Katastima - agora - Γυναίκα - Κατάστημα - Αγορά
Φωτ. αρχείου unsplash

«Κεσάτια» στην Ιεραπετρίτικη αγορά – Γιατί βρίσκονται σε «νευρική κρίση» οι έμποροι

Οικονομία
«Κεσάτια» στην Ιεραπετρίτικη αγορά – Γιατί βρίσκονται σε «νευρική κρίση» οι έμποροι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων μας δηλώνει ότι έχει «κεσάτια» αυτήν την περίοδο και μερικοί συνάδελφοι μας λένε ότι, περνούν ημέρες που δεν μπαίνει ούτε ένας άνθρωπος στα μαγαζιά τους. Αυτό συμβαίνει και στην ένδυση και στην υπόδηση», δηλώνει η γραμματέας της απερχόμενης διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου της Ιεράπετρας, Καίτη Παπαδάκη

Οι εμπορικές επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης της Ιεράπετρας, είχαν ξεκινήσει με καταγεγραμμένη πτώση του τζίρου τους γύρω στο -30% τις θερινές εκπτώσεις που πέρασαν κι εκείνες χωρίς να βελτιωθεί η κατάσταση. Μπήκαν μάλιστα τον Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη στην περίοδο των προσφορών, τις οποίες συνεχίζουν αναγκαστικά και τον Νοέμβρη ακόμη και σε χειμωνιάτικα εμπορεύματα, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, αλλά οι αρνητικοί παράγοντες που είναι πολλοί αυτήν την περίοδο,  δεν αφήνουν  πολλές ελπίδες για να ζεσταθεί λίγο η αγορά.

Η περίοδος των καλοκαιρινών εκπτώσεων έφερε στην επιφάνεια τη σημαντική μείωση του τζίρου στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου της Ιεράπετρας, που αποτελεί συνέχεια της αρνητικής πορείας, η οποία έχει σημειωθεί σε όλη τη διάρκεια του 2024.

Σύμφωνα με τη γραμματέα της απερχόμενης διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου της Ιεράπετρας, κ. Καίτη Παπαδάκη, απαντώντας σε ερώτηση μας για την κίνηση στην αγορά κατά τους Φθινοπωρινούς μήνες, είπε στο neakriti.gr: «η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων μας δηλώνει ότι έχει «κεσάτια» αυτήν την περίοδο και μερικοί συνάδελφοι μας λένε ότι, περνούν ημέρες που δεν μπαίνει ούτε ένας άνθρωπος στα μαγαζιά τους. Αυτό συμβαίνει και στην ένδυση και στην υπόδηση».

Είναι σαφές ότι έχει μειωθεί λόγω της αύξησης του κόστους ζωής η αγοραστική δύναμη του μέσου καταναλωτή. Οι καταναλωτές είναι πιο επιφυλακτικοί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους και δίνουν προτεραιότητα στις βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, τα καύσιμα, η στέγαση, περιορίζοντας τις αγορές σε αγαθά και υπηρεσίες, που θεωρούνται πλέον πολυτέλεια.

Πολλοί παράγοντες έχουν συντελέσει αυτό το Φθινόπωρο στη διαμόρφωση μιας τόσο αρνητικής εικόνας στην αγορά της Ιεράπετρας

«Πιστεύω ότι πολλοί παράγοντες έχουν συντελέσει αυτό το Φθινόπωρο στη διαμόρφωση μιας τόσο αρνητικής εικόνας στην αγορά της Ιεράπετρας. Μέχρι και σήμερα, παρότι κάνει λίγο κρύο το βράδυ, ο κόσμος δεν έχει αναζητήσει ακόμα χειμερινά ρούχα και παπούτσια.

Οι αυξήσεις στις τιμές των ειδών διατροφής, έχουν  περιορίσει τα διαθέσιμα τους στον απόλυτο βαθμό

