πύργος ελέγχου αεροδρομίου

Μ. Μανωλάκης - Β. Σεγρεδάκης: Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας πίσω από τις 400 πτήσεις τη μέρα – «Η ευθύνη είναι τεράστια, το λάθος δεν συγχωρείται» (pics)

Ηράκλειο
Μ. Μανωλάκης - Β. Σεγρεδάκης: Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας πίσω από τις 400 πτήσεις τη μέρα – «Η ευθύνη είναι τεράστια, το λάθος δεν συγχωρείται» (pics)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι άνθρωποι στον Πύργο Ελέγχου του “Ν. Καζαντζάκης” εγγυώνται την ασφάλεια των επιβατών και δηλώνουν αισιόδοξοι για τις φετινές αφίξεις

Απογειώνεται το αεροδρόμιο Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”, όπου αφίχθησαν πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες μέχρι τα τέλη Μαΐου, με τους Γερμανούς, Βρετανούς, Γάλλους και Ολλανδούς να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις αφίξεων, σηματοδοτώντας ένα δυναμικό ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν. 

Συγκεκριμένα, από τις αρχές του έτους μέχρι τις 27 Μαΐου οι αφιχθέντες ανήλθαν σε 1.019.815, από 938.779 που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση 8,6%. Οι Γερμανοί ήταν 139.018, οι Βρετανοί 81.929, οι Γάλλοι 48.911, οι Ολλανδοί 25.267, ενώ ακολουθούν οι Πολωνοί, Βέλγοι και Ελβετοί. 

Για το διάστημα 1-27 Μαΐου, οι επιβάτες ανήλθαν σε 471.652 από 469.125 το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σημειώνοντας αύξηση 0,5%. Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, μετά των Αθηνών, το οποίο εξυπηρετεί πτήσεις από 33 χώρες. Αυτήν την περίοδο, ο μέσος όρος των πτήσεων αγγίζει τις 250 καθημερινά, ενώ τα σαββατοκύριακα οι πτήσεις αυξάνονται, φτάνοντας τις 290! Τους μήνες αιχμής έχουμε αεροπλάνο κάθε δύο λεπτά περίπου, με τις πτήσεις να φτάνουν τις 400! 

Το neakriti.gr βρέθηκε στον Πύργο Ελέγχου, που αποτελεί την “καρδιά” της ασφάλειας και της διαχείρισης των πτήσεων, εκεί όπου χτυπά ο παλμός της ακρίβειας και το νευραλγικό κέντρο της εγκατάστασης. Από εκεί οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας συντονίζουν κάθε φάση της πτήσης στο αεροδρόμιο: απογειώσεις, προσγειώσεις, κινήσεις στους διαδρόμους, αλλά και τον γενικότερο συντονισμό με το εναέριο δίκτυο. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχουν εκπαιδευτεί αυστηρά από την ΥΠΑ και εργάζονται με απόλυτη ακρίβεια και συνέπεια για την ασφαλή διαχείριση του εναέριου χώρου, εξασφαλίζοντας τη σωστή και ασφαλή κυκλοφορία στον αέρα και στο έδαφος. Ουσιαστικά, παίζουν καταλυτικό ρόλο σε κάθε προσγείωση και απογείωση. 

πύργος ελέγχου αεροδρομίου

Με τεχνολογικά μέσα, όπως ραντάρ, επικοινωνιακά συστήματα και καιρικές προβλέψεις, οι ελεγκτές καλούνται να διασφαλίσουν ότι όλα κινούνται ρολόι, ακόμα και σε ώρες αιχμής. Η δουλειά τους απαιτεί ψυχραιμία, συγκέντρωση και απόλυτη συνεργασία με τα πληρώματα των αεροσκαφών, για να διατηρείται η ροή και, πάνω απ’ όλα, η ασφάλεια. 

Πρόσφατα, δοκιμάστηκαν σκληρά λόγω των ισχυρών νότιων ανέμων, αλλά και της αφρικανικής σκόνης, με συνέπεια πτήσεις να προσγειώνονται σε γειτονικά αεροδρόμια, δημιουργώντας ντόμινο προβλημάτων και ταλαιπωρία στους χιλιάδες επιβάτες. 

Μιλήσαμε με τον προϊστάμενο του Πύργου Ελέγχου, κ. Μανόλη Μανωλάκη, αλλά και με τον κ. Βαγγέλη Σεγρεδάκη, ο οποίος εκτελεί καθήκοντα ελεγκτή ground. 

* Κύριε Μανωλάκη, θα ήθελα να μας πείτε λίγα λόγια για τα προβλήματα που υπήρξαν πρόσφατα λόγω των ισχυρών νότιων ανέμων. 

