Αλλαγή νομοθετικού πλαισίου και του τρόπου δανειοδότησης του τραπεζικού συστήματος, στήριξη ελεγκτικών μηχανισμών Επιθεώρησης Εργασίας και διευθέτηση της γραφειοκρατίας είναι βασικά μέτρα που πρέπει να λάβει η Πολιτεία υπέρ των εργαζομένων του κατασκευαστικού κλάδου. Αυτά υποστηρίζουν εκπρόσωποι του κλάδου, οι οποίοι, μιλώντας στο neakriti.gr, ξεκαθάριζαν πως χρειάζονται άμεσες και ριζοσπαστικές προτάσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων.
Ο κατασκευαστικός κλάδος θα πρέπει να αποτελέσει πηγή προβληματισμού για την κυβέρνηση, καθώς η ανάκαμψη που έχει πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια μπορεί να γίνει ισχυρότερη, εάν η Πολιτεία στηρίξει έναν κλάδο που απασχολεί πολυάριθμες ειδικότητες.
Ειδικότερα, ο κατασκευαστικός κλάδος έχει να αντιμετωπίσει μια πληθώρα προβλημάτων. Τα προβλήματα αυτά αφορούν τόσο καταστάσεις που έχουν να κάνουν με την υπερεντατικοποίηση της εργασίας και την έλλειψη προσωπικού, όσο και με προβλήματα που σχετίζονται με την έλλειψη ρευστότητας. Είναι προβλήματα τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, ώστε να λειτουργεί με τον πλέον εύληπτο τρόπο ο κατασκευαστικός κλάδος, που έχει ξεκινήσει σταδιακά να παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης ύστερα από 10 χρόνια κρίσης.
Είναι άξιο αναφοράς, μεταξύ άλλων, πως εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου επιμένουν ότι πρέπει να υπάρξει μια ενιαία και συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων τους. Μάλιστα, η αντιμετώπιση αυτή προϋποθέτει αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, του τρόπου οργάνωσης του τραπεζικού συστήματος, αλλά και το πώς βλέπει ο νέος την οικοδομή.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνιτών-Οικοδόμων Ρεθύμνου και πρώην πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ρεθύμνου Γιώργος Λιολάκης υποστήριξε πως πρέπει «να δοθούν κίνητρα σε όσους έχουν μια κατοικία που χρήζει κατασκευής. Είχα εκπονήσει προσωπικά μια μελέτη, σε συνεργασία με φορείς όπως το Τεχνικό Επιμελητήριο του Ρεθύμνου, με σκοπό να δοθούν κίνητρα σε ιδιοκτήτες ακινήτων για να τα συντηρήσουν εκ νέου. Βλέπουμε υποβαθμισμένες τουριστικές περιοχές. Βλέπουμε μια τεράστια γραφειοκρατία. Το ζήτημα είναι να ενισχύσουμε τις πρωτοβουλίες των ανθρώπων που θέλουν να επενδύσουν στον κατασκευαστικό κλάδο».
«Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι η τεράστια γραφειοκρατία. Για να ενισχύσεις τον κατασκευαστικό κλάδο, δεν έπρεπε να υπάρχει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, που μεταξύ άλλων δεν κατοχυρώνει συγκεκριμένα μέτρα για το κτίσιμο κατοικίας. Πρέπει να υπάρξει άρση του συγκεκριμένου νόμου, ώστε να μπορεί κάποιος να χτίσει σπίτι σε μικρότερο χώρο», επεσήμανε το μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και επικεφαλής των οικοδόμων της ΔΗΣΥΕ Γιώργος Τσιγγένης.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Λιολάκης, ο ρόλος του τραπεζικού συστήματος είναι σημαντικός, επισημαίνοντας ότι «οι τράπεζες πρέπει να δίνουν δάνεια όσο γίνεται πιο εύκολα, ώστε να μπορεί ο άνθρωπος να ρίξει το χρήμα στην οικοδομή. Χρήμα στην οικοδομική δραστηριότητα σημαίνει δουλειά στον εργασιακό κόσμο, που απασχολείται στην οικοδομή. Θα πρέπει τα κριτήρια με τα οποία οι τράπεζες αποφασίζουν τη δανειοδότηση να γίνουν πιο ελαστικά».
