Το νέο πόρισμα για τα Τέμπη δεν κατεύνασε τα πνεύματα, αντίθετα στην προσπάθεια να διαπιστώσει τα αίτια για την τραγική πρόσκρουση, πρόσθεσε ακόμη περισσότερα αναπάντητα ερωτήματα στην ήδη απελπιστικά μεγάλη λίστα προβλημάτων που έχει γίνει πλέον συνώνυμη με την υπόθεση των Τεμπών.
►Διαβάστε επίσης: Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη: «Πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου - Έγιναν όλα λάθος, καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες»
Παρότι σήμερα είναι ίσως η πιο κομβική μέρα του κινήματος μέχρι τώρα, υπάρχει μέλλον για να βρεθεί η οποιαδήποτε λύση στον “γόρδιο δεσμό” της υπόθεσης. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών) έδωσε στη δημοσιότητα μία έκθεση 178 σελίδων, για το πώς κατέληξε το επιβατικό να συγκρουστεί με την εμπορική αμαξοστοιχία, πώς προέκυψε η έκρηξη και η πυρόσφαιρα που ακολούθησε.

Πολύ συνοπτικά, η έκθεση, που έχει συνταχθεί στα Αγγλικά και θα μεταφραστεί στα Ελληνικά στο προσεχές διάστημα, φέρνει στην επιφάνεια τα ανθρώπινα λάθη των εμπλεκόμενων εργαζομένων, τις σοκαριστικές παραλείψεις της Hellenic Train σε ελέγχους, υποδομές και πόρους, και την τραγική εγκατάλειψη των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.
►Διαβάστε επίσης: Βασίλης Κοκοτσάκης για πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: «Θα υπάρξουν συνέπειες σε όσους παραπλάνησαν και εμπόδισαν την κοινωνία και δικαιοσύνη;»
Παράλληλα, η εκτενέστατη έρευνα του οργανισμού επιβεβαιώνει πως η θεωρία των ελαίων σιλικόνης δε στέκεται και πως τα ευρήματα της προσωπικής έρευνας του κ. Κοκοτσάκη, τα οποία ακούστηκαν για πρώτη φορά στην πρωινή εκπομπή του Ράδιο 98,4 προχθές Τετάρτη, για την εμπορική αμαξοστοιχία- “φάντασμα”, είναι απτή πραγματικότητα.
►Διαβάστε επίσης: Τέμπη: Δείτε όλο το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στα αγγλικά για την τραγωδία
Από πλευράς του Σταθμού Λαρίσης, του τελευταίου σταθμού από τον οποίο πέρασε το επιβατικό τρένο που μετέφερε τα 57 θύματα, τα λάθη ήταν αναρίθμητα. Ο σταθμάρχης Λάρισας κατά τα ευρήματα του Οργανισμού έκανε «μεγάλο, λάθος χειρισμό». Ο εν λόγω εργαζόμενος είχε αναλάβει καθήκοντα μόνο λίγο καιρό πριν το δυστύχημα. Αυτό μπορεί να ήταν ένας βασικός παράγοντας που τον οδήγησε, ασυνείδητα βεβαίως, να βάλει το τρένο σε λάθος γραμμή, πράγμα που προκάλεσε το δυστύχημα. Ακόμη και τότε, υπήρχε χρόνος να διορθώσει το λάθος του, όμως η έκθεση προσθέτει πως το κατάλαβε όταν ήταν πλέον πολύ αργά. Οι εκτιμήσεις του Οργανισμού αναφέρουν πως ο σταθμάρχης φαίνεται να το κατάλαβε λίγα λεπτά μετά τις 11, την ώρα που έγινε η θανατηφόρα σύγκρουση και σίγουρα πριν από τις 12, αφού στις 11:40 μ.μ. αφιχθεί στον σταθμό συνάδελφός του, ο οποίος είδε τη λάθος εντολή στον πίνακα ελέγχου.
