Ύστερα από τις χθεσινές αποκαλύψεις του neakriti.gr για τον κόμβο στον Αϊ Γιάννη τον Χωστό σε σχέση με τι δεν έχει πει δημόσια η Περιφέρεια Κρήτης για τους σχεδιασμούς της, έγινε γνωστό ότι αποσύρθηκε από τη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης η εισήγηση για τις απαλλοτριώσεις στην περιοχή υπό τον φόβο των ενστάσεων.
Έτσι, αποφασίστηκε να μην ακολουθηθεί η fast track διαδικασία που είχε επιλέξει η Περιφέρεια Κρήτης, αλλά να πάει σύμφωνα με το γράμμα του νόμου ως προς τις εγκρίσεις, ώστε να μη βρεθεί αντιμέτωπη με ανάλογες εκπλήξεις που βρέθηκε με τους προσωρινούς κόμβους, που δεν είχαν ούτε εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης παρά μόνο προσωρινές άδειες για τα κολονάκια από την ΕΛ.ΑΣ., που επίσης είχαν λήξει από 30 Μαρτίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πλέον η Περιφέρεια Κρήτης, που έχει βγάλει τιμή μονάδας και διαθέτει 900.000 ευρώ για τις απαλλοτριώσεις, θα “τρέξει” τις διαδικασίες, ακολουθώντας τη σειρά, ζητώντας εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, τη Διεύθυνση Δασών κ.λπ. Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει τουλάχιστον 2-3 μήνες, αν γίνει γρήγορα.
Την ίδια ώρα, αναμένεται η έγκριση της εργολαβίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, γεγονός που σημαίνει ότι ο εργολάβος θα εγκατασταθεί άμεσα και θα ισχύσουν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που επίσης θα δυσκολέψουν την κυκλοφορία στην ήδη προβληματική και επιβαρυμένη περιοχή. Ποιο θα είναι το αντικείμενο του εργολάβου όμως; Ο εργολάβος θα καταλάβει το πλάτος των παλαιών απαλλοτριώσεων και θα ρίξει ασφαλτικά μέχρι να κηρυχθούν οι συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις και να μπορέσει να κατασκευαστεί ο κόμβος στη διακλάδωση για Φοινικιά μπροστά από τα “Κανάρια”. Ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Νίκος Συριγωνάκης παραδέχτηκε κατά τη χθεσινή ημέρα ότι η εγκεκριμένη μελέτη με τους 11 κόμβους και τις τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας έχει τροποποιηθεί στο πρώτο κομμάτι που δημοπρατήθηκε και κατακυρώθηκε με πάνω από 30% στη Λατομική. Η τροποποίηση που έγινε αφορούσε τον πρώτο κόμβο στο ύψος του ναού του Αγίου Ιωάννη, που τώρα δε θα κατασκευαστεί, όπως έγραψε χθες το neakriti.gr και πως θα κατασκευαστεί μόνο ο μεγάλος κόμβος στα “Κανάρια”. Η τμηματική δημοπράτηση της μελέτης και η τροποποίηση αυτής δημιουργούν την αίσθηση ότι “παγώνει” πλέον η υπόλοιπη μελέτη που είναι έτοιμη για δημοπράτηση και φτάνει ως τις Μαλάδες και τον Προφήτη Ηλία, καθώς απαιτούνται ακόμη 30 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της.
Έργο συνδεδεμένο με τον ΒΟΑΚ
Την ίδια στιγμή, όμως, προβληματίζει το γεγονός ότι η Περιφέρεια Κρήτης ανέλαβε το βάρος να κατασκευάσει έναν κόμβο, ο οποίος ουσιαστικά αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ και που θα έπρεπε να κατασκευαστεί από τον παραχωρησιούχο που θα αναλάβει το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, καθώς πρόκειται για συνδετήριο δρόμο προς τον ΒΟΑΚ. Εδώ φαίνεται ότι η Περιφέρεια Κρήτης αν και άφησε να χαθεί μια ακόμη θητεία, τώρα βιάζεται να απαλλοτριώσει και να δημοπρατήσει ένα έργο που επί χρόνια δεν έφτιαχνε, αν και είχε έτοιμη μελέτη. Αυτή η παράμετρος σε συνδυασμό με το γεγονός ότι επίσης προχώρησε σε ασφαλτόστρωση του ΒΟΑΚ σε αυτή τη δεδομένη στιγμή ενόψει περιφερειακών εκλογών και δημοπράτησης από την απελθούσα κυβέρνηση του τμήματος αυτού ίσως και να επιδέχεται άλλες πιο πολιτικές ερμηνείες.
