Πράσινο τσάι και αντικαρκινική δράση - Τι δείχνει νέα έρευνα

Υγεία
Πράσινο τσάι και αντικαρκινική δράση - Τι δείχνει νέα έρευνα

Νέα έρευνα αναδεικνύει την αντικαρκινική δράση μιας ισχυρής αντιοξειδωτικής ουσίας ενός πολύ γνωστού και δημοφιλούς ροφήματος

Ένα αντιοξειδωτικό που περιέχεται στο πράσινο τσάι είναι πιθανό να αυξάνει τα επίπεδα της p53, μιας φυσικής αντικαρκινικής πρωτεΐνης, γνωστής ως «φύλακα του γονιδιώματος» λόγω της ικανότητάς της να επιδιορθώνει τις βλάβες του DNA ή να καταστρέφει τα καρκινικά κύτταρα. Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Communications σχετικά με την άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ της p53 και της επιγαλοκατεχίνης, ένωσης του πράσινου τσαγιού (EGCG) αναδεικνύει έναν νέο στόχο για ανακάλυψη φαρμάκων κατά του καρκίνου.

«Τόσο η p53 όσο και τα μόρια επιγαλοκατεχίνης είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Οι μεταλλάξεις στην p53 βρίσκονται σε πάνω από το 50% των καρκίνων, ενώ η επιγαλοκατεχίνη είναι το ισχυρότερο αντιοξειδωτικό του πράσινου τσαγιού, ενός δημοφιλούς ροφήματος σε όλο τον κόσμο. Τώρα, λοιπόν, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια άγνωστη μέχρι πρότινος, άμεση αλληλεπίδραση ανάμεσα στα δύο, που δείχνει ένα νέο μονοπάτι για την ανάπτυξη αντικαρκινικών φαρμάκων. Η εργασία μας συμβάλλει στην εξήγηση του τρόπου με τον οποίο η επιγαλοκατεχίνη μπορεί να ενισχύσει την αντικαρκινική δραστηριότητα της p53, ανοίγοντας τον δρόμο για ανάπτυξη φαρμάκων με ενώσεις παρόμοιες με την επιγαλοκατεχίνη», αναφέρει ο Chunyu Wang, συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής βιολογίας στο Πολυτεχνείο Rensselaer.

Η p53 έχει αρκετές αναγνωρισμένες αντικαρκινικές λειτουργίες, μεταξύ των οποίων ότι διακόπτει την κυτταρική ανάπτυξη για να επιτρέψει την επιδιόρθωση του DNA, είτε ενεργοποιώντας την επιδιόρθωση του DNA είτε ξεκινώντας τον προγραμματισμένο κυτταρικό θάνατο –τη λεγόμενη απόπτωση- αν η βλάβη του DNA δε μπορεί να επιδιορθωθεί. Η μία άκρη της πρωτεΐνης, γνωστή ως Ν-τερματική περιοχή, έχει ευέλικτο σχήμα και έτσι μπορεί να εξυπηρετήσει διάφορες λειτουργίες ανάλογα με την αλληλεπίδρασή της με πολλαπλά μόρια.

Η επιγαλοκατεχίνη είναι ένα φυσικό αντιοξειδωτικό, το οποίο βοηθά στην αναίρεση της σχεδόν σταθερής βλάβης που προκαλείται από τη χρήση του μεταβολισμού του οξυγόνου. Βρίσκεται σε αφθονία στο πράσινο τσάι και διατίθεται και ως συμπλήρωμα.

Η ομάδα του Δρ. Wang βρήκε ότι η αλληλεπίδραση ανάμεσα στην επιγαλοκατεχίνη (EGCG) και την p53 αποτρέπει την υποβάθμιση της πρωτεΐνης. Τυπικά, μετά την παραγωγή της στο σώμα, η p53 υποβαθμίζεται γρήγορα όταν η Ν-τερματική περιοχή αλληλεπιδρά με την πρωτεΐνη MDM2. Αυτός ο τακτικός κύκλος παραγωγής και υποβάθμισης διατηρεί την p53 σε χαμηλά επίπεδα.

«Τόσο  η EGCG όσο και η MDM2 δεσμεύονται στο ίδιο σημείο της p53, στην Ν-τερματική περιοχή, έτσι το ECGC ανταγωνίζεται την MDM2. Όταν η EGCG δεσμεύεται από την p53, η πρωτεΐνη δεν υποβαθμίζεται μέσω της MDM2 και έτσι τα επίπεδα της p53 θα αυξηθούν μέσω της άμεσης αλληλεπίδρασης με την ECGC, πράγμα που σημαίνει ότι θα υπάρχει περισσότερη p53 για αντικαρκινική δράση. Πρόκειται, λοιπόν, για πολύ σημαντική αλληλεπίδραση», καταλήγει ο Δρ. Wang.

Πηγή: ygeiamou.gr