Την απόσυρση όλων των δράσεων υψηλής όχλησης που προβλέπονται στο άρθρο 11 της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Ειδικό Πολεοδομικό της Νέας Αλικαρνασσού, με αιχμή την θέση "Μαύρος Σπήλιος" ανακοίνωσε ο Ζαχαρίας Καλογεράκης, εκπροσωπώντας τον Ενιαίο Σύνδεσμο Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης (ΕΣΔΑΚ), φορέα ανάθεσης της επίμαχης μελέτης που άναψε φωτιές στην Νέα Αλικαρνασσό και την Καλλιθέα, προκαλώντας οξύτατες αντιδράσεις.

Το απόγευμα της Τρίτης 10.03.2026, από την ενημερωτική εκδήλωση που συγκάλεσαν οι Κοινότητες Νέας Αλικαρνασσού και Καλλιθέας δια των προέδρων τους Αλ.Τσουλφά και Μ.Χουρδάκη, δεν έλειψαν οι απορίες και οι εντάσεις, με φόντο το σενάριο κατασκευής στην περιοχή Μονάδας Καύσης - της μίας από τις έξι που το Υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει για όλα τη χώρα.

Όπως είπε ο κ.Καλογεράκης όλες οι δράσεις που προβλέπονται στο άρθρο 11 της μελέτης και οι οποίες χαρακτηρίζονται "υψηλής όχλησης" απαλείφονται, με αιχμή αυτών, και η Μονάδα Αεριοποίησης. Η απόφαση αυτή, που προέκυψε μετά τις οξύτατες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών και τις διαβουλεύσεις μεταξύ των φορέων, αναμένεται να επικυρωθεί την Τετάρτη από την Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΑΚ.
►Διαβάστε επίσης: Εκτός σχεδιασμού η Μονάδα Αεριοποίησης στο Ηράκλειο - Καυτή... διαμάχη με φόντο τη Μονάδα Καύσης και τη Ν. Αλικαρνασσό

Ο Ζαχαρίας Καλογεράκης, ανατρέχοντας στο master plan του 2017, ανέφερε ότι σε αυτό προβλέποντας διάφορες δράσεις - μεταξύ αυτών και ερευνητικές, με χαρακτηριστικότερη την πιλοτική Μονάδα Αεριοποίησης, με προύπολογισμό το ιλιγγιώδες - και ασύμφορο - ποσό των 32 εκ. ευρώ και δυναμική μόλις 3.000 τόνους απορριμμάτων. Με βάση και την αλλαγή των δεδομένων, αλλά και την διαφοροποίηση της στόχευσης από το ίδιο το Υπουργείο, η Μελέτη Αεριοποίησης αποφασίζεται να αποτελέσει παρελθόν από την ΣΜΠΕ. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον Ζαχαρία Καλογεράκη, από την μελέτη απαλείφονται οι δράσεις που προσδιορίζουν την περιοχή ως υψηλής όχλησης και παραμένουν οι μεσαίας και χαμηλής όχλησης. Στη θέση των δράσεων που βγαίνουν "εκτός" σχεδιάζονται χώροι πρασίνου και κοινόχρηστοι χώροι που υπολογίζεται ότι συνολικά θα υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των 279 στρεμμάτων.
Η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΣΔΑΚ πρόκειται να είναι στη διάθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου που πρόκειται να συζητήσει το θέμα και να γνωμοδοτήσει στις 16 Μαρτίου αλλά και στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης όπου το "καυτό" ζήτημα πρόκειται να επανέλθει στις 26 Μαρτίου.

Κάνοντας την εισαγωγή στην ενημερωτική εκδήλωση, ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, απέναντι στην ανησυχία των κατοίκων Νέας Αλικαρνασσού και Καλλιθέας, σημείωσε ότι για να χωροθετηθεί σε μια περιοχή μια τέτοια Μονάδα, προϋπόθεση είναι ο χαρακτηρισμός της θέσης ως "υψηλής όχλησης". Παράλληλα σημείωσε ότι στη συνεδρίαση της 26ης Μαρτίου της Επιτροπής Περιβάλλοντος θα συζητηθεί η ΣΜΠΕ για τον Μαύρο Σπήλιο, μια δεύτερη για τις επιπτώσεις στις περιοχές Natura, καθώς και μια τρίτη για την λειτουργία των Μονάδων Καύσης, χωρίς πάντως να υπάρχει χωροθέτησή της, η οποία θα γίνει από το Υπουργείο αφού προταθούν θέσεις από τον ανάδοχο του έργου - όταν αυτό προκηρυχθεί από το Υπουργείο.
Όπως έχει γράψει το neakriti.gr πάντως, σε σχέση με τον όγκο και των προέλευση των απορριμμάτων που θα οδηγούνται στη Μονάδα Καύσης όταν δημιουργηθεί, φαίνεται ότι βγαίνει από το "κάδρο" η μεταφορά απορριμμάτων απο κοντινά νησιά. Για την εν λόγω εξέλιξη έχει ενημερωθεί η Περιφέρεια Κρήτης προφορικά, χωρίς ακόμη πάντως να υπάρχει η επίσημη έγγραφη δέσμευση.
Τα αντανακλαστικά του κόσμου βοήθησαν
"Χαιρετίζω τα αντανακλαστικά της Νέας Αλικαρνασσού" - είπε στην τοποθέτησή του ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Ηρακλείου, Νίκος Γιαλιτάκης, σημειώνοντας ότι η παράστασή τους στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης, μαζί με την πλευρά του Δήμου προκάλεσαν την αναβολή του θέματος, με τον χρόνο που μεσολάβησε να "αξιοποιείται πολύ παραγωγικά, με τη βελτίωση της πρότασης σε μελετητικό και πολιτικό επίπεδο".'

