Στην τελική ευθεία οι αποφάσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού

Οικονομία
Στην τελική ευθεία οι αποφάσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

29 Απριλίου ορίζεται η πιθανότερη ημερομηνία διεξαγωγής του υπουργικού συμβουλίου, όπου και θα παρουσιαστεί η πρόταση του υπουργού Εργασίας, για τον κατώτατο μισθό, κατόπιν προτάσεων κοινωνικών φορέων και εταίρων - Ημερομηνίες και ποσά

Η 29η Απριλίου ορίζεται πιθανότερη ημερομηνία διεξαγωγής του υπουργικού συμβουλίου, όπου και θα παρουσιαστεί η σχετική πρόταση του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, αναφορικά με τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, κατόπιν εισηγήσεων και προτάσεων κοινωνικών φορέων και εταίρων.

Για τη λήψη της τελικής απόφασης, η κυβέρνηση θα εξετάσει και θα λάβει υπ’ όψιν όλες τις διεθνείς εξελίξεις, που αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες επί της πορείας της οικονομίας της χώρας, βάσει σχετικών πληροφοριών.

Στην συνέχεια, ο υπουργός Εργασίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλες τις εκατέρωθεν προτάσεις, αλλά και το εσωτερικό και διεθνές κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, θα λάβει την τελική απόφαση περί της αναμενόμενης αύξησης του κατώτατου μισθού, αύξηση που –αν κριθεί ουσιαστική- θα αποτελέσει «ανάσα» για χιλιάδες πολίτες της χώρας, που πλήττονται από την ακρίβεια.

Κώστής Χατζηδάκης: Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ξεκινήσει να μετράει από την 1η Μαΐου

Με συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό, την Δευτέρα 29 Μαρτίου, ο υπουργός Εργασίας, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι: «Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ανακοινωθεί στα τέλη Απριλίου και θα ξεκινήσει να μετράει από την 1η Μαΐου. Το συμβούλιο προσδιορίζεται για τις 29 Απριλίου, όμως αυτό μπορεί να αλλάξει [..] Πέρυσι ήμασταν πολύ συγκρατημένοι. Φέτος, θα παίξει ρόλο η αύξηση του ΑΕΠ πάνω από 8%. Επίσης, ρόλο θα παίξει και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, που αφορά τους εργαζόμενους, επηρεάζοντάς τους αρνητικά, αλλά αφορά και την εργοδοτική πλευρά, διότι αυξάνει το κόστος της ενέργειας κλπ. [..] Και εδώ στην Ελλάδα βιώνουμε κρίση λόγω του πολέμου και αυτοί που λένε ότι δεν έχει επίπτωση είναι ψεύτες με κεφαλαία γράμματα.».

Διαβουλεύσεις φορέων – Οι προτάσεις τους:  2,7%-3,4% έως και 18% προτάθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος και τη ΓΣΕΕ, αντίστοιχα

Στο μεταξύ, η πρώτη φάση των διαβουλεύσεων για τον κατώτατο μισθό μεταξύ φορέων και κοινωνικών εταίρων, έχει ολοκληρωθεί, όπου οι προτάσεις κυμάνθηκαν από 2,7%-3,4% έως 18%, που κατατέθηκαν από την Τράπεζας της Ελλάδος και τη ΓΣΕΕ, αντίστοιχα.

Στο 3% με 5% κυμαίνονται οι προτάσεις των εκπροσώπων των εργοδοτικών φορέων, οι οποίοι ναι μεν ήταν αρχικά θετικοί για αύξηση του κατώτατου μισθού, όμως, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, επαναπροσδιόρισαν τις θέσεις τους, επαναφέροντας στο τραπέζι των συζητήσεων την επίδραση, που θα έχει μία σημαντική αύξηση στους μισθούς, στον πληθωρισμό της χώρας. Οι ίδιοι αναφέρουν, ακόμα, ως επιχείρημα για τη μη σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού, το ενδεχόμενο μία τέτοια αύξηση να προκαλέσει αλυσιδωτά διαδοχικές αυξήσεις, υπονομεύοντας την παραγωγικότητα. Βέβαια, εξακολουθούν να υποστηρίζουν το συνδυασμό μιας «λελογισμένης» αύξησης των μισθών από κοινού με μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές, ώστε να στηριχτούν, με τον τρόπο αυτό, τα εισοδήματα των εργαζομένων.

