Η πόλη του Ηρακλείου έχει “θαφτεί” κάτω από τα δεκάδες αυτοκίνητα που περνούν από το κέντρο κάθε μέρα. Εικόνες απελπιστικής συμφόρησης “αναδύονται” ξανά και ξανά και δε φαίνεται να υπάρχει λύση στο πρόβλημα, που εξελίσσεται ραγδαία. Αυτοκίνητα διπλοπαρκαρισμένα, δρόμοι που γεμίζουν και τρομερό μποτιλιάρισμα, που υποχρεώνει τον μέσο Ηρακλειώτη να περνάει μέχρι και μία ολόκληρη ώρα στον δρόμο για να εκπληρώσει τις πιο βασικές του υποχρεώσεις... Όλα αυτά έχουν γίνει συνήθεια πλέον.
Όταν εντέλει φτάσει κάποιος στο κέντρο της πόλης, πρέπει να κάνει “τάμα” για να βρει θέση στάθμευσης. Η μόνη λύση πλέον είναι είτε να παρκάρει παράνομα, αφού οι δρόμοι είναι ασφυκτικά γεμάτοι, είτε να πληρώσει σε ένα από τα ιδιωτικά πάρκινγκ του κέντρου, που μετριούνται κυριολεκτικά στα δάκτυλα των δύο χεριών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το κέντρο του Ηρακλείου να είναι απλησίαστο, όχι τουλάχιστον όπως ήταν παλιά, εκτός αν είναι κάποιος τυχερός ή έχει ιώβεια υπομονή.

Από τον καιρό που απαγορεύτηκε η κίνηση οχημάτων στους κεντρικούς δρόμους του Ηρακλείου, την οδό Δικαιοσύνης και τα παρακλάδια της, το κέντρο μπορεί να είναι περισσότερο φιλόξενο σε αυτούς που τους αρέσει το περπάτημα, όμως έκοψε την προσβασιμότητα που παλαιότερα προσέφερε η πόλη στα δύο, για εκείνους που δυσκολεύονται στη μετακίνηση για τον οποιοδήποτε λόγο, ή για τους πολυάσχολους που επιθυμούν να κάνουν τη δουλειά τους και να φύγουν το συντομότερο δυνατόν.
Εικόνες απελπιστικής συμφόρησης στο Ηράκλειο
Δεν είναι θέμα απόστασης, για τους περισσότερους η «κλειστή προς οχήματα» νοοτροπία του κέντρου δεν είναι αρκετά αποδοτική.
Αυτό το φαινόμενο δεν άργησε να φέρει προβλήματα και στην αγορά.
Οι καταστηματάρχες δε βλέπουν τόσο κόσμο όσο έβλεπαν παλιά, ακριβώς επειδή ο “εμπορικός χάρτης” της πόλης έχει πλέον δραστικά αλλάξει. Έχουν δημιουργηθεί νέοι εμπορικοί δρόμοι, όπως η λεωφόρος 62 Μαρτύρων, και έχουν τραβήξει σημαντικό κομμάτι της κίνησης των καταναλωτών, που τις θεωρούν περισσότερο προσβάσιμες.
Λίγοι δημοτικοί χώροι στάθμευσης
Έχουν απομείνει πολύ λίγοι δημοτικοί χώροι στάθμευσης στο Ηράκλειο, ενώ παράλληλα τα ιδιωτικά πάρκινγκ μονοπωλούν το κέντρο της πόλης και είναι μόλις 10 σε αριθμό περίπου. Πρέπει, βέβαια, να αναγνωριστεί το έργο του Δήμου Ηρακλείου, που με πρόσφατες αναριθμήσεις έχει φροντίσει να προσφέρει σε κάθε μόνιμο κάτοικο της πόλης θέση στάθμευσης (ή τουλάχιστον σε αυτούς που το δικαιούνται). Όμως αυτές οι θέσεις δεν “ακουμπούν” καν τη λαίλαπα του κέντρου και ούτε την έχουν ελαττώσει.
