Εκατοντάδες είναι τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της Κρήτης, με τον κύριο όγκο του προβλήματος να εστιάζεται στο κομμάτι της Ειδικής Αγωγής και της Παράλληλης Στήριξης.
Μόνο στο Ηράκλειο σε επίπεδο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης υπάρχουν 300 καταγεγραμμένα κενά, ενώ την ίδια στιγμή το υπουργείο Παιδείας έχει λάβει έγκριση για την πρόσληψη 42.000 περίπου αναπληρωτών και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τώρα, όλο το βάρος έχει πέσει στη β’ φάση των προσλήψεων, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στον Οκτώβριο.
Παράλληλα, πληθαίνουν οι κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών ενάντια στο μέτρο των συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων που έχουν προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα. Χιλιάδες μαθητές, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, είναι αναγκασμένοι να στοιβάζονται σε υπεράριθμα τμήματα που πολλές φορές ξεπερνούν και τα 25 άτομα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητής. Από την άλλη, υπάρχουν μαθητές που υποχρεώνονται να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον εξαιτίας της κατάργησης τμημάτων με τη δικαιολογία της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου αριθμού που απαιτείται για να λειτουργήσουν.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος” Γιώργος Μακράκης μίλησε στην κάμερα της “ΚΡΗΤΗ TV” και τo neakriti.gr για τα κενά στα σχολεία της Κρήτης, εστιάζοντας ειδικότερα στο ευαίσθητο κομμάτι της Ειδικής Αγωγής και της Παράλληλης Στήριξης, καθώς τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά τα τμήματα χρήζουν ειδικής μέριμνας και φροντίδας κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, λόγω των διαγνωσμένων προβλημάτων που παρουσιάζουν σε μαθησιακό επίπεδο.
«Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς έχουμε εντοπίσει αρκετές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν έχουν καλυφθεί. Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στην Ειδική Αγωγή και την Παράλληλη Στήριξη, που αφορά μαθητές με διαγνωσμένες μαθησιακές διαδικασίες από το ΚΕΔΑΣΥ. Αναλυτικότερα, μόνο στο Ηράκλειο τα κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ξεπερνούν τα 300. Αυτό σημαίνει ότι σε ολόκληρη την Ελλάδα τα κενά είναι χιλιάδες».
Οι καθυστερήσεις των προσλήψεων δυσκολεύει αρκετά την ομαλοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφού μέχρι να τοποθετηθούν οι νεοδιόριστοι στη θέση τους και να προσαρμοστούν στο νέο σχολικό περιβάλλον θα έχει χαθεί πολύτιμος εκπαιδευτικός χρόνος.
Προσλήψεις τον Οκτώβριο...
«Δυστυχώς, όπως ενημερωθήκαμε από τους συναδέλφους της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας που συμμετείχαν στη συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας, η επόμενη φάση των προσλήψεων θα γίνει αρχές Οκτωβρίου. Αυτό σημαίνει ότι οι καθυστερήσεις των προσλήψεων δυσχεραίνουν σε μεγάλο βαθμό την ομαλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου. Έχουν γίνει κινητοποιήσεις από τους συλλόγους μας με αφορμή το συγκεκριμένο θέμα και αναμένεται να γίνουν και άλλες, όπως αυτή που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα το ερχόμενο Σάββατο», σημείωσε ο κ. Μακράκης.
Δεν καλύπτονται οι διδακτικές ανάγκες των μαθητών που χρειάζονται παράλληλη στήριξη, αφού υπάρχουν λίγοι εκπαιδευτικοί ανά σχολική μονάδα που έχουν αναλάβει αυτόν τον ρόλο και από την άλλη οι μαθητές που χρειάζονται παράλληλη στήριξη θα πρέπει να μοιράζονται τον ίδιο εκπαιδευτικό ταυτόχρονα με άλλους συμμαθητές τους, κάτι που δε συνάδει με το νόημα της παράλληλης στήριξης.