Δε φταίει όμως μονάχα ο σταθμάρχης. Ο οδηγός του τρένου δεν προβληματίστηκε καθόλου από την παράξενη εντολή που του δόθηκε, δε ζήτησε να ξεκαθαρίσει ο σταθμάρχης τις οδηγίες του και φαίνεται πως δεν επικοινώνησε καν με τον σταθμό μετά από την αναχώρηση του τρένου, όπως ορίζει το πρωτόκολλο. Παρόμοια λάθη έγιναν στον Σταθμό Θεσσαλονίκης, και εδώ επαληθεύεται η θεωρία του τεχνικού συμβούλου των οικογενειών των θυμάτων. Η εμπορική αμαξοστοιχία, σύμφωνα με επίσημα δεδομένα του Εφετείου Λάρισας, είχε περάσει από εργαζόμενο του ΟΣΕ ο οποίος ολοκλήρωσε τον έλεγχό της στις 10:30 το βράδυ και την είδε να φεύγει, επιβεβαιώνοντας πως όλα έβαιναν καλώς με το εμπορικό. Την ίδια στιγμή, στον κατάλογο κίνησης του ΟΣΕ αναγράφεται ότι ο ίδιος υπάλληλος υπέγραψε πως το τρένο έφτασε στον Σταθμό Θεσσαλονίκης στις 21:05.
Στο αποκορύφωμα οι εντάσεις
Η σύνοψη του πορίσματος που διαβάσατε μόλις έχει φέρει τις εντάσεις της κοινωνίας στο αποκορύφωμά τους. Αυτές οι αναταραχές αντικατοπτρίζονται και μέσα στη Βουλή, όπου υπενθυμίζεται, γι’ αυτούς που δεν έχουν διαβάσει τα τελευταία φύλλα της “Ν.Κ.”, ότι τα πράγματα είναι τεταμένα μέρες τώρα. Καθώς εκτελείται ποινική δίωξη σε υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ, αλλά και στον εκπρόσωπο της ιδιωτικής εταιρείας υπηρεσιών φύλαξης “Ίντερ Σταρ” για τα «λάθος βίντεο που παρέδωσαν στον εφέτη ανακριτή Λάρισας», ένα μακρόσυρτο βουητό ακούγεται από την αίθουσα του Κοινοβουλίου απ’ όλους τους πολιτικούς “παίκτες”.
Λίγες ώρες μόνο μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Παύλος Μαρινάκης σε συνέντευξη Τύπου υποστήριξε ακράδαντα ότι η έκθεση δίνει ένα εμφατικό «όχι» στη συγκάλυψη. Δεν επεκτάθηκε βέβαια περαιτέρω, λέγοντας: «Εμείς δε βιαζόμαστε, πρέπει να το δούμε, να το μελετήσουμε. Το κυριότερο που πρέπει να μελετήσει η κυβέρνηση είναι οι συστάσεις. Το ξαναλέω ότι το πόρισμα πρέπει να μας προβληματίσει και κυρίως τους κυβερνώντες για το ότι, πέραν του ανθρώπινου λάθους που περιγράφεται αναλυτικά, είναι και η συνδρομή παθογενειών του ελληνικού κράτους».

Αναλύοντας τη θέση του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε όλους τους λόγους για τους οποίους δεν υπάρχει συγκάλυψη από την Πολιτεία. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «αυτός που θέλει να συγκαλύψει δε συστήνει και στελεχώνει έναν τέτοιο οργανισμό». Βασισμένος στην ίδια την έκθεση, συγκεκριμένα στην 116η σελίδα της, όπου οι συντάκτες μιλούν για μία κυβέρνηση-παρατηρητή στην υπόθεση, αλλά με ενεργό παρουσία, είπε: «Κανείς από την κυβέρνηση δεν έδινε εντολές. Το πόρισμα εντοπίζει αστοχίες στο πεδίο. Δε λέμε ότι δε θα διερευνηθούν οι αστοχίες στο πεδίο. Αυτά τα ερευνά, ορθώς, η Δικαιοσύνη. Αλλά η αντιπολίτευση μιλάει για μπάζωμα και συγκάλυψη. Και αυτό δεν προκύπτει από το πόρισμα. Θέλω να δω αν υφίσταται ακόμα το αίτημα για προανακριτική του κ. Ανδρουλάκη».
Παρότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ θα “μιλήσει” εκτενέστατα παρακάτω, αξίζει να σημειωθεί πως αυτή δεν είναι η μόνη φορά που εμφανίζεται στον λόγο του κ. Μαρινάκη, αφού όπως είπε, «ο κ. Ανδρουλάκης έδωσε συνέντευξη την ώρα της παρουσίασης του πορίσματος και εκ των πραγμάτων δε θα μπορούσε να γνωρίζει το περιεχόμενό του».
Κλείνοντας, ο κ. Μαρινάκης τόνισε το θέμα του «άγνωστου υλικού» και τις αντιδράσεις που το ακολούθησαν: «Το πόρισμα αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της ύπαρξης κάποιου υλικού. Λέει ότι πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω από τη Δικαιοσύνη. Ποια είναι η κατηγορία γι’ αυτό; Ότι είναι δεδομένο ότι υπάρχει εύφλεκτο υλικό από κάποιον λαθρέμπορα. Και αυτόν τον λαθρέμπορα τον συγκαλύπτει η κυβέρνηση ή ο πρωθυπουργός. Εγώ δε διάβασα στο πόρισμα κάτι τέτοιο».
“Μονόδρομος” η πρόταση δυσπιστίας
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. αντέδρασε άμεσα στην εν λόγω έκθεση του πορίσματος, πριν από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο. Ο Νίκος Ανδρουλάκης, που μέχρι τώρα είχε απαντήσει στις απαιτήσεις των αριστερών συναδέλφων του για πρόταση μομφής στην κυβέρνηση διστακτικά, χθες σε συνέντευξή του απάντησε κατηγορηματικά πως αυτός είναι ο μόνος δρόμος.
«Νομίζω ότι την επόμενη εβδομάδα θα πρέπει να γίνει πρόταση δυσπιστίας», είπε χαρακτηριστικά. Μίλησε συνοπτικά και μοιράστηκε τις σκέψεις του για τη στάση της κυβέρνησης.

«Όποιος είδε τη συνέντευξη Τύπου, εντόπισε τα στοιχεία στα οποία εδώ και πολλούς μήνες εμείς έχουμε επικεντρώσει το ενδιαφέρον μας, καταλήγει σε ένα συμπέρασμα: υπάρχουν βαριές ευθύνες από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εγκληματικά λάθη και γι’ αυτό θα πάρω άμεσα πρωτοβουλία για να κατατεθεί πρόταση δυσπιστίας», είπε. Τόνισε δε τη σημασία της 717 σύμβασης για την υλοποίηση της τηλεδιοίκησης, που έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτικού του λόγου τις τελευταίες ημέρες.
«Τι είπαν, λοιπόν, σήμερα αυτοί οι άνθρωποι; Ό,τι είπε η διορισμένη τριμελής επιτροπή Γεραπετρίτη: ότι, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, τα δύο τρένα δε θα είχαν συγκρουστεί ποτέ. Όταν κάναμε προανακριτική γι’ αυτό ακριβώς το θέμα, για το πόρισμα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που αφορούσε στην τηλεδιοίκηση, θυμάστε τι ψήφισε η Νέα Δημοκρατία; “Όχι” ψήφισε. Δεν επέτρεψε η Νέα Δημοκρατία, ο υπουργός που έχει την ευθύνη της μη υλοποίησης του έργου να πάει στη Δικαιοσύνη και να αναλάβει τις ευθύνες του. Αντ’ αυτού, καταχειροκροτούσαν τον κ. Καραμανλή», είπε σχολιάζοντας τα λόγια διαφόρων κυβερνητικών προσώπων που έχουν θίξει το θέμα.
