί να προσφέρει.

 
Φροντιστήρια Πουκαμισάς Ηρακλείου. Μινωταύρου 14 - Τηλ. 2810 245300
 

Δείτε τις εκφωνήσεις των θεμάτων της πρώτης μέρας των εξετάσεων στο μάθημα "Νέα Ελληνικά" στο παρακάτω αρχείο: 

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News