Μετά τις αποκαλύψεις... ότι το ΤΑΙΠΕΔ εν κρυπτώ και παραβύστω ετοιμάζει μεγάλη επένδυση τύπου... Ελληνικού στα 1.500 στρέμματα που περιλαμβάνει η εγκατάσταση του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” στο Ηράκλειο, ο Δήμος Ηρακλείου, που φαίνεται να σηκώνει σε αυτή τη φάση το βάρος να εμποδίσει μονομερή σχέδια ιδιωτών και να έχει λόγο και συμμετοχή, ετοιμάζει “απόβαση” στην Αθήνα και αλλεπάλληλες επαφές με υπουργούς αλλά και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και του PPF, που ανέλαβε τη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της επένδυσης.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός έχει ήδη κλείσει διήμερες επαφές στην Αθήνα, επισκεπτόμενος εμπλεκόμενα υπουργεία αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να έχει πιο σαφή εικόνα γι’ αυτά που προετοιμάζονται. Ωστόσο, εκείνο που θα πρέπει να προβληματίσει την τοπική κοινωνία είναι ότι “χάνεται” μια μεγάλη ευκαιρία για το Ηράκλειο να αναπτυχθεί σε μια περιοχή με βαριές χρήσεις. Θα ήταν μια “χρυσή” ευκαιρία που χάνεται... (;) - ελπίζουμε όχι, αν υψωθεί μια στεντόρεια φωνή από τους πολίτες και τους φορείς τους - με την εγκατάλειψη του αεροδρομίου στο Ηράκλειο να αναπτυχθεί μια νέα πόλη στον χώρο του αεροδρομίου, που θα περιλαμβάνει και τις στρατιωτικές μονάδες (126 Σ.Μ., ΣΕΑΠ, πρώην ΜΟΜΑ), τα παλιά σφαγεία, τον “Φάρο” και τις φυλακές Αλικαρνασσού. Και δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται, ως τώρα η φωνή του λαού, που ζητά την ανάπτυξη της περιοχής όχι κάτω από ιδιωτικά συμφέροντα, δε φτάνει μέσω των εκπροσώπων του ως το κέντρο λήψης απόφασης, αποδεχόμενοι τη μοίρα ενός ακόμη... ιδιωτικού πρότζεκτ;
Ιδού η ευκαιρία λοιπόν για το πολιτικό προσωπικό του τόπου να αναλάβει δράση, να υψώσει φωνή και να σπάσει τα σύνορα της πόλης και φυσικά του αεροδρομίου.
Αν κάποιος παρατηρήσει προσεκτικά τον χάρτη της περιοχής πέριξ του αεροδρομίου, θα γίνει αμέσως αντιληπτό ότι πρόκειται για μια περιοχή χιλιάδων στρεμμάτων που βρίσκονται παροπλισμένα από βαριές χρήσεις. Θα ήταν μια ευκαιρία και αφού το ίδιο το υπουργείο με έγγραφό του το 2022 ανέφερε ότι η ανάπλαση της περιοχής θα γίνει μέσα από το Τοπικό Πολεοδομικό, η έκταση του αεροδρομίου να απελευθερωθεί από τα συρματοπλέγματα και να αντιμετωπιστεί ως δημόσιος χώρος μαζί με την υπόλοιπη πόλη και τις δεσμευμένες εκτάσεις ως σώμα της πόλης αυτής. Δηλαδή, ως μια νέα πόλη που θα “ανατέλλει” από τα ανατολικά, καθώς εκεί βρίσκεται ενός “πνιγμένου” δήμου Ηρακλείου που τα νώτα του ποτέ δεν κατάφερε να τα στρέψει στη θάλασσα, αλλά ούτε να δει και την ανατολή του ηλίου, παρά μόνο τη δύση του.