Οι “πρoχειροδουλειές” της Hellenic Train
Παρότι η πολυσυζητημένη εταιρεία Hellenic Train δεν εμπλέκεται στη φόρτωση των εμπορικών της βαγονιών, παρατηρεί η έκθεση ότι μένει καθ’ όλα υπεύθυνη για την ακεραιότητα και τη σωστή λειτουργία των οχημάτων της. Αυτό προϋποθέτει τον έλεγχο για τυχόν “λαθραίο” εμπόρευμα. Στην περίπτωση αυτής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, οι αναντιστοιχίες στους ελέγχους που προαναφέρθηκαν διαβεβαιώνουν πως η Hellenic Train «δεν είναι σίγουρο το κατά πόσο μπορεί να ελέγχει την ασφάλεια του εμπορεύματός της», περιγράφει η έρευνα.

Επίσης, δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο τρόπο για να ελέγχει τους εργαζόμενους συστηματικά και λόγω της οικονομικής κρίσης από την προηγούμενη δεκαετία, είχε τρομερή έλλειψη στο προσωπικό και στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών της δικτύων, πράγματα από τα οποία δεν είχε ανακάμψει την περίοδο του δυστυχήματος.
Η “σπίθα” που δημιούργησε την πυρόσφαιρα
Το αμφιλεγόμενο σενάριο των ελαίων σιλικόνης έχει από πολλούς θεωρηθεί “επιστημονική φαντασία” και ο Οργανισμός τούς επιβεβαιώνει. Σύμφωνα με την έκθεση, υπήρχε η βασική πυρόσφαιρα, αυτή που αποτυπώνεται στις περισσότερες φωτογραφίες, η οποία επεκτάθηκε στα 30 έως 40 μέτρα πιο πάνω από τα συντρίμμια των τρένων για 2 δευτερόλεπτα. Με μία εκπομπή καύσιμης ύλης, η πυρόσφαιρα τροφοδοτήθηκε και έφτασε τα 80 μέτρα για 4 δεύτερα. Χρειάστηκαν 6 δεύτερα ακόμη για να σβήσει. Σε αυτή τη φάση ήδη αμφισβητεί ο Οργανισμός ότι η πυρόσφαιρα προήρθε από τα έλαια σιλικόνης των μηχανών και για τη δεύτερή της φάση αυτή η εξήγηση γίνεται απίθανη.
Η ένταση της φωτιάς που φαίνεται αφότου πέρασαν τα 10 δευτερόλεπτα δε θα μπορούσε να είναι προϊόν ελαίου σιλικόνης. Εδώ γίνεται λόγος για ένα «άγνωστο καύσιμο», το οποίο δεν έχουν ακόμη καθαρή εικόνα του τι είναι. Δείγματα από το σημείο που έλαβαν οι επιστήμονες λίγες εβδομάδες μετά τη σύγκρουση δείχνουν την ύπαρξη διαφόρων υδρογονανθράκων, οι οποίοι μετά από λίγο καιρό εξαφανίζονται μυστηριωδώς, πράγμα που γνωστοποιεί πως κάτι υπήρχε μέσα στην αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε.
Μετά από δύο ολόκληρα χρόνια, η έκθεση επιτέλους επιβεβαιώνει τους γονείς που είπαν ότι τα παιδιά τους «έζησαν για να πεθάνουν». Πέντε από τους επιβάτες επιβίωσαν, όμως παγιδευμένοι «έκλεισαν τα μάτια τους» λίγη ώρα μετά. Άλλοι δύο, μπορεί και άλλοι τέσσερις, είχαν μείνει στη ζωή επίσης, όμως την έχασαν ανάμεσα στις φλόγες.
Η δικαίωση των συγγενών
Αυτός που σίγουρα βγήκε δικαιωμένος από αυτήν την ιστορία είναι ο Βασίλης Κοκοτσάκης, ο οποίος σε δήλωσή του στον 98,4 αποκάλυψε τη συγκίνησή του: «Είμαι πολύ συγκινημένος, ταυτόχρονα όμως αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω τους συγγενείς που μας εμπιστεύτηκαν μέχρι τέλους».

Όμως ταυτόχρονα θέτει ένα πολύ σημαντικό ερώτημα: «Θα υπάρξουν σήμερα, όπως θα έπρεπε σε κάθε ευνομούμενη Πολιτεία, συνέπειες σε αυτούς που εσκεμμένα παραπλάνησαν και εμπόδισαν την κοινωνία και τη Δικαιοσύνη;».