Το ενδιαφέρον της Αυτοδιοίκησης αλλά και πολιτών συγκεντρώνει η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις Μονάδες Καύσης απορριμμάτων που η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης παρέπεμψε στο Περιφερειακό Συμβούλιο προκειμένου το Σώμα να γνωμοδοτήσει.
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης έκανε λόγο για ένα κορυφαίο θέμα που αφορά την αξιοπιστία του Περιφερειακού Συμβουλίου. "Είμαστε όλοι ενάντια στην Καύση. Αυτό το κλείνει όλα. Αν αργότερα έρθει μια μελέτη, θεωρώ ότι κανένας στην αίθουσα αυτή δε θα ταχθεί υπέρ του να προχωρήσει μια Μονάδα Καύσης στην Κρήτη" - ανέφερε ο Περιφερειάρχης, προτείνοντας να συζητηθεί στη σημερινή συνεδρίαση το θέμα κι αν κριθεί απαραίτητο να απασχολήσει ξανά το Συμβούλιο το θέμα των εργοστασίων καύσης απορριμμάτων, να αποφασιστεί.
Ο Περιφερειάρχης ξεκαθάρισε ότι "το θέμα της Νέας Αλικαρνασσού έχει φύγει από το τραπέζι" και σημείωσε ότι αν κάποια στιγμή από το υπουργείο έρθει μια Μονάδα Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που θα χωροθετεί Μονάδα στην Κρήτη και τις λεπτομέρειες, τότε το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Στη συνεδρίαση μέλη του Ρουβίκωνα
Στη συζήτηση για την Καύση Απορριμμάτων θέλησε να πραγματοποιήσει παρέμβαση τετραμελής ομάδα μελών του Ρουβίκωνα, ωστόσο ο πρόεδρος του Συμβουλίου Βαγγέλης Ζάχαρης έκανε δεκτό το αίτημά τους να τοποθετηθούν, τους κάλεσε ωστόσο να τηρήσουν τη σειρά και να σεβαστούν τη διαδικασία.

Έντονο ενδιαφέρον από αυτοδιοικητικούς
Το "παρών" στη συνεδρίαση δίνουν μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Αρχανών Αστερουσίων Μανώλης Κοκοσάλης, ο Δήμαρχος Μινώα Βασίλης Κεγκέρογλου, ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Ηρακλείου Νίκος Γιαλιτάκης, ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής Ιεράπετρας Γιώργος Γιακουμάκης, οι Πρόεδροι των Τ.Κ. Νέας Αλικαρνασσού Αλέκος Τσουλφάς και Καλλιθέας Μαρία Χουρδάκη, κι εκ μέρους της Οικολογικής Παρέμβασης Ηρακλείου Αριστείδης Παπαδάκης.
Ο επικεφαλής της παράταξης "Η Κρήτη μας αλλιώς" Σπύρος Δανέλλης ζήτησε ξεχωριστή και μονοθεματική συνεδρίαση για το θέμα των Μονάδων Καύσης λόγω της σοβαρότητας του θέματος, ενώ άφησε αιχμές λέγοντας ότι επιχειρήθηκε να περάσει "αθορυβα" η χωροθέτηση Μονάδας αεριοποίησης στον Μαύρο Σπήλιο.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης ανέφερε ότι η μονάδα αεριοποίησης που είχε κατατεθεί ως πρόταση για πιλοτική εφαρμογή - που εν συνεχεία εγκαταλείφθηκε - δεν έχει καμία σχέση με την καύση. Αναφερόμενος στο ιστορικό του θέματος είπε ότι είχε ζητηθεί από τους δήμους - δύο φορές - να εκφράσουν άποψη, ωστόσο δεν ήρθαν γνωμοδοτήσεις στην Επιτροπή Περιβάλλοντος.

Όπως διευκρίνισε πάντως ο κ.Ξυλούρης, η προς συζήτηση ΣΜΠΕ σήμερα αφορά τα 6 εργοστάσια καύσης σε όλη τη χώρα. Τόνισε, δε, ότι ουσιαστική συζήτηση θα γίνει αν ποτέ έρθει κάποια ΜΠΕ από το υπουργείο, η οποία θα περιλαμβάνει χωροθέτηση της μονάδας, ποια τεχνολογία θα εφαρμοστεί, τι καυσαέριο κλπ.
