Η μετάβαση σε ένα πιο «πράσινο» και κλιματικά ανθεκτικό μοντέλο λειτουργίας δεν αποτελεί πλέον απλώς μια περιβαλλοντική επιλογή, αλλά αναγκαία συνθήκη επιβίωσης και ανταγωνιστικότητας για τον Τουρισμό της Κρήτης τα επόμενα χρόνια. Αυτό ήταν το ξεκάθαρο στίγμα της συνάντησης που είχε την Πέμπτη, ο Αντιπεριφερειάρχης Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Αναστασάκης από κοινού με τον Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος Νίκο Ξυλούρη, με εκπροσώπους των ξενοδοχειακών φορέων και υπηρεσιακούς παράγοντες.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Αειφόρου Τουρισμού Περιφέρειας Κρήτης, η οποία συγκροτήθηκε με απόφαση του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη και έχει ως στόχο τη σύνταξη ενός οδικού χάρτη για την πιστοποίηση της Κρήτης ως βιώσιμου και αειφόρου προορισμού. Στην επιτροπή συμμετέχουν ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες, φορείς εστίασης, εκπρόσωποι προστατευόμενων περιοχών και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Όπως εξήγησε στο neakriti.gr ο κ. Αναστασάκης, η Επιτροπή έχει ήδη υλοποιήσει σημαντική δουλειά, σε συνεργασία με σύμβουλο-μελετητή, και έχει συνταχθεί "οδικός χάρτης", ο οποίος παρουσιάστηκε αναλυτικά. Οι ξενοδόχοι από την πλευρά τους είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για μια ειδική παρουσίαση, προκειμένου να απαντηθούν ερωτήματα και παρατηρήσεις που είχαν θέσει, ενώ το επόμενο "βήμα" ορίστηκε για τον Απρίλιο οπότε πρόκειται να συγκληθεί εκ νέου η Επιτροπή για την επικαιροποίηση και έγκριση της πρότασης.
«Έγινε μια πολύ γόνιμη συζήτηση. Λύθηκαν πάρα πολλές απορίες και... παρεξηγήσεις» - ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αντιπεριφερειάρχης Κλιματικής Αλλαγής. Όπως διευκρίνισε, οι παρεξηγήσεις αφορούσαν κυρίως ζητήματα ερμηνείας: «Ξεκαθαρίσαμε πλήρως και τη μελέτη και τα ζητούμενα, οπότε από τη στιγμή που είναι αυτά ξεκάθαρα, θα παρουσιάσουμε μια νέα πρόταση, που θα προσπαθήσει να συγκεράσει όλα όσα ακούστηκαν στη σύσκεψη, για να τεθούν υπόψη της επιτροπής προς έγκριση και κατόπιν θα κατατεθεί στον Περιφερειάρχη».

Μονόδρομος η πράσινη προσαρμογή των ξενοδοχείων
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη προσαρμογής των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στα νέα κλιματικά δεδομένα. Ο Αντιπεριφερειάρχης, μάλιστα, εμφανίζεται κατηγορηματικός ως προς το δίλημμα «κόστος ή προσαρμογή». «Οι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν συνειδητοποιήσει ότι είναι προς το συμφέρον όλου του τουριστικού κόσμου το να πάμε στην αειφορία. Αν δεν πάμε οικειοθελώς, θα μάς... έρθει από τα γεγονότα» - σημείωσε.
Όσο για το αν διατυπώνονται προβληματισμοί για το κόστος των παρεμβάσεων, τόνισε: «Δεν μπορεί να συζητάμε ότι έχει υψηλό κόστος το να γίνει ανθεκτική μια κλιματική υποδομή, γιατί αν δεν γίνει μπορεί τελικά... να τη χάσεις από ακραία καιρικά φαινόμενα». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «δεν μπορείς να πεις ότι δε θα έχεις κάποιους χώρους όπου η θερμική άνεση θα είναι σωστή για τους επισκέπτες. Όσο και αν κοστίζει. Αν δεν το έχεις, δεν θα έχεις επισκέπτες».
Yπογράμμισε μάλιστα ότι «το να μην κάνω κάτι ή να συνεχίσω να λειτουργώ όπως ήξερα παλιά θα έχει πολύ υψηλό κόστος όσο αλλάζει το κλίμα - κόστος και μετρήσιμο, ενεργειακά, και σε απώλεια εσόδων». Μάλιστα προειδοποίησε ότι τα σχετικά κριτήρια «θα μπαίνουν και ως on-off κριτήριο, γιατί πλέον έχουν αυστηροποιηθεί και για τις χρηματοδοτήσεις. Δεν θα μπορεί κάποιος να ζητάει υποστήριξη αν δεν αποδεικνύει στην πράξη ότι είναι κλιματικά ουδέτερος ή ότι συνεισφέρει στην κλιματική ανθεκτικότητα της περιοχής».
Στόχος της Περιφέρειας, όπως ανέφερε, είναι να δοθεί η απαραίτητη γνώση και κατεύθυνση στις επιχειρήσεις, ώστε να προετοιμαστούν εγκαίρως: «Θέλουμε να τους δώσουμε ό,τι γνώση έχουμε, ώστε να προλάβουν τις αναγκαστικές εφαρμογές. Γιατί πρέπει να έχεις μελέτες και ωριμότητα για να λάβεις χρηματοδότηση».
Η παρέμβαση της Περιφέρειας, κατέληξε, αποτελεί «zoom in στο κομμάτι της αρμοδιότητάς μας και της χωρικής μας ευθύνης», ωστόσο «είναι κομμάτι του ευρύτερου παζλ του αειφόρου τουρισμού της χώρας».