«Πολλά παιδιά στην Ειδική Αγωγή έχουν μείνει ακάλυπτα. Αυτό πρακτικά σημαίνει το εξής: Αν σε μία σχολική μονάδα έχουμε 10 περιπτώσεις μαθητών με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, στέλνοντας η κάθε Διεύθυνση 2 με 3 εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης, όπως έγινε στην πρώτη φάση των προσλήψεων, αναγκαστικά οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να διαμοιράζονται σε αυτά τα παιδιά, με αποτέλεσμα κανένα από αυτά τα παιδιά να μην καλύπτεται εξολοκλήρου διδακτικά», κατέληξε ο κ. Μακράκης.
Η εγκύκλιος
Την εγκύκλιο για την καταγραφή λειτουργικών κενών για πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας.
H εγκύκλιος αναφέρει τα εξής: «Προκειμένου οι Υπηρεσίες μας να δρομολογήσουν τις περαιτέρω ενέργειές τους αναφορικά με τη διενέργεια προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τη στελέχωση των σχολικών μονάδων και των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), παρακαλούμε όπως προβείτε στην ηλεκτρονική καταχώριση απευθείας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης (ΟΠΣΥΔ):
• των λειτουργικών κενών των σχολικών μονάδων Γενικής Εκπ/σης, των ΔΥΕΠ, των Τάξεων Υποδοχής (Τ.Υ.) Ι και ΙΙ ΖΕΠ (ενόψει της ίδρυσής τους),
• των δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) (ΣΜΕΑΕ/ΤΕ και Παράλληλη Στήριξη), και
• των ΚΕΔΑΣΥ, σε αριθμό αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καθώς και
• των Μουσικών Σχολείων (για τις Μουσικές Ειδικεύσεις) σε ώρες/εβδομάδα, των περιοχών αρμοδιότητάς σας.
Επισημαίνεται ότι το ΟΠΣΥΔ θα είναι διαθέσιμο για την καταχώριση των σχετικών στοιχείων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης από τη Δευτέρα 23 έως και την Τετάρτη 25/9/2024, προκειμένου στη συνέχεια οι οικείες αυτών Περιφερειακές Διευθύνσεις να ολοκληρώσουν τη σχετική διαδικασία απαρέγκλιτα μέχρι και την Πέμπτη 26/9/2024 (σ.σ. χθες).
Στην παρούσα φάση δεν καταχωρίζονται λειτουργικά κενά των τμημάτων εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. - Υποστήριξη σχολικών μονάδων ΕΠΑ.Λ.” (ΜΝΑΕ), καθώς και του Έτους Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.».
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας έχει λάβει έγκριση πρόσληψης για 41.900 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, συνολικά, για το τρέχον σχολικό έτος. Στην Α’ φάση προσλήφθηκαν συνολικά 28.730 αναπληρωτές.
18.000 εκπαιδευτικά κενά παραμένουν στα σχολεία
Τεράστια παραμένουν τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και αναπληρωτών, όπως καταγγέλλει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ).
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Σπύρος Μαρίνης, ανέφερε ότι τα κενά στα σχολεία υπολογίζονται περίπου 18.000, με τα 10.000 περίπου εξ αυτών να είναι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία.
Όπως σημείωσε ο κ. Μαρίνης, αυτός ο αριθμός αφορά όλες τις ειδικότητες, καθώς επίσης και την Παράλληλη Στήριξη. Επιπλέον, είπε ότι περίπου το 50% των ολοήμερων δε λειτουργούν.
«Ακούμε μεγάλα λόγια, που προσπαθούν να κρύψουν τα πολύ μεγάλα προβλήματα που συσσωρεύονται στην εκπαίδευση και είναι εκρηκτικά», τόνισε ο πρόεδρος της ΔΟΕ.
Πέρυσι στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δούλεψαν 52.000 αναπληρωτές και πάλι η χρονιά έκλεισε με κενά. Παράλληλα, αποχώρησαν με συνταξιοδότηση περίπου 4.000 εκπαιδευτικοί.