Και την τιμή της βενζίνης φαίνεται να ρίχνει ο κορωνοϊός, με τη διεθνή τιμή του αργού να έχει κατρακυλήσει στα 32 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας πτώση 30% από την περασμένη Παρασκευή.
Οι καταναλωτές στην Ελλάδα θα αρχίσουν να εισπράττουν τα όποια οφέλη σταδιακά μέχρι τα τέλη της εβδομάδας, ενώ την εκτίμηση ότι η πτώση στις τιμές του πετρελαίου «έχει περάσει στις αντλίες» διατύπωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, Μιχάλης Κιούσης.
Σε τοπικό επίπεδο ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης τόνισε πως «ήδη στην αμόλυβδη βενζίνη έχουμε πτώση της τάξης των 9 λεπτών ανά λίτρο, με τους καταναλωτές να τη βρίσκουν κατά μέσο όρο στα 1,58 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης έχουμε μείωση περίπου στα 11 λεπτά ανά λίτρο και στο πετρέλαιο θέρμανσης 7 λεπτά ανά λίτρο, ενώ, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η τιμή εκτός απροόπτου αναμένεται να πέσει περαιτέρω». Ωστόσο όμως, όπως πρόσθεσε, οι τιμές διυλιστηρίων δεν καθορίζονται από τους πρατηριούχους, αλλά από μια σειρά παράγοντες, μεταξύ των οποίων και η φορολογία από το κράτος.
Το μέγεθος της θετικής επίπτωσης, πάντως, για τους καταναλωτές θα κριθεί από το κατά πόσον η αλυσίδα της αγοράς πετρελαιοειδών (διυλιστήρια - εταιρείες - πρατήρια) θα μετακυλίσει πράγματι τη συνολική μείωση της διεθνούς τιμής της βενζίνης και των πετρελαίων (κίνησης και θέρμανσης) που διαμορφώνεται στην αγορά platts της Μεσογείου. Το υπουργείο Ανάπτυξης, πάντως, εμφανίζεται να έχει αρχίσει ήδη τους ελέγχους στα τιμολόγια αγοράς για να ελέγξει την πορεία των τιμών, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μειώσεις θα μεταφερθούν στην αντλία προς όφελος των καταναλωτών.
Νέα υποχώρηση
Σωρευτικά, η τιμή της βενζίνης με βάση τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν μέχρι και προχθές στη διεθνή αγορά θα υποχωρήσει επιπλέον, ενώ ήδη από τις 7 Ιανουαρίου, που άρχισε η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών λόγω κορωνοϊού, οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 8,5% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 14% από τον περασμένο Οκτώβριο.
Τα διυλιστήρια, που αποτελούν την τιμή βάσης για την τιμολόγηση του καυσίμου μέχρι αυτό να φτάσει στην αντλία, τιμολογούν βάσει της τιμής platts, η οποία υποχώρησε από τα 490 δολάρια (ο μετρικός τόνος) την περασμένη Πέμπτη στα 440 δολάρια ο μετρικός τόνος την Παρασκευή, οπότε ξεκίνησε η “βουτιά” της τιμής του αργού, και στα 356 δολάρια προχθές.
Αντίστοιχα η διυλιστηριακή τιμή, η οποία διαμορφώνεται με βάση την τιμή platts των τεσσάρων προηγούμενων ημερών, διαμορφώθηκε το περασμένο Σάββατο στα 396,8 ευρώ το κυβικό και προχθές στα 388,5 ευρώ το κυβικό, και η πτώση συνεχίζεται.
Αυτόματα
Η πλευρά των διυλιστηρίων, την ίδια ώρα, υποστηρίζει ότι οι μειώσεις μεταφέρονται αυτόματα στη χονδρική αγορά. Προϊδεάζουν, ωστόσο, για μικρές μειώσεις στην αντλία, επισημαίνοντας ότι η τιμή διύλισης αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 26% της τελικής τιμής. Ποσοστό 68%, τονίζουν, αντιστοιχεί σε φόρους και 7% στα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηρίων. Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις της μείωσης των διεθνών τιμών στις ίδιες τις εταιρείες διύλισης, επισημαίνουν ότι θα υπάρξει σαφώς μια αρνητική επίπτωση στην αποτίμηση της αξίας των αποθεμάτων που θα φανεί στα τριμηνιαία αποτελέσματα, η οποία ωστόσο θα εξισορροπηθεί κατά ένα μέρος από την πτώση του κόστους πρώτων υλών και των αναγκών για κεφάλαια κίνησης.
Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης μέσα στις επόμενες ημέρες θα μειωθεί επιπλέον εκφράζει η πλευρά των εταιρειών εμπορίας, η οποία αναμένει τη σταδιακή μετακύλιση των διεθνών τιμών στην κατανάλωση. Ωστόσο, από την πλευρά των πρατηρίων, αναφέρεται ότι το ποσοστό της μείωσης στην αντλία εξαρτάται από τα δύο προηγούμενα στάδια της αλυσίδας, δηλαδή διυλιστήρια και εταιρείες.
Εντατικοί έλεγχοι από το υπουργείο
Ελέγχους στην αγορά, προκειμένου να ελεγχθεί η ομαλή προσαρμογή των τιμών των καυσίμων στις νέες μειωμένες διεθνείς τιμές του “μαύρου” χρυσού και των προϊόντων, ξεκίνησε το υπουργείο Ανάπτυξης, όπως ανακοινώθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Μετά τη δραματική πτώση στις τιμές του πετρελαίου, στόχος των ελέγχων που διενεργεί το υπουργείο Ανάπτυξης είναι να διαπιστωθεί ότι η αλυσίδα διακίνησης του πετρελαίου θα ανταποκριθεί στις διεθνείς μειώσεις και θα μετακυλίσει στην κατανάλωση το όφελος για τους καταναλωτές.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.