Το φλέγον θέμα των αποζημιώσεων των περιουσιών που προβλέπεται να κατακλυστούν από τα νερά του νέου φράγματος του Πλατύ ποταμού κυριάρχησε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της μελέτης για το μεγάλο και σημαντικό έργο, που πραγματοποιήθηκε χθες παρουσία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για θέματα υποδομών, κ. Νίκου Ταχιάου.

Όπως υπογράμμισε ως οικοδεσπότης ο δήμαρχος Αμαρίου κ. Παντελής Μουρτζανός, η συνάντηση πραγματοποιήθηκε έπειτα από αίτημα των κατοίκων της περιοχής, το οποίο ετέθη προς τον κ. Ταχιάο, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στον Δήμο Αμαρίου τον περασμένο Φεβρουάριο, μαζί με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα. Ο δήμαρχος επεσήμανε τη σημασία επαρκών αποζημιώσεων, σημειώνοντας εμφατικά ότι «η περιοχή που κατακλύζεται είναι η πιο εύφορη περιοχή του Δήμου μας, η οποία ήδη αρδεύεται από τη λιμνοδεξαμενή του ΤΟΕΒ Βυζαρίου και θα πρέπει οι αποζημιώσεις να ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία, και όχι στην αντικειμενική που είναι ευτελής. Καταστρέφονται ολοκληρωτικά οικογένειες».
Τον υφυπουργό συνόδευε ο γενικός διευθυντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτηριακών Υποδομών, κ. Αντώνης Κοτσώνης, η διευθύντρια της Διεύθυνσης Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων (Δ19), κ. Γεωργία Καστραντά, και ο μελετητής του έργου κ. Κωνσταντίνος Νικολάου.
Σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις του Δήμου Αμαρίου για αντισταθμιστικά οφέλη, ο κ. Μουρτζανός ανέφερε ότι «προφανώς και θα πρέπει να υπάρξουν αντισταθμιστικά όχι μόνο για τα πληττόμενα χωριά, αλλά για το σύνολο του Δήμου»
Το “παρών” κατά την παρουσίαση της μελέτης έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Ρεθύμνου κ. Μανόλης Χνάρης, ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Μαίρη Λιονή, ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Κρήτης κ. Μιχάλης Βάμβουκας, ο δήμαρχος Μυλοποτάμου κ. Γεώργιος Κλάδος, ο δήμαρχος Φαιστού κ. Γρηγόρης Νικολιδάκης, ο δήμαρχος Γόρτυνας κ. Μιχάλης Κοκολάκης, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΑΚ Α.Ε. κ. Θοδωρής Νίνος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. κ. Άρης Παπαδογιάννης, ο διευθυντής Διαχείρισης Υδραυλικών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. κ. Βαγγέλης Μαμαγκάκης, περιφερειακοί σύμβουλοι του νόμου, αντιδήμαρχοι, εντεταλμένοι δημοτικοί σύμβουλοι και δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Αμαρίου, πρόεδροι και σύμβουλοι των Δημοτικών Κοινοτήτων του Δήμου Αμαρίου, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων της περιοχής, καθώς και πλήθος δημοτών.
Κατά την τοποθέτησή του ο δήμαρχος Αμαρίου, κ. Παντελής Μουρτζανός, αναφέρθηκε στη συνεργασία του Δήμου Αμαρίου με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με τα διευθυντικά στελέχη, η οποία, όπως τόνισε, είναι διαχρονική και παραμένει άψογη, γεγονός που αποτυπώνεται σε μια σειρά διορθωτικών παρεμβάσεων που υλοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα στην υφιστάμενη μελέτη σε συνεννόηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου με τον μελετητή, στον βαθμό πάντοτε που δεν αλλοιώνεται το φυσικό της αντικείμενο.
Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Προσπαθούμε και παλεύουμε να γίνονται διορθωτικές παρεμβάσεις διαρκώς, σύμφωνα με τα δίκαια αιτήματα των συνδημοτών μας. Και έχω τις διαβεβαιώσεις, τόσο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, όσο και από τα διευθυντικά στελέχη και την Περιφέρεια Κρήτης, ότι αυτές θα υλοποιηθούν. Ήδη με έγγραφό μας προς το υπουργείο Υποδομών την 21η/03/2024 έχουμε υποβάλει 26 παρατηρήσεις, οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές. Αυτά δεν είναι αυτονόητα. Είναι αποτέλεσμα αμοιβαίου σεβασμού και τεκμηρίωσης της ορθότητας των αιτημάτων μας».

Σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις του Δήμου Αμαρίου για αντισταθμιστικά οφέλη, ο κ. Μουρτζανός ανέφερε τα κάτωθι: «Προφανώς και θα πρέπει να υπάρξουν αντισταθμιστικά όχι μόνο για τα πληττόμενα χωριά, αλλά για το σύνολο του Δήμου. Ήδη ορισμένα από αυτά, που αναφέρονται στο έγγραφό μας από 21/03/2024, όπως προανέφερα, ήδη έχουν αποτυπωθεί στη μελέτη, όπως για παράδειγμα η κατασκευή του οδικού άξονα που συνδέει το φράγμα Πλατύ με τη Μεσαρά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μόνο αντισταθμιστικό που είχε ζητηθεί μέχρι να αναλάβει η δική μας δημοτική Αρχή ήταν το φράγμα Γερακαρίου. Εμείς είμαστε αυτοί που ήρθαμε σε διαβούλευση με τους δημότες μας και έχουμε θέσει μια σειρά ζητημάτων στο τραπέζι, τα οποία στην πλειοψηφία τους είτε έχουν επιλυθεί, είτε υπάρχουν δεσμεύσεις ότι θα επιλυθούν. Γι’ αυτό, άλλωστε, άλλαξε και ο αρχικός σχεδιασμός, από φράγμα Γερακαρίου προχωρήσαμε σε μια μικρότερης κλίμακας παρέμβαση, αυτή της κατασκευής των δύο λιμνοδεξαμενών».

Τέλος, απευθυνόμενος προς τον κ. Ταχιάο για το θέμα των απαλλοτριώσεων, ο δήμαρχος Αμαρίου τόνισε πως «επειδή έχει ξεκινήσει η σχετική διαδικασία, πρέπει να ξέρετε ότι η περιοχή που κατακλύζεται είναι η πιο εύφορη περιοχή του Δήμου μας, η οποία ήδη αρδεύεται από τη λιμνοδεξαμενή του ΤΟΕΒ Βυζαρίου και θα πρέπει οι αποζημιώσεις να ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία, και όχι στην αντικειμενική που είναι ευτελής.
Καταστρέφονται ολοκληρωτικά οικογένειες, καθώς στο σύνολό τους οι ιδιοκτησίες τους βρίσκονται εντός της λεκάνης κατάκλισης. Παράλληλα, μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της Κρήτης, ίσως η μεγαλύτερη στον τομέα της, τα “Αγροκτήματα Κρήτης-Μανωλιτσάκης Α.Ε.”, καταστρέφεται ολοσχερώς, καθώς το σύνολο των εγκαταστάσεών της κατακλύζεται, χωρίς να έχει προβλεφθεί ακόμα δαπάνη για την αποζημίωσή της».
Η μελέτη προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία αγωγού, μέσω του οποίου το πλεονάζον νερό του φράγματος θα χρησιμοποιείται για τη συμπληρωματική πλήρωση του ταμιευτήρα Φανερωμένης ή για την απευθείας τροφοδότηση των δικτύων άρδευσης της πεδιάδας της Μεσαράς και τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα της.
Οι υπογραφές για το μεγάλο έργο

