Τα κρίσιμα ζητήματα του ελληνικού τουρισμού για το 2024 μετά τα ρεκόρ του 2023 έθεσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λασιθίου Μανόλης Βαρκαράκης, μιλώντας στο Ράδιο 98,4 μετά τη Γενική Συνέλευση του ΞΕΕ και του ΣΕΤΕ.
Μίλησε για το «καλό» 2023, αλλά και τις απώλειές του σε «καλούς πελάτες» από τα πολυτελή ξενοδοχεία, απόρροια των πολέμων, της οικονομικής-ενεργειακής κρίσης, της ακρίβειας και κατά συνέπεια του ανταγωνισμού, με την Ελλάδα εξαιτίας των παραπάνω να κατατάσσεται στους ακριβούς προορισμούς.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι το βήμα για χειμερινό τουρισμό παραμένει μετέωρο ακόμα, ενώ είπε «όχι» στην τοποθέτηση υπεράκτιων πάρκων με ανεμογεννήτριες μπροστά από ξενοδοχεία, καθώς υπονομεύεται το μέλλον τους. Ενδεικτική η παρατήρησή του: «Κρίμα για τις επενδύσεις 30 και παραπάνω χρόνων».
Στις αναφορές του επίσης, οι δυσκολίες λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων εξαιτίας της έλλειψης εργατικού δυναμικού, η επέκταση του Airbnb και του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλείται, όπως και της φορολογικής πολιτικής.
Τα παραπάνω θέματα τέθηκαν, μεταξύ άλλων, και στη γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), στο πλαίσιο της φετινής ΧΕΝΙΑ, και του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, παρουσία της υπουργού Τουρισμού κ. Όλγας Κεφαλογιάννη.
Τα στοιχεία, μάλιστα, της φετινής μελέτης του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων δείχνουν ότι από τα ελληνικά ξενοδοχεία έλειψαν 53.000 εργαζόμενοι ή αλλιώς το 20% του συνόλου των αναγκών, την ίδια στιγμή που τα ελληνικά ξενοδοχεία καλούνται να ολοκληρώσουν ενεργειακή και τεχνολογική μετάβαση ταυτόχρονα με την απαραίτητη εκπαίδευση του προσωπικού.
Ζήτησαν 8.000, εγκρίθηκαν 200!
Για την Κρήτη, κατά τον κ. Βαρκαράκη, το αίτημα προς τα αρμόδια υπουργεία ήταν η ενίσχυσή τους με επιπλέον 8.000 εργαζόμενους από άλλες χώρες, αν κι εγκρίθηκαν μόνο οι 200 θέσεις εργασίας.
«Η απόφαση της Πολιτείας για την ισχύ του Ταμείου Ανεργίας και η πανδημία έστρεψαν τους ξενοδοχοϋπαλλήλους προς άλλη επαγγελματική κατεύθυνση ή προς το εξωτερικό», είπε.
Υπενθυμίζεται ότι στα παραπάνω συνεπικούρησαν κι οι πρακτικές κάποιων επιχειρηματιών αναφορικά με την καταπάτηση των εργασιακών σχέσεων-δικαιωμάτων.
Ως προς τη βραχυχρόνια μίσθωση, στη Γενική Συνέλευση του ΞΕΕ ειπώθηκε ότι οι θέσεις του παραμένουν σταθερές και αναλλοίωτες εδώ και μια δεκαετία, ακολουθώντας τη διεθνή τάση που είναι ξεκάθαρη: «Κυβερνήσεις, Δήμοι, τοπικές κοινωνίες και δικαστική εξουσία να ρυθμίζουν με αυστηρό τρόπο τη βραχυχρόνια μίσθωση, με απόλυτη προτεραιότητα στην τοπική κοινωνία».
Ο ΣΕΤΕ από την πλευρά του επέμεινε ότι «το προωθούμενο νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με την πολυαναμενόμενη ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης χρήζει βελτιώσεων κι ο λόγος είναι διττός, αφενός μεν απαιτείται να διασφαλιστεί η επί ίσοις όροις επιχειρηματική δραστηριότητα, αφετέρου δε αποτελεί σε συγκεκριμένες περιοχές μείζον κοινωνικό ζήτημα εύρεσης στέγης».
Σε κρίσιμο ζήτημα αναδείχτηκε κι αυτό των δημόσιων υποδομών και στη βελτίωσή τους, καθώς οι υφιστάμενες δεν μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις των αυξανόμενων ροών, ειδικότερα, δε, εάν προσδοκούμε σε ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος με προτεραιότητα τους κατοίκους και κατ’ επέκταση τους επισκέπτες μας και μάλιστα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η επέκταση μάλιστα της τουριστικής περιόδου, όπως χαρακτηριστικά είπε στο Ράδιο 98,4 ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λασιθίου, βρίσκεται στο σημείο «άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε».
«Χωρίς σχέδιο για την επόμενη δεκαετία»
Ο Μανόλης Βαρκαράκης μιλά για την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού με ορίζοντα τουλάχιστον 10ετίας από το αρμόδιο υπουργείο. Αναφέρει ότι αριθμητικά το 2023 ο αριθμός των επισκεπτών απογειώθηκε στην Κρήτη, αν κι ήταν αισθητή η αλλαγή στο οικονομικό προφίλ τους, με τους “δυνατούς παίχτες” να απουσιάζουν από την αγορά των γνωστών στην παγκόσμια αγορά προορισμών της Π.Ε. Λασιθίου, όπως για παράδειγμα στην Ελούντα.
Δυνατό σημείο πρόκλησης για τα επόμενα χρόνια και τον τουρισμό, όπως εκτιμά ο ίδιος, είναι η πρόθεση της Πολιτείας να δημιουργήσει υπεράκτια αιολικά πάρκα σε τουριστικούς προορισμούς της χώρας, μεταξύ των οποίων και στο Λασίθι, μπροστά από πολυτελέστατες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις-επενδύσεις ζωής. Εκτιμά ότι θα επηρεάσει αρνητικά το τουριστικό προϊόν, ο ίδιος λέει ότι δεν μπορείς να παίζεις έτσι με το brand name περιοχών κι επιχειρήσεων, και καλεί τους υπευθύνους να επαναξιολογήσουν τα οφέλη και τις απώλειες για τους επιχειρηματίες.
«Βγάζουμε τα μάτια μας. Κρίμα τις επενδύσεις μας», σημειώνει, γιατί μας λείπει ο σχεδιασμός.