Ο Αντιπεριφερειάρχης σημείωσε ότι ως σήμερα "δεν έχει βγει απόφαση από το Υπουργείο, περιμένοντας την απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης" κάτι που ο ίδιος χαρακτήρισε "τιμητικό και σημαντικό".
Γιώργος Ταβερναράκης: Η καύση είναι η προτελευταία λύση
Η μέθοδος της καύσης προωθείται χωρίς να έχουν επιτευχθεί οι στόχοι της πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης κι ανακύκλωσης των απορριμμάτων, σημείωσε ο πρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ, Γιώργος Ταβερναράκης.
"Με βάση τη διεθνή εμπειρία, η καύση αποτελεί την προτελευταία επιλογή και δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις μεθόδους πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης" - είπε ο ίδιος καλώντας το περιφερειακό συμβούλιο να γνωμοδοτήσει αρνητικά προς τις Μονάδες Καύσης και, μεταξύ άλλων, να διατυπωθούν με σαφήνεια τα κριτήρια χωροθέτησης.
Νίκος Γιαλιτάκης: Αταλάντευτα στον στόχο για περαιτέρω διαλογή στην πηγή
Έγκαιρα και εμπρόθεσμα τοποθετήθηκε και γνωμοδότησε το δημοτικό συμβούλιο Ηρακλείου σημείωσε στην τοποθέτησή του ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας, Νίκος Γιαλιτάκης. "Δεν πρέπει να υπάρχει καμία καχυποψία ότι από την "πίσω πόρτα" πήγε να περάσει μια Μονάδα στην Ν.Αλικαρνασσό, γι'αυτό ζητήσαμε να επιστραφεί η ΣΜΠΕ για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ν.Αλικαρνασσού, να αφαιρεθούν οι οχλούσες δραστηριότητες από τον Μαύρο Σπήλιο και να επανέλθει" - ανέφερε ο κ.Γιαλιτάκης.
Σε δήλωσή του ο Αντιδήμαρχος σημείωσε ότι "ως τοπικές κοινωνίες, παραμένουμε αταλάντευτα σταθερές στο στόχο και στον προσανατολισμό που έχουμε για περαιτέρω διαλογή στην πηγή. Για να πιάσουμε, δηλαδή, τους υψηλούς στόχους ανακύκλωσης, έτσι ώστε να μην χρειάζεται από εκεί και πέρα καμία ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων".
Βασίλης Κεγκέρογλου: Πολιτική επιλογή τα θέματα περιβάλλοντος
"Ο τρόπος διαχείρισης των θεμάτων περιβάλλοντος είναι ζήτημα πολιτικής επιλογής - ασφαλώς με βάση τις επιστημονικές απόψεις και την τεχνολογία" - τόνισε σητν τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος, Β.Κεγκέρογλου. Ο ίδιος τόνισε ότι η Κρήτη έχει μια σταθερή επιλογή και κάλεσε το Περιφερειακό Συμβούλιο να πει ένα "όχι" σε Μονάδα Καύσης "χωρίς καμία χαραμάδα για να συζητηθεί το θέμα, υπό οποιεσδήποτε προϋποθέσεις". "Έχουμε δρομολογήσει τον περιφερειακό σχεδιασμό εδώ και χρόνια" - πρόσθεσε ο ίδιος.
