Την εξέλιξη των επιστημονικών ερευνών για τις ρηγματώσεις στις Βούτες ανέλυσε, το βράδυ της Δευτέρας (18.05.2026) στη συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου η γενική γραμματέας του Δήμου Μαρία Σκραφνάκη. Η κ.Σκραφνάκη σημείωσε ότι οι μέχρι σήμερα επιστημονικές εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι προηγήθηκε το φυσικό φαινόμενο της εδαφικής ταλάντωσης και καθίζησης, το οποίο στη συνέχεια προκάλεσε τη θραύση αγωγού στην περιοχή.
Εφόσον αυτή η εκτίμηση επιβεβαιωθεί επίσημα μέσα από τις τελικές μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη, τότε αναμένεται να ανοίξει ο δρόμος τόσο για την κρατική αρωγή προς τους κατοίκους όσο και για την υποβολή φακέλων χρηματοδότησης για τις επισκευές των πληγεισών ιδιοκτησιών στις Βούτες.
►Διαβάστε επίσης: Ρηγματώσεις στις Βούτες: Χωρίς λύση, χωρίς αποζημιώσεις οι κάτοικοι, ένα χρόνο μετά
Η κ.Σκραφνάκη τοποθετήθηκε απαντώντας σε σχετική ερώτηση του δημοτικού συμβούλου Μαρίνου Παττακού με θέμα τις καθυστερήσεις και τη μην αντιμετώπιση, ως σήμερα, των προβλημάτων.
Παρουσιάζοντας αναλυτικά το ιστορικό των ενεργειών που έγιναν από τον Απρίλιο του 2025 μέχρι σήμερα, αλλά και τα επόμενα βήματα που αναμένονται, εξήγησε ότι το πρόβλημα στις Βούτες εμφανίστηκε τον Απρίλιο του 2025 με εκτεταμένες ρηγματώσεις σε δρόμους, κατοικίες, κοινόχρηστους χώρους αλλά και στον περιβάλλοντα χώρο της εκκλησίας του οικισμού.
Όπως σημείωσε η Μ.Σκραφνάκη, ο Δήμος Ηρακλείου αντέδρασε άμεσα και στις 28 Απριλίου 2025 ζήτησε από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν και νέες αποφάσεις παράτασης, με το ισχύον καθεστώς να παραμένει ως τον Ιούλιο 2026 και τον Δήμο να προτίθεται να ζητήσει νέα παράταση.

Η κ. Σκραφνάκη τόνισε ότι από τις πρώτες ημέρες κλήθηκε η Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ), του οποίου τα στελέχη πραγματοποίησαν αυτοψίες στις 30 Απριλίου και 1 Μαΐου 2025, παραδίδοντας αρχικά συμπεράσματα και οδηγίες για άμεσες ενέργειες, ενώ στα τέλη Μαΐου απέστειλαν και αναλυτικό πόρισμα.
Παράλληλα, με πρωτοβουλία του δημάρχου Ηρακλείου συγκλήθηκε σύσκεψη με τη συμμετοχή των καθηγητών Ευθύμη Λέκκα, Κώστα Λουπασάκη και Απόστολου Αλεξόπουλου, της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, της ΔΕΥΑΗ και του γεωλόγου Τάκη Σοφίου, προκειμένου να αξιολογηθούν τα δεδομένα και να καθοριστούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις. Ακολούθησε αυτοψία στην περιοχή και, όπως ανέφερε η κ. Σκραφνάκη, υλοποιήθηκαν όλες οι ενέργειες που υποδείχθηκαν από τους ειδικούς.
Μεταξύ άλλων, συγκεντρώθηκαν στοιχεία και μελέτες για τις υποδομές της περιοχής, ενώ ζητήθηκε από τη ΔΕΥΑΗ να αφαιρεθεί το νερό από τα πηγάδια και να αδειάσουν τα δίκτυα - όπως κι έγινε. Παράλληλα πραγματοποιήθηκε αποτύπωση της γεωμορφολογίας, τοποθετήθηκαν ρωγμόμετρα και εγκαταστάθηκαν δύο μόνιμοι σταθμοί παρακολούθησης από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την καταγραφή ταλαντώσεων και μετακινήσεων του εδάφους.
Την ίδια ώρα, ο Τομέας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών Π.Ε. Ηρακλείου (ΤΑΕΦΚ Ηρακλείου) προχώρησε σε ελέγχους στατικότητας των κτιρίων, με αποτέλεσμα 16 κατοικίες να χαρακτηριστούν «κίτρινες» και να κριθούν ότι χρήζουν αποκατάστασης.
Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η αναλυτική γεωτεχνική μελέτη που χρηματοδοτήθηκε με 130.000 ευρώ από το κράτος και ανατέθηκε στην εταιρεία ΓΕΩ.ΠΕΡ. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί τέσσερις γεωτρήσεις, έχουν ληφθεί δείγματα που εστάλησαν σε ειδικά εργαστήρια για αναλύσεις, ενώ έχουν εγκατασταθεί ειδικά όργανα στις γεωτρήσεις ώστε να καταγράφονται πιθανές κατολισθητικές μετακινήσεις αλλά και οι πιέσεις του νερού στο υπέδαφος.

Παράλληλα εξελίσσεται νέα γεωλογική χαρτογράφηση του οικισμού, με την εκτίμηση του αναδόχου να αναφέρει ότι τα πρώτα ολοκληρωμένα αποτελέσματα θα είναι διαθέσιμα τον Ιούνιο. Τότε αναμένεται νέα ευρεία σύσκεψη με τους επιστήμονες και το ΕΑΓΜΕ, ώστε να αξιολογηθούν τα δεδομένα και να αποφασιστεί εάν απαιτούνται τεχνικά έργα παρέμβασης και ποια θα είναι αυτά.
Η επιβεβαίωση της αιτίας "κλειδί" για τις αποζημιώσεις
Η κ. Σκραφνάκη αναφέρθηκε και στο ζήτημα της κρατικής αρωγής προς τους κατοίκους. Όπως είπε, ο Δήμος συγκρότησε ειδική επιτροπή που κατέγραψε τις ζημιές στις κατοικίες και απέστειλε το σχετικό πόρισμα στο αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να καταθέσουν φακέλους για χρηματοδότηση επισκευών. Ωστόσο, περίπου δύο μήνες αργότερα υπήρξε απορριπτική απάντηση από το υπουργείο.
Ακολούθησαν, όπως ανέφερε, επιστολές και επαφές με τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη και τον υφυπουργό Χρήστο Τριαντόπουλο, ενώ ο Δήμος επιμένει ότι πρόκειται για φυσικό φαινόμενο και θα ζητήσει εκ νέου από τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη να επισκεφθούν την περιοχή.
«Πιστεύω ότι με αυτή την έρευνα θα πειστεί και το ΕΑΓΜΕ και το Υπουργείο» - σημείωσε χαρακτηριστικά η γενική γραμματέας, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι τελικά θα υπάρξει θετική εξέλιξη για τους κατοίκους των Βουτών.
Η ίδια υπογράμμισε ότι ο Δήμος Ηρακλείου κινήθηκε άμεσα και συντονισμένα από την πρώτη στιγμή, υλοποιώντας όλες τις ενέργειες που υπέδειξαν οι επιστήμονες και οι αρμόδιες υπηρεσίες, με στόχο τόσο την ασφάλεια των κατοίκων όσο και την πλήρη διερεύνηση του φαινομένου.