Το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά στη θωράκιση ενός από τα πιο αναγνωρίσιμα τοπόσημα της Μήλου - των πολύχρωμων παραθαλάσσιων «συρμάτων» - θέτοντας αυστηρά μέτρα για την προστασία τους από την αλλοίωση που προκαλεί η τουριστική εκμετάλλευση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», με πρωτοβουλία του γενικού γραμματέα Αιγαίου Μανώλη Κουτουλάκη δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (749/Δ/25) η απόφαση για τον χαρακτηρισμό 58 «συρμάτων» στην περιοχή Μανδράκια ως διατηρητέων, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας διαφύλαξης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς του νησιού.
Τα «σύρματα» είναι μικρά, υπόσκαφα παραθαλάσσια κτίσματα, μήκους περίπου έξι μέτρων, που κατασκεύαζαν παλαιότερα οι ψαράδες για να φυλάσσουν τις βάρκες τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Με τις χαρακτηριστικές πολύχρωμες πόρτες τους και τη λιτή, αυθεντική τους μορφή, αποτελούν ένα από τα πιο εμβληματικά στοιχεία της Μήλου.
Η ανάγκη προστασίας τους επανήλθε στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια, καθώς αρκετά από αυτά είχαν μετατραπεί σε τουριστικά καταλύματα τύπου Airbnb, γεγονός που προκάλεσε ανησυχία για την αλλοίωση του χαρακτήρα τους.
►Διαβάστε επίσης: «Απογείωση» και τον Αύγουστο στο «Νίκο Καζαντζάκης»: Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες - Αύξηση 6,9% σε σχέση με πέρυσι
Η απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας ορίζει ότι απαγορεύεται η αλλαγή χρήσης των “συρμάτων” σε κατοικίες ή τουριστικά καταλύματα. Επιτρέπονται μόνο ήπιες χρήσεις πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως λαογραφικά μουσεία, εκθεσιακοί χώροι, εργαστήρια τέχνης ή γραφεία τοπικών συλλόγων. Μόνο σε τρία από τα κτίσματα θα μπορεί να διατηρηθεί χώρος κατοικίας, καθώς ήδη είχαν αυτή τη χρήση.
Παράλληλα, τα «σύρματα» πρέπει να επανέλθουν στην αρχική τους μορφή. Η απόφαση προβλέπει την αφαίρεση κάθε μεταγενέστερης προσθήκης — όπως στέγαστρα, πέργκολες, πεζούλες, περιφράξεις ή καθιστικά — που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία τους. Επίσης, απαγορεύεται η τοποθέτηση υαλοστασίων ή άλλων μόνιμων κατασκευών, ενώ όπου υπάρχουν θα πρέπει να αποξηλωθούν.
Η μόνη επιτρεπτή επέμβαση είναι η τοποθέτηση λευκού υφασμάτινου σκιάστρου μικρής επιφάνειας, καθώς και η συντήρηση των κοινόχρηστων διαμορφώσεων (πλατώματα, σκαλοπάτια, δρομάκια) γύρω από τα κτίσματα.
Σημειώνεται ότι δώδεκα από τα 58 «σύρματα» οφείλουν να αποκατασταθούν πλήρως στην αρχική τους κατάσταση, χωρίς ωστόσο να έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των εργασιών. Επίσης, δεν επιτρέπεται καμία επέκταση προς τη θάλασσα ούτε η δημιουργία εξέδρων για την πρόσδεση σκαφών.
Με την απόφαση αυτή, το υπουργείο Ναυτιλίας επιχειρεί να διαφυλάξει την αυθεντικότητα ενός μοναδικού παραδοσιακού συνόλου, το οποίο έχει αναδειχθεί σε σήμα κατατεθέν της Μήλου και της κυκλαδίτικης ναυτικής αρχιτεκτονικής.
