Το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει, με λίγες εβδομάδες να μένουν μόνο για τις πανελλαδικές και τις ενδοσχολικές εξετάσεις, μολαταύτα έχει ήδη αρχίσει να γίνεται λόγος για την επόμενη. Ο πολύπαθος χώρος της δημόσιας Εκπαίδευσης αναμένεται να ενισχυθεί, σύμφωνα με τα λεγόμενα της νέας υπουργού Παιδείας κ. Σοφίας Ζαχαράκη, η οποία χθες, σε συνέντευξή της, αποκάλυψε πως η κυβέρνηση έχει “στα σκαριά” ένα νέο πλάνο πρόσληψης εκπαιδευτικών για όλη τη χώρα.
Ο αριθμός των προσλήψεων θα αγγίξει τους 10 χιλιάδες εκπαιδευτικούς, «ώστε να καλυφθούν εγκαίρως οι ανάγκες των σχολείων», δήλωσε η κ. Ζαχαράκη και για να μην υπάρχουν άλλα κενά την επόμενη χρονιά. Μέσα στις αλλαγές που “προοικονομούνται” για το ακόλουθο έτος είναι βεβαίως η συζήτηση για τα Ωνάσεια Σχολεία, τα οποία έχουν “τραβήξει” την προσοχή γονέων και μαθητών.
Στην τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε στο Mega, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως αυτοί οι διορισμοί γίνονται επιπρόσθετα με εκείνους οι οποίοι έχουν πραγματοποιηθεί ήδη. Συγκεκριμένα, 39.000 ενημέρωσε πως είναι στο σύνολο οι διορισμοί που έχουν γίνει και μαζί με αυτούς που έρχονται αναμένεται το εκπαιδευτικό δυναμικό της χώρας να ανανεωθεί εν μέρει.
«Κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου και πρόθεσή μου είναι να υπάρξουν και ακόμη περισσότεροι διορισμοί, δημιουργώντας νέες οργανικές θέσεις», τόνισε η υπουργός, απαντώντας σχετικά με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Εκτός αυτού, δήλωσε πως τα αμφιλεγόμενα Ωνάσεια Σχολεία, τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια έχουν καταφέρει να τραβήξουν την προσοχή γονέων και παιδιών, οι οποίοι δηλώνουν «τεράστιο ενδιαφέρον», το οποίο φαίνεται να υπερβαίνει τις προσδοκίες της υπουργού, της κυβέρνησης και, όπως δήλωσε η κ. Ζαχαράκη, ακόμη και τη “διαθεσιμότητα” των εν λόγω σχολείων. Σύμφωνα πάντα με τα όσα δήλωσε η υπουργός Παιδείας, παρουσιάζουμε τα εξής στοιχεία: Τα Πειραματικά Σχολεία της επικράτειας φαίνεται να είναι η πρώτη επιλογή γονέων και παιδιών, με τριπλάσιες αιτήσεις σε σύγκριση με τις θέσεις. Σύμφωνα με την κ. Ζαχαράκη, έχουν γίνει πάνω από 12.000 αιτήσεις για 3.134 θέσεις μόνο για τον επόμενο χρόνο. Εξίσου, “αριστείο” παίρνουν και τα Πρότυπα Σχολεία, για τα οποία έγιναν πάνω από 9.000 αιτήσεις για 1.775 διαθέσιμες θέσεις και αντίστοιχα για τα Ωνάσεια έχουν σταλεί 3.274 αιτήσεις για 1.166 θέσεις.
Περισσότερες επιλογές για τους μαθητές μέσα από τα Ωνάσεια
Η υπουργός χαρακτήρισε θετικό αυτό το νέο ενδιαφέρον, λέγοντας: «Αυτό αποδεικνύει πως η ελληνική οικογένεια έχει δίψα για καλή βελτιωμένη δημόσια εκπαίδευση. Εμείς ως κυβέρνηση πιστεύουμε στις επιλογές. Επίσης, μπορούν να γίνουν παράδειγμα και για τα υπόλοιπα σχολεία».
Όπως φαίνεται όμως δεν είναι όλα “παραδεισένια” στην ωνάσεια και πρότυπη πλευρά της δημόσιας εκπαίδευσης, διότι μεγάλο πρόβλημα με αυτά που ονομάστηκαν ξαφνικά “Πρότυπα” ή “Ωνάσεια” είναι πως αφήνουν τα παιδιά που επρόκειτο να φοιτήσουν σε αυτά, “έξω” από το σχολείο. Η υπουργός χαρακτήρισε το παραπάνω ως ένα πρόβλημα “μετάβασης” και συμπλήρωσε: «Όλοι έχουμε αλλάξει σχολεία, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, ακόμη και πιο πριν, αλλά δε θέλω να υποτιμήσω το γεγονός ότι κάποιες μικρές περιοχές έχουν από κατασκευής τους πολύ λιγότερες επιλογές».