Σύμφωνα με κύκλους της κυβέρνησης, για την παρούσα χρονική στιγμή, ο κατώτατος μισθός ιδανικά, θα πρέπει να ξεπερνάει ολίγον τι τα 700 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί με αύξηση κατά περίπου 5,6%.

Την ίδια στιγμή, οι εκπρόσωποι των υπαλλήλων των τραπεζών διεκδικούν αυξήσεις, που σε βάθος μίας τριετίας θα επαναφέρουν σωρευτικά τους μισθούς τους στα επίπεδα που βρίσκονταν το 2013, δηλαδή, ζητούν αύξηση κατά 12,5% περίπου. Οι δε εκπρόσωποι των τραπεζών κάνουν λόγο για σωρευτικές αυξήσεις 4,75%, για τα έτη 2022-2024.

Στο μεταξύ, εκκρεμεί η υποβολή του τελικού πορίσματος από το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), όπως και από σχετική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, πόρισμα στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις, ώστε να προκύψει η τελική απόφαση για τον κατώτατο μισθό, την οποία και θα λάβει ο κ. Χατζηδάκης.

Άλλα οικονομικά μέτρα

Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους, το υπουργείο Εργασίας, σχεδιάζει για το προσεχές διάστημα -πλην της επικείμενης αύξησης στον κατώτατο μισθό- και μια σειρά από άλλα οικονομικά μέτρα στήριξης των εργαζόμενων και των ανέργων. Αύξηση στα προγράμματα του ΟΑΕΔ, τα οποία επιδοτούν προσλήψεις ανέργων, εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας σταδιακά από τον ερχόμενο Ιούνιο, δράση που –σύμφωνα με εκτιμήσεις της κυβέρνησης- ενδέχεται να αποτελέσει εγγύηση του εργασιακού ωραρίου, που τις περισσότερες φορές παραβιάζεται από τους εργοδότες, οδηγώντας σε πληθώρα υπερωριών, αποτελούν παραδείγματα των οικονομικών αυτών μέτρων.

Αναλυτικά οι προτάσεις

Οι επιστημονικοί και εργοδοτικοί φορείς προς το υπουργείο Εργασίας πρότειναν αυξήσεις από 6% έως 7&, ωστόσο δεν αποκλείεται κάποιες εκθέσεις να επικαιροποιηθούν έως τις 15 Μαρτίου, οπότε θα λάβει χώρα η προφορική διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων, ενώ η τελική εισήγηση του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα γίνει εντός του Απριλίου, προκειμένου ο νέος μισθός να ισχύσει από 1η Μαΐου.

ΤτΕ - Αύξηση μέσα σε ένα εύρος μεταξύ 2,7% και 3,4%

Στο πόρισμά της, η ΤτΕ αναφέρει πως «σε αυτό το πλαίσιο, και δεδομένων των σημαντικών πληθωριστικών πιέσεων που προβλέπονται για το 2022, κρίνεται ότι υπάρχει περιθώριο για μια λελογισμένη αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων μέσα σε ένα εύρος μεταξύ 2,7% και 3,4% από την 1η Μαΐου 2022, η οποία, σε συνδυασμό με την αύξηση κατά 2% από την 1η Ιανουαρίου 2022, θα οδηγήσει σε μέση αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 3,8-4,3% το 2022 και κατά 0,9-1,1% το 2023».

