Αν μελετήσουμε με προσοχή τα κυκλοφοριακά δεδομένα σε ολόκληρη τη χώρα, ίσως μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη το Ηράκλειο είναι η πόλη με τα πιο σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα, ενώ αυτό που προκαλεί ανησυχία είναι πως η διαχρονικότητα εστιάζεται πλέον σε πολλά σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος, με το άλλοτε Μεγάλο Κάστρο να έχει μετατραπεί σε έναν σύγχρονο κυκλοφοριακό λαβύρινθο.
Δυστυχώς, στη μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης και την τέταρτη και ίσως τρίτη μεγαλύτερη της Ελλάδας ο χάρτης του κυκλοφοριακού επεκτείνεται σε όλο και περισσότερες περιοχές.

Η λεωφόρος 62 Μαρτύρων αποτελεί έναν από τους πλέον επιβαρυμένους οδικούς άξονες της πόλης. Ο υπάρχων κυκλικός κόμβος έχει χαρακτηριστεί ως προβληματικός, προκαλώντας σημαντική κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την αντικατάστασή του με ελλειψοειδή κόμβο, όπου η κυκλοφορία θα ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, δίνοντας προτεραιότητα στη διαμπερή κίνηση της λεωφόρου. Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία διαβάσεων πεζών και η επέκταση των πεζοδρομίων για την ασφαλή κίνηση πεζών και ΑμεΑ. Σήμερα, η μετακίνηση εκεί ανθρώπων με κινητικά προβλήματα φαντάζει άθλος.
Η οδός Μάχης Κρήτης στα Καμίνια παρουσιάζει έντονα προβλήματα λόγω της στάθμευσης δεξιά κι αριστερά του δρόμου, ακόμα και πάνω σε διαβάσεις πεζών, δημιουργώντας εμπόδια τόσο για τα οχήματα, όσο και για τους πεζούς. Στην περιοχή σχεδόν καθημερινά καταγράφονται ζημιές σε σταθμευμένα αυτοκίνητα στην προσπάθειά τους να στρίψουν δεξιά, ενώ πάνω στη διάβαση κάνει “πάρτι” η παράνομη στάθμευση.
Οι περιοχές του Μασταμπά και του Κορώνη Μαγαρά αντιμετωπίζουν κυκλοφοριακά ζητήματα, με προγραμματισμένες ρυθμίσεις επί της οδού Μιχαήλ Παυλάκη για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη σχεδιάζονται παρεμβάσεις πλησίον της οδού Ερμή για τη βελτίωση της προσπελασιμότητας και της οδικής ασφάλειας.
Καθημερινό βάσανο το κυκλοφοριακό για τους οδηγούς σε πολυσύχναστους δρόμους του Ηρακλείου
Επιπλέον, στον κόμβο της λεωφόρου Σοφοκλή Βενιζέλου με την οδό Αχαιών προβλέπονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την ομαλή ροή της κυκλοφορίας.

Τραγική καθημερινά είναι η κατάσταση και στην παραλιακή λεωφόρο του Ηρακλείου και συγκεκριμένα στην οδό Μητσοτάκη, όπου σε συνδυασμό με την πλατεία 18 Άγγλων η κατάσταση κυκλοφοριακά, ειδικά τους θερινούς μήνες, προκαλεί το απόλυτο μπάχαλο.
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια άρχισε να δυσκολεύει η κατάσταση και στη λεωφόρο Καζαντζίδη και κυρίως στον κόμβο της Καλλιθέας, όπου το προβληματικό φανάρι μπλοκάρει, πέρα από την κεντρική λεωφόρο, και την οδό Μαυσώλου, που οδηγεί προς τη Βιομηχανική Περιοχή του Ηρακλείου, ενώ διαχρονικό και μάλλον δύσκολο χαρακτηρίζεται το κυκλοφοριακό στον Γιόφυρο, που έχει παγιωθεί ως ο κρητικός Κηφισός.
Το σχέδιο για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Ηράκλειο
Ο Δήμος Ηρακλείου έχει δρομολογήσει σειρά έργων, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Στο επίκεντρο βρίσκονται έργα αποκατάστασης δρόμων και ασφαλτοστρώσεων, καθώς και η κατασκευή τριών κόμβων σε περιοχές με έντονο κυκλοφοριακό βάρος: στην οδό 62 Μαρτύρων, στην παραλιακή στο ύψος του Καράβολα και στην περιοχή του Αϊ Γιάννη Χωστού. Βέβαια, προς το παρόν τα κολονάκια είναι αυτά που τοποθετούνται όπως στην παραλιακή, αλλά και στο κέντρο, ενώ ερωτηματικό παραμένει το τι θα γίνει με την απαγόρευση στάθμευσης στο ένα ρεύμα της λεωφόρου 62 Μαρτύρων, μιας και εκεί δεδομένες είναι οι αντιδράσεις των καταστηματαρχών.

Επιπλέον, η τελική έγκριση της κυκλοφοριακής μελέτης της παλιάς πόλης αναμένεται να δρομολογήσει έργα και παρεμβάσεις, όπως η διαμόρφωση της πλατείας 18 Άγγλων, με στόχο την αναβάθμιση της περιοχής και την καλύτερη οργάνωση της κίνησης πεζών και οχημάτων.
“Εφιάλτης” η οδική συμπεριφορά στο Ηράκλειο
Η κακή οδική συμπεριφορά στους δρόμους του Ηρακλείου αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιδείνωσης του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η έλλειψη επαρκούς εκπαίδευσης και η ανεκτικότητα σε μικρές παραβάσεις, όπως το διπλοπαρκάρισμα και η παραβίαση κόκκινων φαναριών, ενισχύουν την ανευθυνότητα στους δρόμους.