Η επιμήκυνση της καλοκαιρινής και της τουριστικής περιόδου, δεν έχει βάλει ακόμη τους καταναλωτές στο χειμωνιάτικο κλίμα, αν και ήδη βλέπουμε να στήνεται στα μαγαζιά του  κέντρου της πόλης από τώρα ο Χριστουγεννιάτικος διάκοσμος. Η αγορά είναι πάρα πολύ πεσμένη, γιατί οι καλλιέργειες των κηπευτικών άργησαν κατά ένα μήνα περίπου και οι αγρότες μας δεν έχουν πάρει ακόμη χρήματα από την πώληση των κηπευτικών τους. Οι επιδοτήσεις ήταν πετσοκομμένες και δεν έφτασαν να καλύψουν μέρος των υποχρεώσεων των δικαιούχων, ενώ οι ελαιοπαραγωγοί δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη το λιομάζωμα και συνεπώς δεν έχουν πάρει ακόμα τίποτα από την πώληση του λαδιού. Η αύξηση του κόστους ζωής  επίσης παίζει πρωτεύοντα λόγο στην μείωση της αγοραστικής κίνησης, από τη στιγμή που οι μισθοί και οι συντάξεις δε φτάνουν να πληρώσουν οι καταναλωτές τα μηνιαία έξοδα τους σε ρεύμα, νερό, τηλέφωνο, καύσιμα, ενοίκιο και είδη πρώτης ανάγκης. Οι αυξήσεις μάλιστα στις τιμές των ειδών διατροφής, έχουν  περιορίσει τα διαθέσιμα τους στον απόλυτο βαθμό», προσθέτει η γραμματέας του απερχόμενου Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Ιεράπετρας κ. Καίτη Παπαδάκη.

 Καιτη Παπαδακη
Η κ. Καίτη Παπαδάκη

Η συνεχής αύξηση του κόστους ζωής, με κυριότερο παράγοντα τον πληθωρισμό και τις εκτοξευμένες τιμές της ενέργειας, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός τους, με αποτέλεσμα να περιορίζουν δραστικά τις αγορές τους.

Οι καταναλωτές αποδεικνύονται επιφυλακτικοί, ανησυχούν για τις μελλοντικές οικονομικές προοπτικές και προχωρούν σε αγορές μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο.

Οι επιχειρήσεις, οι οποίες πλήττονται από την ενεργειακή κρίση και καλούνται να ανταπεξέλθουν στην ψηφιακή μετάβαση, χρειάζονται άμεση στήριξη από την κυβέρνηση, η οποία οφείλει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και θα δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα.

«Η πολιτεία δεν κάνει τίποτα για τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που οδηγούνται στον αφανισμό καθώς δεν μπορούν να καλύψουν τα πάγια έξοδα τους. Πολλά μικρά μαγαζιά στην Ιεράπετρα κλείνουν, αφού δεν μπορούν να αντέξουν στο τεράστιο λειτουργικό κόστος και την υψηλότατη φορολογία. Οι καταναλωτές δε μπορούν να βγάλουν τα πάγια έξοδα των νοικοκυριών τους κάθε μήνα, ενώ τα είδη διατροφής έχουν πετάξει στα ύψη και  ροκανίζουν τα μηνιαία εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις. Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι είναι οι πελάτες μας στα εμπορικά καταστήματα της Ιεράπετρας. Αν οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι δεν έχουν πάρει ακόμη χρήματα από την πώληση της παραγωγής τους, αν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι δεν έχουν διαθέσιμα χρήματα μετά το πρώτο 15θήμερο κάθε μήνα και αν ο καιρός δεν μας βοηθά όπως συμβαίνει εφέτος,  έχουμε χάσει κάθε ελπίδα για να δούμε τους τζίρους των μαγαζιών μας να ανεβαίνουν.

Έστω να αλλάξει λίγο ο καιρός, να γίνει πιο χειμωνιάτικος, για να αλλάξουν τα καλοκαιρινά ρούχα και τα παπούτσια οι καταναλωτές που δεν έχουν ακόμα καταλάβει ότι πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων. Στις τρεις τελευταίες μέρες που έπεσε λίγο η θερμοκρασία κάτι άρχισε να κινείται στα μαγαζιά μας, τη στιγμή που οι μετεωρολόγοι άρχισαν να μιλούν για τις πρώτες σημαντικές βροχές που έρχονται σε όλη την Ελλάδα», μας είπε ο έμπορος ενδυμάτων κ. Δημήτρης Βάβουλας.

Δημήτρης Βαβουλας
Ο κ. Δημήτρης Βάβουλας

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται εκτός της πτώσης του τζίρου των Εμπορικών καταστημάτων και η μείωση του  υπαλληλικού προσωπικού στα περισσότερα μαγαζιά, που έχουν μετατραπεί πλέον σε αμιγώς οικογενειακές επιχειρήσεις  χωρίς προσωπικό. Λίγες εμπορικές επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης και της υπόδησης απασχολούν ένα μόνον υπάλληλο και σπανιότατα  απασχολούν και έναν δεύτερο.
 
 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News