Ενα τεράστιο άλμα, που εφόσον το επιτύχει θα τον φέρει, σε λίγα χρόνια από σήμερα, όχι μόνο στη νέα ψηφιακή εποχή αλλά και κυριολεκτικά στην… τσέπη των 6,4 εκατ. ασφαλισμένων και συνταξιούχων της χώρας, επιδιώκει ο ΕΦΚΑ. Αν και ο φορέας ακόμη μαστίζεται από παθογένειες και… παιδικές ασθένειες του παρελθόντος, ο στόχος του διοικητή του, Αλέξανδρου Βαρβέρη, είναι μέσα σε τρία χρόνια ολόκληρος ο ΕΦΚΑ να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή στην οθόνη του κινητού κάθε ασφαλισμένου. Aπό τα ένσημα, τα έτη ασφάλισης, τις εισφορές, την ασφαλιστική ικανότητα και το πότε αυτή λήγει, έως τη σύνταξη και πότε καταβάλλεται, τα ραντεβού με τον φορέα, θα είναι διαθέσιμα σε μία εφαρμογή.
Το σχέδιο, που ακόμη βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, καθώς περνάει μέσα από την πλήρη ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ και συγκεκριμένα την ολοκληρωμένη ψηφιακή αποτύπωση του ασφαλιστικού βίου όλων των ασφαλισμένων, περιλαμβάνει την ύπαρξη ενός «ψηφιακού πορτοφολιού», στο οποίο ο ασφαλισμένος θα βρίσκει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται.
Χαρτί τέλος
Για να επιτευχθεί βέβαια κάτι τέτοιο, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το ευρύτερο project που θα σημάνει το τέλος… του «χαρτοβασιλείου» και της γραφειοκρατίας που ταλαιπώρησαν επί δεκαετίες –και εξακολουθούν να ταλαιπωρούν σε ορισμένες περιπτώσεις– πολλά εκατομμύρια ασφαλισμένους πολίτες και να επιτευχθεί τόσο η εσωτερική διασύνδεση όλων των τμημάτων του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ, όσο και η επικοινωνία των συστημάτων του με τους υπόλοιπους φορείς της δημόσιας διοίκησης. Η γνώριμη εικόνα των χάρτινων καρτελών με τα χιλιάδες ένσημα στα μεταλλικά ντέξιον των αρχείων του ασφαλιστικού φορέα θα περάσει οριστικά στο «χρονοντούλαπο», με την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του συνόλου του έγχαρτου αρχείου της ασφαλιστικής ιστορίας ασφαλισμένων, ενώ αναγκαία είναι και η δημιουργία ενός ενιαίου και σύγχρονου πληροφοριακού συστήματος.
Το σχέδιο πρόκειται να ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια, όμως αμέσως μετά ή και στο ενδιάμεσο για κάποιες περιπτώσεις, ο πολίτης θα μπορεί να έχει πλήρη εικόνα και άμεση πρόσβαση στο ασφαλιστικό του βιογραφικό, θα μπορεί δηλαδή να βλέπει ηλεκτρονικά όλα του τα ένσημα και τον χρόνο ασφάλισης. Θα μπορεί και ο συνταξιούχος να βλέπει τη σύνταξή του. Να έχει ανά πάσα στιγμή στο κινητό του τη συνταξιοδοτική του απόφαση, να βλέπει πότε πληρώνεται η σύνταξη, αν δικαιούται αναδρομικά ή αν παρέρχεται η τριετία για τη σύνταξη χηρείας. Δεν θα χρειάζεται να περιμένει στην ουρά για να ενημερωθεί από τον υπάλληλο της τράπεζας εάν μπήκε η σύνταξή του, αφού αμέσως μετά την πληρωμή, ένα «καμπανάκι» θα χτυπά στο κινητό (push notification) που θα τον ενημερώνει για την καταβολή και το ακριβές ποσό της σύνταξης.
Το σχέδιο θα ολοκληρωθεί την επόμενη τριετία, παράλληλα με την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ.
Στην περίπτωση των εισφορών, ο ασφαλισμένος θα γνωρίζει πότε αυτές πληρώνονται από τον εργοδότη (εάν είναι μισθωτός) ή πότε εκδόθηκε η ταυτότητα πληρωμής για τους επαγγελματίες και αγρότες. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται άμεσα γνωστός ο χρόνος ασφάλισης, αλλά και οι οφειλές και η ύπαρξη ή μη ασφαλιστικής ικανότητας.
Και τα παραπεμπτικά
Στο ίδιο ηλεκτρονικό πορτοφόλι θα μπορεί ο ασφαλισμένος να περάσει και την κάρτα αναπηρίας που ήδη είναι ηλεκτρονική, παράλληλα βέβαια με τις υποχρεώσεις του προς τα ΚΕΠΑ. Ο σχεδιασμός προβλέπει ακόμη και ενημέρωση για το πότε κλείστηκε το ραντεβού με το ΚΕΠΑ ή ακόμη και τον ΕΦΚΑ αν πρόκειται για άλλες ασφαλιστικές ή συνταξιοδοτικές υποθέσεις, αλλά και «καμπανάκι» για τη λήξη των προκαθορισμένων υποχρεώσεων του ασφαλισμένου. Μέσω της ίδιας εφαρμογής θα εμφανίζονται επίσης, από την ΗΔΙΚΑ, τα παραπεμπτικά των ασφαλισμένων, ώστε να γνωρίζουν πότε αυτά λήγουν και να τα εκτελεί εγκαίρως. Σύμφωνα με τον διοικητή του ΕΦΚΑ, Αλέξανδρο Βαρβέρη, ο πλήρης ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση σε έναν οργανισμό που εξυπηρετεί 6,5 εκατ. ασφαλισμένους και δεν απονέμει μόνον συντάξεις. Καλύπτει συνολικά όλο τον κύκλο της ζωής του ανθρώπου και τον ακολουθεί σε κάθε στάδιο εξέλιξής του με επιδόματα και παροχές.
Σχέδιο όχι και τόσο εύκολο, με δεδομένο ότι αυτό πρακτικά υλοποιείται «με τη μηχανή του ΕΦΚΑ… εν κινήσει», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο κ. Βαρβέρης.
Βάσει του σχεδιασμού, η πρώτη ψηφιακή υποδομή, δηλαδή το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα συνιστά ένα κανάλι διαλειτουργικότητας με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων φορέων, τις υφιστάμενες εφαρμογές και τα μητρώα της δημόσιας διοίκησης. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή θα διαδραματίσει και η αναβάθμιση του συστήματος «Ατλας», η οποία θα συμβάλει στην ψηφιακή αποτύπωση του ασφαλιστικού βίου όλων των ασφαλισμένων. Στην πράξη, η ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του e-ΕΦΚΑ θα μεταμορφώσει όλο το χάρτινο αρχείο όλων των ταμείων που εντάχθηκαν ξαφνικά και χωρίς προετοιμασία το 2016 κάτω από την «ομπρέλα» του ΕΦΚΑ. Παράλληλα, όλη αυτή η πολύτιμη πληροφορία όχι μόνο θα είναι προστατευμένη και διαθέσιμη από τον ΕΦΚΑ, ανά πάσα στιγμή, αλλά θα μπορεί να διοχετευθεί σε πραγματικό χρόνο και στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο.
Πηγή: kathimerini.gr