ΙΟΒΕ: Ηπια αύξηση σε ονομαστικό επίπεδο

Το τρέχον επίπεδο του κατώτατου μισθού -τονίζει στην έκθεσή του το ΙΟΒΕ- υπολείπεται πρόσφατων τάσεων σε παραγωγικότητα και πληθωρισμό, με αποτέλεσμα να υπάρχει περιθώριο για ήπια αύξηση σε ονομαστικό επίπεδο. Το ΙΟΒΕ συνιστά ωστόσο η αύξηση του κατώτατου μισθού βραχυχρόνια να είναι συνετή και προσεκτικά μελετημένη, ώστε να μην αποτελέσει παράγοντα ενίσχυσης επίμονων πληθωριστικών πιέσεων εγχωρίως. Η ήπια αύξηση θα μπορούσε να συνδυαστεί με μείωση των εισφορών αλλά και στοχευμένη επιδότηση των νοικοκυριών.

Ειδικότερα, η έκθεση αναφέρει ότι οι νέοι κλυδωνισμοί λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης και ισχυρής γεωπολιτικής αστάθειας, των πληθωριστικών πιέσεων και της υψηλής αβεβαιότητας που αναμένεται πως θα ασκήσουν πιέσεις στην αγοραστική δύναμη και το επίπεδο διαβίωσης των νοικοκυριών καθιστούν απαραίτητη την παράλληλη παροχή στήριξης μέσα από στοχευμένα μέτρα πολιτικής προς τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά.

Μια αύξηση του επιπέδου του κατώτατου μισθού ταχύτερη από αυτήν της παραγωγικότητας εγκυμονεί κινδύνους για τις προοπτικές μακροχρόνιας και βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας. Γι' αυτό κρίνεται σκόπιμο να δοθεί προτεραιότητα αξιοποίησης ενδεχόμενου δημοσιονομικού χώρου στη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ειδικά σε σχέση με τη φορολογία της εργασίας και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, με μέτρα μόνιμης διάρκειας. Αυτό θα έχει άμεσα θετικές συνέπειες στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, βελτιώνοντας τη σχετική αγοραστική δύναμη των χαμηλόμισθων εισοδηματικών κλιμακίων. Για το θέμα της μείωσης των εισφορών το ΙΟΒΕ παρουσιάζει εναλλακτικά σενάρια, τα οποία περιλαμβάνουν συνδυασμούς αύξησης κατώτατου μισθού και μείωσης εισφορών εργαζομένου οι οποίοι μπορούν να αποδώσουν έως και 10% αύξηση στις καθαρές αποδοχές των χαμηλόμισθων.

Για παράδειγμα, αν ο μισθός αυξηθεί συνολικά κατά 6% στα 702,8 ευρώ και μειωθεί η εισφορά κατά 3,5 ποσοστιαίες μονάδες, ο καθαρός μισθός θα είναι 618 ευρώ και θα καταγράφει αύξηση 10%

Το ΙΟΒΕ επανέρχεται στο θέμα της κατάργησης των τριετιών, παρότι το ΣτΕ δεν έκανε δεκτή την προσφυγή του ΣΕΒ. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση: «Ως προς τη δομή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, διαφαίνεται ότι ο απλοποιημένος ορισμός του ως μία "μοναδική αξία" αποτελεί τη συνηθέστερη ευρωπαϊκή πρακτική. Περαιτέρω προσαυξήσεις σε σχέση με προϋπηρεσία ή προσόντα και λοιπές μισθολογικές και μη μισθολογικές ρήτρες δύνανται να συμφωνούνται διμερώς μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας σε εθνικό, κλαδικό ή επιχειρησιακό επίπεδο».

ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Κατώτατος στα 751 ευρώ

Άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ ανά μήνα προτείνει, σύμφωνα με την πάγια θέση της, η ΓΣΕΕ, καθώς και την επαναφορά των διαπραγματεύσεων της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

ΕΙΕΑΔ: Να φτάσει στα 709,4 ευρώ

Τη μεγαλύτερη αύξηση προτείνει το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ), που αναφέρει πως «το άθροισμα της ενδεδειγμένης προσαρμογής του κατώτατου μισθού για το 2022 είναι, λόγω πληθωρισμού (6,2%) και λόγω μεριδίου του ΑΕΠ (2,8%), 9%. Με δεδομένο ότι ο κατώτατος μισθός έχει ήδη αυξηθεί κατά 2% από την 1.1.2022, προτείνεται ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί (περαιτέρω) κατά 7% ή κατά 46,4€, φθάνοντας στα 709,4€».