Μανώλης Κοκοσάλης: Να διατυμπανίσουμε το "όχι" στην καύση
"Ενώνω τη φωνή μου - τη δική μου και το Δημοτικού Συμβουλίου Αρχανών Αστερουσίων - με το Περιφερειακό Συμβούλιο ενάντια στην Καύση και το λέω ευθαρσώς" - είπε ο Δήμαρχος Μ.Κοκοσάλης, τονίζοντας ότι είναι κρίσιμο, ΔΕΔΙΣΑ και ΕΣΔΑΚ να ξέρουν ότι υπάρχει εκπεφρασμένη άποψη από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Πέραν της περιβαλλοντικής διαστασης έθεσε και θέμα οικονομικό που θα αντικατοπτριστεί σε αύξηση των δημοτικών τελών προκειμένου ο ίδιώτης που θα κατασκευάσει το εργοστάσιο να εξασφαλίσει κέρδος. "Είμαστε μαζί σας, είμαστε ενάντια της καύσης. Να πάμε σε ανάκτηση υλικών, σε ανακύκλωση" - πρόσθεσε ο κ.Κοκοσάλης, καλώντας το συμβούλιο να "διατυμπανίσει το "όχι" στην καύση απορριμμάτων".
Νίκος Ξυλούρης: Η αυστηρή ευρωπαϊκή οδηγία που... έφερε την καύση
Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος ανέφερε ότι ο σχεδιασμός μέχρι το 2035, όριζε υπόλειμμα αποβλήτων γύρω στο 25-26%. Ωστόσο το υπουργείο, αποδεχόμενο την ευρωπαϊκή οδηγία, κατέβασε το ποσοστό στο 10%, αλλάζοντας τον χρόνο εφαρμογής της οδηγίας από το 2035 στο 2030. "Το Υπουργείο έφερε νωρίτερα την εφαρμογή της οδηγίας με αυστηρότερες προδιαγραφές, ώστε να φανεί ότι είναι μονόδρομος η καύση" - ανέφερε ο κ.Ξυλούρης.
"Ενώ είχε αποφασίσει η Περιφέρεια Κρήτης να κάνει τη διαδικασία επεξεργασίας των απορριμμάτων με τους Δήμους - αρμοδιότητα των οποίων είναι τα απορρίμματα - έρχεται ο σχεδιασμός του υπουργείου και προσθέτει την καύση" - είπε κατά την τοποθέτησή του ο Αντιπεριφερειάρχης.
Ο ίδιος έθεσε επί τάπητος τον όρο που τίθεται για ανάκτησης ενέργειας στο 65%, τονίζοντας ότι δεν είναι επιτεύξιμος για την Κρήτη και σημείωσε ότι η εισήγησή του είναι για "συνέχιση της διαλογής στην πηγή ως το 2040 και αν το υπόλειμμα τότε ξεπερνά το 10% (ή το 16%) να αναπροσαρμοστούν τα δεδομένα με βάση την πραγματική κατάσταση".
"Η καύση θα υπονομεύσει τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση" - τόνισε ο Νίκος Ξυλούρης, κρούοντας "καμπανάκι".

Η πρόεδρος της ΑΜΑΚ (Αυτόνομοι Μηχανικοί ανατολικής Κρήτης) Ειρήνη Βρέντζου σημείωσε ότι "προφανώς είμαστε κατά της καύσης, αλλά υπάρχει πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να την επιβάλλει και πρέπει να είμαστε έτοιμοι". Η ίδια τόνισε ότι αν ο ήδη ψηφισμένος περιφερειακός σχεδιασμός δεν προχωρήσει, θα βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστα αποτελέσματα.
Ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Νέας Αλικαρνασσού, Αλέκος Τσουλφάς μετέφερε την ανησυχία της τοπικής κοινωνίας, που ασχολείται με το θέμα από τον περασμένο Αύγουστο, με αιχμή την θέση "Μαύρος Σπήλιος". Τόνισε τον φόβο της τοπικής κοινωνίας να παγιωθεί η περιοχή ως χώρος εναπόθεσης απορριμμάτων και κάλεσε το περιφερειακό συμβούλιο να εκδώσει μια πολιτική απόφαση υπέρ της προάσπισης της περιοχής.
Η πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Καλλιθέας, Μαρία Χουρδάκη αναφέρθηκε στην περιοχή της Καλλιθέας, υπογραμμίζοντας την πολλαπλή επιβάρυνση της περιοχής και την ανάγκη για ένα δίκαιο, ισορροπημένο σχεδιασμό, ενώ τόνισε ότι "πίσω από τα σχέδια και τους χάρτες υπάρχουν οικογένεις και παιδιά, μια καθημερινότητα που δοκιμάζεται".