Στο κέντρο ο Δήμος έχει μεριμνήσει για 110 σε σύνολο θέσεις «ελεγχόμενης στάθμευσης», όπως ονομάζεται: 34 θέσεις στην αριστερή πλευρά της Δουκός Μποφόρ, 25 θέσεις στη λεωφόρο Δημοκρατίας, 13 θέσεις πίσω από την πλατεία Βιτσέντζου Κορνάρου και άλλες τόσες στην οδό Χατζημιχάλη Γιάνναρη, ενώ το κομμάτι της λ. Δημοκρατίας που περνάει μπροστά από το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου έχει 25 θέσεις, ανοιχτές μόνο από τον Νοέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο. Επίσης, διατίθενται 80 θέσεις, στο κέντρο της πόλης πάντα, για τους οδηγούς με ειδικές ανάγκες.
Είναι άραγε όλα αυτά αρκετά όταν η πόλη είναι γεμάτη με αυτοκίνητα;
Για το παρόν θέμα μίλησε ο πρόεδρος της ΔΕΠΑΝΑΛ (Πολυμετοχική Δημοτική Α.Ε. Πολιτισμού, Τουρισμού και Ανάπτυξης για τον Δήμο Ηρακλείου) κ. Κωνσταντίνος Βαρβεράκης, ο οποίος συμφώνησε ότι το πρόβλημα είναι τεράστιο και επισήμανε ότι η ΔΕΠΑΝΑΛ, που έχει όλη την τεχνογνωσία για να διαμορφώσει ένα πάρκινγκ προς όφελος των πολιτών, δεν μπορεί να δράσει όπως θα έπρεπε, διότι απλούστατα δεν υπάρχουν χώροι για να μετατραπούν σε πάρκινγκ.
Όπως είπε, συνεργάζονται στενά με την αντιδήμαρχο Δημόσιας Περιουσίας κ. Στέλα Αρχοντάκη-Καλογεράκη, για να βρεθεί ένας χώρος του Δήμου που να μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα.
«Ακόμη και οικόπεδα ιδιωτών έχουμε προσπαθήσει να αγοράσουμε και πάντα βρίσκουμε εμπόδια στη συνεννόησή μας με τους ιδιοκτήτες», ανέφερε.
Οι περισσότεροι θέλουν να κατέβουν από το αυτοκίνητό τους και να είναι στην “καρδιά” του κέντρου
Έπειτα τόνισε ότι οι προσπάθειες του Δήμου δε θα βοηθήσουν όσο η νοοτροπία των πολιτών παραμένει η ίδια, διότι, σύμφωνα με τον κ. Βαρβεράκη, «πρέπει να αναγνωρίσουμε στον Δήμο ότι παίρνει πολλές πρωτοβουλίες, όπως αυτή με τα mini bus, για να βοηθήσει στο πρόβλημα. Προσφέρει δωρεάν πάρκινγκ, όπως εκείνο στο Παγκρήτιο Στάδιο, και έπειτα δωρεάν κίνηση με τα mini bus, που λειτουργούν στο κέντρο. Οι περισσότεροι θέλουν να κατέβουν από το αυτοκίνητό τους και να είναι στην “καρδιά” του κέντρου. Αυτό είναι αδύνατον να συμβεί».

Η ΔΕΠΑΝΑΛ αυτή τη στιγμή, όπως πληροφορεί ο πρόεδρός της, έχει στην κατοχή της δύο από τα λίγα δημοτικά πάρκινγκ που έχουν μείνει στο Ηράκλειο, εκείνο στην παλιά λαχαναγορά, με 80 θέσεις, και το πάρκινγκ του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” με 720, όπου με μικρό αντίτιμο μπορεί ο κάθε πολίτης να σταθμεύσει. Για το πρώτο, που είναι το πιο κοντινό στο κέντρο από τα δύο, ο κ. Βαρβεράκης ομολόγησε ότι «μένουν πολύ λίγες θέσεις ανοιχτές για βραχυπρόθεσμους πελάτες, αφού κάτοικοι από ολόκληρη την περιοχή της Αγίας Τριάδας βασίζονται σε εμάς για να σταθμεύουν, με αποτέλεσμα να είμαστε υπερπλήρεις σχεδόν καθημερινά».

