Στα χέρια της κυβέρνησης και όχι των δήμων παραμένει η απόφαση για το πάγωμα ή όχι στις νέες άδειες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb.
Η αρχή έγινε με τα τρία βασικά διαμερίσματα στην Αθήνα, δηλαδή το 1ο, το 2ο και το 3ο (βλ. χάρτη), όπου για ένα χρόνο (τουλάχιστον) παγώνει η έκδοση νέου Αριθμού Μητρώου Ακινήτων (ΑΜΑ) από τις πλατφόρμες. Η κατάσταση θα επανεξεταστεί μετά από έναν χρόνο, ενώ παράλληλα θα διεξάγονται έλεγχοι σε όλα τα αστικά κέντρα, προκειμένου να διαπιστώνεται εάν η βραχυχρόνια μίσθωση επηρεάζει την ανεύρεση κατοικίας με το κλασικό ενοίκιο.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, άλλωστε το ξεκαθάρισε: το μέτρο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι πολύ πιθανό να εφαρμοστεί και σε άλλες περιοχές ανάλογα με την έκταση του προβλήματος. Πότε όμως θα μπαίνει ο κόφτης; Θα δημιουργηθεί μια αναλογία, ένα «κλάσμα», ανάμεσα στις βραχυχρόνιες και τις μακροχρόνιες μισθώσεις.
Εάν αυτό το «κλάσμα» ανατρέπεται εις βάρος των μακροχρόνιων μισθώσεων, τότε θα μπαίνει φρένο στις νέες άδειες, δηλαδή στα νέα ΑΜΑ για βραχυχρόνιες μισθώσεις. Μάλιστα, το κλάσμα θα διαμορφώνεται τοπικά και με μεγάλη ακρίβεια, καθώς η καταγραφή που έχει γίνει στα εκμισθούμενα ακίνητα φτάνει σε επίπεδο... ταχυδρομικού κώδικα. Δηλαδή, το προσωρινό πάγωμα των αδειών δεν θα γίνεται συνολικά σε επίπεδο Δήμου, αλλά σε ενότητες μέσα στον ίδιο τον Δήμο, ανάλογα με τα στοιχεία που θα προκύπτουν κάθε χρόνο από την επανεξέταση της αναλογίας.
Για την τριετή φοροαπαλλαγή των κλειστών ακινήτων που θα διατεθούν για μακροχρόνιες μισθώσεις, θα ακολουθηθεί το μοντέλο που προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ: Σήμερα, εάν ο εκμισθωτής ή ο παραχωρών είναι φυσικό πρόσωπο, εκπίπτει ποσοστό 5% για δαπάνες επισκευής, συντήρησης, ανακαίνισης ή άλλες πάγιες και λειτουργικές δαπάνες του ακινήτου. Το ποσοστό αυτό θα αυξάνεται σε 100% αν το εισόδημα προέρχεται από νέα εκμίσθωση κατοικίας ελάχιστης τριετούς μισθωτικής διάρκειας για τα πρώτα 3 έτη της κάθε μίσθωσης, εφόσον η κατοικία εκμισθώνεται σε φυσικά πρόσωπα για χρήση ως κύρια κατοικία τους και ήταν κενή τουλάχιστον καθ' όλο το έτος (θα διευκρινιστεί εάν αφορά το 2023 ή το 2024) ή διέθετε ενεργό ΑΜΑ βραχυχρόνιας μίσθωσης έως το συγκεκριμένο χρονικό όριο.
Το δημοσιονομικό κόστος της πρότασης θα είναι περιορισμένο, διότι σήμερα το κράτος δεν εισπράττει τίποτα από τα συγκεκριμένα ακίνητα, παρά μόνο τον ΕΝΦΙΑ, τον οποίο και στη συνέχεια θα συνεχίσει να εισπράττει. Από την άλλη πλευρά, εκτιμάται πως χιλιάδες ακίνητα θα βγουν στην αγορά, πιέζοντας προς τα κάτω τις τιμές των ενοικίων, δίνοντας παράλληλα ανάσα σε ιδιοκτήτες και ενοικιαστές.
Υπενθυμίζεται ότι το εισόδημα από ενοίκια φορολογείται από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 15%, εφόσον το εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ. Για τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, εφαρμόζονται συντελεστές 35%-45%, συγκεκριμένα 35% για το κλιμάκιο εισοδήματος από 12.001 έως 35.000 ευρώ και 45% για το κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 35.001 ευρώ.
Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, το συγκεκριμένο μέτρο θα ωφελήσει όλους τους εμπλεκόμενους:
- Τους ενοικιαστές, γιατί θα βρουν αμέσως σπίτι και θα αποκλιμακωθούν τα ενοίκια.
- Τους ιδιοκτήτες, που με το κίνητρο αυτό θα παρακινηθούν να αξιοποιήσουν τις κενές κατοικίες τους προς όφελος αυτών αλλά και της κοινωνίας.
- Τους ιδιοκτήτες με τις παλαιές μισθώσεις, γιατί η εξισορρόπηση προσφοράς και ζήτησης θα ομαλοποιήσει την αγορά.
- Το κράτος, γιατί είναι ο μόνος τρόπος να λυθεί άμεσα και αποτελεσματικά το πρόβλημα της στέγασης μισθωμένης κατοικίας, χωρίς ουσιαστική δημοσιονομική απώλεια.
protothema.gr