Επαφές Καλοκαιρινού στην Αθήνα
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός έχει προγραμματίσει διήμερο επαφών στην Αθήνα. Δεν αποκλείεται οι επαφές αυτές να γίνουν στο διάστημα την Τρίτη 4 και την Τετάρτη 5 Ιουνίου αντιστοίχως, ωστόσο το ακριβές πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει επισκέψεις στο ΤΑΙΠΕΔ και σε αρμόδια υπουργεία, κυρίως το Υποδομών, αναμένεται να οριστικοποιηθεί και να κοινοποιηθεί σήμερα. Ο κ. Καλοκαιρινός δεν αποκλείεται να επισκεφτεί το υπουργείο Υποδομών, που ορίστηκε ως μόνος δικαιούχος της έκτασης, την ώρα που ο Δήμος Ηρακλείου έχει παλαιές αναγνωριστικές αγωγές υπέρ του για την κυριότητα εντός αεροδρομίου, ενώ για το ζήτημα των κηρυγμένων απαλλοτριώσεων, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να γίνει παρακατάθεση στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπέρ του Δήμου και να τον βγάλει “εκτός παιχνιδιού”, το περιβάλλον του δημάρχου Ηρακλείου αναφέρει ότι είναι τόσο παλιές οι απαλλοτριώσεις, που δε συντελέστηκε ο σκοπός για τον οποίο κηρύχθηκαν και ο Δήμος μπορεί να κάνει άρση αυτών και να εξακολουθεί να διεκδικεί την κυριότητα.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός έχει ήδη κλείσει διήμερες επαφές στην Αθήνα επισκεπτόμενος εμπλεκόμενα υπουργεία, αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να έχει πιο σαφή εικόνα γι’ αυτά που προετοιμάζονται
Στο μεταξύ, εκείνο που έχει γίνει ξεκάθαρο στον Δήμο Ηρακλείου από το ΤΑΙΠΕΔ και σε αυτή τη βάση ο δήμαρχος συζητά είναι ότι η αξιοποίηση αφορά αποκλειστικά το τμήμα του αεροδρομίου εντός συρματοπλεγμάτων, δηλαδή 1.500 στρέμματα. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει βγάλει εκτός πλάνου τα 2.000 στρέμματα που είχε συμπεριλάβει ο Δήμος Ηρακλείου στην τεχνική μελέτη, την οποία επεδίωκε να θεσμοθετήσει ως Ειδικό Χωρικό, όμως αυτό απερρίφθη από το 2022.
Επιπλέον δε γίνεται λόγος να αξιοποιηθούν παράλληλα και τα στρέμματα της πρώην ΜΟΜΑ, της ΣΕΑΠ και της 126 Σ.Μ., ώστε να αναπτυχθεί στο μέλλον ολόκληρη πόλη σε μια έκταση που επί δεκαετίες φιλοξενεί τη βαριά όχληση μιας περιοχής, που ζει με τον φόβο και τον θόρυβο, τις φυλακές, τα παλιά σφαγεία ή τις στρατιωτικές χρήσεις, που δεν άφηναν την ανάπτυξη να φτάσει στην περιοχή και κατ’ επέκταση σε κάθε σπίτι και ιδιοκτήτη, με κυριότερο τον περιορισμό στους όρους δόμησης της Αλικαρνασσού.
Το κομμάτι αυτό που απεικονίζεται στον χάρτη που δημοσιεύει σήμερα η “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr μένει εκτός νυμφώνος, ενώ ταυτόχρονα απομονώνεται το τμήμα του αεροδρομίου ώστε να είναι πιο ελκυστικό και με προνομιακούς όρους μέσω PPF και συμβούλων ωρίμανσης του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου
Η διεκδικητικότητα του δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού και οι επαφές στην Αθήνα θα γίνουν σε αυτή τη βάση, δηλαδή της αξιοποίησης των 1.500 στρεμμάτων και ο Δήμος διεκδικεί να έχει λόγο, δηλαδή να μην αποφασίσει ένας ιδιώτης-επενδυτής μονομερώς τι θα κατασκευαστεί και πώς θα αξιοποιηθεί η έκταση, αλλά να συνδιαμορφωθεί το μάστερ-πλαν και με τη συμμετοχή του Δήμου, που δίνει βάρος στον δημόσιο χώρο, την κοινωνική κατοικία και το πράσινο. Αν ο Δήμος Ηρακλείου θέσει ζητήματα αξιοποίησης μεγαλύτερης έκτασης, φαίνεται ότι θα προσκρούσει σε τοίχο, αφού η εντολή από την Κυβερνητική Επιτροπή προς ΤΑΙΠΕΔ και PPF αφορά μόνο στα 1.500 στρέμματα του αεροδρομίου.