Υπενθυμίζεται ότι στις 16 Φεβρουαρίου 2024, είχαμε την υπογραφή των συμβάσεων για το μεγάλο έργο.
Το Φράγμα Πλατύ θα εξασφαλίσει την ύδρευση του Ρεθύμνου και την άρδευση 45.000 στρεμμάτων στη Μεσσαρά Ηρακλείου, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την τελετή υπογραφής των Συμβάσεων Χρηματοδότησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Τράπεζα Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB) για την κατασκευή του φράγματος στον ποταμό Πλατύ Ρεθύμνου και την επέκταση του Αρδευτικού Δικτύου Μεσσαράς στην Περιφέρεια Κρήτης, η οποία πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Οι συμβάσεις υπεγράφησαν από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου, τον Αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ Κυριάκο Κακουρή και τον Υποδιοικητή της CEB Tomáš Boček.
Παρόντες στην τελετή ήταν, επίσης, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας και Βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Κώστας Μαγουλάς, η Αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, ο Αντιπεριφερειάρχης Συντονισμού και Υποστήριξης Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Κρήτης Νικόλαος Σκουλάς και ο Δήμαρχος Αμαρίου Ρεθύμνου Παντελής Μουρτζανός.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ειχε δηλωσει ότι με την εμπιστοσύνη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Τράπεζας Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης καθίσταται εφικτό να ξεκινήσει ένα νέο, εμβληματικό έργο στην Κρήτη, επισημαίνοντας ότι δημιουργούνται υποδομές που διαμορφώνουν μια ολόπλευρα πιο ισχυρή Ελλάδα.
"Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω των σύγχρονων και ανθεκτικών υποδομών που προωθεί, όπως αυτές που σήμερα υπογράφουμε, επιδιώκει δια της ορθολογικής διαχείρισης των υδάτινων πόρων να αυξήσει την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα του πρωτογενούς τομέα, απαντώντας δημιουργικά και στα ποικίλα προβλήματα που διογκώνει η εντεινόμενη κλιματική κρίση", τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ειχε δηλωσει: "Το φράγμα στο Πλατύ αποτελεί ένα πολύ κρίσιμο έργο για την Κρήτη και είναι πολύ σημαντικό ότι με τη σημερινή υπογραφή του δανείου εξασφαλίζουμε τους απαραίτητους πόρους για να προχωρήσει. Είχαμε την ευκαιρία με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, να συζητήσουμε με τους εκπροσώπους των πολιτών που θα επωφεληθούν από το έργο, αλλά και με τους κατοίκους της περιοχής η οποία θα επηρεαστεί".
"Διαπιστώσαμε ωριμότητα και θετική διάθεση για λύσεις. Θα ανταποκριθούμε με το ίδιο πνεύμα. Ο στόχος μας, πάνω στον οποίο δουλεύουμε και θα δουλέψουμε πολύ σκληρά, είναι το έργο να εκτελεστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να βελτιώσει τις συνθήκες ζωής όλων. Όχι μόνο όσων θα ωφελούνται από το έργο, αλλά και ολόκληρης της περιοχής στην οποία θα κατασκευαστεί το φράγμα", ειχε καταληξει ο κ. Ταχιάος.


Ο προϋπολογισμός
Ο προϋπολογισμός συντάχθηκε σύμφωνα με τα Εγκεκριμένα Ενιαία Τιμολογία Εργασιών στις κατηγορίες Υδραυλικών και Λιμενικών Έργων, Οικοδομικών Εργασιών και Εργων Οδοποιϊας με τις βελτιώσεις και διορθώσεις που έχουν γίνει μέχρι την ημερομηνία σύνταξης των Τευχών Δημοπράτησης, ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024.
Οι ομάδες εργασιών είναι σύμφωνα με την Εγκύκλιο 36/Δ17α/08/158/ΦΝ437/19-10-2005
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
Α. ΧΩΜΑΤΟΥΡΓΙΚΑ, ΣΗΜΑΝΣΗ-ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΟΔΟΠΟΙΪΑ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΥΔΑΤΩΝ |
18,877,381.58 |
€ |
Β. ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΑ, ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ, ΜΕΤΡΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΗΡΑΓΓΩΝ | 19,392,123.16 | € |
Γ. ΜΕΤΑΛΛΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, ΣΩΛΗΝΩΣΕΙΣ, ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΣΗΡΑΓΓΩΝ, ΔΙΑΤΡΗΣΕΙΣ-ΤΣΙΜΕΝΤΕΝΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΡΑΓΓΙΣΕΙΣ ΦΡΑΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΗΡΑΓΓΩΝ |
37,768,205.29 |
€ |
Δ. ΑΝΑΧΩΜΑ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ, ΣΥΜΠΥΚΝΩΜΕΝΗ ΕΠΙΧΩΣΗ, ΛΙΘΟΡΡΙΠΕΣ | 12,990,210.00 | € |
Ε. ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΦΡΑΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΗΡΑΓΓΩΝ |
439,584.00 |
€ |
ΣΤ. ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑ | 7,583,857.35 | € |
Αθροισμα δαπανών εργασιών Σσ = | 97,051,361.38 | € |
ΣΥΝΟΛΟ ΟΜΑΔΩΝ | 97,051,361.38 | ||
Γ.Ε.+Ο.Ε. 18%: | 17,469,245.05 | ||
ΣΥΝΟΛΟ_2 | 114,520,606.43 | ||
ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΑ 9% | 10,306,854.58 | ||
ΣΥΝΟΛΟ_3 | 124,827,461.01 | ||
ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΕΚΚ | 2,000,000.00 | ||
ΜΕΛΕΤΕΣ |
|
| 1,000,000.00 |
ΣΥΝΟΛΟ_4 | 127,827,461.01 | ||
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ (~7,0%) | 9,269,313.19 | ||
ΣΥΝΟΛΟ | 137,096,774.19 | ||
ΦΠΑ 24% | 32,903,225.81 | ||
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 170,000,000.00 | ||
ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ ΓΙΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ | 5,000,000.00 | ||