lagokefalos

Στη Βουλή η ραγδαία εξάπλωση ξενικών ειδών που καταστρέφoυν την αλιεία στην Κρήτη

Κρήτη
Στη Βουλή η ραγδαία εξάπλωση ξενικών ειδών που καταστρέφoυν την αλιεία στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

"Ειδικά από τον λαγοκέφαλο οι ζημιές έχουν μέσο ετήσιο κόστος από 4 έως 8.000 ευρώ για κάθε αλιευτικό σκάφος, σύμφωνα με τη μελέτη επιπτώσεων του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ)".

Σε ερώτηση προς τον αρμόδιο υφυπουργό για τα θέματα αλιείας προχώρησε ο Βουλευτής ΚΚΕ Ηρακλείου Μανώλης Συντυχάκης, σχετικά με τη ραγδαία εξάπλωση του λαγοκέφαλου αλλά και του λεοντόψαρου, δύο ξενικά είδη που έχουν εισέλθει στα ελληνικά ύδατα από την Ερυθρά Θάλασσα. Τα συγκεκριμένα είδη ψαριών, έχουν "καταφέρει" να ενσωματωθούν στο νέο περιβάλλον κατατρώγωντας μεγάλες ποσότητες άλλων ειδών ψαριών ενώ παράλληλα, προκαλούν ζημιές στων εξοπλισμό των αλιέων.

Αναλυτικά η ερώτηση των Βουλετών:

"Σε απόγνωση βρίσκονται οι μικροί ψαράδες της Κρήτης λόγω των οξυμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, τα οποία όχι μόνο τους φέρνουν αντιμέτωπους με το πρόβλημα της επιβίωσης, αλλά δυσκολεύουν και τη συνέχιση της παράκτιας αλιευτικής δραστηριότητας.

Συγκεκριμένα, η ραγδαία εξάπλωση όχι μόνο του λαγοκέφαλου, αλλά και του λεοντόψαρου και άλλων ξενικών ειδών, όπως το γατόψαρο, που είναι νέο εισβολικό είδος, καταστρέφει την αλιεία. Ειδικά από τον λαγοκέφαλο οι ζημιές έχουν μέσο ετήσιο κόστος από 4 έως 8.000 ευρώ για κάθε αλιευτικό σκάφος, σύμφωνα με τη μελέτη επιπτώσεων του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ). Τα χρήματα αυτά αφορούν την αποκατάσταση ζημιών στα αλιευτικά εργαλεία, απώλειες από τα αλιεύματα που καταστρέφονται και τα χαμένα μεροκάματα για τις επισκευές που απαιτούνται. Για να κατανοηθεί το μέγεθος της καταστροφής σημειώνουμε ότι λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και άλλων παραγόντων οι ψαράδες δεν μπορούν να κάνουν πάνω από 75 - 80 μεροκάματα τον χρόνο.


Το θέμα έφερε το ΚΚΕ στη βουλή με την 625/ 27-03-2023 Επίκαιρη Ερώτηση κατά την οποία ο τότε υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Αρμόδιος για θέματα Αλιείας δήλωσε ότι θα υπάρξει κρατική μέριμνα για τις καταστροφές αλιευτικών εργαλείων.

Ωστόσο, έκτοτε όχι μόνο δεν υπήρξε πρόβλεψη αποζημίωσης των συγκεκριμένων ζημιών, με αποτέλεσμα να χρεώνονται οι ίδιοι οι ψαράδες, αλλά παρά τις μεγαλοστομίες και τις υποσχέσεις εδώ και χρόνια, το πρόβλημα δεν λύνεται, αλλά αντίθετα χειροτερεύει και έχει οξυνθεί. Το ίδιο ισχύει και για τις ζημιές από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που δεν αποζημιώνονται, καθώς και από τα προστατευόμενα είδη (φώκιες χελώνες δελφίνια). Επιπλέον, σε συνθήκες τεράστιας ακρίβειας και τη στιγμή που το λειτουργικό κόστος έχει ανέβει δραματικά, το κόστος των καυσίμων έχει εκτοξευθεί, όπως και το κόστος για δίχτυα, παραγάδια κτλ και το εισόδημα των μικρών ψαράδων έχει συρρικνωθεί, χρεώνονται και με τέλη κυκλοφορίας για τα σκάφη τους, ενώ υπέρογκα είναι τα ποσά για τις ασφαλιστικές εισφορές, φορολογία, διάφορα χαράτσια.

Για παράδειγμα στους ψαράδες του Ηρακλείου ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) επιβάλλει χαράτσι για την ανέλκυση-καθέλκυση σκαφών, παρά το γεγονός ότι αυτή την πραγματοποιούν οι ίδιοι οι αλιείς με ιδιώτη και όχι οι υπηρεσίες του ΟΛΗ. Τέλη ελλιμενισμού πληρώνουν όλα τα σκάφη, μέχρι και τα πιο μικρά, ακόμα και για τις ημέρες που βρίσκονται στη στεριά για τη συντήρησή τους. Επίσης το νερό τιμολογείται με 3,5 ευρώ (6,5 ευρώ ήταν και κατέβηκε ύστερα από τη διεκδίκηση των ψαράδων) ενώ δυσβάσταχτο είναι και το κόστος για ρεύμα.

Όλα τα αρνητικά μέτρα των κυβερνήσεων, στο πλαίσιο και της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής που συν αποφασίζεται σε επίπεδο Ε.Ε., έχουν οδηγήσει στη συρρίκνωση του αριθμού των αλιευτικών σκαφών, ξεκληρίζουν τους ψαράδες που είναι ήδη στο επάγγελμα και αποτρέπουν τους νέους να ασχοληθούν με το παραδοσιακό επάγγελμα, με συνέπεια η παράκτια αλιεία να κινδυνεύει με αφανισμό, οι ψαράδες να οδηγούνται στη φτώχεια και την ανεργία, για να λυμαίνονται τους αλιευτικούς πόρους λίγοι μεγάλοι επιχειρηματίες, λίγες αλιευτικές εταιρίες.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ Υπουργοί, σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για:

  • Τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων μηχανισμών καταγραφής και αποζημίωσης στο 100% των ζημιών που προκαλούνται στα αλιευτικά εργαλεία από τα θαλάσσια είδη, π.χ. λαγόψαρα κτλ, καθώς και από τα καιρικά φαινόμενα.
  • Την κατάργηση των τελών κυκλοφορίας στα σκάφη των βιοπαλαιστών ψαράδων και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 3.000 για κάθε προστατευόμενο μέλος.
  • Την κατάργηση των χαρατσιών στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και το Λιμενικό Ταμείο, τη μείωση των χρεώσεων σε νερό και ρεύμα.
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News