kleidia enoikia

Υποχρεωτική ηλεκτρονική πληρωμή ενοικίων από τον Απρίλιο του 2026 - Όλες οι νέες αλλαγές

Οικονομία
Υποχρεωτική ηλεκτρονική πληρωμή ενοικίων από τον Απρίλιο του 2026 - Όλες οι νέες αλλαγές

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την 1η Απριλίου 2026 αλλάζει επίσημα ο τρόπος καταβολής των ενοικίων στην Ελλάδα. Με βάση το άρθρο 210 του Ν. 5222/2025, όλες οι πληρωμές μισθωμάτων θα γίνονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος πρέπει να είναι δηλωμένος στην ΑΑΔΕ. Το μέτρο στοχεύει στη διαφάνεια και στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, καταργώντας οριστικά τα «ενοίκια στο χέρι». Το νέο πλαίσιο επηρεάζει τόσο τους ιδιοκτήτες όσο και τους ενοικιαστές, με οικονομικές συνέπειες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης

Η αρχική ημερομηνία εφαρμογής ήταν η 1η Ιανουαρίου 2026, όμως το Υπουργείο Οικονομικών την μετέθεσε για την 1η Απριλίου 2026, προκειμένου να δοθεί επαρκής χρόνος προσαρμογής σε όλες τις πλευρές.

Από αυτή την ημερομηνία και μετά, όλα τα ενοίκια, είτε αφορούν κατοικίες, είτε επαγγελματικούς χώρους, θα θεωρούνται έγκυρα μόνο εφόσον έχουν κατατεθεί στον δηλωμένο τραπεζικό λογαριασμό του ιδιοκτήτη.

Τα βασικά σημεία του νέου συστήματος

Υποχρεωτική κατάθεση σε δηλωμένο IBAN

Ο λογαριασμός πρέπει να:

  • είναι στο όνομα του ιδιοκτήτη,

  • είναι δηλωμένος στην ΑΑΔΕ,

  • χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την καταβολή ενοικίων.

Πληρωμές σε λογαριασμούς τρίτων δεν θα αναγνωρίζονται.

Κανόνες για συνεκμισθωτές και κοινούς λογαριασμούς

Σε περιπτώσεις πολλών ιδιοκτητών:

  • κάθε συνιδιοκτήτης πρέπει να δηλώσει το δικό του IBAN,

  • η καταβολή θα γίνεται αναλογικά, όπως ορίζεται στο συμβόλαιο.

Σε κοινό λογαριασμό:

  • συνιστάται ο ιδιοκτήτης να είναι πρώτος δικαιούχος, για να ταυτοποιείται ως πραγματικός δικαιούχος.

Καθυστερήσεις ή άρνηση πληρωμής

Η ηλεκτρονική πληρωμή:

  • πρέπει να γίνεται κάθε μήνα εγκαίρως,

  • αποδεικνύεται μόνο με τραπεζικό παραστατικό,

  • καθυστέρηση ή άρνηση λογίζεται ως μη καταβολή ενοικίου.

Αυτό δίνει στον ιδιοκτήτη το δικαίωμα για άμεση νομική διεκδίκηση.

Τι χάνουν ιδιοκτήτες και ενοικιαστές με τη μη συμμόρφωση

Ιδιοκτήτες

  • Χάνουν την έκπτωση 5% στο εισόδημα από ενοίκια.

Ενοικιαστές

  • Χάνουν το δικαίωμα στο στεγαστικό επίδομα,

  • Χάνουν το δικαίωμα στο ετήσιο βοήθημα ενοικίου έως 800€,

  • Χάνουν κάθε άλλη φορολογική διευκόλυνση που σχετίζεται με τη μίσθωση.

Η ηλεκτρονική πληρωμή θα αποτελεί προϋπόθεση για την απόδοση επιδομάτων και ενισχύσεων.

Γιατί εφαρμόζεται η ρύθμιση

Το νέο καθεστώς στοχεύει:

  • στoν περιορισμό της αδήλωτης οικονομίας,

  • στην καταγραφή πραγματικών εσόδων,

  • στη διαφάνεια στις μισθώσεις ακινήτων,

  • στην προστασία των ενοικιαστών και ιδιοκτητών μέσω επίσημων παραστατικών.

Οι αλλαγές στον τρόπο πληρωμής των ενοικίων σηματοδοτούν μια νέα εποχή διαφάνειας στις μισθώσεις. Με την ηλεκτρονική καταβολή να γίνεται πλέον προϋπόθεση για δικαιώματα και παροχές, ιδιοκτήτες και ενοικιαστές καλούνται να προσαρμοστούν εγκαίρως, ώστε η μετάβαση στο νέο πλαίσιο να γίνει ομαλά και χωρίς απώλειες για κανέναν.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News