Ο Νοέμβρης είναι ο μήνας που οι οργανώσεις των θυμάτων τροχαίων επέβαλαν να τιμάται παγκόσμια η Μνήμη τους. Από το 1993 «ανεπίσημα» και από το 2005 «επίσημα» η τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη είναι αφιερωμένη στα θύματα των τροχαίων.
Στη χώρα μας πάνω από 15 χρόνια πλέον πραγματοποιούνται εκδηλώσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, την Αλεξανδρούπολη, το Ηράκλειο και άλλες πόλεις. Πρωταρχικά αυτές οι εκδηλώσεις λειτούργησαν ώστε να συσπειρωθούν και να αποκτήσουν φωνή οι οικογένειες θυμάτων.
Βέβαια δεν αρκεί να έχει κάποιος φωνή. Πρέπει να υπάρχει και κάποιος άλλος να τον ακούει. Και τέτοιος δεν υπήρξε.
Στη γκρίζα ατμόσφαιρα των αυξανόμενων θυμάτων τροχαίων συγκρούσεων θα συναντηθούμε και φέτος για να θυμηθούμε και να τιμήσουμε αυτούς που λείπουν κι αυτούς που σημαδεύτηκαν για πάντα από τη μηχανοκίνητη βία. Για να απαιτήσουμε πολιτικές πρόληψης που θα εκμηδενίσουν τις συγκρούσεις και σεβασμό στα θύματα.
Επειδή η τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη φέτος στη χώρα μας συμπίπτει με την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου οι εκδηλώσεις μας θα μετακινηθούν χρονικά ώστε να μπορέσει να ακουστεί δυνατή και η δική μας φωνή.
Στο Ηράκλειο Κρήτης: εκδήλωση την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, μπροστά στην Βασιλική Αγίου Μάρκου στις 11πμ. Συμμετέχει η Φιλαρμονική του Δήμου Ηρακλείου.
Μετά το τέλος της συγκέντρωσης θα ακολουθήσει πορεία στην Παραλιακή, τόπο επαναλαμβανόμενων θυσιών νέων ανθρώπων όπως ο Γιώργος Παρασύρης και Χάρης Βαρότσης.
Καλούμε όλες τις οικογένειες θυμάτων και κάθε πολίτη που αρνείται αυτή την κατάσταση να έρθουν μαζί μας για να ενώσουμε τις φωνές μας:
Κανένας θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός!
ΘΥΜΗΣΟΥ – ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕ – ΔΡΑΣΕ
Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα
Μερικά Βασικά Δεδομένα:
-Παγκόσμια περίπου 1.200.000 άνθρωποι σκοτώνονται ετησίως σε τροχαία δυστυχήματα.
Οι τραυματισμοί από τροχαία είναι η κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νέους ενήλικες ηλικίας 5 έως 29 ετών παγκοσμίως.
-Περισσότεροι από τους μισούς θανάτους στο δίκτυο της κυκλοφορίας αφορούν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των πεζών, των ποδηλατών και των μοτοσικλετιστών.
-Η Ελλάδα κατέχει μια από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη σε θανάτους και τραυματισμούς από τροχαία.
-637 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους το 2023 και άλλοι 441 το πρώτο οκτάμηνο του 2024 (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ).
-Περισσότεροι από 120 άνθρωποι χτυπήθηκαν και εγκαταλείφθηκαν από οδηγούς στους ελληνικούς δρόμους το πρώτο δεκάμηνο του 2024 με αποτέλεσμα 12 απ αυτούς να χάσουν τη ζωή τους και πολλοί να μείνουν ανάπηροι, ενώ πολλά από τα θύματα είναι παιδιά. Στη χώρα μας η εγκατάλειψη τραυματία στην άσφαλτο παραμένει πάντα πλημμέλημα.
-Με δικαστικές αποφάσεις, των δύο τελευταίων χρόνων στο Αγρίνιο και στα Χανιά, σε δράστες τροχαίων εγκλημάτων επιβλήθηκαν χρηματικές ποινές 11 έως 12.5 χιλιάδων ευρώ για την αφαίρεση ζωής, ενώ δεν τους αφαιρέθηκε καν το δίπλωμα. Μιλάμε για τις Ζωές της Στεφανίας, του Άκη, της Στέλλας του Γιάννη.