Η λύση απαιτεί συνδυασμένες προσπάθειες από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Αστυνομία και την κοινωνία γενικότερα με επενδύσεις στις υποδομές, εκπαίδευση από νεαρή ηλικία και αυστηρότερη επιβολή των κανόνων.
Δυστυχώς, το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Ηρακλείου το 2025 αποτελεί ένα σύνθετο ζήτημα, που απαιτεί πολυεπίπεδες παρεμβάσεις. Η υλοποίηση των προγραμματισμένων έργων, η βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και η αναβάθμιση των υποδομών είναι κρίσιμες για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την εύρυθμη λειτουργία της πόλης.
Τα προβληματικά φανάρια του Ηρακλείου
Τα προβληματικά φανάρια στο Ηράκλειο αποτελούν ένα διαχρονικό ζήτημα που επηρεάζει την οδική ασφάλεια και την καθημερινότητα των πολιτών. Παρά τις κατά καιρούς παρεμβάσεις, η κατάσταση παραμένει δύσκολη, με τις δυσλειτουργίες να εντοπίζονται σε πολλά σημεία της πόλης.
Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται στον κόμβο Καζαντζίδη και Μαυσώλου, όπου η γρήγορη εναλλαγή των φάσεων του φαναριού προκαλεί συμφόρηση ειδικά κατά τις ώρες αιχμής. Ανάλογα ζητήματα υπάρχουν και στο φανάρι στο Γιόφυρο, το οποίο, αντί να διευκολύνει την κυκλοφορία, συχνά δημιουργεί επιπλέον προβλήματα. Κατά τις βροχερές ημέρες, η κατάσταση επιδεινώνεται, με τους οδηγούς να αντιμετωπίζουν μεγάλες καθυστερήσεις. Επιπλέον, στο φανάρι στην είσοδο της γέφυρας της Παπαναστασίου τα οχήματα σχηματίζουν ουρές, ακόμη και στο περιφερειακό τμήμα της εθνικής οδού, λόγω της δυσλειτουργίας του φαναριού, προκαλώντας σημαντική κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Η παραλιακή λεωφόρος αποτελεί ένα ακόμη σημείο έντονης ανησυχίας. Έχουν σημειωθεί ατυχήματα λόγω προβληματικών φαναριών ειδικά κοντά στην είσοδο του Τελωνείου. Παράλληλα, ορισμένα φανάρια είναι σε εξαιρετικά άσχημη κατάσταση και πολλές φορές η εναλλαγή δεν είναι καν ορατή. Ας ελπίσουμε πως με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης της χερσαίας ζώνης στον Δήμο Ηρακλείου θα υπάρχει σαφής αρμοδιότητα για τη συντήρηση και επισκευή των φαναριών. Απαιτείται εκσυγχρονισμός των φωτεινών σηματοδοτών με την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων, που θα επιτρέπουν την καλύτερη ρύθμιση της κυκλοφορίας, αλλά και τακτική συντήρηση.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι η επίλυση των προβλημάτων των φαναριών στο Ηράκλειο είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Το παράδειγμα της Χανιώπορτας
Υπάρχουν και παρεμβάσεις που βοήθησαν αρκετά και αυτό οφείλουμε να το υπογραμμίσουμε στο ρεπορτάζ, μιας και η αντικατάσταση των φαναριών με τους τρεις κυκλικούς κόμβους στην περιοχή της Χανιώπορτας βοήθησε αρκετά στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, σε αντίθεση με τον κυκλικό κόμβο στη λεωφόρο 62 Μαρτύρων, που ίσως είναι και το πιο δύσκολο σημείο του Ηρακλείου. Δυστυχώς, όπως και στην περιοχή της Χανιώπορτας, και σε άλλες περιοχές της πόλης η παράνομη στάθμευση αποτελεί ένα από τα πλέον επίμονα και σοβαρά προβλήματα στο Ηράκλειο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα των κατοίκων, την κυκλοφορία και την ασφάλεια πεζών και οδηγών.
Πολλές οι παραβάσεις παράνομης στάθμευσης
Παρά τις προσπάθειες των Αρχών, το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης παραμένει έντονο, ειδικά στο κέντρο της πόλης. Τον Απρίλιο, η Δημοτική Αστυνομία Ηρακλείου πραγματοποίησε εκτεταμένους ελέγχους στο κέντρο της πόλης, εστιάζοντας σε πεζόδρομους και σημεία όπου η παράνομη στάθμευση εμποδίζει την κυκλοφορία. Κατά τη διάρκεια αυτών των επιχειρήσεων, επιβλήθηκαν περίπου 60 πρόστιμα σε οδηγούς που είχαν σταθμεύσει παράνομα. Οι έλεγχοι αυτοί εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Δυστυχώς, το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης διογκώνει χρόνο με τον χρόνο την κυκλοφοριακή αναρχία.
Διογκώνεται το φαινόμενο της κυκλοφοριακής αναρχίας εξαιτίας του περιορισμένου ελεύθερου χώρου
Συγκεκριμένα, στο κέντρο της πόλης υπάρχουν περίπου 110 θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, οι οποίες δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών.
Η παράνομη στάθμευση έχει προκαλέσει αντιδράσεις από κατοίκους και επαγγελματίες, οι οποίοι ζητούν πιο αυστηρά μέτρα και καλύτερη οργάνωση του συστήματος στάθμευσης.
Ο Δήμος Ηρακλείου εξετάζει την επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την καλύτερη διαχείριση των διαθέσιμων θέσεων. Παράλληλα, προτείνονται λύσεις, όπως η δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης, η ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και η προώθηση της χρήσης ποδηλάτων και άλλων εναλλακτικών μέσων μετακίνησης.
Η αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης απαιτεί συντονισμένες ενέργειες από τις Αρχές και τη συνεργασία των πολιτών.