«Πράγματι, το τελευταίο διάστημα είχαμε προβλήματα με τις πτήσεις. Στις 16 Μαΐου είχαμε αφρικανική σκόνη και λόγω του νοτιά και της χαμηλής ορατότητας περίπου 40 αεροπλάνα χρειάστηκε να κατευθυνθούν σε άλλα αεροδρόμια, γιατί δεν μπορούσαν να προσγειωθούν στο Ηράκλειο. Υπήρξε συνδυασμός παραγόντων: πολύ χαμηλή ορατότητα λόγω της σκόνης και ταυτόχρονα ισχυρός νοτιάς. Τα 40 αυτά αεροπλάνα προέρχονταν κυρίως από Κεντρική Ευρώπη - Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία. Τα περισσότερα κατευθύνθηκαν προς Αθήνα για προσγείωση, αλλά είχαμε και πτήσεις που πήγαν Ρόδο, Κω, Σαντορίνη και Σούδα. 

πύργος ελέγχου αεροδρομίου

Επίσης, ένα ακόμη σαββατοκύριακο είχαμε περίπου 20-25 πτήσεις που επηρεάστηκαν από τους νοτιάδες και την αφρικανική σκόνη. Ακόμα και τα γειτονικά αεροδρόμια, όπως η Σούδα και η Ρόδος, είχαν πρόβλημα. Ήταν δύσκολες καταστάσεις, και ταλαιπωρήθηκαν πάρα πολύ οι επιβάτες, γιατί πολλές πτήσεις δεν μπόρεσαν να έρθουν εδώ και πήγαν αλλού. Στις απογειώσεις δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα - το πρόβλημα υπήρχε κυρίως στις προσγειώσεις». 

* Θα ήθελα να μας περιγράψετε το δύσκολο έργο σας στον Πύργο Ελέγχου και την κίνηση που παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο, αλλά και τους μήνες αιχμής. 

«Πραγματικά, βρισκόμαστε στο κέντρο που ρυθμίζει την κυκλοφορία στον αέρα, τις προσγειώσεις, τις απογειώσεις, τις κινήσεις στο έδαφος των αεροσκαφών. Τον Μάιο η κίνηση ξεκίνησε δυναμικά, παρατηρώντας αύξηση περίπου 10% σε σχέση με πέρυσι τον Απρίλιο. Αρχικά, είχαμε γύρω στις 200 κινήσεις την ημέρα κατά μέσο όρο, τώρα αγγίζουμε τις 250 ή 290 κάποιες ημέρες. Είμαστε αισιόδοξοι ότι τα πράγματα πάνε καλά μέχρι στιγμής. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και από τη δική μας πλευρά είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε την κίνηση. Έχουμε κάνει τις εκπαιδεύσεις μας, είμαστε σε 24ωρη επιφυλακή συνεχώς για οτιδήποτε προκύψει. Είμαστε εδώ για να εξυπηρετούμε με ασφάλεια όλους τους επιβάτες που πετούν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. 

Τους μήνες αιχμής, οι πτήσεις από 200 φτάνουν τις 400. Σιγά-σιγά αναμένουμε την αύξηση, με αποκορύφωμα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, όπου κάθε χρόνο παρατηρούμε κορύφωση - μέχρι 400 εμπορικές κινήσεις, δηλαδή 200 αφίξεις και 200 αναχωρήσεις. Και πέρα από αυτό, εξυπηρετούμε και γενική αεροπορία, ιδιωτικές πτήσεις, πτήσεις Πολεμικής Αεροπορίας, ακόμα και drones, paragliders - όλα πρέπει να έχουν άδεια και έγκριση του Πύργου Ελέγχου για λόγους ασφαλείας. Έτσι, όπως εξελίσσεται η κίνηση, μπορεί φέτος να πλησιάσουμε τα 10 εκατομμύρια επιβάτες, όταν πέρυσι είχαμε 9.350.000. Φαίνεται πως οι Ευρωπαίοι αγαπούν την Κρήτη, αγαπούν το νησί μας - είμαστε σε ευλογημένο μέρος. 

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ακολουθούν μακροχρόνια προγράμματα εκπαίδευσης. Οι συνάδελφοι εκπαιδεύονται πέντε μήνες στην αρχική τους εκπαίδευση, μετά πηγαίνουν σε μονάδα - όπως στο Ηράκλειο - ακολουθούν μεταβατική εκπαίδευση και μετά από μία σεζόν εκπαιδεύονται στο μικρόφωνο με την παρουσία εκπαιδευτή, που τους καθοδηγεί μέχρι να αποκτήσουν τις ειδικότητες για κάθε θέση εργασίας. 

Οι προβλέψεις μιλούν για περίπου 10 εκατομμύρια ανθρώπους, που αναμένεται να περάσουν το καλοκαίρι από το αεροδρόμιο Ηρακλείου

Εδώ βλέπετε δύο βασικές θέσεις: το ground control, που ελέγχει ό,τι κινείται στο έδαφος, και το tower, που ελέγχει ό,τι κινείται στον εναέριο χώρο γύρω από το αεροδρόμιο. Η συνεργασία είναι το Α και το Ω. Όλοι αποτελούμε έναν κρίκο της αλυσίδας: τεχνικοί, ηλεκτρονικοί, ηλεκτρολόγοι, ψυκτικοί, αερολιμενικοί - όλοι δουλεύουμε μαζί για να μην υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα. Έχουμε μεγάλη ποικιλία περιστατικών - από μεθυσμένους τουρίστες μέχρι σοβαρά ιατρικά συμβάντα, που τα διαχειριζόμαστε άμεσα, με ενημέρωση πρώτων βοηθειών, γιατρού, ΕΚΑΒ». 

