Όσο περνούν οι μέρες, οι διαστάσεις γύρω από τον “καταπιόνα” του ΟΠΕΚΕΠΕ, τουλάχιστον στο επίπεδο ερευνών, από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, διευρύνονται. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, διερευνά πλέον και το αν η χαρτογράφηση βοσκοτόπων και όσοι κατείχαν τα όποια δεδομένα της άνοιξε καταλυτικά τον δρόμο για τις παράνομες επιδοτήσεις. Έτσι, εκτός από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μία επιπλέον δικαστική υπόθεση, που αγγίζει την “καρδιά” του σκανδάλου, βρίσκεται ενώπιον της ελληνικής Δικαιοσύνης.
►Διαβάστε επίσης: Υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ: Ελέγχουν τις επιδοτήσεις και του 2024 – Εν αναμονή νέας απόφασης από Κομισιόν
Πρόκειται για την αγωγή που έκαναν σε βάρος του Οργανισμού ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, η εταιρεία “Όμικρον Σύμβουλοι Περιβάλλοντος Α.Ε.” και η “Nerco Ν. Χλύκας και Συνεργάτες Α.Ε.”, και η οποία εκδικάστηκε στις 24 Μαρτίου 2025 από το Α1 Πολιτικό Τμήμα του Άρειου Πάγου, χωρίς να έχει εκδοθεί ακόμη η απόφαση. Οι ενάγοντες διεκδικούν την αμοιβή τους για το έργο “Ανάπτυξη ενιαίου συστήματος γεωπληροφοριακών εδαφολογικών δεδομένων και οριοθέτησης αγροτικών ζωνών της χώρας” και την επέκταση του έργου αυτού, που είχε συγκεκριμένο αντικείμενο τη δημιουργία ψηφιακού χάρτη καταλληλότητας των εδαφικών οικοσυστημάτων για την υποστήριξη βοσκοτόπων.

Παρότι τα συγκεκριμένα είχαν ενταχθεί σε πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, δεν προχώρησαν η υπογραφή σύμβασης και η πληρωμή γιατί, όπως αναφέρεται στη δικογραφία, η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) δεν παρείχε τη σύμφωνη γνώμη της, όπως της ζητήθηκε. Το έργο παραδόθηκε παρ’ όλα αυτά, στα συγκεκριμένα μέρη του, στις ελληνικές Αρχές. Κατά τους ενάγοντες, συνέβαλε στο να «αρθεί η ανάκληση καταβολής της Ενιαίας Ενίσχυσης 2013-2014», αφού η Κομισιόν απειλούσε με μπλόκο την καταβολή της ενίσχυσης στην Ελλάδα αν η χώρα μας δεν προχωρούσε στη χαρτογράφηση τα βοσκοτόπων. Ωστόσο, άνθρωποι με γνώση των τεκταινομένων στον ΟΠΕΚΕΠΕ τονίζουν ότι τελικά η Ελλάδα έχασε εκατομμύρια επιδοτούμενα στρέμματα, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί το 2014 στην “τεχνική λύση” της απονομής βοσκοτόπων σε άλλες περιοχές, μια “λύση” που στρεβλώθηκε διαχρονικά ώστε να εξυπηρετηθούν επιτήδειοι.
Το ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι ότι ο μελετητής Νίκος Χλύκας, ο οποίος ήταν μεταξύ των αναδόχων του έργου, βρίσκεται σήμερα υπόδικος γιατί μέσω της εταιρείας του, που λειτουργεί και ως Κέντρο Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) για τις αγροτικές επιδοτήσεις προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ, συμμετείχε αργότερα και σύμφωνα με το κατηγορητήριο σε σχήμα που λάμβανε παράνομες επιδοτήσεις από τον Οργανισμό.