-Στην Κρήτη 32 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2023 σε τροχαίες συγκρούσεις. Στα 17 από τα 32 συμβάντα υπήρχε χρήση αλκοόλ ή ουσιών. Η κυβέρνηση δεν συζητάει τη θέσπιση μηδενικού αλκοόλ για τους οδηγούς, ούτε την διενέργεια ναρκοτέστ στο δρόμο (μοναδική χώρα της ΕΕ που δεν το εφαρμόζει).
-Στην Κρήτη 16.000.000 ευρώ από τα 27.000.000 που έχουν δοθεί από το 2017 για την πραγματοποίηση έργων βελτίωσης οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ δεν χρησιμοποιήθηκαν, επτά χρόνια μετά, ενώ σημαντικά έργα που εντάσσονταν σ αυτό το ποσό όπως το Φόδελε – Λινοπεράματα ακυρώθηκαν. Το έργο των κυκλικών κόμβων μπροστά στο Πολυτεχνείο Κρήτης προϋπολογισμού μόλις 2.000.000 ευρώ δεν χρηματοδοτείται ενώ έχουν εγκριθεί όλες οι μελέτες και βρισκόμαστε στον όγδοο χρόνο από το φοβερό τροχαίο έγκλημα με θύματα τη Στέλλα το Γιάννη και το σκυλί τους.
- Ενώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί το 2024 έχουμε ήδη 58 νεκρούς στην Κρήτη!
Δήλωση του Ανδρέα Παναγιωτόπουλου, βουλευτή Αχαΐας και τομεάρχη Υγείας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αντιπροέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων
Τιμούμε σήμερα την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα των Τροχαίων Δυστυχημάτων. Κάθε μέρα, σχεδόν 4.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε όλο τον κόσμο σε τροχαία δυστυχήματα και πάνω από ένα εκατομμύριο κάθε χρόνο.
Ελλάδα, το 2023, με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, συνεχίζει μια μακρόχρονη αρνητική επίδοση (27η το 2022, 26η το 2021) πολύ ψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ο οποίος φτάνει στους 46 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων. Αλλά και για το 2024, τα μέχρι στιγμής στοιχεία δεν είναι αισιόδοξα.
Το πρώτο εξάμηνο του 2024 λ.χ. στις τρεις περιφερειακές ενότητες της Δυτικής Ελλάδας (Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία, Ηλεία), σημειώθηκαν 180 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, όπου έχασαν την ζωή τους 26 άτομα και τραυματίστηκαν σοβαρά ή ελαφρά 233 άτομα.
Κύριες αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και ουσιών κατά τη διάρκεια της οδήγησης και οι παραβάσεις που αφορούν στην οδηγική συμπεριφορά συγκαταλέγονται στις βασικές αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων.
Ως Α΄ Αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καταθέσαμε προτάσεις που εντάχθηκαν στη γενική έκθεση της επιτροπής τον Σεπτέμβριο του 2024 που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
Την ανάγκη άμεσης νομοθέτησης και εφαρμογής του στρατηγικού σχεδίου οδικής ασφάλειας 2021 – 2030 το οποίο έχει εγκριθεί εδώ και δύο χρόνια, αλλά δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί.
- Τη συνεργασία των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια.
- Τον σημαντικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην χάραξη και εφαρμογή δράσεων οδικής ασφάλειας.
- Τη βελτίωση των οδικών υποδομών, στην αλλαγή συμπεριφοράς των χρηστών του οδικού δικτύου, στην ανάπτυξη εναλλακτικών μέσων μεταφοράς που προωθούν τη βιώσιμη κινητικότητα.
- Την ανάγκη μεταρρύθμισης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ώστε αυτός να αναπροσανατολιστεί στην κατεύθυνση της ασφάλειας του οδηγού, των επιβαινόντων και των πεζών, με έμφαση στα παιδιά και τους/τις ηλικιωμένους/ες.
- Δράσεις συνετής χρήσης αλκοόλ αλλά και αποφυγής οδήγησης από το πρώτο ποτήρι.
- Την προτεραιότητα πρέπει στον τρόπο λήψης άδειας κυκλοφορίας και στον τρόπος τακτικής ανανέωσης και ελέγχου των εχόντων και εχουσών άδεια.
- Την επένδυση στην ενημέρωση, την επικοινωνία και την συστηματική και συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση όλων όσοι χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο.
Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Ανθρώπινες ζωές χάνονται στην άσφαλτο και συμπολίτες μας μένουν δια βίου ανάπηροι. Πρέπει να δράσουμε τώρα!