Άλλη μια επίσημη «φωνή» έρχεται να προστεθεί στο παζλ των προτάσεων-διεκδικήσεων τοπικών αυτοδιοικητικών και πολιτικών παραγόντων για τη δρομολόγηση μέσου σταθερής τροχιάς (είτε σιδηρόδρομου, είτε τραμ), με το βλέμμα στραμμένο βεβαίως και στην επικείμενη, σε μια τριετία από σήμερα, ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Σε συνέχεια προτάσεων και παρεμβάσεων που έχουν γίνει σε επίπεδο νομού Ηρακλείου, όπως π.χ. από πλευράς του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Χάρη Μαμουλάκη, της κινητοποίησης από πλευράς δημοτικής Αρχής Ηρακλείου στην κατεύθυνση επανεξέτασης της παλιάς ιδέας για τραμ, αλλά και παρεμβάσεων (όπως αυτής του πρώην δημάρχου Χανίων Τάσου Βάμβουκα) για σιδηροδρομικό δίκτυο συνολικά στην Κρήτη με την ευκαιρία του νέου ΒΟΑΚ, στον «χορό» των προτάσεων προστίθεται τώρα και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος.
Με επιστολή που απέστειλε στα υπουργεία Περιβάλλοντος-Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών, ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Μανόλης Φραγκάκης ζητά την κατασκευή μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης και άλλες υποδομές όπως το λιμάνι Ηρακλείου.
Στην επιστολή του ο δήμαρχος τονίζει την ανάγκη ανάπτυξης ενός ανθεκτικού στην κλιματική αλλαγή, «έξυπνου», ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου μέσου σταθερής τροχιάς που θα ενισχύσει την ενδοπεριφερειακή κινητικότητα και θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης, από και προς το νέο αεροδρόμιο Καστελίου.
Το αίτημα αυτό βασίζεται, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι στο νέο - υπό κατασκευή - διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου ο αναμενόμενος ετήσιος φόρτος επιβατών το 2025 μπορεί να ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια επιβάτες, με το 80% περίπου της συνολικής κίνησης να συγκεντρώνεται στο εξάμηνο Μαΐου-Οκτωβρίου, ενώ στην εγκεκριμένη ΜΠΕ του αεροδρομίου δεν εξετάστηκε καμία άλλη εναλλακτική λύση σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις των επιβατών.
Ως εκ τούτου, κρίνεται ότι είναι επιβεβλημένο να εξεταστεί η δυνατότητα/σκοπιμότητα κατασκευής ηλεκτροκινούμενου μέσου σταθερής τροχιάς (υπεραστικού/προαστιακού σιδηρόδρομου με ηλεκτροκίνηση - μηδενικών εκπομπών) για την εξυπηρέτηση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου στα πλαίσια μιας ολιστικής προσέγγισης, η οποία θα διασφαλίζει:
α) Τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον λιμένα Ηρακλείου,
β) Την κατάλληλη συχνότητα δρομολογίων,
γ) Τη διασύνδεση με άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς,
δ) Ασφαλείς σταθμούς μεταφόρτωσης/κόμβους,
ε) Επαρκείς χώρους στάθμευσης,
στ) Άλλες χρήσεις αναγκαίες για την προσέλκυση των χρηστών (εμπορικές/πολιτιστικές) και
ζ) Συνεργασία του παρόχου του έργου με τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας και τους λοιπούς τοπικούς φορείς.
Σύμφωνα με τον κ. Φραγκάκη, η κατασκευή ενός μέσου σταθερής τροχιάς αποτελεί μια εξαιρετική συγκυρία για το νησί και τον Δήμο.
Η συνάντηση με την «Αττικό Μετρό»
Την ιδέα ενός μέσου σταθερής τροχιάς, εν προκειμένω τραμ, στο Ηράκλειο, έχει βάλει εσχάτως - σε πρώιμο βεβαίως επίπεδο απλής διερεύνησης - και η πλευρά της Λότζιας. Θυμίζουμε ότι, σε συνάντηση που είχε γίνει πριν από λίγο καιρό μεταξύ του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων Ηρακλείου κ. Γιάννη Αναστασάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Αττικό Μετρό» κ. Νικόλαο Κουρέτα, συζητήθηκαν οι προδιαγραφές του εγχειρήματος και η προοπτική εξεύρεσης χρηματοδότησης για μια μελέτη σκοπιμότητας, με τρία διαφορετικά εναλλακτικά σενάρια: α) μιας μικρής γραμμής τραμ, εντός δηλαδή του κέντρου του Ηρακλείου, β) μιας διευρυμένης γραμμής έως την Αμμουδάρα, το Πανεπιστήμιο και το ΙΤΕ γ) και ενός προαστιακού που θα συνδέει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Το «όχι» του υπουργείου - Τι είχε απαντήσει στον Χάρη Μαμουλάκη
Την ιδέα ενός προαστιακού σιδηρόδρομου που θα συνδέει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου έχει θέσει εμφατικά στο τραπέζι των συζητήσεων εδώ και καιρό ο αν. τομεάρχης Επενδύσεων και Ανάπτυξης και βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Χάρης Μαμουλάκης, είτε μέσω αρθρογραφίας-επιστολών είτε μέσω κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων. Στην τελευταία σχετική επερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής, είχαμε πάντως ένα σαφές μάλλον «όχι» από πλευράς κυβέρνησης και συγκεκριμένα από πλευράς του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών.
Από την πλευρά του, ο Χάρης Μαμουλάκης ανέλυσε, κατά τη συζήτηση της επερώτησής του, τις ιδανικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σήμερα για την εξέταση της σκοπιμότητας και της βιωσιμότητας ενός μέσου σταθερού τροχιάς στην Κρήτη, του προαστιακού Ηρακλείου, που θα ενώνει την πόλη και το βόρειο μέτωπο του νομού Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου.
Ωστόσο, όπως είχε αναφέρει τότε σε σχετική ανακοίνωσή του ο βουλευτής, απαντώντας ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρκέστηκε στο να ασκήσει κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ, να αναφερθεί στο τι «θα» κάνει η Ν.Δ. στην Κρήτη, να «κατηγορήσει» τον Χάρη Μαμουλάκη ότι ενεργεί ως εκπρόσωπος της Περιφέρειας Κρήτης στη Βουλή και να καταλήξει ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να διερευνήσει η κυβέρνηση τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα του προαστιακού Ηρακλείου.