Το ιστορικό
Πώς βρέθηκε η ένωση εταιρειών - με τη συμμετοχή και του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας του ΑΠΘ - να αναλάβει το γεωπληροφοριακό σύστημα των δεδομένων εδάφους και των αγροτικών ζωνών της χώρας; Και (να αναλάβει επιπλέον) να φτιάξει έναν χάρτη των κατάλληλων οικοσυστημάτων εδάφους της χώρας που μπορούν να υποστηρίξουν βοσκοτόπους;
Το 2011, ο ΟΠΕΚΕΠΕ εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα “Ψηφιακή Σύγκλιση 2007-2013”. Κομμάτι αυτού αποτελούσαν οι “υψηλής προστιθέμενης αξίας Αγροτικές Ψηφιακές Υπηρεσίες” και υποέργο του τελευταίου το συγκεκριμένο έργο του γεωπληροφοριακού συστήματος, με στόχο τη δημιουργία ενός συστήματος δεδομένων για την κατάρτιση - αργότερα - σχεδίου διαχείρισης της αγροτικής γης.
Έγινε διαγωνισμός που κατακυρώθηκε τελικά στην ένωση εταιρειών Ελληνική Φωτογραμμετρική ΕΠΕ - Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας ΑΠΘ. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2012 αντί 1.331.800 ευρώ, συν ΦΠΑ. Όμως τον Ιούνιο του 2013 το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έλαβε επιστολή από τη Διεύθυνση Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Κομισιόν, η οποία έθετε το θέμα του “ορισμού” των επιλέξιμων για επιδότηση ελληνικών βοσκοτόπων και ζητούσε μέχρι τέλος Ιουλίου να της παραδοθεί το σύνολο των μόνιμων βοσκοτόπων της χώρας.
Η Κομισιόν προειδοποιούσε τότε ότι θα προχωρούσε σε αναστολή της έγκρισης της επιστροφής καταλογισμών 650 εκατ. ευρώ, καθώς και της καταβολής της ενιαίας αγροτικής ενίσχυσης του έτους 2013-2014, που ανερχόταν σε 2,2 δισ. ευρώ.
Το 2013, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ανέθεσε στον ΟΠΕΚΕΠΕ συμπληρωματικές εργασίες στο παραπάνω έργο, ώστε να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της επιτροπής.
Διαρροή δεδομένων
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε σε αίτηση τροποποίησης του τεχνικού δελτίου του έργου και ζήτησε τη σύμφωνη γνώμη της ΕΑΔΗΣΥ. Στο μεταξύ, η Φωτογραμμετρική ΕΠΕ παραιτήθηκε από τη συμμετοχή της στις συμπληρωματικές εργασίες και παραχώρησε όλα τα δικαιώματα στον ΕΛΚΕ-ΑΠΘ, ο οποίος πρότεινε τους αντικαταστάτες αναδόχους.
Η Ελλάδα κέρδισε ευρωπαϊκή παράταση και η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος ενέταξε το αίτημα τροποποίησης. Αρκεί να συμφωνούσε και η ΕΑΔΗΣΥ - κάτι που δε συνέβη.
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διερευνά αν και με ποιον τρόπο τυχόν διέρρευσαν δεδομένα εκείνου του έργου, τα οποία, συνδυαστικά και με τις πληροφορίες “υποβάθρου” της Neuropublic, θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν τους επιτήδειους στη διεκδίκηση αδιάθετων βοσκοτόπων.
Το αποκαλυπτικό non paper του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
Το τελευταίο non paper που διακινήθηκε, την Τρίτη το απόγευμα εσπευσμένα, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για το πρόστιμο των 415 εκατ. ευρώ στον ΟΠΕΚΕΠΕ, την ώρα που η είδηση του προστίμου- “μαμούθ” έκανε τον γύρο της ειδησεογραφίας με πηχυαίους τίτλους, αποτελεί μια ακόμη αποκάλυψη άρνησης της χρόνιας πραγματικότητας και μία ακόμη προσπάθεια να χαμηλώσει το θέμα επικοινωνιακά.
Τι λέει και τι αποκαλύπτει το non paper του υπουργείου
Ιδού λοιπόν τι αναφέρει το ανεπίσημο σημείωμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης:
«Τι πραγματικά συμβαίνει με το πρόστιμο των 415 εκατομμυρίων ευρώ στον ΟΠΕΚΕΠΕ
Η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής [Εκτελεστική Απόφαση (Ε.Ε.) 2025/1147 της 11ης Ιουνίου 2025], που αφορά σε διορθώσεις στα κονδύλια του ΕΓΤΕ και του ΕΓΤΑΑ για 17 κράτη-μέλη, περιλαμβάνει και την Ελλάδα, με συνολική δημοσιονομική διόρθωση 415.051.036,74 ευρώ.
