Ολοκληρώθηκε ο κύκλος των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του σμηναγού που είχαν ξεκινήσει από την Δευτέρα, με τη συγκέντρωση και την ανάλυση των ευρημάτων να επιβεβαιώνουν τον θάνατό του.
Ειδικότερα, ο τραγικός επίλογος του δυστυχήματος με την συντριβή του Phantom της Πολεμικής Αεροπορίας, νότια της Ανδραβίδας γράφτηκε σήμερα, Τετάρτη με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και την επιβεβαίωση του θανάτου και του κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους, Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών. Είχε προηγηθεί τη Δευτέρα το μεσημέρι ανακοίνωση του ΓΕΑ η οποία γνωστοποιούσε και τον θάνατο του Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του».
Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.
Πλέον η προσοχή στρέφεται στα αίτια και τις συνθήκες τους δυστυχήματος που οδήγησε στον θάνατο των δύο παλικαριών, βυθίζοντας σε πένθος τόσο τις οικογένειές τους όσο και την χώρα την ίδια.
Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, συμμετείχαν σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας» και πετούσαν δίχως πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.
Το πρωί της Τρίτης, το Phantom F-4 από την 338 μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, συνετρίβη την ώρα που έκανε κλειστή στροφή με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα την ώρα.
Ο Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο protothema.gr, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα.
Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας.
Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.
Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας στο protothema.gr ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.
Συνεχίζονται οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής
Παράλληλα μετά την επιβεβαίωση του θανάτου των δύο πιλότων συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής και για να εντοπιστούν περαιτέρω συντρίμμια του μαχητικού. Στη «μάχη» ρίχνεται από το Πολεμικό Ναυτικό και το υδρογραφικό - ωκεανογραφικό πλοίο «Ναυτίλος». Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το τέλος της εβδομάδας, το υδρογραφικό - ωκεανογραφικό πλοίο θα είναι έτοιμο να πλεύσει ανοιχτά του Κατάκολου, καθώς για την ώρα, παρουσιάζει βλάβη, η οποία αναμένεται να αποκατασταθεί άμεσα.
Ο «Ναυτίλος» διαθέτει ειδικό σόναρ που μπορεί να πιάσει άτρακτο ή συντρίμμια του Phantom στον βυθό. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΓΕΕΘΑ είναι πιθανό να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη. Μάλιστα οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχουν ήδη προσφερθεί.
Οι ειδικοί θέλουν να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας. Όπως είναι γνωστό στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί μπορούν να καταλάβουν αν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.
Ωστόσο είναι σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια αντικείμενα από το αεροσκάφος. Οι ειδικοί, μάλιστα, δεν περιμένουν τίποτα από τον καταγραφέα του Phantom. Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη κι αν τον βρουν, θεωρούν δεδομένο ότι θα έχει καταστραφεί.
Το «μαύρο κουτί» του Phantom
Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους όπως το Phantom δεν έχει καμία σχέση με το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών.
Το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετα τις πτήσεις ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.
«Ακόμη κι αν ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του μοιραίου Phantom με serial number 507 εντοπιστεί -κάτι που μοιάζει πολύ δύσκολο- είναι σχεδόν βέβαιο ότι το recorder θα έχει καταστραφεί και δεν θα μπορεί να γίνει αναδίφηση εικόνας, ήχου και στοιχείων που είχε συλλέξει, δεδομένου ότι το κουτί του flight recorder δεν έχει θωράκιση για να αντέχει πιθανή πρόσκρουση», λένε ειδικοί στο protothema.gr.
Ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών.
Αύριο η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα
Εντωμεταξύ, την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου θα γίνει η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα. Οι γονείς του 29χρονου κλήθηκαν να αναγνωρίσουν σήμερα τη σορό, όπως προβλέπεται. Πρόκειται για μια επώδυνη διαδικασία, στην οποία ο πατέρας του συγκυβερνήτη του αεροσκάφους που έπεσε νότια της Ανδραβίδας δεν θα παραστεί, κατά δήλωση του ίδιου στην ΕΡΤ.
«Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν» είπε με σπασμένη τη φωνή τονίζοντας πως στον γιο του «δεν θα άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη», είπε. Μιλώντας με πόνο ο πατέρας του υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, δήλωσε σήμερα ότι ο γιος του, που ήταν ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, δεν θα ήθελε να τον αποκαλούν «ήρωα» και ζήτησε να σταματήσει ο κόσμος να τον θυμάται με αυτό τον τρόπο.
//--> //-->