Κλείνοντας τη δήλωσή του, εξήγησε ότι το θέμα είναι πολύπλευρο. Υπάρχει βέβαια κάτι που έχει πέσει στην υπόληψή του και, αν όντως γίνει, θα «λύσει τα χέρια» των οδηγών: «Γίνεται τώρα μία προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν το υπόγειο πάρκινγκ της πλατείας Ελευθερίας, που προσφέρει περίπου 600 θέσεις. Αλλά αυτό δε γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη».
Η πόλη δεν έχει τις υποδομές για να αντέξει
Έχει γίνει ξεκάθαρο ότι η πόλη δεν έχει τις υποδομές για να αντέξει τις απαιτήσεις των πολιτών και αν δεν τις αποκτήσει άμεσα, το πρόβλημα θα συνεχίσει να μεγαλώνει χωρίς τέλος. Στο εκτενέστατο νέο τεχνικό πρόγραμμα που εγκρίθηκε την περασμένη Τρίτη από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ηρακλείου, πολύ λίγα πράγματα ειπώθηκαν για το πρόβλημα στάθμευσης.
Ο δήμαρχος κ. Αλέξης Καλοκαιρινός έκανε λόγο για «περιορισμένη μελετητική ωριμότητα» των έργων, που θα ελάφρυναν έστω και λίγο το πρόβλημα. Φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή “τρέχουν” πολλές μελέτες για κατασκευές νέων χώρων και για την καλύτερη διαχείριση της στάθμευσης στην πόλη του Ηρακλείου, όμως, όπως είπε ο δήμαρχος, «oι σχεδιασμοί που γίνονται αυτή τη στιγμή δεν έχουν τις προϋποθέσεις να εγγραφούν στο τεχνικό πρόγραμμα, ωστόσο δεν έχει παύσει η μελέτη τους». Όπως φαίνεται, απώτερος στόχος του Δήμου είναι όχι μόνο να ολοκληρώσει τα σχέδια που μελετώνται τώρα, αλλά να προσθέσει περισσότερες μελέτες, ώστε να υπάρξει το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Τα λόγια του δημάρχου έρχεται να επιβεβαιώσει και η κ. Στέλα Αρχοντάκη. Σε δήλωση που έκανε στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr, ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή, παρότι υπάρχουν πολλές μελέτες για την πόλη, δεν υπάρχουν οι επαρκείς χώροι για να επιλυθεί ουσιαστικά το πρόβλημα.
«Η πόλη είναι πυκνοκατοικημένη αρχικά και μεγάλα κομμάτια της καλύπτονται από τα τείχη», είπε.
Εκτός λοιπόν από τους ιδιώτες, εμπόδιο στις προσπάθειες του Δήμου είναι και η Αρχαιολογική Υπηρεσία, δικαιολογημένα βέβαια διότι ο Χάνδακας έχει μακρόχρονη ιστορία, όμως αυτό δεν αναιρεί ότι η ζωή των σύγχρονων Ηρακλειωτών γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Η κ. Αρχοντάκη ανέφερε ότι ασχολείται με το θέμα της στάθμευσης στην πόλη από τα χρόνια της στη ΔΕΠΑΝΑΛ, την οποία διοικούσε για τρία χρόνια σχεδόν από το 2021.
Τελειώνοντας, είπε ότι ο Δήμος έχει αρχίσει πάλι τις συζητήσεις για τον χώρο πάρκινγκ επί της λεωφόρου Δημοκρατίας, κοντά στο άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου, που αν αξιοποιούταν καλύτερα θα διευκόλυνε πολύ την κατάσταση, αφού βρίσκεται “μία ανάσα” πριν από την κεντρική αγορά της πόλης.