Οι έλεγχοι που οδήγησαν σε κυρώσεις ξεκινούν από το 2009 και φτάνουν μέχρι και το 2023 και οι συγκεκριμένοι από το 2016 έως και το 2023. Δηλαδή καλύπτουν θητείες κυβερνήσεων διαφορετικής πολιτικής κατεύθυνσης. Συνεπώς, δεν μπορεί να αποδοθεί ευθύνη σε μία μόνο περίοδο ή πρόσωπο.
Το ζήτημα έχει εγείρει ερωτήματα και παρανοήσεις. Είναι κρίσιμο, λοιπόν, να αποσαφηνιστούν τα εξής: Δεν πρόκειται για απάτες παραγωγών, αλλά για διοικητικές αστοχίες.
Το εν λόγω ποσό αφορά διοικητικά πρόστιμα που επιβλήθηκαν λόγω ελλιπούς ή πλημμελούς εφαρμογής των ευρωπαϊκών κανονισμών που διέπουν τη χορήγηση των κοινοτικών ενισχύσεων.
Δε σχετίζεται με περιπτώσεις εξαπάτησης ή δόλου από την πλευρά των παραγωγών.
Αφορά, κυρίως, διοικητικές αδυναμίες στην ορθή εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών που οφείλονται στην έλλειψη μηχανισμού και προσωπικού, από την πλευρά του ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και από την πλευρά του ελληνικού κράτους (απουσία κτηματολογίου και βοσκοτοπικών χαρτών)».
Τι δε λέει το non paper:
Δεν πρόκειται όμως για νέα πρόστιμα είναι αυτά που έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή έχει περατωθεί και η διαδικασία του οργάνου συμβιβασμού.
Για την ακρίβεια, μέσα στην Εκτελεστική Απόφαση (Ε.Ε.) 2025/1147 της 11ης Ιουνίου 2025 περιλαμβάνονται τα 283.000.000 ευρώ τα οποία αφορούν τα έτη αιτήσεων 2019-2021 και η βασικότερη παρατήρηση της Επιτροπής ήταν πως δε γίνονταν επαρκείς έλεγχοι για την απόδειξη της κατοχής των αγροτεμαχίων από την πλευρά των αιτούντων ενίσχυση.
Απουσία συστήματος εσωτερικού ελέγχου:
Επίσης, περιλαμβάνεται η λάθος πληρωμή, η οποία πραγματοποιήθηκε από τον ακριβοπληρωμένο τεχνικό σύμβουλο Neuropublic η Ε.Ε. σύμφωνα με την αλληλογραφία με την οποία έθεσε σε επιτήρηση τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Επισήμανε ότι η απουσία συστήματος εσωτερικού ελέγχου ευθύνεται για τον μη εντοπισμό τέτοιων λαθών, για τον λόγο αυτό το θεώρησε έλλειψη σε βασικό έλεγχο και επέβαλε κατ’ αποκοπή ποσό 10% στον προϋπολογισμό της Βασικής Ενίσχυσης, με το ύψος της δημοσιονομικής διόρθωσης να φτάνει τα 80 εκατ. ευρώ.
Η έλλειψη συστήματος εσωτερικού ελέγχου ευνοεί τις απάτες, γι’ αυτό έλαβαν τέτοια έκταση και γι’ αυτό τόσο μεγάλες οι κατ’ αποκοπή δημοσιονομικές διορθώσεις.
Προσπαθεί δηλαδή η Ε.Ε., πέρα από την προστασία του Ευρωπαϊκού Ταμείου, να ενεργοποιήσει (ALERT) την πολιτική ηγεσία και τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ να δράσουν.