ΚΕΠΕ: Αν η αύξηση είναι υπερβολικά μεγάλη, θα επιβαρύνει περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις

Το ΚΕΠΕ αναφέρει πως «η αύξηση δεν θα πρέπει να είναι υπερβολικά μεγάλη, καθώς κάτι τέτοιο εκτιμάται ότι θα επιβαρύνει περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις, καθώς και τις επιχειρήσεις σε συγκεκριμένους κλάδους. Λαμβάνοντας υπ' όψιν ότι ο κατώτατος μισθός συναντιέται και σε κλάδους που είναι ανοιχτοί στο διεθνή ανταγωνισμό, οι όποιες προσαρμογές του πρέπει να είναι λελογισμένες και να λαμβάνουν υπόψη την εξέλιξη της παραγωγικότητας της εργασίας στους συγκεκριμένους κλάδους. Ακόμη, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν τόσο η αύξηση του 2% που ισχύει από την αρχή του έτους όσο και οι πρόσφατες και μελλοντικές φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις μισθωτών και των επιχειρήσεων».

ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Ο πληθωρισμός να παίξει ρόλο

«Πρέπει να υπάρξει σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού και το ποσοστό του πληθωρισμού θα πρέπει να αποτελέσει βασικό προσδιοριστικό παράγοντα της διαμόρφωσης», αναφέρει το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ (Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου).

ΙΝΣΕΤΕ: Αύξηση σε σχέση με τις προσδοκίες για την ανάπτυξη

Το ΙΝΣΕΤΕ αναφέρει πως «οι πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας και το 2022, μετά τη σημαντική ανάκαμψή της το 2021, δικαιολογούν μια επιπρόσθετη αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 3,0% έως 4,0% το 2022 (συνολικά 5,0% έως 6,0%). Υπό την προϋπόθεση ότι η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά το τρέχον έτος θα κυμανθεί μεταξύ 4,9% και 5,7%, η αύξηση του κατώτατου μισθού συνολικά κατά 5% ως 6% θα επιφέρει ενδεχομένως μια μικρή επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας κατά 0,5%-0,6%, αλλά η διεθνής ανταγωνιστικότητα της χώρας το 2022 θα είναι βελτιωμένη κατά 2,33% έως 2,42% έναντι του 2018. Αν οι προσδοκίες για την ανάπτυξη το 2022 επιδεινωθούν, τότε η αύξηση του κατώτατου μισθού το 2022 θα πρέπει να είναι χαμηλότερη. Η επιλογή μιας αύξησης του κατώτατου μισθού πέραν του 5%-6% συνολικά για το 2022, είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε μια επιδείνωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, εξαλείφοντας πλήρως τη βελτίωση που έχει επιτευχθεί την τελευταία τριετία».

ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ: Αύξηση του κατώτατου μισθού στα επίπεδα του πληθωρισμού

Λογική αύξηση θα προτείνει το ινστιτούτο της ΓΣΕΒΕΕ, σε συνδυασμό με μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Όπως αναφέρει η έκθεση, «ο πληθωρισμός που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες έχει διαμορφώσει ένα υψηλότερο επίπεδο τιμών που εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί, απομειώνοντας περαιτέρω τα εισοδήματα. Ως εκ τούτου μια αύξηση του κατώτατου μισθού στα επίπεδα του πληθωρισμού είναι αναγκαία ως μέτρο καταπολέμησης της φτώχειας. Κάτι που δεν συνιστά πραγματική αύξηση του κατώτατου μισθού»

(φωτογραφία Intime)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News