Εκείνο που έχει γίνει ξεκάθαρο στον Δήμο Ηρακλείου από το ΤΑΙΠΕΔ και σε αυτή τη βάση ο δήμαρχος συζητά είναι ότι η αξιοποίηση αφορά αποκλειστικά το τμήμα του αεροδρομίου εντός συρματοπλεγμάτων, δηλαδή 1.500 στρέμματα
Πλέον οι διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου φαίνεται ότι για να φέρουν αποτέλεσμα ως προς το να καταστεί “συνδικαιούχος” - που είναι λόγω συνιδιοκτησίας, αλλά και συνομιλητής με το ΤΑΙΠΕΔ για τον καθορισμό των χρήσεων εντός αεροδρομίου, όταν αυτό θα εγκαταλειφθεί, δηλαδή κατά τις ανακοινώσεις Σκέρτσου τον Φεβρουάριο το 2027, που θα λειτουργήσει το νέο στο Καστέλι - θα πρέπει να συζητά αποκλειστικά για τα 1.500 στρέμματα και όχι για την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.
Αντιδράσεις...!
Οι πρώτες αντιδράσεις ήρθαν από τον Τομέα Υποδομών της Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Ηρακλείου, τον βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, αλλά και την Τομεακή Επιτροπή του ΚΚΕ στο Ηράκλειο, που αναφέρει ότι ο χώρος του αεροδρομίου θα παραδοθεί στο μεγάλο κεφάλαιο.
Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση της Τ.Ε. του ΚΚΕ στο Ηράκλειο αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Είναι μια εξέλιξη που αποτελεί στρατηγική επιλογή όλων των κομμάτων και των εκπροσώπων τους σε Δήμο Ηρακλείου και Περιφέρεια Κρήτης, που υπηρετούν την Ε.Ε. και το ξεπούλημα της λαϊκής περιουσίας (αεροδρόμια, λιμάνια, ελεύθεροι χώροι, βουνά, αιγιαλοί, κ.λπ.), καθώς η επιλογή της κυβέρνησης της Ν.Δ. να εντάξει το αεροδρόμιο του Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης” στο ΤΑΙΠΕΔ και να το παραδώσει σε μεγάλους ομίλους προβλεπόταν από το 3ο μνημόνιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που και με τα δύο χέρια το ψήφισαν, από κοινού, Ν.Δ.- ΣΥΡΙΖΑ- ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝ.ΑΛ.
Στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και το γεγονός ότι ο χώρος του αεροδρομίου είναι δεσμευμένος από τη δανειακή σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση κατασκευής του ιδιωτικού αεροδρομίου στο Καστέλι.
Η αγωνία της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου ο Δήμος να έχει ρόλο συνδικαιούχου στο έργο δεν έχει καμία σχέση με τη διεκδίκηση να καλυφθούν οι πραγματικές λαϊκές ανάγκες του λαού της περιοχής, με το να μην καταλήξει το αεροδρόμιο στα χέρια ιδιωτών επενδυτών και να το χαρεί ο Ηρακλειώτης. Η πραγματική πρόθεση της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου είναι να μη μείνει ο Δήμος εκτός από το “φαγοπότι” της αξιοποίησης της έκτασης, παίζοντας τον ρόλο του τροχονόμου ανάμεσα στα ιδιωτικά συμφέροντα που έχουν βάλει στο μάτι την έκταση των 3.500 στρεμμάτων.
Καλούμε τον λαό της Αλικαρνασσού και του Ηρακλείου να οργανώσει τώρα την πάλη του και να διεκδικήσει όλη η έκταση να αξιοποιηθεί για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών, με ευθύνη του κράτους, με υποδομές δημόσιες και δωρεάν, αναψυχής, αθλητισμού, μόρφωσης, πολιτισμού, πρασίνου και ελεύθερου χώρου, σχολικής στέγης της περιοχής της Ν. Αλικαρνασσού».