Αυτό δεν έλαβε χώρα το 2024 και το 2025 με την επιτήρηση και επόμενη κίνηση της Ε.Ε. μπορεί να είναι πιο ριζική, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Υπάρχει σαφής διάκριση ανάμεσα στα διοικητικά πρόστιμα και στις δόλιες πράξεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαχωρίζει τις δημοσιονομικές διορθώσεις (διοικητικά πρόστιμα) από τις πράξεις απάτης, και έτσι τις αντιμετωπίζει και η ελληνική διοίκηση. Στην πρώτη περίπτωση, το Δημόσιο επιστρέφει τα κονδύλια με συγκεκριμένους μηχανισμούς (δημοσιονομική διόρθωση, συμψηφισμός με μελλοντικές εκταμιεύσεις, κρατικός προϋπολογισμός). Στη δεύτερη περίπτωση, τα ποσά ανακτώνται από τους καταδικασθέντες μετά την ολοκλήρωση της ποινικής διαδικασίας, ενώ ασκούνται και ποινικές διώξεις. Περιπτώσεις απάτης σε βάρος του Οργανισμού - από παραγωγούς εξετάζονται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης».
Τι δε λέει το non paper:
Η απάτη δεν είναι σε βάρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά σε βάρος του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Οι περιπτώσεις αυτές διερευνώνται και εκτός από τις ποινικές ευθύνες θα επιστραφούν και οι παράνομες ενισχύσεις ως αχρεωστήτως καταβληθείσες».
Τι δε λέει το non paper:
Τα ποσά που παρανόμως έχουν εισπραχθεί επιστρέφονται αμέσως μόλις διαπιστωθεί η ψευδής δήλωση από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά το αξιόποινο των ενεργειών και δε διατάσσει την επιστροφή των ποσών.
Οι δημοσιονομικές διορθώσεις βαραίνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Στο υπουργείο και τον ΟΠΕΚΕΠΕ εναπόκειται εάν θα μπορέσουν να εντοπίσουν τις πραγματικές απάτες και να ζητηθούν τα χρήματα πίσω και όχι να τα πληρώσουν οι φορολογούμενοι.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Τέτοιες διορθώσεις δεν είναι φαινόμενο αποκλειστικά ελληνικό
Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που υφίσταται διορθώσεις. Στην ίδια απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβάλλονται συνολικές δημοσιονομικές διορθώσεις σε 17 κράτη-μέλη, γεγονός που υποδεικνύει πως πρόκειται για μια συνήθη διαδικασία δημοσιονομικής εποπτείας της Ε.Ε. και όχι για μεμονωμένο ελληνικό φαινόμενο. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι δεν πρέπει να υπάρξουν διορθώσεις. Το αντίθετο. Και για τον λόγο αυτό ο Οργανισμός από πέρυσι ετέθη υπό την επιτήρηση του ΥΠΑΑΤ, ώστε να εφαρμοστεί σχέδιο πλήρους εξυγίανσής του και κάλυψης των λειτουργικών του αναγκών, ώστε να επιτελεί με μεγαλύτερη διαφάνεια και δικαιοσύνη το έργο του».
Τι δε λέει το non paper:
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχει τεθεί υπό την επιτήρηση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, γιατί δεν πληρούσε περισσότερα από ένα κριτήρια διαπίστευσης και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγκάστηκε να ζητήσει από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Τσιάρα την υπαγωγή του Οργανισμού σε καθεστώς επιτήρησης.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Οι διορθώσεις αφορούν σε δύο διακριτές πολιτικές περιόδους
Η συνολική εικόνα του ζητήματος δεν μπορεί να αποκοπεί από το πολιτικό πλαίσιο στο οποίο προέκυψαν οι παραβάσεις. Οι διορθώσεις αφορούν:
- Περίοδο έως τις εκλογές του 2019: Όπου εφαρμόστηκαν διαδικασίες που αποδείχθηκαν ελλιπείς και ατεκμηρίωτες».
Τι δε λέει το non paper:
Οι δημοσιονομικές διορθώσεις πριν το 2019 αφορούν τα βοσκοτόπια και οι λόγοι είναι απλοί και όχι της... κομπίνας.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Περίοδο από το 2020 έως σήμερα:
Στην οποία, λόγω θεσμικών αδυναμιών και έλλειψης κρίσιμων υποδομών (όπως το Κτηματολόγιο, οι Δασικοί και Βοσκοτοπικοί Χάρτες, η λειτουργική Κτηνιατρική Βάση), συνεχίστηκε (προς αποφυγή διακοπής των ενισχύσεων) η εφαρμογή του ίδιου πλαισίου διαδικασιών, με αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να θεωρήσει ανεπαρκείς ακόμη και τις παρεμβάσεις βελτίωσης που επιχειρήθηκαν από πρόσφατες διοικήσεις».