Μάλιστα ο Αντιδήμαρχος σημείωσε ότι είναι ευτυχής η συγκυρία της συζήτησης της επίμαχης ΣΜΠΕ στην παρούσα φάση, που εξελίσσεται και το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου το οποίο ρυθμίζει τις χρήσης γης, ώστε "να δούμε πως θα εναρμονιστούν". Ο Ν.Γιαλιτάκης τόνισε ρητά ότι με το να αποκλείεται ο χαρακτηρισμός "υψηλής όχλησης", διαμορφώνεται τώρα το υπόβαθρο των χρήσεων γης που αποκόπτει κάθε μελλοντική σκέψη του Υπουργείου Περιβάλλοντος για Μονάδα Καύσης στην περιοχή.
Ο κ.Γιαλιτάκης υπενθύμισε το ομόφωνο "όχι" στην Μονάδα Καύσης στην Κρήτη, από το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, τον περασμένο Οκτώβριο μετά την επίσκεψη στο Ηράκλειο του Γενικού Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλη Γραφάκου. Η γνωμοδότηση του Σώματος αναμένεται να επικαιροποιηθεί στην επόμενη συνεδρίαση.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ, Γιώργος Ταβερναράκης τόνισε πως, έξι μήνες πριν που στον ίδιο χώρο -του πρώην Δημαρχείου Ν.Αλικαρνασσού - πραγματοποιούνταν αντίστοιχη ενημερωτική εκδήλωση, συζητούνταν το ενδεχόμενο εγκατάστασης της Μονάδας Καύσης στον Μαύρο Σπήλιο. "Καλώς είμαστε και λίγο καχύποπτοι. Ωστόσο από τη στιγμή που το θέμα της "υψηλής όχλησης" αποσύρεται, αυτό μένει να διασφαλιστεί μέσα από το ΤΠΣ" - σημείωσε ο ίδιος.
Αναφορικά με την επισημοποίηση του ΤΠΣ και της ΣΜΠΕ, ως προς το να μην περιλαμβάνει την "υψηλή όχληση" η πολιτικός μηχανικός, στέλεχος της Πολεοδομίας Ηρακλείου και Αντιπρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ, Μαρία Λιδάκη τόνισε ότι τα ΤΠΣ, αφού κατατεθούν και εγκριθούν από το ΥΠΕΝ, κατόπιν εξετάζονται από το ΣτΕ για την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που υπερέχει σε ισχύ όλων των άλλων νομοθετημάτων.
Σημαντική ήταν η συνεισφορά στο διάλογο της Διευθύντριας της Πολεοδομίας, Μαρίας Φραγκιουδάκη, η οποία με εμπειρία που προσεγγίζει τις τέσσερις δεκαετίες, τόνισε τις πολεοδομικές προβλέψεις που δεν επιτρέπουν, στην προκειμένη περίπτωση του Μαύρου Σπήλιου, νέα υποδομή, παρά μόνο την λειτουργία και εξέλιξη των υφιστάμενων. Μετέφερε όμως και τον καταλυτικής σημασίας περιορισμό για την κατασκευή νέων δομών μέσης και υψηλής όχλησης: για πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων η απόσταση νεας μονάδας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1 χιλιόμετρο από τον αστικό ιστό, ενώ για πόλεις με πληθυσμό ως 2.000 κατοίκων η απόσταση περιορίζεται στα 700 μέτρα.

Το "παρών" στην εκδήλωση έδωσαν ο βουλευτής Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ, Φραγκίσκος Παρασύρης, εκπρόσωποι των βουλευτών του Ν.Ηρακλείου, οι αντιδήμαρχοι Ν.Γιαλιτάκης, Γ.Τσαγκαράκης, Αντ.Περισυνάκης, οι δημοτικοί σύμβουλοι Γ.Σισαμάκης και Μ.Παττακός καθώς και οι πρώην Δήμαρχοι Ν.Αλικαρνασσού Βαγγέλης Σισαμάκης και Γιάννης Πατεράκης, ο Ζαχαρίας Καλογεράκης ως εκπρόσωπος του ΕΣΔΑΚ, αλλά και πλήθος κόσμου που κατέκλυσε την αίθουσα.
