Ολοκληρώνεται σήμερα η διαδικασία της μεταβίβασης του πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. στην κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. και "Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε." με την πραγματοποίηση εκδήλωσης στο λιμάνι του Ηρακλείου που περιλαμβάνει τη διαδικασία της παράδοσης - παραλαβής.
Η τελετή παράδοσης του λιμανιού στον Όμιλο Γκριμάλντι και τις Μινωικές Γραμμές ξεκίνησε στις 12 το μεσημέρι της Τετάρτης (18/9), με το "παρών" να δίνουν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Στυλιανίδης, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Δημήτριος Πολίτης, ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grimaldi Euromed S.p.A κ. Emanuele Grimaldi, ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών κ. Λουκάς Σιγάλας καθώς και εκπρόσωποι της Πολιτείας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Το βασικό πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης του λιμένα
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μετά την επικύρωση από την Ολομέλεια της βουλής, το 67% των μετοχών του λιμένα Ηρακλείου περιέρχεται στον Όμιλο Grimaldi (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές), έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα ως μέτοχος, ενώ και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων θα συνεργαστεί με τον νέο επενδυτή, προκειμένου το λιμάνι να αξιοποιηθεί προς όφελος της ανάπτυξης της Κρήτης και συνολικά της εθνικής οικονομίας.
Αναφορικά με το θέμα των ανταποδοτικών λιμενικών τελών ο νέος επενδυτής θα μπορεί να επιβάλλει και να εισπράττει για θέματα υποδομών και υπηρεσιών αλλά πάντα με τις αρχές της αντικειμενικότητας και της μη διάκρισης.
Σχετικά με την παροχή υπηρεσιών επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων εσωτερικών γραμμών τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα μπορούν να αυξηθούν μόνο με έγγραφη συγκατάθεση του αρμόδιου κυβερνητικού φορέα.
Τυχόν βεβαιωμένα ή καταλογισθέντα σε βάρος της Ο.Λ.Η. Α.Ε. ποσά για ανταποδοτικά τέλη ή φόρο ηλεκτροδοτούμενων εκτάσεων ή ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο.
Στα χέρια του επενδυτή περνάει η διαχείριση του κεντρικού λιμένα όπου βρίσκεται ο σταθμός κρουαζιέρας ακτοπλοΐας φορτοεκφόρτωσης γενικού και χύδην φορτίου, διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και διοίκησης.
Εκτός παραχώρησης μένουν και θα περιέλθουν στο λιμενικό ταμείο που θα συσταθεί ο Ενετικός Λιμένας του Δήμου Ηρακλείου, ο λιμένας των Ληνοπεραμάτων του Δήμου Μαλεβιζίου, τα αλιευτικά καταφύγια Άρβης και Καστρίου του Δήμου Βιάννου, και Λούτρας του Δήμου Γόρτυνας αλλά και οι εξωμετρικές ζώνες Β («Θεατρικός Σταθμός»), Γ («ΚΤΕΛ») και Δ («Λιμενικό Περίπτερο»).
Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα στους εργαζομένους του λιμένα μετάταξής τους σε άλλο νομικό πρόσωπο του δημοσίου τομέα.
Ο ιδιώτης επενδυτής θα πρέπει να προχωρήσει και σε υποχρεωτικές επενδύσεις που περιλαμβάνουν κτίρια για το Λιμενικό Σώμα και την πλοηγική υπηρεσία.
Θυμίζουμε ότι δίνοντας, κατά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, το χειμώνα, ένα γενικό περίγραμμα των επενδυτικών σχεδίων του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grimaldi Euromed SpA, Emanuele Grimaldi είχε επισημάνει ότι στους σχεδιασμούς του ομίλου περιλαμβάνεται η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, των εμπορικών ροών, για επιβάτες και εμπορεύματα, αλλά και της μεταφοράς νέων οχημάτων.Ο ίδιος είχε μιλήσει για επενδύσεις σε ΑΠΕ ώστε το λιμάνι του Ηρακλείου να γίνει «πράσινο» ενώ στο εμπορικό κομμάτι του λιμένα σχεδιάζεται να δημιουργηθεί car terminal.