Δεκάδες πρόστιμα βεβαιώνονται και πάλι στους ιδιοκτήτες και στους οδηγούς των φορτηγών-ψυγείων που μεταφέρουν ευπαθή κηπευτικά, γιατί, αν και φτάνουν πριν τις 8 το βράδυ στη ζυγαριά του Ηρακλείου, λόγω του μποτιλιαρίσματος και του συνωστισμού που παρατηρείται πάντα, το ζυγολόγιό τους δίδεται από τον μοναδικό υπάλληλο ζύγισης μετά τις 8, και αυτή είναι η αιτία που οι λιμενικοί τους επιβάλλουν τσουχτερά πρόστιμα, επειδή δεν εισήλθαν ζυγισμένοι στο χώρο μία ώρα πριν τον απόπλου.
Από τον Μάιο του 2023, όταν το Λιμεναρχείο Ηρακλείου είχε βεβαιώσει δεκάδες πρόστιμα σε ιδιοκτήτες και οδηγούς φορτηγών-ψυγείων που μεταφέρουν κυρίως κηπευτικά από την Ιεράπετρα και το Τυμπάκι, είχε γίνει μεγάλη προσπάθεια να πεισθούν οι παραγωγοί να συγκομίζουν και να μεταφέρουν τα προϊόντα τους νωρίτερα στα Δημοπρατήρια και στους εμπόρους, ώστε να γίνονται οι δημοπρασίες νωρίτερα, να συσκευάζονται και να φορτώνονται οι παλέτες με τα τυποποιημένα προϊόντα στα φορτηγά πριν τις 6 το απόγευμα, και οι νταλίκες να έχουν φτάσει και ζυγιστεί στο λιμάνι πριν επιβιβαστούν στα πλοία της γραμμής Ηράκλειο - Πειραιάς, δηλαδή πριν τις 9 το βράδυ.
Τον πρώτο καιρό, στα μέσα του 2023, το σύστημα αυτό λειτούργησε αποτελεσματικά και όλοι ήταν ευχαριστημένοι, καθώς επέστρεφαν νωρίτερα στα σπίτια τους για ξεκούραση. Όμως, τους τελευταίους μήνες παρατηρείται χαλάρωση των μέτρων, με αποτέλεσμα οι νταλίκες να φτάνουν ξανά καθυστερημένα στη ζυγαριά. Σχεδόν όλες φτάνουν ταυτόχρονα, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση, και αρκετοί ζυγίζονται μετά τις 8, λαμβάνοντας μαζικά πρόστιμα από τους λιμενικούς, επειδή δεν πληρούται ο χρονικός όρος της ζύγισης.
►Διαβάστε επίσης: «Ασφυξία» στα Λιμάνια: Επέστρεψε ο εφιάλτης των προστίμων για τους μεταφορείς - Ζητούν άμεσες λύσεις
Όλοι οι μεταφορείς δηλώνουν οικονομική αδυναμία να πληρώσουν αυτά τα πρόστιμα, και ζητούν από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου να τοποθετηθεί δεύτερος υπάλληλος στις δύο ζυγαριές του λιμανιού, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία. Υποστηρίζουν ότι η καθυστέρηση οφείλεται κυρίως στη γραφειοκρατία, καθώς ένας μόνο υπάλληλος καλείται να εκδίδει ζυγολόγια για φορτηγά που ζυγίζονται δύο-δύο.
«Εμείς, ως Αγροτικός Σύλλογος Ιεράπετρας, έχουμε δεχτεί τα παράπονα των μεταφορέων, αλλά λόγω έλλειψης εργατικών χεριών, δεν μπορούμε να ολοκληρώνουμε τη συγκομιδή γρηγορότερα, γεγονός που καθυστερεί τις δημοπρασίες και τη φόρτωση», δήλωσε ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Ιεράπετρας, κ. Γιάννης Γαϊτάνης.
«Έχουμε ήδη μιλήσει με τον Λιμενάρχη Ηρακλείου, και του θέσαμε το αίτημα για τοποθέτηση δεύτερου ζυγιστή. Μας υποσχέθηκε πως θα το ικανοποιήσει, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί τίποτα. Φοβάμαι ότι το πρόβλημα θα ενταθεί το καλοκαίρι, με την αύξηση της τουριστικής κίνησης, αν δεν ενισχυθεί το πόστο με δεύτερο υπάλληλο», πρόσθεσε.
Η βιαστική είσοδος των φορτηγών στην αποβάθρα για ζύγιση το 2023, λίγα λεπτά πριν τον απόπλου, δημιουργούσε προβλήματα ασφάλειας για επιβάτες και πληρώματα και εμπόδιζε την ομαλή λειτουργία του λιμανιού.
Ήδη από τις 10 Μαΐου 2023, ο Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. κ. Νίκος Τσομπάνης, είχε αποστείλει επίσημη προειδοποίηση πως σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τον Κανονισμό Λειτουργίας του Λιμένα, θα επιβάλλονταν κυρώσεις. Πράγματι, από τις 11 Μαΐου 2023, άρχισαν οι πρώτες βεβαιώσεις προστίμων – 10 φορτηγά καθυστέρησαν να εισέλθουν εγκαίρως.
Παρόμοια ενημερωτική επιστολή είχε σταλεί και το 2022, μετά από αιτήματα των πλοιάρχων, λόγω των προβλημάτων ασφαλείας που προκαλούσε η τελευταίας στιγμής είσοδος των φορτηγών για ζύγιση.
Κοινοβουλευτική παρέμβαση για την αύξηση των μεταφορικών ναύλων
Την ίδια στιγμή, αναφορά προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλειο Κικίλια, και τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Τάκη Θεοδωρικάκο, κατέθεσε η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ και Τομεάρχης Τουρισμού, Κατερίνα Σπυριδάκη. Ανέδειξε την έντονη διαμαρτυρία του Συλλόγου Επαγγελματοβιοτεχνών Ιεράπετρας για τη σημαντική αύξηση των ναύλων μεταφοράς, που εφαρμόστηκε από τις 15 Μαΐου 2025.
Σύμφωνα με την επιστολή, η αύξηση στα κόμιστρα των φορτηγών φτάνει το 12% έως 15%, επιβαρύνοντας τους παραγωγούς, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές στις νησιωτικές περιοχές.
Η βουλευτής ζητά άμεση αναστολή της απόφασης και επανεξέταση με κοινωνικά και γεωγραφικά κριτήρια, προκειμένου να αποτραπεί η περαιτέρω απορρύθμιση των τοπικών αγορών και η οικονομική επιβάρυνση των νησιωτών και του πρωτογενούς τομέα.