Τι δε λέει το non paper:
Ποιες ακριβώς βελτιώσεις επιχειρήθηκαν;
Η μοναδική βελτίωση ήταν η προσπάθεια μεταφοράς των δεδομένων του Οργανισμού στο κυβερνητικό νέφος gov.gr κατά την περίοδο 2022 και 2023, και η οποία σκόπιμα αποσιωπάται στο non paper για να μη θιγεί η σχέση του Τεχνικού Συμβούλου με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, που εξασθενεί την αυτονομία του Οργανισμού και οδηγεί σε ένα μειωμένης αποτελεσματικότητας σύστημα ελέγχου. Το ότι δεν έγιναν τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης και ότι η κτηνιατρική βάση δέχεται αβίαστα 7,2 εκατ. αιγοπρόβατα για την Κρήτη από τις περιφερειακές κτηνιατρικές υπηρεσίες μόνο με την κτηνιατρική δήλωση, κάνουν την ευθύνη του υπουργείου πολύ μεγαλύτερη. Δεν πρόκειται για διοικητική αστοχία, αλλά για καθαρή παράβλεψη ή ακόμη και σκόπιμη ολιγωρία, χωρίς καμία δικαιολογία που γεννά από μόνη της πολιτικές ευθύνες όχι μόνο για τις διοικήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά σίγουρα για ορισμένους υπουργούς, υφυπουργούς και γραμματείς του υπουργείου, που έστειλαν σήμερα τον λογαριασμό των 415 εκατ. ευρώ στους φορολογούμενους για να ευνοήσουν ρουσφέτια και τον τεχνικό σύμβουλο.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Το Action Plan που εφαρμόζεται από 11/9/2024 διασφαλίζει την ευρωπαϊκή συμμόρφωση
Για πρώτη φορά υιοθετήθηκε, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης (Action Plan) με 45 στοχευμένες παρεμβάσεις για την αναδιοργάνωση του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Η εφαρμογή του ξεκίνησε την 11η Σεπτεμβρίου 2024 - όταν ο Οργανισμός τέθηκε υπό την εποπτεία του ΥΠΑΑΤ - και με την πλήρη υλοποίησή του διασφαλίζεται η συμμόρφωση του ΟΠΕΚΕΠΕ με τους ευρωπαϊκούς κανόνες λειτουργίας, ελέγχου και διαφάνειας».
Τι δε λέει το non paper:
Στην πραγματικότητα το σχέδιο δράσης που έχει κατατεθεί είναι υποδεέστερο αυτού που απαιτείται και ο Οργανισμός έχει σοβαρό κίνδυνο να χάσει τη διαπίστευσή του μέχρι το τέλος του έτους.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Η υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ ενισχύει τη διαφάνεια και την αξιοπιστία
Η απόφαση για την ένταξη του ΟΠΕΚΕΠΕ υπό την εποπτεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αποτελεί στρατηγική επιλογή, με στόχο την ενίσχυση της θεσμικής ανεξαρτησίας, της λογοδοσίας και της διαφάνειας στη διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων».
Τι δε λέει το non paper:
Δεν προσθέτει τίποτα η ΑΑΔΕ εάν γίνει απλή μεταφορά χωρίς ισχυρά εξυγιαντικά μέτρα και προϋποθέσεις τόσο για το προσωπικό όσο και για τον τεχνικό σύμβουλο, αλλιώς θα συσκοτίσει ακόμη περισσότερο τους “σκελετούς” που είναι κρυμμένοι στις ντουλάπες του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Στόχος: Ανάκτηση της αξιοπιστίας και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των παραγωγών
Το βασικό ζητούμενο παραμένει η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του ΟΠΕΚΕΠΕ, ώστε να αποτελεί έναν αξιόπιστο, αποτελεσματικό και δίκαιο μηχανισμό για όλους τους παραγωγούς της χώρας. Η εμπιστοσύνη του αγροτικού κόσμου είναι καθοριστική και μόνο μέσα από διοικητική αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και διαρκή συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο μπορεί να διασφαλιστεί».
