Η NASA αρνήθηκε να κατονομάσει τον αστροναύτη που εμφάνισε «σοβαρό ιατρικό περιστατικό» την περασμένη εβδομάδα - ή να εξηγήσει τι συνέβη - όμως δήλωσε ότι είναι «καλά».
Αστροναύτης που παρουσίασε «σοβαρό ιατρικό πρόβλημα» στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) επέστρεψε με ασφάλεια στη Γη, στην πρώτη στην ιστορία έκτακτη επιστροφή διαστημικής αποστολής για λόγους υγείας.
Ο αστροναύτης και ακόμη τρία μέλη πληρώματος επέστρεψαν έναν μήνα νωρίτερα από το προγραμματισμένο, πραγματοποιώντας προσθαλάσσωση στη διάρκεια της νύχτας στον Ειρηνικό, κοντά στο Σαν Ντιέγκο, τις πρώτες ώρες της Πέμπτης.
Με τη συνδρομή της SpaceX, η κάψουλα προσθαλασσώθηκε λιγότερο από 11 ώρες αφότου οι αστροναύτες αποχώρησαν από τον ISS.
Ο πρώτος τους σταθμός ήταν νοσοκομείο, όπου θα παρέμεναν για μία νύχτα, ακολουθώντας την προβλεπόμενη διαδικασία με ιατρικούς ελέγχους.
Ενημέρωση από τη NASA
Σε συνέντευξη Τύπου πριν από τη μεταφορά τους στο νοσοκομείο, ο διοικητής της NASA Τζάρεντ Άιζακμαν δήλωσε ότι τα τέσσερα μέλη του πληρώματος είναι «ασφαλή» και σε «καλή ψυχολογική κατάσταση».
Ο Τζόελ Μονταλμπάνο, αναπληρωτής συνεργαζόμενος διοικητής της NASA, ανέφερε ότι μόλις «πριν από περίπου μία εβδομάδα» λήφθηκε η απόφαση για την πρόωρη επιστροφή της αποστολής Crew-11.
Πρόσθεσε ότι η ομάδα «πέρασε με σχολαστικότητα από όλες τις διαδικασίες» και ότι «το αποτέλεσμα φαίνεται σήμερα», σημειώνοντας πως το πλήρωμα ολοκλήρωσε 140 πειράματα κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο διάστημα.

Οι τέσσερις αστροναύτες στην κάψουλα ήταν η Ζένα Κάρντμαν και ο Μάικ Φίνκε από τη NASA, ο Ιάπωνας Κιμίγια Γιούι και ο Ρώσος Ολέγκ Πλατόνοφ.
Οι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να αποκαλύψουν ποιος από τους αστροναύτες παρουσίασε το πρόβλημα υγείας ή τι ακριβώς συνέβη, επικαλούμενοι ιατρικό απόρρητο. Ωστόσο, ο Άιζακμαν δήλωσε ότι το «μέλος του πληρώματος που μας ανησυχούσε είναι καλά».

Πρόσθεσε πως θα υπάρξει ενημέρωση για την κατάσταση της υγείας του «όταν κριθεί σκόπιμο».
Η επιστροφή αυτή σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η NASA μείωσε τη διάρκεια της εναλλαγής πληρώματος στον ISS εξαιτίας έκτακτου ιατρικού συμβάντος.

Προσθαλάσσωση κοντά στο Σαν Ντιέγκο – «Χαίρομαι που γυρίσαμε σπίτι»
Κατά την κάθοδο, το διαστημόπλοιο SpaceX Crew Dragon Endeavour κατέβηκε με αλεξίπτωτα σε ήρεμα νερά ανοικτά του Σαν Ντιέγκο περίπου στις 10:45 π.μ. ώρα Ελλάδας.
Σε ραδιοφωνική επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου της SpaceX κοντά στο Λος Άντζελες, ακούστηκε η 38χρονη διοικήτρια του Endeavour, η Κάρντμαν, να λέει: «Είναι ωραίο που είμαστε πίσω στο σπίτι».

Τι προκάλεσε το περιστατικό
Παραμένει ασαφές τι προκάλεσε το ιατρικό ζήτημα, ωστόσο ο αστροναύτης φέρεται να ένιωσε αδιαθεσία ή να τραυματίστηκε στις 7 Ιανουαρίου, γεγονός που οδήγησε τη NASA να ακυρώσει τον διαστημικό περίπατο που είχε προγραμματιστεί για την επόμενη ημέρα από την Κάρντμαν και τον Φίνκε.
Ο επικεφαλής Υγείας και Ιατρικών Υπηρεσιών της NASA, Τζέιμς Πόλκ, σημείωσε επίσης ότι το περιστατικό δεν αφορούσε τραυματισμό που συνέβη κατά την εκτέλεση επιχειρησιακών καθηκόντων.
Το πρόγραμμα του ISS
Η αποστολή Crew-12 αναμένεται να εκτοξευθεί προς τον ISS στα μέσα Φεβρουαρίου, μεταφέροντας ακόμη τέσσερις αστροναύτες που θα ενισχύσουν το πλήρωμα.
Στο μεταξύ, ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός παραμένει επανδρωμένος από τον αστροναύτη της NASA Κρίστοφερ Γουίλιαμς και δύο κοσμοναύτες, οι οποίοι έφτασαν στον ISS με ρωσικό σκάφος Soyuz τον Νοέμβριο.