►Διαβάστε επίσης: Σχολεία: Πότε θα χτυπήσει το τελευταίο κουδούνι της χρονιάς – Αντίστροφη μέτρηση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Δίνοντας ένα ανάλογο παράδειγμα για ένα σχολείο της Καλαμαριάς, όπου κάποια παιδιά του γυμνασίου δεν μπορούσαν να εγγραφούν στο λύκειο της περιοχής τους επειδή μετονομάστηκε σε “Πρότυπο” και χρειάστηκε να περάσουν από κλήρωση, είπε: «Γνωρίζω καλά την περίπτωση της Καλαμαριάς και πρέπει να τονίσω πως έχει εξαντληθεί το περιθώριο να μεγαλώσουν τα τμήματα του Λυκείου και να βοηθηθούν πολλοί γονείς, ώστε η απόσταση να μην είναι μεγάλη. Αυτή τη στιγμή δουλεύω για τη βελτίωση της μετάβασης, όμως στα Ωνάσεια Σχολεία το 60% των παιδιών που θα περάσουν από τις εξετάσεις την Κυριακή θα είναι στα χέρια του εκάστοτε Δήμου. Σίγουρα πρέπει να δούμε τη μεταβατική περίοδο και να την αντιμετωπίσουμε ανάλογα. Άλλωστε, δεν ανακοινώνεται τελευταία στιγμή η ίδρυση ενός Πρότυπου ή Πειραματικού σχολείου, η απόφαση περνάει πρώτα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, δε γίνεται από σπόντα».
Οι διορισμοί μέσα σε ένα χάος ελλείψεων
Αφήνοντας όμως αυτήν την αμφιλεγόμενη συζήτηση, εγείρεται ένα ερώτημα, το οποίο δεν απάντησε η υπουργός: Τι γίνεται με τα “κανονικά” σχολεία; Τα μη Πρότυπα, Πειραματικά ή Ωνάσεια. Είναι αρκετοί οι 10.000 διορισμοί για να καλύψουν τις ανάγκες που έχουν τα σχολεία της Ελλάδας, τα οποία έχουν ήδη χάσει πολύ από το διδακτικό τους προσωπικό;
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου κ. Ζαχαρίας Ρηγάκης μίλησε στο neakriti.gr για τις ελλείψεις των σχολείων της Κρήτης και τις πραγματικά αντίξοες συνθήκες στις οποίες καλούνται να ανταπεξέλθουν οι αναπληρωτές καθηγητές, όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά παντού στην Ελλάδα, απλά για να κάνουν τη δουλειά τους.
Πολλαπλάσιες οι ανάγκες στα σχολεία σε σχέση με τους διορισμούς
Μόνο στην Κρήτη χρειάστηκαν 5.000 αναπληρωτές
«Μία σταγόνα στον ωκεανό» χαρακτήρισε ο κ. Ρηγάκης τις προσλήψεις που υπόσχεται τώρα η κ. Ζαχαράκη, αφού, όπως είπε, «εάν μιλούσε για 20 ή 30 χιλιάδες, τότε θα τη συγχαίραμε, θα βλέπαμε πραγματική αλλαγή στα σχολεία, ίσως ελάχιστη, όμως σίγουρα δε θα υπήρχε αυτή η τρομακτική εικόνα που υπάρχει τώρα. Ακόμη και με λιγότερα, συγχωνευμένα τμήματα, πολλοί καθηγητές φτάνουν στην αίθουσα στη μέση της χρονιάς, προσπαθώντας “να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα”. Και δε μιλάμε εδώ για κάποιο απομονωμένο σχολείο σε χωριό, αλλά για σχολεία μέσα στα αστικά κέντρα».
Στην πραγματικότητα, μας είπε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, αυτός ο αριθμός των 10 χιλιάδων επιπλέον προσλήψεων, ο οποίος όπως είπε χαρακτηριστικά «φαντάζει μεγάλος στο μάτι του απλού ανθρώπου», είναι ίσα-ίσα αρκετός για να καλύψει τα κενά που δημιουργούνται κάθε χρόνο, αφού πλέον οι αποχωρήσεις καθηγητών που βγαίνουν στη σύνταξη είναι λιγότερες από εκείνους που διορίζονται: «Μόνο πέρυσι είχαμε 11.000 αποχωρήσεις πανελλαδικά. Τι να καλύψει λοιπόν αυτό που προτείνει τώρα, αφού μόνο στην Κρήτη φέτος χρειαστήκαμε 5 χιλιάδες αναπληρωτές φέτος;».
Ο κ. Ρηγάκης, κλείνοντας, επανέλαβε πως «αυτοί οι διορισμοί γίνονται μόνο για να μην “πέσει” το σύστημα. Γιατί πραγματικά οι “όμηροι” αναπληρωτές που πηγαίνουν από άκρη ως άκρη ακόμη και στο μικρότερο χωριό για να διδάξουν, δίνοντας όλο τους τον μισθό στο ενοίκιο και στα καύσιμα για να μετακινηθούν από την πόλη στο χωριό, αυτά τα παιδιά πόσο θα αντέξουν;».