Τι δε λέει το non paper:
Εδώ και πολύ καιρό η ελληνική ύπαιθρος έχει χάσει την εμπιστοσύνη της στον ΟΠΕΚΕΠΕ κι αυτό γιατί κανείς παραγωγός δε γνωρίζει τι χρήματα πρόκειται να πάρει την επόμενη χρονιά, αλλά και κανείς δεν είναι βέβαιος ότι τις εκτάσεις που δηλώνει θα τις βρει και την επόμενη χρονιά.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Συμπερασματικά
Το πρόστιμο των 415 εκατ. ευρώ δεν αφορά απάτη αλλά διοικητικές αστοχίες.
Δεν είναι μοναδικό για την Ελλάδα, καθώς αφορά 17 χώρες, και είναι αποτέλεσμα συστημικών προβλημάτων που διαχρονικά δεν αντιμετωπίστηκαν.
Το σχέδιο δράσης από το 2024, η υπαγωγή στην ΑΑΔΕ και η σταδιακή αναβάθμιση των υποδομών του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά και η υπαγωγή του στην ΑΑΔΕ, δείχνουν τη βούληση της κυβέρνησης για αλλαγή και διασφάλιση της νομιμότητας, με τελικό στόχο έναν Οργανισμό σύγχρονο, διαφανή και αξιόπιστο για τους Έλληνες παραγωγούς.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ διαχειρίζεται την κρίση με θεσμικό και μεθοδικό τρόπο. Αντί να μεταθέτει ευθύνες ή να υποτιμά τις παρατηρήσεις των ευρωπαϊκών Αρχών, έχει προσεγγίσει το θέμα με νηφαλιότητα, έμφαση στη διαφάνεια και τεκμηριωμένη στρατηγική υπεράσπισης της χώρας. Παράλληλα, λαμβάνει όλα εκείνα τα μέτρα που είναι απαραίτητα για την πλήρη κάθαρση του Οργανισμού, καθώς το πραγματικό ερώτημα - πέρα από τις νομικές ευθύνες που θα αποδοθούν - δεν είναι το ποιος ευθύνεται περισσότερο ή λιγότερο για το παρελθόν, αλλά πώς θα διασφαλισθεί η σωστή και δίκαιη λειτουργία του Οργανισμού και δε θα υπάρξουν νέα λάθη».
Τι δε λέει το non paper:
Καμία προσπάθεια προς τη διαφανή λειτουργία του Οργανισμού δε συμβαίνει, καθώς δεν έχει στεγνώσει ακόμη το μελάνι από την ανακοίνωση της EPPO για παρεμπόδιση του έργου των Ελλήνων Ευρωπαίων εντεταλμένων εισαγγελέων που παρευρέθηκαν στην έρευνα με κλιμάκιο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Τα περιστατικά με τις απειλές του κ. Σαλάτα δεν ήταν τυχαία, συνέβησαν στα πλαίσια εξυγίανσης του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Οι Διοικήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ στην πλειοψηφία τους εχθρεύονταν κάθε προσπάθεια εξυγίανσης, “συντηρούσαν” τις απάτες και τις κομπίνες και δεν πήραν μέτρα.
Επίσης, τα εξωπραγματικά στοιχεία με τον αριθμό ζώων στην Κρήτη το 2024 και τη βιολογική μελισσοκομία δείχνουν ότι και το σύστημα εσωτερικού ελέγχου δε βελτιώθηκε και οι απάτες συνεχίζονται με ένταση.
Αναφέρει το non paper του υπουργείου:
«Θυμίζουμε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ με τις ενισχύσεις που καταβάλλει (πάνω από 3 δισ. ετησίως, με τα 2,3 δισ. εξ αυτών να αποτελούν άμεσες ενισχύσεις προς τους παραγωγούς και τα λοιπά έργα υποδομής) επηρεάζει το σύνολο της ζωής της ελληνικής κοινωνίας, ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή».
Τι δε λέει το non paper:
Αυτό θα έπρεπε να το σκεφτούν όσοι συνέβαλαν στη διασπάθιση των χρημάτων των πραγματικών παραγωγών, καταδικάζοντας την ύπαιθρο σε μαρασμό.