Η διάχυση του χρήματος εντός της κοινωνίας μπορεί να γίνει πιο ουσιαστική όταν το τραπεζικό σύστημα δίνει χρήμα σε ανθρώπους που επενδύουν στον κατασκευαστικό κλάδο.
Ανασφάλιστη εργασία
Μείζον ζήτημα συνιστά η “μαύρη” και ανασφάλιστη εργασία για τον κατασκευαστικό κλάδο. Δεν είναι πρωτότυπο, αλλά ο κ. Λιολάκης, μιλώντας αποκλειστικά στο neakriti.gr τόνισε: «Η “μαύρη” και ανασφάλιστη εργασία είναι μεγάλη στον κατασκευαστικό κλάδο. Δεν έχει δοθεί η απαιτούμενη ώθηση για την πάταξη του φαινομένου. Οι Έλληνες εργαζόμενοι είναι κοντά στο 10%. Νέοι δε θέλουν να εργαστούν γιατί υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός και λειτουργεί αποθαρρυντικά. Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί. Δυστυχώς, πάρα πολλοί εργαζόμενοι δεν έχουν την κουλτούρα ασφάλειας και προστασίας, με άμεση συνέπεια η σωματική τους ακεραιότητα να τίθεται σε κίνδυνο αρκετές φορές. Πρέπει να υπάρξει σοβαρότητα και υπευθυνότητα».
Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Ειδικά σε αλλοδαπούς εργαζόμενους δεν υπάρχει κουλτούρα ασφάλειας. Υπάρχουν όλο και λιγότερα μέτρα προστασίας, με άμεση συνέπεια να υπάρχουν εργατικά ατυχήματα, τα οποία είτε ελέγχονται από το ΙΚΑ και την Επιθεώρηση Εργασίας, είτε η ασφάλιση των εργαζομένων του κατασκευαστικού κλάδου ελέγχεται από τον ΕΦΚΑ».
Πάντως, είναι άξιο αναφοράς πως το μεροκάματο για τα δεδομένα της εποχής κινείται σε αρκετά καλά επίπεδα, εξαιτίας της έλλειψης εργατικών χεριών. Σύμφωνα με τον κ. Λιολάκη, «αυτή τη στιγμή το μεροκάματο κινείται αρκετά καλά. Ένας ανειδίκευτος εργάτης μπορεί να λάβει μεροκάματο της τάξης των 55 ευρώ, ενώ ένας ειδικευμένος τεχνίτης μπορεί να πάρει τη μέρα από 80-90 ευρώ. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη εργατικών χεριών».
Ελεγκτικοί μηχανισμοί
Ο Γιώργος Τσιγγένης έθιξε, μεταξύ άλλων, το επιτακτικό και αναγκαίο αίτημα να στελεχωθεί περαιτέρω το προσωπικό τόσο της Επιθεώρησης Εργασίας όσο και του ΙΚΑ, ενώ θα πρέπει να πάρουν ανάσες οικονομικές και οι οικοδόμοι, με την πλειοψηφία εξ αυτών να αγανακτεί, για να πληρώσει φόρους.
Ο κ. Τσιγγένης είπε ακόμη ότι «πρέπει να στελεχωθούν με περαιτέρω προσωπικό τόσο το ΙΚΑ όσο και η Επιθεώρηση Εργασίας. Ατυχήματα αναζητούνται. Ο εργαζόμενος στον κατασκευαστικό κλάδο δεν μπορεί να λειτουργήσει. Έχει ένα αρκετά μεγάλο βάρος να κουβαλήσει. Οι φόροι έχουν “τρελάνει” τον εργαζόμενο του κατασκευαστικού κλάδου. Πολλοί φόροι και χαράτσια μαζί έχουν ισοπεδώσει το ανθρώπινο δυναμικό του κατασκευαστικού κλάδου. Δεν μπορούμε να πληρώσουμε το ηλεκτρικό ρεύμα. Τα προβλήματα, αντί να μειώνονται, αυξάνονται».
Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε: «Όλοι οι οικοδόμοι είναι χρεωμένοι τη δεδομένη στιγμή. Έχει πέσει αρκετά η δουλειά. Εάν δεν ήταν το νέο αεροδρόμιο και ο ΒΟΑΚ, δε θα υπήρχε η εργασία που υπάρχει σε σχέση με πέρυσι. Η δουλειά είναι μειωμένη. Δημιουργούνται αναπαλαιώσεις ή αντιστηρίξεις, αλλά νέες άδειες δεν υπάρχουν».