Ταυτοχρόνως, όμως, αναρωτιέται κάποιος πώς είναι δυνατό να πληρώνουν οι χρήστες διόδια για τμήμα του ΒΟΑΚ που ασφαλτοστρώθηκε με λεφτά των πολιτών της Κρήτης και ο παραχωρησιούχος δεν κατασκεύασε ούτε τη συνδετήριο. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι το συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου από τη γέφυρα ως τη διακλάδωση της Φοινικιάς έχει κηρυγμένες και πληρωμένες απαλλοτριώσεις από τη δεκαετία του 1960. Οι απαλλοτριώσεις αυτές είχαν κηρυχθεί για την κατασκευή εξόδου προς την εθνική οδό. Δηλαδή ακόμη και ο λόγος που κηρύχθηκαν οι απαλλοτριώσεις πριν από 50-60 χρόνια δείχνει ποιος θα έπρεπε να το κατασκευάσει σήμερα: ο παραχωρησιούχος του ΒΟΑΚ! Μήπως λοιπόν και το “πείραμα” που γινόταν επί έναν χρόνο έγινε για χάρη του υπουργείου για τον νέο ΒΟΑΚ και η Περιφέρεια Κρήτης έπαιξε τον ρόλο της για να κρατήσει ισορροπίες με την κυβέρνηση;
Να μη χαθούν τα λεφτά
Παρ’ όλα αυτά, το όφελος από την κατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος το δυνατό συντομότερο για να υπάρξει ασφάλεια στις μετακινήσεις στην περιοχή είναι πολλαπλάσιο, ακόμη κι αν κατασκευαστεί με λεφτά της Περιφέρειας Κρήτης, εν προκειμένω βεβαίως με λεφτά του υπουργείου Υποδομών, καθώς αυτά εξασφαλίστηκαν από τον Σπίρτζη το 2018. Γιατί όμως στην Περιφέρεια δεν έλαβαν αμέσως από το 2019 απόφαση να αξιοποιήσουν τα 4,9 εκατ. ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί, εκ των οποίων σήμερα 900.000 ευρώ δίνονται για απαλλοτριώσεις και 4 εκατ. ευρώ για δημοπράτηση με φυσικό αντικείμενο 2,7 εκατ. ευρώ και με την έκπτωση αναδόχου 1,6 εκατ. ευρώ; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι, αφού άργησαν να πάρουν απόφαση να εκτελέσουν το έργο, αντιλήφθηκαν ότι υπήρχε περίπτωση να χαθεί η χρηματοδότηση μετά την παρέλευση πενταετίας. Έτσι, δημοπράτησαν πρώτα και μετά άρχισαν να “τρέχουν” τις απαλλοτριώσεις… με αποτέλεσμα σήμερα να εγκατασταθεί ένας εργολάβος που θα κάνει απλώς ασφαλτοστρώσεις μέχρι να βγουν οι απαλλοτριώσεις και να γίνει ο κόμβος! Ωστόσο, όπως είπε χθες ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Συριγωνάκης, η νόμιμη διαδρομή που σήμερα κάποιος πρέπει να ακολουθήσει, κατεβαίνοντας από Μασταμπά τη γέφυρα, είναι να μπει στη Φοινικιά και να στρίψει αριστερά από τον βιολογικό καθαρισμό και να γυρίσει πίσω, δηλαδή διανύοντας έξτρα 4 χιλιόμετρα.
Ζητούν 1,15 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Κρήτης - Εκδικάζεται η αγωγή-“μαμούθ” για τον νεκρό τροχαίου
Σήμερα Πέμπτη 1 Ιουνίου, αναμένεται να εκδικαστεί η εξ αναβολής αγωγή-“μαμούθ” του 1,15 εκατ. ευρώ της οικογένειας Κάββαλου, όπως αποκάλυψε προχθές 30 Μαΐου το neakriti.gr. Η αγωγή κατατέθηκε σε βάρος της Περιφέρειας Κρήτης για το τροχαίο ατύχημα που στοίχισε τη ζωή στον 35χρονο Μάρκο Κάββαλο το 2018, έχοντας ξεφύγει το όχημά του από το έρεισμα του δρόμου και έχοντας καταλήξει κάτω από το γεφυράκι που ενώνει τους Μαλάδες με τον Άγιο Σίλα. Ο 35χρονος παρέμενε αγνοούμενος για 24 ώρες, μέχρι να εντοπιστεί από πεζούς συγχωριανούς του το αυτοκίνητο, μέσα στο οποίο εκείνος ήταν νεκρός.
Η οικογένεια του 35χρονου νεκρού έχει προσφύγει στα δικαστήρια και σήμερα εκδικάζεται από το Γ’ Τριμελές Διοικητικό Εφετείο, υποστηρίζοντας ότι το δυστύχημα συνέβη λόγω της πλημμελούς συντήρησης της οδού και της ελλιπούς σήμανσης στο συγκεκριμένο σημείο του δρόμου. Οι συνολικά 7 συγγενείς του άτυχου 35χρονου αξιώνουν χρηματική αποζημίωση λόγω ψυχικής οδύνης, συνολικού ποσού 1.150.000 ευρώ εντόκως, από την επίδοση της αγωγής. Η αγωγή είχε προσδιοριστεί να συζητηθεί τον περασμένο Μάρτιο, όμως δόθηκε αναβολή, καθώς εκκρεμούσε η συμπλήρωση της ποινικής δικογραφίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σημείο που συνέβη το δυστύχημα δε θα πρέπει να θεωρείται αποκομμένο από τη μελέτη του δρόμου, που δεν εφαρμόζει η Περιφέρεια από τον Αϊ Γιάννη τον Χωστό ως τον Προφήτη Ηλία με τους 11 κόμβους.