Για “νόθευση” του εκλογικού αποτελέσματος και της βούλησης του Hρακλειώτικου λαού, όπως εκφράστηκε στην κάλπη του Μαΐου του 2019, μετά τις κυβερνητικές νομοθετικές παρεμβάσεις, κάνουν λόγο από την αρχή της τρέχουσας θητείας οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης στον Δήμο Ηρακλείου, όπως και εμείς εδώ στο neakriti.gr .
Και να που όλα αυτά επιβεβαιώνονται τώρα όχι μόνο για το Ηράκλειο αλλά και για πολλές περιπτώσεις δήμων ανά τη χώρα, με τη.... βούλα του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας!
Σε μια απόφαση- “βόμβα”, που αναμένεται να αλλάξει τελείως τα δεδομένα στον Δήμο Ηρακλείου και σε άλλους Δήμους ανά τη χώρα, η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικές(για τη τρέχουσα δημοτική περίοδο που ολοκληρώνεται σε 1 χρόνο) τις διατάξεις που πέρασε μετεκλογικά η κυβέρνηση, και με τις οποίες άλλαξε ο τρόπος συγκρότησης και σύνθεσης των οικονομικών επιτροπών και επιτροπών ποιότητας ζωής των δήμων , έτσι ώστε να δοθεί-μετεκλογικά και κόντρα στο αποτέλεσμα της κάλπης-υποχρεωτική πλειοψηφία 3/5 των δημοτικών αρχών!
Η διαμόρφωση της τεχνητής αυτής πλειοψηφίας στις επιτροπές έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία δεδομένου ότι ακολούθησαν άλλες νομοθετικές διατάξεις της κυβέρνησης, με τις οποίες μεταφέρθηκαν ένα σωρό αρμοδιότητες από τα δημοτικά συμβούλια σε αυτές τις επιτροπές.
Κοινώς δηλαδή , οι αποφάσεις για σημαντικά ζητήματα και η όλη λειτουργία του δήμου έφυγε τεχνητώς από το κορυφαίο όργανο που είναι το δημοτικό συμβούλιο και πέρασε στις δημοτικές επιτροπές , όπου εντωμεταξύ διαμορφώθηκε μια πλασματική επίσης πλειοψηφία!
Αυτό ακριβώς κρίθηκε αντισυνταγματικό από την ολομέλεια του ΣτΕ για αυτή καθεαυτή τη τρέχουσα δημοτική περίοδο , καθώς άλλαξαν μετεκλογικά οι όροι του παιχνιδιού και η ετυμηγορία της λαϊκής βούλησης ενώ αντιθέτως, το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας έκρινε ότι οι εν λόγω διατάξεις δεν είναι αντισυνταγματικές ως προς την ισχύ τους για επόμενες δημοτικές περιόδους . Και αυτό πολύ απλά γιατί για τις μελλοντικές δημοτικές θητείες οι διατάξεις είναι γνωστές εκ των προτέρων, και αποτελούν δεδομένο πριν και όχι μετά την κάλπη και την έκφραση της βούλησης των πολιτών!
Μετά την απόφαση αυτή της ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας οι επιτροπές στους δήμους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ τον δήμο Ηρακλείου είναι πλέον στον ''αέρα'' αφού εκλαμβάνονται ουσιαστικά ως μη νόμιμες ως προς τη σύνθεση τους . Και μένει να δούμε το τί ακριβώς αντίκτυπο θα έχει αυτή η απόφαση-''βόμβα'' σε πρακτικό επίπεδο, καθώς σε μια μόνο ενδεικτική διάσταση της όλης υπόθεσης, είναι πιθανό να αρχίσουν ένα σωρό ενδιαφερόμενοι με έννομο συμφέρον, π.χ εργολάβοι, προμηθευτές, να αρχίσουν να προσβάλλουν δικαστικά αποφάσεις που έχουν ληφθεί στις επιτροπές των δήμων.
Η απόφαση -''βόμβα'' του Συμβουλίου Επικρατείας
Με την υπ΄ αριθμ. 2377/2022 απόφασή της η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι είναι συνταγματικές οι νομοθετικές διατάξεις με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, ενώ αντίθετα έκρινε ότι είναι αντισυνταγματικές οι νομοθετικές διατάξεις κατά το σκέλος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των δημοτικών εκλογών περίοδο (έτους 2019).
Αναλυτικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των Δήμων, καθώς και των Διοικητικών Συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (ΔΕΥΑ κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου είναι:
1) Κατά το μέρος που δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και
2) Κατά το μέρος όμως που καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο η οποία διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των ΟΤΑ Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.
Παράλληλα, το ΣτΕ έκρινε ότι δεν αντίκεινται στις συνταγματικές διατάξεις οι νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (ΔΕΥΑ κ.λπ.).