Η επιστολή σε δύο πρωθυπουργούς από τη “Νέα Κρήτη”: «Τεράστια ευκαιρία για την Κρήτη...»
H εφημερίδα “Νέα Κρήτη” είχε από την πρώτη στιγμή ενημερώσει τον Φεβρουάριο του 2019, που υπογράφτηκε η σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, παρουσία του τότε υπουργού Χρ. Σπίρτζη, τον επίσης τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για την αναγκαιότητα αξιοποίησης του παλιού στο Ηράκλειο.
Η επιστολή αυτή, ίδιο κείμενο, ίδιος χάρτης που δημοσιεύεται επίσης σήμερα, εστάλη και στον σημερινό πρωθυπουργό της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη, ενημερώνοντάς τον για το μείζον ζήτημα της αξιοποίησης του υφιστάμενου αεροδρομίου, προς ωφέλεια της πόλης, συμπεριλαμβανομένων των εκτάσεων της 126 Σ.Μ. και της ΣΕΑΠ. Σήμερα βεβαίως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ!
Η επιστολή στους δύο πρωθυπουργούς Τσίπρα και Μητσοτάκη, που εστάλη από την εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, ήταν η ακόλουθη:
«Κύριε πρόεδρε,
(...) αυτό που σας στέλνουμε για τον υφιστάμενο χώρο του νυν αεροδρομίου στο Ηράκλειο είναι ίσως η μεγαλύτερη αναπτυξιακή πρόταση για τον αστικό ιστό του Ηρακλείου, ένα άλλο Ηράκλειο, από τη στιγμή που θα σταματήσει η λειτουργία του νυν αεροδρομίου και θα μεταφερθεί στο Καστέλι...
...Συνημμένα χάρτης περιοχής παλιού αεροδρομίου που σε 4 χρόνια φεύγει οριστικά.
Το ΝΕΟ αεροδρόμιο έρχεται, αλλά η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ είναι η περιοχή που μένει ελεύθερη, δηλαδή ο χώρος του παλιού αεροδρομίου.
Ο χώρος μένει όπως τον βλέπετε για αξιοποίηση (περιλαμβάνει το παλιό αεροδρόμιο και τα στρατόπεδα ΣΕΑΠ, ΜΟΜΑ, 126 Σ.Μ., φυλακές Αλικαρνασσού κ.λπ.).
Δεν υπάρχουν ιδιωτικές ιδιοκτησίες, εκτός της πολεοδομικής ενότητας Ν. Αλικαρνασσού (15.000 κάτοικοι), όπου ο συντελεστής δόμησης αυξάνεται ραγδαία λόγω της αποχώρησης του παλιού αεροδρομίου.
Μπορεί να φτιαχτεί μια νέα πόλη-πρότυπο σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.
Είναι τεράστια έκταση (όπως το Ελληνικό) με τεράστιες δυνατότητες, με πάρκα, επενδύσεις, παραθαλάσσιες δυνατότητες κ.λπ.
Το κτήριο του παλιού αεροδρομίου μπορεί να στεγάσει τα πάντα (δικαστήρια, διοικητικά όλες τις υπηρεσίες της Κρήτης κ.λπ.).
Πάρτε και ανοίξτε αυτήν την τεράστια αναπτυξιακή ατζέντα. Έχει δρόμο, αλλά φτάνει ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΑΤΖΕΝΤΑ.
Ξέρω ότι προσπαθούν να σας προλάβουν... από άλλους πολιτικούς χώρους ιδίως, που πρέπει να το γνωρίζετε και να ενημερωθείτε.
Μην περιμένετε τους τοπικούς πολιτικούς και φορείς. Δυστυχώς ίσως δεν το αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι εξ αυτών.
Αν αναρωτιέστε γιατί σας στέλνουμε αυτό το μήνυμα, η απάντηση είναι απλή: Από ενδιαφέρον και μόνο για την πόλη μας, την 4η στην Ελλάδα και μία από τις “ατμομηχανές” της ελληνικής οικονομίας. Ευελπιστώντας στην αντίληψή σας, γιατί αυτή η ατζέντα πρέπει να ανοίξει τώρα και όχι αύριο».