Στις “βλέψεις” του Δήμου είναι ένα ιδιωτικό οικόπεδο, συνολικής έκτασης 1.272,58 τ.μ., που βρίσκεται πίσω από το γήπεδο Εργοτέλη (στη συμβολή των οδών Πινδάρου και Γεωργιάδη συγκεκριμένα).
Αυτή η πρόταση έρχεται προς έγκριση στη Δημοτική Επιτροπή σε λίγες μέρες και σύμφωνα με τον Αλέξη Καλοκαιρινό, «η δημιουργία χώρων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου της πόλης αποτελεί παράλληλο στόχο της δημοτικής Αρχής, στο πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύου διαδρομών πεζής μετακίνησης. Μια δράση που στοχεύει στο να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο ο πολίτης αντιλαμβάνεται την κίνηση μέσα στην πόλη».
Τα άτομα που επηρεάζονται περισσότερο και με διαφορά είναι τα ΑμεΑ
Όμως για να βγει σωστό αυτό το ρεπορτάζ, πρέπει να δοθεί ο λόγος και στα άτομα που επηρεάζονται περισσότερο και με διαφορά από τη λειψή προσβασιμότητα του κέντρου, τα ατόμων με ειδικές ανάγκες, ειδικά εκείνα με κινητικά προβλήματα.
Ο κ. Μπάμπης Γερώνυμος, πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικών Αναπήρων, μίλησε στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr για την κατάσταση: «Κατανοούμε ότι ο Δήμος κάνει ό,τι μπορεί και πως δεν είναι εύκολο να δημιουργηθούν νέες θέσεις στάθμευσης. Σε μία τόσο άναρχα χτισμένη πόλη όσο το Ηράκλειο είναι λογικό να είναι δύσκολο ένα τέτοιο εγχείρημα. Όμως το πρόβλημα παραμένει». Και είναι μεγάλο.
Ο κ. Γερώνυμος μοιράστηκε μαζί μας ότι πολλές από τις 80 θέσεις που υπάρχουν στο κέντρο διατίθενται για τους κατοίκους με αναπηρία, προφανώς υπάγονται σε συγκεκριμένους κωδικούς κυκλοφορίας και δεν είναι ανοιχτές προς το κοινό.
«Δε διαφωνούμε ότι πρέπει να έχουν οι κάτοικοι χώρο στάθμευσης, αυτοί πρέπει να έχουν προ πάντων. Όμως έτσι μένουν λίγες θέσεις για τους οδηγούς που θέλουν να κατέβουν και να κάνουν τη δουλειά τους», τόνισε. Μάλιστα, ανέφερε ότι έχουν κάνει αίτημα στον Δήμο να αφήνει τους κατόχους της “μπλε κάρτας”, δηλαδή της ευρωπαϊκής κάρτας στάθμευσης, να χρησιμοποιούν τις θέσεις φορτοεκφόρτωσης για κάποιες ώρες, όταν βέβαια δεν ενοχλούν.
«Μάλλον θα υπάρχει κάποιο νομικό πρόβλημα γιατί δε μας έχουν απαντήσει ακόμη», είπε χαρακτηριστικά. Εκτός αυτών, αποκάλυψε ότι η πρόσφατη πεζοδρόμηση δεν έχει ωφελήσει όπως θα έπρεπε.
«Εννοείται δεν είναι όλοι το ίδιο, υπάρχουν άνθρωποι που χρησιμοποιούν αμαξίδια και μπορούν να απολαύσουν το κέντρο. Όμως μία μεγάλη πλειοψηφία ατόμων με κινητικά προβλήματα θέλει να κάνει τις επισκέψεις της στο κέντρο της πόλης όσο πιο σύντομα γίνεται και για εκείνους οι πεζόδρομοι αυτοί είναι τρομερά εμπόδια», κατέληξε ο κ. Γερώνυμος.