Το πράσινο φως στην Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος του ΒΟΑΚ μήκους 30 χιλιομέτρων, έδωσε στην τελευταία του συνεδρίαση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ανοίγοντας το δρόμο για την ένταξη του εν λόγο τμήματος στη σύμβαση παραχώρησης για το κυρίως τμήμα. Ήδη πάντως έχουν τεθεί περιορισμοί από την Εφορία Αρχαιοτήτων Χανίων που επιβάλλουν αλλαγή χάραξης στο ύψος των Νωπηγείων ενώ και η Υπηρεσία Μνημείων και Τεχνικών Έργων θέτει ως όρο την προστασία παραδοσιακών κτιρίων.
Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, επισκεπτόμενος τα Χανιά, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος είχε δηλώσει ότι οι ενστάσεις επί της μελέτης θα συζητηθούν και πως η έγκριση της οριστικής μελέτης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος είναι ζήτημα χρόνου. Με αυτά τα δεδομένα, οι επόμενοι μήνες εκτιμάται ότι θα δρομολογήσουν εξελίξεις για ένα τμήμα το οποίο διεκδίκησαν οι φορείς των Χανίων ως έργο της προαίρεσης. «Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξεκινήσει η παραχώρηση και η παραχώρηση ξεκινάει με την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων της προαίρεσης», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Ταχιάος.
Για το τμήμα της προαίρεσης του ΒΟΑΚ έχουν τεθεί βασικοί περιορισμοί. Η Εφορία Αρχαιοτήτων Χανίων εγκρίνει την μελέτη με την αίρεση ότι η χάραξη του δρόμου στο τμήμα Νωπηγείων – Κολένι, θα αλλάξει για να μην επηρεάσει τον αρχαιολογικό χώρο. Η Υπηρεσία Μνημείων και Τεχνικών Έργων, δίνει το πράσινο φως, με τον όρο να διασφαλιστεί η προστασία παραδοσιακών κτιρίων. Η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας προτείνει αυτοψίες στις περιοχές Μελισσουργείου και Πλατανιά όπου έχουν εντοπιστεί βραχοσκεπές.
«Υπάρχει αισιοδοξία. Το σημαντικό είναι ότι πρέπει να υπογραφεί η παραχώρηση για το κομμάτι της προαίρεσης. Πολλοί ήθελαν την προαίρεση, αυτά τα 33 χιλιόμετρα, και εκτιμούμε ότι ήρθαν στην πιο πιεσμένη τουριστικά και κυκλοφοριακά περιοχή και πρέπει να το αξιοποιήσουμε», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής. Εξάλλου και ο πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Βασίλης Κοντεζάκης έχει σημειώσει, ότι «η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύμβασης και είναι κομβικό να προχωρήσει και να εγκριθεί».
Το κόστος του έργου στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, κυμαίνεται από 200-250 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ακόμα να έχει κλειδώσει καθώς θα ακολουθήσουν οι οριστικές μελέτες που θα προσδιορίσουν το τελικό του κόστος ανάλογα με το τεχνικό αντικείμενο. Αν συνυπολογιστεί πως το Χανιά-Ηράκλειο είναι περίπου 1,75 δισ. ευρώ, το Χανιά-Κίσσαμος έως 250 εκατομμύρια ευρώ, το Χερσόνησος-Νεάπολη 350 εκατομμύρια ευρώ και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος 180 εκατομμύρια ευρώ, ουσιαστικά ο ΒΟΑΚ, με αυτό το τμήμα, φτάνει σε κόστος τα 2,5 δισ. ευρώ.
Όπως επισημαίνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα φτάσει τα 219,3 εκατ. ευρώ και συνολικά 243,5 εκατ.ευρώ. Το δημόσιο αντίστοιχα θα συμβάλλει 99 εκατ. ευρώ και συνολικά 693 εκατ. ευρώ. Δανειακά το ύψος με το νέο τμήμα θα αγγίξει τα 1,07 δισ. ευρώ.
Η σκοπιμότητα υλοποίησης του Κίσσαμος – Χανιά συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ/ώρα.
Σύμφωνα με την προτεινόμενη λύση, η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου κατά τμήματα είτε συμπίπτει ή κινείται παράλληλα και σε εγγύτητα με τη χάραξη του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, είτε χωροθετείται εκτός του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, περίπου το 69% του μήκους του νέου οδικού άξονα κατασκευάζεται με ενσωμάτωση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ το υπόλοιπο 31% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα αυτού. Αυτό σημαίνει ότι κατά την κατασκευή των έργων θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.