πύργος ελέγχου αεροδρομίου

* Πόσα χρόνια είστε στο πόστο αυτό και ποιο είναι το επόμενο στοίχημα για εσάς; 

«Ως προϊστάμενος εναέριας κυκλοφορίας είμαι περίπου 11 χρόνια. Στην Πολιτική Αεροπορία έχω 35 χρόνια σαν ελεγκτής. Ελπίζω να προλάβω το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι και να δουλέψω εκεί πριν βγω στη σύνταξη, γιατί είναι ένα έργο που θα δώσει πνοή στην ανάπτυξη του τόπου. Προσπάθησα πολύ για να γίνει και νομίζω ότι είναι αναγκαίο για όλους μας. Αξίζει αυτό το έργο για την Κρήτη, για την Ελλάδα, για τον τουρισμό - είναι μια αναγκαιότητα, διότι το αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τη διαρκώς αυξανόμενη κίνηση». 

Ο άνθρωπος που ελέγχει την κίνηση δίνοντας κατευθύνσεις στα αεροπλάνα 

* Κύριε Σεγρεδάκη, θα ήθελα να μας περιγράψετε το δικό σας έργο ως ελεγκτής ground. 

«Καθοδηγώ τα αεροσκάφη που έχουν ήδη προσγειωθεί και βγαίνουν από τον διάδρομο. Είναι το κομμάτι του να παρκάρει το αεροσκάφος και να ξεκινήσει την επόμενη πτήση του. Από εδώ παίρνει την εξουσιοδότηση, που σημαίνει ότι ενημερώνεται για το πώς ακριβώς θα κινηθεί στον αέρα, ώστε να το παραλάβει η επόμενη μονάδα εναέριας κυκλοφορίας, και διαδοχικά, μία-μία οι μονάδες αυτές το καθοδηγούν μέχρι τη στιγμή που θα προσγειωθεί στον προορισμό του. 

πύργος ελέγχου αεροδρομίου

Είναι μια διαδικασία που απαιτεί αυστηρή εκπαίδευση και πολύ συγκεκριμένες διαδικασίες, ώστε να μην υπάρχουν μπερδέματα. Είναι μια συγκεκριμένη αεροπορική γλώσσα, μπορούμε να το πούμε έτσι, που βοηθάει όλους να είναι σωστοί και τυπικοί στις διαδικασίες. Στην οθόνη μας βλέπουμε τα πλάνα - τις αναφορές, ποια αεροσκάφη περιμένουμε, ποια σύντομα θα αναχωρήσουν. Αυτή τη στιγμή βλέπουμε τρία αεροσκάφη που πλησιάζουν το Ηράκλειο.

«Τους μήνες αιχμής, οι πτήσεις από 200 φτάνουν τις 400. Σιγά-σιγά αναμένουμε την αύξηση, με αποκορύφωμα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, όπου κάθε χρόνο παρατηρούμε κορύφωση - μέχρι 400 εμπορικές κινήσεις, δηλαδή 200 αφίξεις και 200 αναχωρήσεις. Και πέρα από αυτό, εξυπηρετούμε και γενική αεροπορία, ιδιωτικές πτήσεις, πτήσεις Πολεμικής Αεροπορίας, ακόμα και drones, paragliders - όλα πρέπει να έχουν άδεια και έγκριση του Πύργου Ελέγχου για λόγους ασφαλείας», λέει στο neakriti.gr ο Μανόλης Μανωλάκης

Κι όταν έχουμε δύο μήνες αιχμής, με πτήσεις κάθε δύο λεπτά, καταλαβαίνετε ότι η πίεση είναι μεγάλη. Φροντίζουμε, με την εκπαίδευση που έχουμε και με τα μέσα που διαθέτουμε, να είναι όλοι ασφαλείς και να φτάνουν στον προορισμό τους χαρούμενοι για να κάνουν τις διακοπές τους. Κατά καιρούς έχουμε αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις, αλλά είναι μέρος της εκπαίδευσης και μπορούμε να τις διαχειριστούμε. 

Ένα αεροσκάφος, για να ξεκινήσει, πρέπει να λάβει πληροφορίες που του εξουσιοδοτούν συγκεκριμένο ύψος αναχώρησης, ώστε από εκεί και μετά να πάρει οδηγίες για τις επόμενες κινήσεις του. Όταν ξεκινήσει τη διαδικασία τροχοδρόμησης, φτάνει σε μια περιοχή όπου σταματά η δική μου αρμοδιότητα και το παραδίδω στον συνάδελφο στον Πύργο Ελέγχου, προκειμένου να το απογειώσει ή αντίστοιχα να το προσγειώσει. Μετά συνεχίζει με τους συναδέλφους στο ραντάρ, που παρέχουν έλεγχο προσέγγισης, και ούτω καθεξής, μέχρι τη στιγμή που θα προσγειωθεί με ασφάλεια στον προορισμό του». 
 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News